YRITYS PÄÄLLÄ 2015
Niin siinä kävi, etten itse ainakaan kauan toivottua plussaa tämän vuoden puolella saa eli yritys jatkuu vuonna 2015! :D
Itse aion vielä ainakin seurailla ketjun Yritys päällä 2014 keskustelua, mutta sitä mukaan, kun yritys vuodelle 2015 siirtyy, niin tervetuloa seuraksi tänne jatkamaa keskustelua ja viimeistään sitten vuoden vaiteessa!
Kommentit (2463)
Mullakin on vielä viisaudenhampaita jäljellä ja ainakin yhdessä reikä. Se ei kuitenkaan ole vaivannut ja en osaa stressata asiasta vauvajuttujenkaan suhteen. :) en tykkää hammaslääkäristä, joten....
Paljon enemmän stressaan verikokeita. Alkaa itkettääkki ja paniiki valtaamaan kun ajattelen asiaa, mutta vauvankaipuu on suurempi. Tarviin varmaan nuijanukutuksen, että mut saa verikokeeseen.... en oo ollu lapsuuden jälkeen, mulla on kauheet traumat asiasta. Voin ihan rehellisesti myöntää pelkääväni, enkä tiedä miten selviän asiasta. Mutta jos ja kun plussa pärähtää, juttelen asiasta vaikka neuvolatädin kanssa. Jospa mies tai äiti tulis mun kanssa sinne kokeeseen vaikka. On se ehkä vähän hölmöä tässä iässä, mutta en vaan voi sille mitään :D Varmaan mitään rauhottaviakaan ei oo mitkä raskauden kanssa sopisi, vai? Onko kellään ollut tätä ongelmaa, vai olenlo ihan yksin verikoepelkoni kanssa? :(
Pikamoi. Alkoi tänään naurattaa ratikassa, kun luin Mynthonin mainoksen näin: "Jos nyt pitäisi plussata, olisitko valmis?" Olin sillen, et NO JOO JOO. Sit tajusin, et siin puhutaan pussaamisesta. Huomaa kyllä, mikä ajatuksissa pyörii. :D
Noorav: Minulla on myös tidella paha kammo verikokeisiin. Kauhulla ajattelen niitä seuraavia pakollisia neuvolassa.
Esikoisen odotusaikana otetut verikokeet oli jotain ihan kamalaa. Terkari pakotti mut makuulleen ja toinen hoitaja piti kädestä kiini, koska se vapisi/tärisi niin paljon, ettei siihen voinut pistää. :(
Kakkosen neuvola kokeet meni huisin paljon paremmin. Mulla kun oma lapsi mukana ja halusin näyttää hälle hyvää esimerkkiä. En missään nimessä halua, että lapset saa samanlaisen kauhusuhtautumisen verikokeisiin, kuin itsellä on. Ne kokeet hoitui istualteen, mutta sisäisesti huusin täyttä kurkkua tyyliin: Ei ei ei helvetti, Apuaa!!!
Mutta juu, en kyllä innolla odota seuraavia. Nyt jo meinaa iskeä paniikki, kun tuli tässä ketjussa puhe niistä. :/
Täällä meni tuo 8.2 kokemani keskenmeno fyysisesti suht helposti, joten uskon ja toivon että ovulaationi tulisi jo viikon päästä ja päästäisin hyödyntämään tämä. Ajatusmaailma on muuttunut sen verran etten tiedä miten osata nauttia raskaudesta kun se plussa taas siihen toivottavasti pärähtää. Oli aivan hirveää kun sai jo tuntea kaikki raskausoireet ja suunnitteli tulevaa. Yhdessä hetkessä kaikki valui pois ja nyt tunnen ajoittain ajatusta, että oliko tuo koko raskaus vaan unta.. Toivon ettei kukaan teistä joutuisi keskenmenoa kokemaan ja kaikki plussat johtaisivat elävään lapseen. Anteeksi tämä pieni keskenmenovuodatus.
Olen huomannut että itselleni tästä on tullut nyt tosi pakkomielteinen juttu. Siis siitä että raskautuisin uudelleen mahdollisimman nopeasti. Uskon että vain se auttaa toipumaan tästä tuskasta jota nyt koen :( Minulta vietiin maha-asukki pois ja nyt haluan sen takaisin sinne mahdollisimman nopeasti.
