Kuinka tehdä sellainen työhakemus ettei tule valituksi. Työkkäri pakottaa hakemaan sellaista työtä johon en todellakaan halua tai sovellu
Työ on asiakaspalvelutyötä jossa pitää hymyillä ja olla positiivinen, ratkaista asiakkaan ongelmia oma-aloitteisesti jne.
Itse olen introvertti, sairastan keskivaikeaa masennusta ja tykkään rutiininomaisesta työstä koska pää ei kestä minkäänlaista stressiä.
En voi kirjoittaa totuutta suoraan mutta kuinka epäsuorasti voisin vaikuttaa ettei minua valita kyseiseen työhön.
Kommentit (119)
Minun vinkit ovat
1. Tee huono työhakemus. Ei liian huono, että olisi läpinäkyvää, mutta sen verran, että et pääse haastatteluun. Tee kirjoitusvirheitä, mutta ei liikaa. En tiedä, minkä alan työ, mutta korosta itseäsi- minä minä minä, semmoinen on ärsyttävää. Kaikki työnantajat odottavat, että olet yhteistyökykyinen ja joustva- Tee kiertoteitä selväksi, että et ole sitä. Esim tykkään rutiineista, ja että asiat on ennalta tiedossa, koen hankalana uudet ihmiset. Jos sinulla on masennus- diagnoosi, niin nuo kyllä kuuluvat taudinkuvasn- siitä ei voi työkkäri sakottaa
2. Tee huono cv - tämä kannattaa, koska sitä katsotaan. Tee mahdollisimman pitkä ha rönsyilevä, ja jätä siihen varsinkin aukkoja- ne kiinnostavat työnantajaa. Jos olet sairalomalla ollut, niin aukko siihen, etkä sano mitään- eikä tarvitse, ovat salassapidettävää tietoa#, Jos kaikesta huolimatta joudut haastatteluun, niin Tee huono vaikutelma siellä- epäsiisti ulkoasu, hienhaju yms, ei liian, että ei ole liian ilmeistä. Nuokin voi laittaa masennuksen piikkiin. Mene myöhässä haastatteluun, ja esitä tyhmää, että luulit, että aika on nyt. Ei liian myöhässä, mutta vaikka 10 min. Antaa huonon vaikutelman. Et katso silmiin, kun tervehdit, istut kuin perunasäkki ja ksivelet kynsiä. Ja vastaat huonosti. Annat itsestäsi sähkön vaikutelman, jos etsivät tarkkaa ihmistä ja päinvastoin.
Moni työnantaja vaatii psykologisia testejä. Testin tulokset ovat kaiketi luottamuksellisia niin ettei niiden perusteella joudu hourulaan.
Minä olen kirjoittanut hakemukseen, että "haen tätä paikkaa vain koska TE-toimisto vaatii".
Vierailija kirjoitti:
Pitäskö sun hakea B lausuntoa ja pyrkiä kuntoutuksen kautta töihin?
Ihmettelen muutenkin, että miksei työkkäri tiedä noista rajotteista. Introvertteys ja masennus.
Mun käsittelijä on ottanut vastaavat huomioon. Nyt olen työkokeilussa (16h/vko) Paikka on kiva ja näkisin itseni tulevaisuudessakin vastaavissa hommissa.
Vielä pohdinnassa, että haenko seuraavaksi kuntoutuspaikkaa tai esimieheni jutusteli palkkatuesta.
Tsemppiä sulle!
Sinulla on inhimillinen virkailija. Minulla meni kampaajan työssä olkapää jumiin (jäätynyt olkapää) ja kemikaaleista hengenahdistusta. Nämä oli tiedossa, kun hain muuta työtä. Työkyvyttömyyseläkkeeseen vaivat ei riittäneet, kun ei tullut näytetyksi toteen, että olkapäävamma on pysyvä. Eikä se välttämättä sitä olekaan, jos ei tarvitse pitää koholla huonoissa asennoissa käsiä, mutta kampaajan työssä joutuu.
