En tajua: onko kahdesti rokotetun nyt siis täysin turvallista elää ilman mitään rajoitteita?
Ja myös matkustaa vaikka Tallinnaan? Ensin sanottiin että on aika elää, nyt ihme spekulointia alkanut ilmetä!
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Juuri oli uutisissa: nyt ei ole turvallista matkustaa.
Lähinnä me ollaan nyt riskinä muille. Suomi on tällä hetkellä aikamoinen koronapesäke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori alle 30- vuotias voi melko huolettomasti elää ilman rokotustakin. Sen sijaan yli 50-vuotias tuplarokotettu on vaarassa rokotuksista huolimatta.
Suuri osa teholla olevista on rokottamattomia nuoria. Täysrokotettuja yli 50-vuotiaita on vähemmän.
Lähes kaikki sairaalassa olevat ovat yli 40-vuotiaita. Vain yksittäisiä nuoria on sairaalassa.
Suurin osa tehohoidossa olevista on alle 50-vuotiaita. Lähes kaikki tehohoidossa olevista ovat rokottamattomia.
Tälläkin hetkellä 22 täysin rokotettua on teholla. Sairaalassa ei ole enää paljon iäkkäitä, koska he kuolevat ärhäkkään deltamuunnokseen.
Ei ,tilanne sama onko rokote ,tai ei ,jos tauti tullakseen tulee.Tauti kaikille niin erilainen.Siksi käsien kunnollinen pesu!! Ei mikään vesi valuu saippua katosi vaan kraana vesi valaa, mieluummin lämmin vesi.Kostuta kädet saippuoi ympäriinsä 3sekunttia,pitempäänkin, huuhdo,ota uudestaan saippuaa tällä kertaa saippuoi sormen päät,sormien välit..n.5sek.Huuhdo.Sulke vesi puhtaalla paperilla ellei itse lopettava lavuaarin kraana.Tän jälkeen desifiointiaine.Maski aina kun käyt kaupassa tms.ulkona kotoa.Tääkään kun ei riitä,silti saattaa sairastua.Ovenkahvat,pinnat,yskivät ihmiset,edelleen turvaväli,turpaväli.Parasta kun välttelee ihmisiä,pysyy kotona 24/7.
Yhtään alle 60-vuotiasta kahdesti rokotettua ei ole joutunut teho-osastolle. Minä ainakin elän nyt normaalisti. 90 v mummoa tavatessa maski ihan varmuudeksi. Samoin 2 kk vauvan kanssa. Tilanne ehkä muuttuu, kun rokotuksesta on yli 6 kk tai jos tulee uusi variantti, mutta just nyt tartuntakin tarkoittaa vaan parempaa immuniteettia. Huomenna Tukholmaan. Tallinnaan en lähtis, koska siellä ei mahdu sairaalaan, jos tulee jotain.
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/keita-ovat-tehohoitoon…
13.10.2021 08.31
Keitä ovat tehohoitoon päätyneet kahdesti rokotetut koronapotilaat?
Yksi yhdistävä tekijä on ikä.
Minna Pihlava
Kahdesti rokotetuilla COVID-19-infektion vuoksi sairaalan tehohoitoon joutuneilla on tyypillisesti vaikeita pitkäaikaissairauksia.
– Usealla potilaalla on ollut immunosuppressiotila, kertoo ylilääkäri, professori Matti Reinikainen Kysistä ja Itä-Suomen yliopistosta. Hän myös vetää koordinoivaa toimistoa.
Turun yliopistollisessa keskussairaalassa (Tyks) tehohoidossa olleista kaksi kertaa rokotetuista koronapotilaista nuorin on ollut 68-vuotias. Keski-ikä on ollut 70 vuotta. Potilaita on ollut muutama.
– Kaikilla oli perussairauksia, Tyksin tehohoidon osastonylilääkäri Mika Valtonen sanoo.
He ovat sairastaneet esimerkiksi verenpainetautia, astmaa, uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori alle 30- vuotias voi melko huolettomasti elää ilman rokotustakin. Sen sijaan yli 50-vuotias tuplarokotettu on vaarassa rokotuksista huolimatta.
Suuri osa teholla olevista on rokottamattomia nuoria. Täysrokotettuja yli 50-vuotiaita on vähemmän.
Olisiko sinulla lähdettä tälle arviolle? Onko näistä tilastoja itse asiassa missään luettavissa? Uutisissa olen nähnyt vain epämääräisiä määreitä, kuten juuriki tätä "suuri osa". Paljonko on suuri osa? Olisi varmaan kirjoitettu suuriN osa, jos näin olisi. Onko suuri osa 10% 20 %30 % 40% ? näillä prosenteilla on iso ero. Kaikkia voisi perustellusti käyttää sanomalla "suuri osa". Tarkoitetaanko nuorella tässä alle 60v 50v 40v 30v 25v? Entä ketkä ovat ne loput puuttuvat osat? Onko hoidossa vanhuksia kaksi rokotetta saaneita paljon? Onko nuorempia rokotettuja kuinka paljon? Onko kuinka paljon rokottamattomia keski-ikäisiä ja vanhoja ihmisiä on sairaalassa tai teholla?