Heinähaave15: Tsemppiä sulle ja toivottavasti tärppää pian uudestaan. :)
Moikka! Nyt ehdin taas kirjoittaa vähän. Viikonloppuna en pystynyt oikein ajatuksen kanssa lukemaan, niin saattoi mennä vähän ohi jotain juttuja, ja tänne on tullut niitä taas tosi paljon.
On: Tilanne on edelleen sama, ja huomenna aion taas testata. Vaihtelevissa fiiliksissä olen liikkunut, miehen tuki oli viikonloppuna tärkeä. Haamu antoi toivoa, mieskin näki sen, ja olen melko varma että jotain tapahtuu, mutta pysyykö se ja meneekö kaikki hyvin, pelottaa. Hirveää käydä vähän väliä vessassa ja jännittää onko täti täällä sittenkin. On niin epäsäännöllinen kierto, ettei oikein tiedä, milloin olisi varmaa. Nyt vaihtui vuorokausi, eli kp 33/28-33 meneillään. Luonto pitää jännityksessä kärsimätöntä.
Ruokavalio/elämäntapajutut: Oon alkanut opetella syömään terveellisemmin, kasvikset on olleet ihan liian vähissä mun lautaselta. Mun työhön sisältyy liikuntaa ja kuljen aina pyörällä. Ainoa juttu minkä oon muuttanut kunnolla yrityksen alkuun valmistautuessa oli ravintolisien vaihto raskauteen sopiviksi. Miestä pyysin vähentämään juomista samalla kun aloitin foolihapon syönnin (foolihappo olis hyvä aloittaa 3 kk ennen raskautumista, ja siittiöt uusiutuu saman ajan). Mulle alkoholi maistuu nykyään huonosti, eikä muutkaan päihteet oo kummallakaan käytössä. Niin ja hain vesirokkorokotteen varmuuden vuoksi, sen takia meidän yrityksen aloitus lykkääntyi vähän.
Ambrosiaa, meillä taitaa olla samanlainen tilanne, odotellaan jos viimeistään loppuviikosta saataisiin varmuutta :)
Heinähaave, toivon sulle kaikkea parasta. Minusta se on hyvä että kerrot kokemuksestasi meillekin, kun keskenmenot on aika yleisiä, ja vaikka sitä ei ole itse kokenut, on hyvä pitää mielessä että niin voi käydä.
Helmianna, ei sulla oo mitään hävettävää! Harmi että kierto alkoi alusta, mutta minkäs sille voi. On ollut kiva kulkea samaa matkaa.
Lialia, minä taas petyin kun ostin ekan raskaustestin sittarista, ja siellä luvattiin "Plussaa ostoksistasi", käytin plussakorttia, mutta se oli silti nega :)
Täälläkin lymyilee paha verikoefobia. Aina makuuasennossa, kaks hoitajaa (toinen ottaa näytteen, toinen pitää kättä paikallaan) SEKÄ mies pitämässä toisesta kädestä. Ei mahda mitään, muuta keinoa ei vain ole. :D Ei sitä kannata hävetä, meitä on paljon.
Heips pitkästä aikaa, täytyi tulla tarkistamaan välillä ketkä ovat plussanneet. Onnea paljon heille! :)
En tiedä olenko jo lentänyt pihalle tuolta suljetusta kun en muista koska olisin viimeksi käynyt. Osittain siitä syystä että olen saanut sekä aamu että ilta pahoinvoinnin ja osittain siitä että tuli pitkä tauko ettei ukolla ollut töitä ja tietokone on ollut jostain kumman syystä suurimman osan päivästä varattuna. Mutta onpa pikku titiäisen kanssa kulunut päivät mukavasti :)
Legolatar, olet vielä kuulolla? En jaksa selata tätä tänne tullutta viestien tulvaa joten, mitäpä kuuluu? :)
Pahoinvoiva Mikka 20v toinen tulossa jossain rv 9-10 välillä
Heinähaave15 todella tärkeää, että kerroit täällä kokemuksistasi. Tsemppihalit sinulle!
Tulen itsekin miettineeksi usein kaikkia riskejä ja niitä asioita, jotka mahdollisesti voivat mennä pieleen odotusaikana ja jopa synnytyksessäkin. Ja ne ovat mielestäni melko pelottaviakin, mutta liiaksi en kuitenkaan halua näillä "peloilla" mieltäni täyttää. Mennään päivä kerrallaan.
