En tajua: onko kahdesti rokotetun nyt siis täysin turvallista elää ilman mitään rajoitteita?
Ja myös matkustaa vaikka Tallinnaan? Ensin sanottiin että on aika elää, nyt ihme spekulointia alkanut ilmetä!
Kommentit (110)
Ei kahdesti rokotetut ottaisi lisäpiikkejä, jos heitä ei välillä peloteltaisi suojan hiipumisella. Aivan kuten pitkään juopotellut alkoholisti, pelkää että krapula iskee kun viinat loppuu.
Turvallista on. Läpäisyinfektio on tosi epätodennäköinen ja jos tulisikin niin oireet on lieviä ja tarttuviis vähäinen.
Vierailija kirjoitti:
Turvallista on. Läpäisyinfektio on tosi epätodennäköinen ja jos tulisikin niin oireet on lieviä ja tarttuviis vähäinen.
Kai tää on joku tyhmä vitsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori alle 30- vuotias voi melko huolettomasti elää ilman rokotustakin. Sen sijaan yli 50-vuotias tuplarokotettu on vaarassa rokotuksista huolimatta.
Suuri osa teholla olevista on rokottamattomia nuoria. Täysrokotettuja yli 50-vuotiaita on vähemmän.
Olisiko sinulla lähdettä tälle arviolle? Onko näistä tilastoja itse asiassa missään luettavissa? Uutisissa olen nähnyt vain epämääräisiä määreitä, kuten juuriki tätä "suuri osa". Paljonko on suuri osa? Olisi varmaan kirjoitettu suuriN osa, jos näin olisi. Onko suuri osa 10% 20 %30 % 40% ? näillä prosenteilla on iso ero. Kaikkia voisi perustellusti käyttää sanomalla "suuri osa". Tarkoitetaanko nuorella tässä alle 60v 50v 40v 30v 25v? Entä ketkä ovat ne loput puuttuvat osat? Onko hoidossa vanhuksia kaksi rokotetta saaneita paljon? Onko nuorempia rokotettuja kuinka paljon? Onko kuinka paljon rokottamattomia keski-ikäisiä ja vanhoja ihmisiä on sairaalassa tai teholla?
Mielestäni on ongelmallista, ettei takkoja lukuja saa mistään, ei siitä, minkä ikäisiä sairaalaan tai tehohoitoon joutuvat ovat, ei siitä onko rokotettu vai ei, osaksi rokotettu tai koronan kerran jo sairastanut. Ja kuinka kauan aikaa on rokotukseta ollut. Itse haluaisin lukuja julkisesti esille avoimuusperiaatteen mukaan. Salailu ei herätä luottamusta, oli syy mikä tahansa. Mielestäni nyt annettu tieto mediassa näistä aiheista on epämääräistä ja ympäripyöreää ja vaillinaista. Totuus tiskiin kiitos.
Pakkohan tällaista tietoa on kuitenkin kerätä, sillä sehän on ensiarvoisen tärkeää koronapandemian hoidon suhteen ja Suomessa päätöksiä tehdessä näistä asioista. ja täkeää tietoa mys arvioitaessa esim.myös rokotteen tehoa ja taudin vaarallisuutta eri ryhmille. Pitää muistaa, että virus kuitenkin myös muuntuu koko ajan, joten siksikin on täkeää seurata tilannetta ajantasaiesti ja tarkasti. inull ei itselleni valitettavasti riitä heitot "iso osa" tai "vähän" tai suurin osa, varsinkaan ilmoittamatta mistä se muu osa koostuu ja kuinka paljon.
Marinin kanslia otti koronaviestinnän haltuun ja siis päättää mitä julkisuuteen kerrotaan. Marinin tapa ei ole olla kovin avoin. Silti luottaisin lääkäreiden arvioihin
Nuo rokotteet ovat täyttä roskaa. Niillä saa vain lyhytaikaisen suojan, ja vain sitä yhtä piikkiproteiinia vastaan, joka muuttuu koko ajan. Joudut ottamaan puolen vuoden välein uuden piikin, ja joka kerta on vaara, että rokote menee verisuoneen koska rokottajat eivät suostu aspiroimaan.
Ainoan toimivan immuniteetin saa sairastamalla taudin. Silloin saa vuosia kestävän suojan viruksen kaikkia osia vastaan, eikä viruksen mutatoituminen vie suojaa pois koska koko virus ei muutu. Ainoastaan sairastamalla saatu immuniteetti tekee sinusta turvallisen muille ihmisille. Rokotettuna et ole turvallinen riskiryhmään kuuluville, koska voit yhä levittää tautia.