Mielestäni on ongelmallista, ettei takkoja lukuja saa mistään, ei siitä, minkä ikäisiä sairaalaan tai tehohoitoon joutuvat ovat, ei siitä onko rokotettu vai ei, osaksi rokotettu tai koronan kerran jo sairastanut. Ja kuinka kauan aikaa on rokotukseta ollut. Itse haluaisin lukuja julkisesti esille avoimuusperiaatteen mukaan. Salailu ei herätä luottamusta, oli syy mikä tahansa. Mielestäni nyt annettu tieto mediassa näistä aiheista on epämääräistä ja ympäripyöreää ja vaillinaista. Totuus tiskiin kiitos.
Pakkohan tällaista tietoa on kuitenkin kerätä, sillä sehän on ensiarvoisen tärkeää koronapandemian hoidon suhteen ja Suomessa päätöksiä tehdessä näistä asioista. ja täkeää tietoa mys arvioitaessa esim.myös rokotteen tehoa ja taudin vaarallisuutta eri ryhmille. Pitää muistaa, että virus kuitenkin myös muuntuu koko ajan, joten siksikin on täkeää seurata tilannetta ajantasaiesti ja tarkasti. inull ei itselleni valitettavasti riitä heitot "iso osa" tai "vähän" tai suurin osa, varsinkaan ilmoittamatta mistä se muu osa koostuu ja kuinka paljon.
Kun sain syövän, otin vastaan sytostaattihoidot, vaikka tiesin että ne ei anna mitään 100 % takuuta siitä ettenkö voisi sairastua uudestaan. Ne kuitenkin PIENENSIVÄT huomattavasti uudelleen sairastumisen riskiä.
Olisin voinut myös jättää sytostaatit ottamatta ja silti mahdollisesti elää sairastumatta loppuelämäni.
Kyse on siis todennäköisyyksistä ja prosenteista. Joku sairastuu, joku ei. Vaikka on sama tauti, yksi sairastaa lievänä ja toinen päätyy teholle. Kukaan ei voi tietää etukäteen mihin ryhmään kuuluu.
Jos sairastuisit syöpään, jättäisitkö hoidot väliin? Ihan sama näissä rokotuksissa. Miksi ottaa turhaan riskiä itselle tai läheisille.
Rokottamalla siis PIENENNÄT riskia sairastumiseen. Jos jos silti sairastut, niin todennäköisesti lievästi.
100 % takuita ei tietenkään ole, niinkuin ei missään rokotuksista tai elämässä yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Kun sain syövän, otin vastaan sytostaattihoidot, vaikka tiesin että ne ei anna mitään 100 % takuuta siitä ettenkö voisi sairastua uudestaan. Ne kuitenkin PIENENSIVÄT huomattavasti uudelleen sairastumisen riskiä.
Olisin voinut myös jättää sytostaatit ottamatta ja silti mahdollisesti elää sairastumatta loppuelämäni.Kyse on siis todennäköisyyksistä ja prosenteista. Joku sairastuu, joku ei. Vaikka on sama tauti, yksi sairastaa lievänä ja toinen päätyy teholle. Kukaan ei voi tietää etukäteen mihin ryhmään kuuluu.
Jos sairastuisit syöpään, jättäisitkö hoidot väliin? Ihan sama näissä rokotuksissa. Miksi ottaa turhaan riskiä itselle tai läheisille.
Rokottamalla siis PIENENNÄT riskia sairastumiseen. Jos jos silti sairastut, niin todennäköisesti lievästi.
100 % takuita ei tietenkään ole, niinkuin ei missään rokotuksista tai elämässä yleensä.
En nyt lähtisi vertailemaan syöpää ja hengitystieinfektiota, josta selviytymisprosentti on noin 99%. En näe tarvetta piikittää kehooni kyseenalaista vähän tutkittua injektiota tautiin, joka 99,9% todennäköisyydellä on minulle lievä ja josta selviän. Todennäköisesti rokotteen haitat ovat minulle suuremmat kuin hyödyt. Muut voivat tehdä omalle keholleen niin kuin tarpeelliseksi näkevät, mutta minä haluan itse päättää omasta kehostani jatkossakin.
Ei elämä ole turvallista edelleenkään, eivätkä Estonian uhrit ole heränneet henkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin voinut myös jättää sytostaatit ottamatta ja silti mahdollisesti elää sairastumatta loppuelämäni.Kyse on siis todennäköisyyksistä ja prosenteista. Joku sairastuu, joku ei. Vaikka on sama tauti, yksi sairastaa lievänä ja toinen päätyy teholle. Kukaan ei voi tietää etukäteen mihin ryhmään kuuluu.