Nyt on tässä kierrossa omalta osaltani "kaikki tehty" mitä voikin. Eli sunnuntaina ovistestissä hymynaama. Peittoa heiluteltiin la, su ja ma. Eli tältä osin kaikki mennyt "nappiin". Mitäpä muuta tässä enää voi, kun nauttia tulevista päivistä ja ihanasta kevätauringosta sekä unelmoida tulevasta :)
Hei Kaikille pitkästä aikaa :)
Onnittelut plussanneille ja pahoittelut uuteen kiertoon joutuneille <3
ON: Anteeksi, etten ole käynyt kirjoittamassa kuulumisia ja ollut aktiivinen. Meillä täällä ollut influenssa kylässä ja päivät sekä yöt mennyt lapsia hoitaessa. Juuri kun luulin lasten parantuneen, nousi kuumeet uudestaan :( Itsekin olen räkänen ja varmasti tauti tulossa minulle.
Ovulaatio oli ja meni. En ehtinyt sitä rekisteröimään ja olin heittämässä kirvestä kaivoon tämän kierron kanssa. Sen verran stressiä ollut ja eipä ole petipuuhatkaan kiinnostanut, kun väsymys painaa.
Tänään sitten havahduin siihen, että menkat eivät alkaneetkaan, kuten oletin. Tein tuollaisen liuskatestin ja siihen tuli kyllä hailakka viiva. Pyysin esikoista katsomaan ja hänkin sen näki. Täällä kädet täristen nyt kirjoitan, sillä en voisi uskoa tärpänneen, kun miettii kiertoa.
Teen paremman testin ja katsellaan sitten. Kunhan pääsen apteekkiin tai jos mies testin toisi.
-Mariele kp 26/25-29 yk 3-
Tänään se hymynaama vihdoin hymyili mulle. On kyllä sellainen olo että ei se kuitenkaan tärppää mutta yritän nyt kuitenkin pysyä edes vähän positiivisena ja illalla peiton heiluttelut päälle. Ehkä tämä tästä vielä. Jännä viikko muutenkin, saan tällä viikolla tietää jos saan uuden työpaikan, noin pari kilometriä kotoota. Tällä hetkellä työmatka on noin 70km yhteen suuntaan.
Jannuli85 kp18/25-32 yk 11 (ya03/14)
Hei,
Onpas kamala se odotusaika ja vessassa käynnit, pelottaa että nyt se täti sieltä tulee. Viimeistään torstaina pitäisi tulla (myöhäisen oviksen takia) mutta ei olisi mikään ihme jos alkaa aikasemmin.
Rinnat käyttäytyy oudosti, parina päivänä olleet kovat ja turvonneet muttei kipeät, välillä iltaisin ovat väsyneet ja kosketusarat, aamuisin taas pehmeät ja tyhjät kuin sukat :D
Perjantaina oli aamusta iltaan menkkakivut, sellaista kipua ei ole koskaan ollut ennen menkkoja, vain kuukautisten ensimmäisenä päivänä.
Kahtena päivänä ollut päänsärkyä koska lauantai juhlissa kaatuin liukkaalla pihalla ja löin pääni. Syönyt Panadolia ja en tiedä onko maha ollut kipeä. Tänään on jo päänsärky helpottunut ja ei tarvitse ottaa särkylääkettä ja voin keskittyä alavatsassa tapahtuvaan :D no ja kyllähän siellä jomottaa.
Kuten kierron alussa lupasin etten tee yhtään testiä ennen menkkoja niin en tee. Onneksi olen lomalla ja tekemistä on paljon ja r-testejä ajattelen vähän. Vaikka olen loman aikana käynyt 4 kertaa apteekissa ja tuijottanut niitä testejä mutta eiiiiii, kun päätös on tehty niin se on tehty.
Jännittynyt Finest 29/26-28 yk3
Kyllä se nyt uskoa pitää. Tein Apteekin oman testin ja tosi selkeä viiva tuli testiajan sisällä. On kyllä vaalea, mutta selkeä plussa. Nämä testit ei ole ikinä haamuja minulle antaneet. Aivan uskomatonta!
