Nuorilta miehiltä kaivataan spermaa, kantasoluja ja verta, mutta luovutushalua uupuu
https://yle.fi/uutiset/3-12146279
” Yksiselitteistä syytä matalalle auttamishalulle ei ole.” Jaa ei löydy syitä vai. Kun tein testin veren ja kantasolunluovutuksesta niin näytti punaista. On epilepsia johon syön lääkkeitä säännöllisesti. Lisäksi olen ollut onnettomuudessa ja minulla on jatkuvasti matala hemoglobiini. Lisäksi kysyttiin tupakoinnista, ylipainosta, irtosuhteista, huumeidenkäytöstä ym.
Kommentit (367)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luovuta tälle yhteiskunnalle mitään!
En mäkään, joku adhd tai neuropsykiatrinen yh mamma ne kuitenkin sieltä käy keräämässä. En halua huonoja geenejä lapselleni.
Hedelmöityshoidot ovat niin kalliita, että niitä käyttävät vain vakaasti toimeentulevat.
Löytyy sieltäkin noita geenivirheitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuorilla miehillä ole empatiaa, ja eikä paljon tietojakaan. Ei ole pelastajiksi. Huh , huonot geenit , ei jatkoon.
Empatiaa? Miksi tässä tilanteessa vaaditaan empatiaa? Miksi minun pitäisi käydä luovuttamassa verta, jonka spr myy eteenpäin pitäen myyntirahat itsellään? Miksi minun pitäisi käydä luovuttamassa spermaa, jotta joku voi saada lapsen - kuitenkaan isäksi en kelpaisi. Huonot geenit, ei jatkoon? Ainoa mikä ei jatku on sinun sukusi koska huonogeenisenä tarvisit apuani, mutta kommentillasi pidit huolta ettei käy mielessäkään käydä luovuttamassa mitään. Empatiaa on hyvä olla vaatimassa aina kun itselle ja aiheeseen sopivaan näpäytykseen sopii, mutta kun empatiaa pitäisi olla antamassa toisille niin toiset ovatkin niin huonot geenit omaavia että ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Spermaa en ainakaan takuulla luovuta. On varmaa, että feministihallitus vielä säätää lain jossa luovuttaja joutuu maksamaan elatuksia, kaikille 50:lle mukulalle. Verenikin pidän mieluummin itse kuin annan SPR:n myydä sitä ulkomaille 10 000 litrahintaan.
Todennäköisesti noin käy ennen pitkää. Mutta ilman lakimuutoksiakin sperman luovuttajan ovelle tulee 18 vuoden kuluttua joku sekakäyttäjä kavereinen vaatimaan elareita ja ennakkoperintöä. Tai jopa kymmeniä, yhdestä sperma-'annoksesta' saadaan paljon lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luovuta tälle yhteiskunnalle mitään!
En mäkään, joku adhd tai neuropsykiatrinen yh mamma ne kuitenkin sieltä käy keräämässä. En halua huonoja geenejä lapselleni.
Tuo riski on todellinen. Miksi luovuttaa geeninsä eteepäin, jollei pysty varmistamaan että ne menevät täyspäiselle.
Lopetin kaikkien noiden luovuttamisenm syinä Sprn voitontavoittelu, törkeä hinnoittelu ja siittiöissä vielä se, että lapsella on oikeus saada tietää kenen ne oli. En itse koe olevani jonkun siittiöilläni keinohedelmöitetyn lapsen isä, enkä halua edes mahdollisuutta että yhtäkkiä ovella seisookin joku, joka ilmoittaa, että olen hänen isänsä.
Mielestäni ei ole oikein, että Spr maksaa hulppeita etuisuuksia johdolleen myymällä suomalaisten ilmaiseksi luovuttamia asioita esim. Ruotsiin tai kierrolla hinnoiteltu veronmaksajien riesoiksi. Ostetaan sitten reilusti maailmalta.