Heti eka puhelu te-palveluista: ”Hei, täällähän olisi ihan sinun osaamiseesi sopiva työpaikka tarjolla...” Se oli kampaajan työ 45 km päässä. Olin irtisanoutunut omasta työstä omalla paikkakunnalla, koska särky olkapäässä oli jatkuvaa ja henkeä ahdisti päivittäin. Pitkällä fyssarikuntoutuksella olin saanut olkapään sellaiseksi, että pystyin nukkumaan ilman särkylääkkeitä. Miksi ihmeessä olisin halunnut uudestaan palata samaan kiputilanteeseen? Kun sanoin, että en minä siihen työhön kerta kaikkiaan kykene, te-virkailija totesi, että jos en hae minulle sopivia työpaikkoja, siitäkin voi pitkässä juoksussa seurata karenssi. Siis anteeksi vaan, mutta minulla oli juuri vasta päättynyt edellinen rahaton karenssi (jota oli lyhennetty tekemäni terveysselvityksen ja kuntoutushistorian perusteella!). Että niin hyvin oli minun tiedot luettu!
Pyysin, että mielelläni kuulisin esim. työpaikoista, jotka on vaatekaupassa tai kodinkoneliikkeessä yms., koska olin ollut asiakaspalveluammatissa 17 vuotta ja myös käynyt täydennyskoulutuksia hyvään asiakaspalveluun, jopa kurssin tuotesijoittelusta houkuttelevassa myynnissä. Te-virkailija sanoi, että tuskin heillä sellaista työtä on tarjolla, koska pelkästään kaupan kassalle haetaan. Erään rekryfirman kautta kuitenkin pääsin tekemään sijaisuuksia kodinkoneliikkeessä, kun sinnikkäästi yritin. Nyt olen ollut 1,5 vuotta 60% työsopimuksella samassa liikkeessä. Jos kauppa alkaa käydä paremmin korona-ajan jälkimainingeissa, on luvattu nostaa prosentti 80%:iin tai jopa kokoaikaiseksi.
Pääsettekö te kaikki huikeita kikkoja keksivät aina haastatteluihin/töihin perushakemuksilla kun noin pitää kikkailla? Me kikkareet ei päästä mihinkään vaikka kuinka brändättäs ja yritettäs 😁
Pyydä liian isoa palkkaa nähden työn vaatimustasoon
Mahdolliset tulevat ehdottomat tuomiot on syytä ottaa esiin heti kättelyssä. Kannabis- ja muukin huumemyönteisyys on kovaa valuuttaa työpaikan välttelyssä.
Miksi sinä luulet, että olisit niin kiinnostava hakija, että pääsisit edes haastatteluun, saati saisit sen työn? Minä hain just paikkaa, jonka olisin aidosti halunnut ja toin sen ilmi kaikin tavoin hakemuksessa. Olen tehnyt samaa työtä ennenkin. Minulle ei edes vastattu "ei kiitos".
Vierailija kirjoitti:
Kerro olevasi niin harras muslimi että puolet päivästäsi kuluu rukousmatolla.
Ja vaadi että sinulle varataan oma huone jossa voit rauhassa kumarrella mekkaa kohti.
Vierailija kirjoitti:
Moni työnantaja vaatii psykologisia testejä. Testin tulokset ovat kaiketi luottamuksellisia niin ettei niiden perusteella joudu hourulaan.
Millä alalla? Olen ollut hoitoalalla noin 15 eri työpaikassa, eikä koskaan ole mitään psykologisia testejä teetetty. Se miksi vaihtelen työpaikkaa keskimäärin vuoden tai puolentoista välein, johtuu omasta halusta kehittyä ja toisaalta siitä, ettei vuorotyö ole minun juttu. Kestän sen jos yhden kerran laitetaan listalle 7 päivän työputki, jossa on eri vuoroja, mutta jos se sattuu useammin kohdalle, niin en jää katselemaan. Mielestäni olen rehellinen. Silloin kun saan kutsun haastatteluun, kerron jo haastattelijoille, että minulla on univaikeuksia, enkä jaksa yli 6 työpäivän putkia, enkä myöskään tee ykkösöitä. Jos minulle tulee yövuorot, niitä pitää olla vähintään 3 peräkkäin, koska rytmit menee ihan sekaisin yhdestä yövuorosta ja toipuminen kestää 2 päivää. Jokainen hoitoalalla tietää, että yksittäisen yövuoron jälkeen ei anneta kahta vapaapäivää missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten työkkäri kontrolloi että paikkaa on haettu.