-Mariele-
Heinähaave, annettiinko sulle ihan suoraan lupa yrittää heti keskenmenon jälkeen jo? :o Eikö käsketty odottamaan ekoja menkkoja? Mun viime viikon tuulimunaraskauden tutkineet ja hoitaneet lääkärit oli sitä mieltä muistaakseni kaikki että pitäisi odottaa ekat menkat ennenkuin alkaa taas yrittämään. Onkohan tässä jotain eroa juuri sen kanssa että onko keskenmeno vai tuulimuna? Toki mulla myös meni hemoglobiinit ihan pohjamutiin ja oon nyt rautakuurilla 1-2kk joten voinee johtua siitäkin että käskivät mun ootella ekat menkat. Himottaisi kyllä ihan hirveästi ja voi johtua ihan hormooneistakin jotka ois valmiita yrittämään jo uudestaan :D Oon kuullut ja mulle lääkäritkin sanoi että moni tulee keskenmenon ja tuulimunan jälkeen kyllä uudestaan raskaaksi ihan ongelmitta. Toivottavasti ovat oikeassa ja ollaan yhdessä sitten tuolla jossain "maaliskuussa plussanneet" -listalla ;)
Olen toki ite aatellut jos vuodon loputtua antaisi palaa vaan ja heilutella peittoja oikein olantakaa lääkärin neuvoa uhmaten, mutta lienee parasta totella ja odottaa.
ON: Tulevaa jatkuvaa yritystä oon jo suunnitellut, vaikka ainakin 4viikkoa pitäisi kai odotella. Ovisliuskoja jäi vielä viime kerrasta pari kappaletta, saatan ne käyttääkin mutta en tilaa kyllä lisää. Vehnänalkioöljyä, foolihappoa ja d-vitamiinia sekä terveellisiä elämäntapoja aion noudattaa. Opettelen vaikka neulomaan mutta tuohon ovisbongaukseen en haluaisi palata, viimeksi se stressasi vähän välillä kun ikinä ei kunnon positiivista tullut.
Digitaalisista ovistesteistä: Tuo oli mulle uutta tietoa että clearbluen digiovistestejä voi käyttää monta kertaa! Mietinkin että mitä miljonäärejä täällä kirjoittelee kun käyttää 10 tikkua kierrossa ja yksi maksaa varmaan niissäkin sen kympin.
Alkuraskauden ultrasta: Oletteko te jo omalta paikkakunnaltanne tutkineet alkuraskauden ultria? Jostain luin että toisilla paikkakunnilla pääsee helposti alkuraskauden ultraan ja toisaalla pitää ite maksaa jos haluaa sinne. Oletteko aatelleet mennä kun sen aika tulee? (Ja se tulee kyllä meille kaikille vielä! :) ) Minä ajattelin lähes vaatia sitä ensi kerralla, kun tämä eka plussa olikin vaan tuulis ja hämäsi kroppaa sen reilu 12viikkoa! Samaan pitkään huijaukseen en suostu enää.
Verikoefobiasta: Täälläkin yksi pelokas haavanlehti ilmottautuu :D Kammo tuli oikeastaan vasta aikuisiällä kun verenluovutuksessa pyörryin ja löin pääni siinä lattiaan jne. Että ne jälkimainingit on ehkä itselle pahin osuus sitä. Ja myös se hoitaja joka sen tekee, ne on usein jotenkin kylmäkätisiä ja nihkeitä, nyrpeitä. Onneksi tuolla viime viikon sairaalareissulla niitä otettiin varmaan 3, ehkä 4, en ole varma kun tajunta oli vähän on/off. Mutta kun ehdin jo yhdistelmäseulaan antamaan verinäytteetkin, niin siellä makaamaan pääsin ja mies piti päästä ja kädestä kiinni. Onko teillä käsissä jotenkin vaikeasti löydettävissä ne suonet? Mä olen jo oppinut mistä kohtaan mun suonet saa kiinni niin vältyn turhilta etsimispistoilta yleensä kun näytän itse hoitajalle että mistä kohtaa sitä verta saa. Suosittelen neuvomaan hoitajia ite suoraan jos vaikeasti löytyvät suonet. Vähemmän pistoja, vähemmän kylmien käsien kopelointia, nopeammin ohi = tyytyväinen foobikko :D
Tänne saatiin plussa! Kahdella testillä tänä aamuna varmistin :) Mutta en edelleenkään ole niin varma, että suoraan uskaltaisin siirtyä plussanneisiin? Tänään on kierron vika päivä, ja jotenkin pelkään että täti tulee silti, kuinka se nyt muka vois jättää tulematta?? Epäuskoinen fiilis, mutta tikuissa on viivat. Ja kaikki klassiset raskausoireet tuntuu, vaikkakin hyvin lievinä. (Kipuja, huono olo, nälkä, väsymys, mieliala) Jos kaikki menee hyvin niin ne varmaan voimistuu satakertaisiksi ja kohta vietän päiväni iloisesti pää pöntössä.