Olen nainen, ja harkitsin joskus munasolujen luovutusta kun en itse lapsia tahdo. Sitten selvittelin vähän millainen show on kyseessä ja totesin, että alkaisin siihen korkeintaan jos ystävä tarvitsisi soluja.
Ja nykyään on tämä laki, että lapsen tulee saada halutessaan luovuttajan tiedot. Vaikka olisin mies, en haluaisi ottaa riskiä että joku ilmestyy kolkuttelemaan ovelleni.
Myös jonkun yllä jo mainitsema asia eli se, että ei saa itse vaikuttaa kenelle soluja annetaan, on iso no-no.
Mielenkiintoista. Nuorena miehenä koen että minua syytetään aivan kaikesta, ja olen kaiken pahan alku ja juuri. Sukupuoleni perusteella. Kannatan ehdottomasti AITOA tasa-arvoa, eli että kaikilla on sukupuoleen katsomatta samat oikeudet ja velvollisuudet. Nyt vaan tuntuu että miehillä on kohta ainoastaan velvollisuuksia ja naisilla ainoastaan oikeuksia. Ja sitten ihmetellään miksen halua parisuhdetta ja perhettä, ja miksen luovuta spermaa ja verta ja varmaan kohta sielustanikin tulisi luopua. Olen kai sitten vaan itsekäs paska joka haluaa olla oman elämänsä herra eikä feministien orja.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen, ja harkitsin joskus munasolujen luovutusta kun en itse lapsia tahdo. Sitten selvittelin vähän millainen show on kyseessä ja totesin, että alkaisin siihen korkeintaan jos ystävä tarvitsisi soluja.
Ja nykyään on tämä laki, että lapsen tulee saada halutessaan luovuttajan tiedot. Vaikka olisin mies, en haluaisi ottaa riskiä että joku ilmestyy kolkuttelemaan ovelleni.
Myös jonkun yllä jo mainitsema asia eli se, että ei saa itse vaikuttaa kenelle soluja annetaan, on iso no-no.
Halvimmillaan hedelmöityshoitoihin pääsee 1900e (Viron lahja-sukusoluhoidot) ja toisena tulee Puola 4000e. Nähtävästi Puolassakin kaupataan halvalla lahja-sukusoluja, ellen ihan väärin lukenut. Näillä hinnoilla luulisi pienituloisenkin pääsevän hoitoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedettiin jo etukäteen: jos spermaa ei voi luovuttaa anonyymisti, kukaan ei luovuta sitä.
Onhan se jos joku täysin tuntematon eukko seisoo oven takana vaatimassa elatusapua kun olet hänen pikku seppokyllikkinsä "isä" ainakin geneettisesti niin harva haluaa ottaa tuollaista päänsärkyä vaivakseen.
Nykyiset dna-testit on kyllä kiva kepponen niille, jotka aikoinaan luovuttivat muka anonyymisti. Toki mihinkään elatusvelvollisuuteen ei silläkään päädy.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Nuorena miehenä koen että minua syytetään aivan kaikesta, ja olen kaiken pahan alku ja juuri. Sukupuoleni perusteella. Kannatan ehdottomasti AITOA tasa-arvoa, eli että kaikilla on sukupuoleen katsomatta samat oikeudet ja velvollisuudet. Nyt vaan tuntuu että miehillä on kohta ainoastaan velvollisuuksia ja naisilla ainoastaan oikeuksia. Ja sitten ihmetellään miksen halua parisuhdetta ja perhettä, ja miksen luovuta spermaa ja verta ja varmaan kohta sielustanikin tulisi luopua. Olen kai sitten vaan itsekäs paska joka haluaa olla oman elämänsä herra eikä feministien orja.
Kertoisitko, mitä nämä oikeudet ovat, mitä naisilla on, mutta miehellä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin uutisen aamulla radiosta. Törkeää väittää että miehissä ja naisissa olisi eroja ja että miehet olisivat sukupuolensa perusteella parempia luovuttajia. Nyt meni SPR boikottiin!
