Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

90- ja 80-luvun nuoret otettiinko silloinkin "heruttelukuvia"

Vierailija
17.12.2014 |

Onko teillä muistona yhtään alastonkuvaa itsestänne?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 03:08"]Miten ihmeessä sitten 80-luvun nuoriso pariutui ja harrasteli seksiä? Tuskin kaikki laittoivat deitti-ilmoja Suosikin palstoille.
[/quote]

Omg, minä tapasin poikaystäväni kesällä 2012 leirillä, missä ei saanut pitää puhelimia/olla netissä :D Miten se oli mahdollista, niinkuin oikeassa elämässä tapaa jonkun toisen ihmisen...

t. 16v

Vierailija
22/47 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filmikameralla ei oikein voi harjoitella selfietä, kun tulosta ei näe heti ja kuvan kehittäminen vei aikaa ja rahaa. Muuten varmaan olisi otettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 03:08"]Miten ihmeessä sitten 80-luvun nuoriso pariutui ja harrasteli seksiä? Tuskin kaikki laittoivat deitti-ilmoja Suosikin palstoille.
[/quote]

Omg, minä tapasin poikaystäväni kesällä 2012 leirillä, missä ei saanut pitää puhelimia/olla netissä :D Miten se oli mahdollista, niinkuin oikeassa elämässä tapaa jonkun toisen ihmisen...

t. 16v
[/quote]

Oon 2010-luvun teini. Tuntuu oudolle...

Vierailija
24/47 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei ollut sometyrkkyilyä :)

Vierailija
25/47 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voih kun tuli ikävä 80-lukua!!

Vierailija
26/47 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treffaako nämä nykynuoret ainoastaan netissä näkemiään kuvia, vaiko niitä ihmisiä? Ihan noin spontaanisti eivät uskalla jutuille, ei kun pitää nysvätä siellä näytön takana ja ottaa satoja selfieitä joist asitten ehkä yhden joka tyydyttää voi laittaa esille, vittu mitä touhua!

Vierailija
27/47 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen "sosiaalinen" media oli 80-luvulla kun 059. Sinne soitettiin lankapuhelimella ja samoilla langoilla oli toisiakin nuoria, taisi olla myös aikuisia. Kun kuului kliks, niin kysyttiin kuka tuli? Jos jonkun kanssa synkkasi, niin annettiin oma (perheen) lankapuhelinnumero. 059:ssä roikkuminen oli meinaan aika kallista. Soitettiin tuonne kavereiden kanssa ja joskus sovittiin treffejä 059:ssä tavattujen poikien kanssa. Yleensä ne olivat tuplatreffejä. 

80-luvulla perheillä oli yleensä vain yksi kamera. Sillä otettiin filmirulla täyteen ja teetätettiin oman kylän liikkeessä. Jos kuva onnistui hyvin, teetätettiin tuplia. Koulukuvaus oli se lähes ainoa tapa saada edustava "selfie". Niihin kuvauspäiviin todella panostettiin. Jos kuva epäonnistui, piti odottaa vuosi uutta mahdollisuutta.

Vierailija
28/47 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan.

Vierailija
29/47 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joillakin oli poika- tai tyttöystävästä otettuja "heruttelukuvia", mutta ei niitä missään yleisesti esitelty.

Vierailija
30/47 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
31/47 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 19:46"]Treffaako nämä nykynuoret ainoastaan netissä näkemiään kuvia, vaiko niitä ihmisiä? Ihan noin spontaanisti eivät uskalla jutuille, ei kun pitää nysvätä siellä näytön takana ja ottaa satoja selfieitä joist asitten ehkä yhden joka tyydyttää voi laittaa esille, vittu mitä touhua!
[/quote]

Me juteltiin poikaystävän kanssa netissä 2kk ennenkuin sain ensimmäisenkään kuvan hänestä ja sekin oli pari vuotta vanha :) Nyt ollaan seurusteltu, ihan irl, 3v.

n17

Vierailija
32/47 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on 83-syntynyt ja muistan lapsena nähneeni hänestä vuonna 1999 otetun "heruttelu"kuvan Kööpenhaminan erotiikkaliikkeessä. Hänellä oli päällään joku liikkeen latex-asu ja kuvan oli ottanut hänen luokkakaverinsa. Luulen, että kuva päätyi jollekin hänen poikaystävälleen. Ei siihen aikaan ollut mitään "soveliaita" kanavia levittää julkisesti tällaisia kuvia eikä sitä olisi katsottu hyvälläkään. :) Silloin kun minä olin nuori (olen 88) niin heruttelu oli jo arkea juurikin IRC-galleriassa. 