Sairastamalla saatu immuniteetti voi hyvinkin kestää koko iän. Sikaflunssan sairastaneilla oli immuniteettia vielä kymmenen vuoden päästä sairastamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ole 100 prosenttista, mutta eikö nyt jokaiselle pitäisi olla selvää, että jos kahdesti rokotettu saa tartunnan, on todennäköisintä, että sairaus on hyvin lievä, eikä ole paljonkaan riskiä joutua sairaalaan, saati tehohoitoon kuormittamaan hoitokapasitettia. Tästähän on ensisijaisesti kyse. Kahdesti rokotettu tartuttaa virusten vähäisemmän määrän takia tautia myös huonommin eteenpäin.
Jos et ota rokotusta, oma valinta, jolloin riskisi joutua sairaalaan ja tartuttaa herkemmin muita on suurin mahdollinen. Ihan käsittämätöntä, että tämä yksinkertainen yhtälö ei tunnu menevän etenkään rokottamattomien tajuntaan.
Nythän sitten nämä viimeksi mainitut mellastavat rokotepassia vastaan. Hohhoijaa.
Minne unohtui se tosiasia, ettei kaikkia voida rokottaa? Sukulaiseni sai rokotteesta allergisen reaktion ja oli sairaalassa käsittääkseni pari päivää...
Itse en ole uskaltanut rokotetta ottaa sen sisältämän ainesosan vuoksi.
Valinta ei todellakaan ole ollut mulle mikään helpoin mahdollinen koska minulla on ollut jälkitauteja aika monta kertaa (mukaan lukien keuhkokuume).
Siksipä ärsyttää nämä rokottamattomien leimaamiset ja suorastaan törkeät kannanotot siitä kuinka rokottamattomien pitäis maksaa hoitonsa (n.3000-4000e/vuorokausi) itse tai jättää hoitamatta.
Itse kuitenkin en käytä alkoholia, päihteitä, en ole koskaan tupakoinut, syön suht monipuolisesti ja harrastan liikuntaa päivittäin. En myöskään ota turhia riskejä ja elä ns. reunalla/harrasta mitään vaarallista (esim. kilpa-ajoa, laskuvarjohyppyä, kamppailulajeja, jne mitä näitä nyt korkean riskin harrastuksia on).
Mun mielestä yhteiskunnankin kannalta on järkevää että harkitsen päätöstäni tarkkaan.
PS. Painostaminen toimii usein päinvastoin kuin ajatellaan. Rokotepassi-idea ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
En tajua: onko kahdesti rokotetun nyt siis täysin turvallista elää ilman mitään rajoitteita?
Ja myös matkustaa vaikka Tallinnaan? Ensin sanottiin että on aika elää, nyt ihme spekulointia alkanut ilmetä!
Viron, Latvian ja Liettuan koronapalo kertoo ettei ole. Niissä on koronapasit käytössä mutta tilanne vain pahenee, ja ehkä juuri siksi. Koronapassibileet jatkuu aamuun asti 🖓
Vierailija kirjoitti:
Ei ole turvallista. Covid tarttuu myös rokotettuihin, ja osa joutunut sairaalaan ja teholle. Kumma ettei tieto ole tavoittanut vieläkään kaikkia.
"Nyt on aika elää" Marinin slogan, jonka perään voisi lisätä "ja kuolla".
Elinkeinoelämän rokotepassimafian hyödylliset idiootit eivät kyseenalaista auktoritettien poliittisia motiiveja.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole täysin turvallista. Ei edes omassa sängyssä peiton alla makaaminen. Mutta rokotetuilla on pienempi riski saada koronan vuoksi taudin vakava muoto.
Colin Powellkin vain kuoli. Ei sen vakavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaikea astma ja toinen rokote saatu heinäkuun alussa. Turvallista matkustaa Tallinnaan ilman huolen häivää vaiko ei?
Älä hulluttele. Kyllä sinä sen koronan saat tuolla tavalla, mutta kuoletko siihen on täysin arpapeliä. sinun rokotteestasi on yli kaksi kuukautta ja kuulut riskiryhmään, joten mieti nyt itse, haluatko tukehtua vai et.
Juuri esimerkki Colin Powellista, joka oli kahdesti rokotettu ja syöpäsairas ja kuoli. Vastuutonta, ettei THL kerro näitä totuuksia avoimesti. Venäjällä sentään kerrotaan ja eräs duuman jäsen oli rokotettu jo kuusi kertaa eli vaikutuksen heikkeneminen kyllä tiedetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ole 100 prosenttista, mutta eikö nyt jokaiselle pitäisi olla selvää, että jos kahdesti rokotettu saa tartunnan, on todennäköisintä, että sairaus on hyvin lievä, eikä ole paljonkaan riskiä joutua sairaalaan, saati tehohoitoon kuormittamaan hoitokapasitettia. Tästähän on ensisijaisesti kyse. Kahdesti rokotettu tartuttaa virusten vähäisemmän määrän takia tautia myös huonommin eteenpäin.