Eikö se mene boikottiin siksi, että tuossa pitäisi luetella kaikki 36 sukupuolta erikseen?
Kumpaa tarkoitat, sex vai gender?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovuttamisesta pitäisi maksaa kunnon korvaus.
Jotta kaikki narkkarit lähtisivät luovuttamaan ja muutkin valehtelisivat "joo mä oon täysin terve!"
Ehkä mutta ilmaiseksi ei tässä maailmassa saa kuin turpaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuorilla miehillä ole empatiaa, ja eikä paljon tietojakaan. Ei ole pelastajiksi. Huh , huonot geenit , ei jatkoon.
Palstalla ei tunnetusti koskaan ole yhtään mieswihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki luovuttaa spermaa jos ei edes nää vilaukselta römpsää? Tai verta, jos ei ole edes tappelussa?
Kyllä siellä on kaikki visuaaliset virikkeet tarjolla luovutusta varten.
Jonkun toisen luovuttama veri voi joskus pelastaa sinunkin henkesi. Verta ei pysty korvamaan millään keinotekoisella aineella. Niin tehtäisiin, jos voitaisiin, mutta kun ei voida.
Käsittääkseni spermanluovutuksessa pitää tehdä kaikkia testejä ja papereita täyttää. Todella kova vaiva omalla ajalla, omalla autolla ja sitten kun ei anonyymina voi luovuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että tuodaan tanskasta spegua. Tanskalaiset miehet ovat seksikkäitä!
paljon suomalaislapsia vietiin tanskaan sodan jälkeen... siksi
Olen täältä lukenut niin monta kertaa että miehiä ei tarvitse mihinkään eikä meillä ole mitään arvoa, niin turha tässä alkaa mitään sitten luovuttamaan, kun kerta muutenkin arvoton.
Miksi pitäisi luovuttaa spermaa?
Kaikki eivät saa lapsia, that’s it.
Voi alkaa sijaisperheeksi tai adoptoida.
Kantasoluja ja verta nuoret miehet voisivat kyllä käydä luovuttamassa. :)
PS. Jos tapaisin uuden miehen ja saisin tietää hänen luovuttaneen spermaa, niin ei olisi mikään meriitti.
Vierailija kirjoitti:
No siis suomalaisten miesten sperman laatu on laskenut hirveästi, raja-arvoja on pitänyt vuositolkulla laskea alaspäin sillä miesten siementen kujanjuoksu on vaan heikentynyt. Joku proffa oli sitä mieltä että johtuu siitä että miesten testosteroni on laskenut kun armeijassa litkitään vaan energia juomia ja syödään munkkipossuja - armeijan jälkeen nuorten miesten liikunta rajoittuu siihen että jotenkin jaksavat seistä potkulaudallaan. Seksi on liian raavas aktiviteetti. Sitten ne jotka on urheilullisia niin ne pukeutuvat liikaa gore-tex vaatteisiin ja saavat kehoonsa tunnistamattomia vaatekemikaaleja jotka heikentää sperman laatua. Joten siksi ratkaisuksi otetaan tanska jossa nuorten miesten elämä pyörii hyggen avulla.
Ei vaan johtuu siitä, että naiset käyttää niin paljon e-pillereitä ja kusen mukana ainejäämiä menee juomaveteen vesilaitoksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Tiedettiin jo etukäteen: jos spermaa ei voi luovuttaa anonyymisti, kukaan ei luovuta sitä.
Tämä. Sama juttu munasolujen suhteen.
Molemmista puutetta Suomessa. Esim. Tanskassa ongelmaa ei ole, kun anonyymi luovutus on mahdollinen.
En myöskään ymmärrä miksi sukusolujen luovutuksesta ei voisi maksaa hieman nykyistä suurempaa korvausta.
Ja silti luovuttaja saa jonkun hikisen päivärahan verran korvausta. Mihin se raha uppoo? Laittakaa nyt alkuun se korvaus vaikka ~1000€ niin varmasti alkaa halukkaita luovuttajia löytymään.