Itse hain kerran yhdellä virkkeellä työpaikkaa. Olin juuri hakenut aiemmin siihen työpaikkaan …
Työtarjouksissa pitää tietyn ajan kuluessa ilmoittaa työnantajalta saatu vastaus hakemukseen. Se vastaus kerrotaan työkkäriin te-toimiston nettisivujen kautta siellä olevien työnhakijan työnhakuun liittyvän sivun kautta.
Mutta eihän niitä vastauksia ylipäätään tule!
Alkuun vielä maininta, että "Olen saanut osoituksen TE-toimistolta hakea tätä avoinna olevaa xxxx paikkaa, sillä minulla on katsottu olevan kokemusta/osaamista/koulutusta vaativasta asiakaspalvelutyöstä.... sitten kirjoitat rehellisesti luonteestasi.
Joo, alkuun kohtelias pyyntö siitä että vahvistavat sähköpostilla saaneensa hakemuksesi koska sinun pitää todistaa TE-keskukselle hakeneesi paikkaa.
Huvittavin oma kokemus oli "työtarjous" käytännössä koodaajan tehtävästä johon vaadittiin korkeakoulututkinto tietojenkäsittelyn puolelta sekä vähintään kolmen vuoden työkokemus ohjelmointikielistä ja -ympäristöistä X,Y .... Ö
Minulla ei ollut mitään edellämainituista minkä mainitsin pahoitellen jo avauslauseessa
Hakemuksen kirjoitat tietty käsin, paljon virheitä ja yhdyssanat kaikki erikseen. Pitkä pötkö vaan ilman kappalejakoja.
Tämän pitäisi jo riittää pelkästään.
Millähän perusteella ap kuvittelee, että hän saisi sen työn, vaikka kuinka yrittäisi? Eiköhän siellä ole parempiakin hakijoita.
Paljos sulta pitäis noita tukia pudottaa että loppuu se kotona lorviminen? Sellainen ympäristö ilman virikkeitä ei ainakaan paranna masennusta ja turha valittaa että homma ei sovi sulle.
Mikä sulle sitten sopisi, ja mikset tee mitään päästäksesi sellaisiin töihin? Aloita nyt vaikka kouluttautumalla, kauheata että yhteiskunta maksaa kaiken eikä itse viitsi tehdä mitään.
Varmaa keinoa ei ole, ellet sitten laske allesi työhaastattelussa tai muuta todella rajua.
Itse en koskaan saanut niitä työpaikkoja joita hain tosimielessä. Sitten oli pakko hakea yhtä työpaikkaa ja päätin käyttäytyä niin hullusti, etten takuulla saisi paikkaa. Haastattelussa puhuin koko ajan typeriä juttuja ja teeskentelin ylivilkasta, ihan kuin vetäisin jotain piristeitä. Yllättäen sitten sainkin paikan! Työpaikalla oltiin vielä todella pettyneitä, kun en ollutkaan oikeasti "niin mukava" kuin miltä olin vaikuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä luulet, että olisit niin kiinnostava hakija, että pääsisit edes haastatteluun, saati saisit sen työn? Minä hain just paikkaa, jonka olisin aidosti halunnut ja toin sen ilmi kaikin tavoin hakemuksessa. Olen tehnyt samaa työtä ennenkin. Minulle ei edes vastattu "ei kiitos".
Ei hän varmaan luule saavansa sitä työtä. Haluaa vain varmistaa, ettei saa sitä.
Kerro olevasi niin harras muslimi että puolet päivästäsi kuluu rukousmatolla.