Mullakin on piikkikammo paha, ja tietysti luin iltalukemiseksi kuinka synnytyksessä lievitetään kipua :D Piikkejä joka paikkaan. Siinä sitten nähdään, kumpi on voimakkaampi, synnytyskipu vai piikkikammo. Verikokeita oon jotenkuten oppinut kestämään, haluaisin joskus vielä olla niin rohkea, että luovuttaisin verta, ja pidän verikokeita siihen harjoitteluna. Nuorempana pyörtyilin niissä.
Onnea ja plussatuulia kaikille!
Jännitän puolestanne Ambrosiaa, Mariele, Finest! :)
Mariele, kirjoititkin samaan aikaan, ONNEA!
Tai no, listan päivittäjä voi laittaa mut plussanneisiin, koska olen plussannut. Tulen sieltä sitten takaisin jos täti pilaa kaiken.
Minea, Lääkäri suositteli odottamaan yhdet menkat ennen uutta yritystä mutta ei kieltänyt yrittämästä heti, kun kysyin. Ainoa juttu oli että täytyy odottaa vuodon loppumista, ja sanoi että se voi kestää jopa 4 viikkoa. Mä pääsin kuitenkin helpolla ja vuoto kesti alle 5 päivää, eli periaatteessa olivat ihan kuin menkat vaikkakin kipeämmät ja vuoto oli keskenmenovuotoa. Uskon että meillä tosiaan on erona se, että sinulla oli tuulimuna ja olit jo edennyt raskaudessasi pidemmälle kuin minä. Uskon myös että lääkärit suosittelevat tuota odottamista senkin takia, että laskettu aika olisi helpompi määritellä. Itse olen sitä mieltä että kroppa raskautuu silloin kun on valmis uuteen raskauteen. Itse olen palautunut fyysisesti todella hyvin enkä aio odottaa yksiä menkkoja tähän väliin. Ovista aloitan siis tikuttamaan tässä tämän viikon lopussa :)
Toivottaan todella että me molemmat plussataan maaliskuussa :)
Onnea kaikille uusille plussanneille!
Heippa taas kaikille :)
Täällä on näköjään hammaslääkäristä juteltu. Mä itse pelkään aivan mielettömästi hammaslääkäriä ja sen takia käynnit siellä venyy valitettavan pitkälle. Viime reissu on vissiin ollut yli kolme vuotta sitten ja uutta tarkistusta olen yrittänyt varailla, mutta jotenki vaan en pysty. Mulla on myös yksi viisaudenhammaskin kasvanut jo kokonaan näkyviin, onneksi ei ole mitenkään vaivannut (koputtaa puuta). Näistä keskusteluista tosiaan taas tuli mieleen, että olisi hyvä taas yrittää itseni hoitaa sinne hammaslääkärin luokse vierailulle..
Ja täällä olisi ensimmäinen virallinen talvilomapäivä ja olo ei voisi olla yhtään surkeampi. Koko kroppaa särkee aivan mielettömästi jaloista päähän asti, olo on yleisesti surkea, lämpö noin 36.7 mikä on mulle hieman korkeahko ja koko kroppa tuntui eilen aivan tulikuumalta. Luulen näiden oireiden liittyvän tulevaan flunssaan ja mieli on vähän maassa :( Huomenna pitäisi mennä koko päiväksi anoppilaankin ja voin sanoa, että tämän fiiliksen kanssa sinne vähiten haluaisin.. Torstaina olisi kp23, jolloin mun menkat on nykyään aina alkaneet. Tässä kierrossa tosin ovulaatio oli päiviä myöhässä, joten odotan menkkoja alkavaksi aivan loppuviikkona tai jopa ensi viikon alussa. Lugesteronit pitäisi lopettaa kp24. Katsotaan kuinka käy :) Toivottavasti te kaikki muut olette pysyneet terveinä <3 Tämä tyttö lähtee nyt sänkyyn maate ja katsomaan Emmerdalea katsomosta :D