Vierailija
33/47 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvänen aika ei!! Ei tarvinnut, oli niin hyvä itsetunto :)
N39

Vierailija
34/47 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 03:08"]

Miten ihmeessä sitten 80-luvun nuoriso pariutui ja harrasteli seksiä? Tuskin kaikki laittoivat deitti-ilmoja Suosikin palstoille.

[/quote]

Seksi on keksitty vasta 90-luvun puolivälissä internetin kanssa samoihin aikoihin.

Vierailija
35/47 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä oikeasti ennen otettu itsestään koskaan kuvia, se ois siihen aikaan ollu hölmöläisen hommaa.  Kamera mukana ja jotain yleiskuvia kotibileistäkin räpsittiin, muutama kerrallaan. Sitten jännittyneenä odotettiin kuvia kehityksestä ja loppujen lopuksi niistä muutamasta bilekuvasta onnistui ehkä yks tai kaks, muissa sitten olikin tyhmä ilme tai punaset silmät :D Etelän lomaltakin palattiin sen yhden täyden filmirullan kanssa, eli viikonlomasta muistona oli 24-36 kuvaa, kun nykyisin niitä voi olla monta sataa. Kovasti on muuttunut digikameroiden myötä kuvaamisen luonne :)

Vierailija
36/47 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin oli tapana ihan jutella ihmisten kanssa ja siinä samalla saatto tutustua ja ihastua.Sit vaan alettiin oleen ilman sen kummempia vitkutuksia..Netti tuli silloin "suomeen" :D ,kun oli ylä-asteella mutta ei sitä kukaan osannu käyttää..Jotain ehkä pelattiin tms. ja etittiin tietoa esim.kouluesitelmiin.raittia tallattiin varmaan 20km ympäriinsä päivän aikana ja törmättiin toisiin jos törmättiin.Oli tietyt paikat missä yleensä ties porukkaa olevan jos oli kukaan liikenteessä. Puhelimen sai yleensä siinä 14 vuotiaana jos omalla rahalla osti.Sillä pelattiin matopeliä.Muistan vielä,kun oli hauska läppä kun mietittiin,että "kohta varmaan voi ottaa kuviakin kännykällä,he heh" 

Vierailija
37/47 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas muistan, kun 21 v hehkutin kavereille, et mun kännykällä voi lähettää jotain ihme viestejä. Toisen Ericsson pystyi vastaanottamaan, muttei lähettämään itse ja kolmannen kännyllä vain soittaa. Ulos piti juosta antenni pitkänä, kun puhelin soi, muuten pätki huono kenttä ja operaattori valittiin kuuluvuuskartan mukaan.

Kundikaverin kanssa otettiin joku härski valokuva ja sit nolona piti hakea kehitetyt kuvat valokuvaliikkeestä.

Vierailija
38/47 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 06:27"]

...ja laittanut minne? Nykynuorien näkyy olevan vaikea tajuta, että netti yleistyi vasta 90-luvun loppupuolella.

[/quote]

Niin, ja kuvat piti kehittää filmiltä ja se maksoi. Harvalla kai myöskään oli omaa kameraa? Ei minulla ainakaan ja iskän kameralla ei paljon herutuskuvia viitsi ottaa. Selfieitäkään ei oikein voinut ottaa, kun ei nähnyt itseään kamerasta.

Vierailija
39/47 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 19:29"]

Kaveri oli 80-luvulla töissä firmassa, jossa kehitettiin filmikameroiden kuvia (nekin firmat konkassa nykyään). Sieltä he bongasivat aina ihmisten pano- ja pimppikuvia.

[/quote]

Öööh, valokuvausliikkeitä kyllä vielä on. Tosin niiden palvelut ovat hieman muuttuneet vuosien varrella.

Vierailija
40/47 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Å