Jos et ota rokotusta, oma valinta, jolloin riskisi joutua sairaalaan ja tartuttaa herkemmin muita on suurin mahdollinen. Ihan käsittämätöntä, että tämä yksinkertainen yhtälö ei tunnu menevän etenkään rokottamattomien tajuntaan.
Nythän sitten nämä viimeksi mainitut mellastavat rokotepassia vastaan. Hohhoijaa.Minne unohtui se tosiasia, ettei kaikkia voida rokottaa? Sukulaiseni sai rokotteesta allergisen reaktion ja oli sairaalassa käsittääkseni pari päivää...
Itse en ole uskaltanut rokotetta ottaa sen sisältämän ainesosan vuoksi.
Valinta ei todellakaan ole ollut mulle mikään helpoin mahdollinen koska minulla on ollut jälkitauteja aika monta kertaa (mukaan lukien keuhkokuume).
Siksipä ärsyttää nämä rokottamattomien leimaamiset ja suorastaan törkeät kannanotot siitä kuinka rokottamattomien pitäis maksaa hoitonsa (n.3000-4000e/vuorokausi) itse tai jättää hoitamatta.
Itse kuitenkin en käytä alkoholia, päihteitä, en ole koskaan tupakoinut, syön suht monipuolisesti ja harrastan liikuntaa päivittäin. En myöskään ota turhia riskejä ja elä ns. reunalla/harrasta mitään vaarallista (esim. kilpa-ajoa, laskuvarjohyppyä, kamppailulajeja, jne mitä näitä nyt korkean riskin harrastuksia on).
Mun mielestä yhteiskunnankin kannalta on järkevää että harkitsen päätöstäni tarkkaan.
PS. Painostaminen toimii usein päinvastoin kuin ajatellaan. Rokotepassi-idea ei toimi.
Juuri näin. Rokottamattomia on aika erilaisia ihmisiä ja vain osa on näitä maskitta ja ilman turvavälejä hilluvia ulkomaalaisia tai johonkin mikrosiruihin uskovia. Vitsihän tuo mikrosirujuttu, eikä siihen oikeasti kukaan usko, vaan se Venäjän trollausyritys, jonka viranomaiset ovat uskoneet täysin ilman kritiikkiä. Osa rokottamista elää turvallisesti, jopa lähes erakkona, syö terveellisesti, käyttää aina FFP3-maskia, pitää turvavälejä, pesee kätensä ja jopa maksaa veroina muidenkin hoidon jne. Jos nettoveronmaksajankin pitäisi maksaa vielä oma hoitonsa niin kyllähän tuo menee puhtaaksi vittuiluksi. Miksi maksamme veroja, jos emme koskaan saa mitään vastinetta rahoillemme? Miksi me elätämme näitä holtittomia ulkomaalaisia, jotka mustamaalaavat toistenkin maineen?
Uutisia Pohjanmaalta.Yksi rokotettu sairastui muut olivat rokottamattomia. Kaikenkaikkiaan sairastuneita oli kaksi. Viisi sairastui,yksi kuoli hoitokodissa. En voi sanoa oliko sairastuneet rokottamattomia........kaikki hoitokodin asukkaat rokotettu kolmesti.Hoitajat rokotettu osittain kolmesti
Koronaan sairastumisen riski on ymmärtääkseni suurempi, mitä suuremmalle viruspartikkelimäärälle altistuu (?)
Kiinassahan kuoli nuoria lääkäreitä silloin epidemian alkuvaiheessa, vaikka heillä oli hyvät suojavarusteet, koska he altistuivat jatkuvasti suurelle viruskuormalle.
Näin ollen minusta rokotettujen kannattaisi myös edelleen välttää altistumista turhan takia. Näyttää kuitenkin siltä, että tartunnat edelleen tulevat niistä samoista ympyröistä kuin viime vuonnakin. Esim. ahtaissa sisätiloissa voisi olla järkevää käyttää maskia, jos oleillaan pitkä aika muiden lähellä.
Minä käyttäisin ihan vapaaehtoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaikea astma ja toinen rokote saatu heinäkuun alussa. Turvallista matkustaa Tallinnaan ilman huolen häivää vaiko ei?
Ei todellakaan kannata lähteä.