En nyt lähtisi vertailemaan syöpää ja hengitystieinfektiota, josta selviytymisprosentti on noin 99%. En näe tarvetta piikittää kehooni kyseenalaista vähän tutkittua injektiota tautiin, joka 99,9% todennäköisyydellä on minulle lievä ja josta selviän. Todennäköisesti rokotteen haitat ovat minulle suuremmat kuin hyödyt. Muut voivat tehdä omalle keholleen niin kuin tarpeelliseksi näkevät, mutta minä haluan itse päättää omasta kehostani jatkossakin.
Parempi vertaus tuo on kuin teidän koronapassin vertaus holokaustiin. Eikö hävetä
Zorbuli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maski ei estä tartuntaa, rokote ei estä tartuntaa, koronapassi ei estä tartuntaa
Missään ei ole sanottukaan, että nuo ym. estäisivät täysin tartunnat. Mutta:
- maskit hidastavat hieman tartuntojen leviämistä
- rokotteet suojaavat jo varsin hyvin taudeilta ja niiden vakavilta muodoilta. Ei täysin, mutta varsin hyvin.
- koronapassin ei ole tarkoituskaan estää tartuntaa, vaan hillitä leviämistä kun oletettavasti täyden rokotussarjan saaneet eivät helposti keskenään pysty virusta linkoamaan. Ei tämäkään satavarmasti estä satunnaisia tartuntoja.
Eli ei ole olemassa mitään 100% varmaa, on/off ratkaisua virukseen, mutta on useita toimintatapoja ja ratkaisuja jotka osaltaan vähentävät tartuntoja, ja taudin vakavia muotoja. Maailma ei ole mustavalkoinen...
Älä valehtele. Olet likainen valehtelija.
Ainoa rajoittava tekijä on rokottamattomat. Rokotettujen kohdalla on puhuttu jopa siitä, että kannattaisi saada tartunta, niin suoja vahvistuisi pidemmälle aikavälille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki sairaalassa olevat ovat yli 40-vuotiaita. Vain yksittäisiä nuoria on sairaalassa.
Suurin osa tehohoidossa olevista on alle 50-vuotiaita. Lähes kaikki tehohoidossa olevista ovat rokottamattomia.
Tälläkin hetkellä 22 täysin rokotettua on teholla. Sairaalassa ei ole enää paljon iäkkäitä, koska he kuolevat ärhäkkään deltamuunnokseen.
Ei vaan koko Koronan aikana on ollu 22 täysin rokotettua teholla. Ei suinkaan tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi vertaus tuo on kuin teidän koronapassin vertaus holokaustiin. Eikö hävetä
Kuka on verrannut holokaustiin? En minä ainakaan. Missä välissä minä olen muuttunut monikoksi? Minä en ole sama kuin jokin "te".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin turvallista ei, mutta riittävän turvallista kuitenkin. Ja ennenkaikkea luvallista.
Hyppäätkö katoltakin? Se on luvallista, vaan ei täysin turvallista.
En hyppää. Arvioin riskin vakavalle loukkaantumiselle tai kuolemalle liian suureksi. Toisaalta minulla ei ole myöskään minkäänlaista tarvetta tai motiivia hypätä katolta. Rokotettuna matkustamisen yleistä varovaisuutta noudattaen sitä vastoin koen riittävän turvalliseksi, ja siihen minulla on myös motivaatio. Itseasiassa Suomen koronatilanne on tällä hetkellä niin paha, että riski saada korona on täällä paljon suurempi kuin monessa muussa maassa. Se on sitten toinen juttu että ymmärrettävästi meikäläisiä ei tästä syystä ehkä riemusta kiljuen oteta vastaan maihin joissa tilanne koronan suhteen on rauhallinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole turvallista. Covid tarttuu myös rokotettuihin, ja osa joutunut sairaalaan ja teholle. Kumma ettei tieto ole tavoittanut vieläkään kaikkia.
"Nyt on aika elää" Marinin slogan, jonka perään voisi lisätä "ja kuolla".
Korona tarttuu kaikkiin ja mielummin otan sen nyt kun piikit on uudet ja tehokkaampia
Ruotsin tilanne tällä hetkellä: 70 % koronaan kuolleista on tuplarokotettuja.
Ota tuosta uutisoinnista nyt selvää. Ensin puhutaan yhtä aamulla ja iltapäivällä toista.
Joku asiantuntija mietti harkitsemaan matkustelua nyt maihin, joissa paha tilanne. Jos sairastut siellä, et ehkä saa tarvitsemaasi sairaanhoitoa. Toki samoin voi varmaan kohta käydä myös Suomessa. Kun rajoitukset poistetaan ja uutisointia vähennetään sekä ihan ylemmältä taholta kehoitetaan alkaa elämään, ihmiset alkaa toimia taas kuin sika pellossa. Vastustaja on vaan vähän vaarallinen, kun se on näkymätön ja näyttää iskevän myös rokotettuun niin halutessaan.