Se Marinin heitto että on aika elää, tarkoitti väliaikaista lupaa iloita ennen mustaa talvea. Niinpä hän itsekin näkyy tekevän irtiottoja nyt kun se on vielä mahdollista. Talven tautilukemat ja rajoitukset tulevat olemaan kovia. Ruuvia kiristetään kohti seuraavaa askelmaa suunnitelmassa. Huolehditaan kaikki terveydestämme ja pysytään positiivisella mielellä tämän ankeuden keskellä. Pidetään huolta toisistamme!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku asiantuntija mietti harkitsemaan matkustelua nyt maihin, joissa paha tilanne. Jos sairastut siellä, et ehkä saa tarvitsemaasi sairaanhoitoa. Toki samoin voi varmaan kohta käydä myös Suomessa. Kun rajoitukset poistetaan ja uutisointia vähennetään sekä ihan ylemmältä taholta kehoitetaan alkaa elämään, ihmiset alkaa toimia taas kuin sika pellossa. Vastustaja on vaan vähän vaarallinen, kun se on näkymätön ja näyttää iskevän myös rokotettuun niin halutessaan.
Bileprinsessa Marin ja Huusin johtajat kehottavat nyt matkustelemaan mielin määrin. Vastuutonta touhua.
Niin, siis niissä maissa jotka ovat turvallisia rokotetuille, kuten esimerkiksi nyt on Ruotsi.
Eri asia sitten, haluaako Ruotsissa asuva siskoni, että tule heille jouluvieraaksi Suomesta, joka Europpan kartoissa hohtaa pahasti punaista tällä hetkellä?
Olen itse tuplarokotettu ja joulukuun alussa saan kolmannen rokotteen, silloin tulee se vaadittu puolivuotta viimeisestä rokotteesta. Kuulun riskiryhmään.
Se lähdenkö matkaan, riippuu joulukuun koronatilanteesta. Lentolippuja ei ole vielä varattu,
Ei ole täysin turvallista. Lisäksi ajan myötä rokotteen teho heikkenee. Siksi tarvittaisiin kolmannet noin 6 kk jälkeen toisesta.
"Mikä on vallassamme tehdä, se on vallassamme jättää tekemättä." — Aristoteles
Olen elänyt kaksi vuotta lähestulkoon normaalia elämää rokottamattomana. Ehkä parit ravintolareissut olisi tullut muuten tehtyä, mutta pärjään ilmankin. Rajoitteet ei ole minua häirinneet juurikaan.
Mitä itse koronaan tulee, kaksi rokotetta suojaa melko hyvin vakavalta tautimuodolta. Suoja pysyy kohtalaisena myös pidempään, vasta-aineet kyllä laskee mutta muistisoluissa pysyy ohjeet niiden tuottamiseen tarvittaessa. Periaatteessa sairastettu korona antaa suuremmalla todennäköisyydellä pidempään pysyvän suojan, mutta käytännössä ero jäänee vähäiseksi.
Vielä tarkemmin: voit sairastaa koronan rokotettunakin tai vaikka olisit sen sairastanutkin. Tällöin elimistö kuitenkin reagoi nopeasti ja tauti jää vaikutuksiltaan yleensä vähäiseksi perusnuhaksi. Toisaalta moni sairastaa koronankin lievänä alunperinkin.
Korona tulee kiertämään kaikki kun on jo levinnyt niin laajalle (tai näin meille väitetään). Joten yhteiskunnan sulkeminen uudestaan vaan pitkittää vääjäämätöntä, eikä ketään saada loputtomiin suojeltua millään sulkutoimilla. Yleisen immuniteetin parannuttua tulevinakin vuosina tulee olemaan koronatartuntoja mutta harvemmin vakavia. Riskiryhmäläiset ovat aina suurimmassa vaarassa, kuten kaikkien muidenkin flunssien kanssa, tästäkään ei päästä mihinkään. Joka flunssakausi vanhimpia ihmisiä yleensä kuolee eniten.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Rokotettu voi saada myös vakavan koronan, jos on riskiryhmää. Kaiken takana on raha!
Ja riskiryhmään kuuluu esim ihan sillä että on ylipainoinen. Myös rokotettuna. Ei sillä että ylipaino mikään varsinainen terveysteko olisi muutenkaan, mutta tässä koronassa sen aiheuttamaa riskiä on vähätelty.
Tai no, oikeastaan vaan jätetty mainitsematta. Selittää ainakin se miksi eräs juoksee ja laihtuu..
Bileprinsessa Marin ja Huusin johtajat kehottavat nyt matkustelemaan mielin määrin. Vastuutonta touhua.