Vihaan mieheni koiraa
Provosoiva otsikko, koska toivon mielipiteitä, kritisoidakin saa.
Ollaan oltu yhdessä seitsemän vuotta, asuttu yhdessä siitä suunnilleen puolet. Olen aina tykännyt koirista todella paljon, vaikka omaa minulla ei ole ollut kuin ihan pienenä lapsena meillä oli koira. Siksi minusta oli aluksi kivaa että tapasin koirallisen miehen. Ja rakkauden alkuhuumassa kaikki oli ihanaa eikä mikään (koirassakaan) ärsyttänyt. Olen myös todella joustava luonne, joten sopeuduin koiraan liittyviin asioihin helposti.
Mutta nyt tässä vuosien varrella on koira-asiat ruvenneet ärsyttämään todella pahasti. Jopa niin että tunnen usein vihaavani miehen koiraa. Koira estää meiltä kaiken mukavan elämän. Mihinkään ei voida koskaan lomalla matkustaa, koska miehen mielestä koiraa ei voi laittaa koskaan koirahotelliin ja tutuista kukaan ei suostu ottamaan isoa koiraa hoitoon. Koiraa ei myöskään voi ottaa matkalle mukaan, koska se ei pysty olemaan junassa eikä tietenkään lentokoneessa, autoilulomat omalla autolla ei käy koska koiraa ei voi jättää yhtään autoon jos itse menisi syömään tai nähtävyyksiin, sitä ei voi jättää vuokramökkiin koska se repii sisustuksen rikki jne. Kotona ei voida olla koskaan pidempään pois kun aina on kiire koriin pissattamaan koira. Koira sanelee ja määrää meidän koko elämän niin että kökötetään vain kotona. Välillä se haukkuu öisin niin että en saa nukuttua. Vihaan sitä. Mietin eroa vaikka miestäni rakastan, koirasta luopuminen ei kuulemma tule kuuloonkaan.
Kommentit (400)
Oma koirani on viihtynyt hyvin koirahoitolassa. Asumme hoitolan lähellä ja koira vetää hoitolaa kohti kuin höyryveturi, kun olemme menossa sinne päin. Todella iloisesti menee sinne sisälle. Monesti nämä ongelmat ovat lemmikin isännän/emännän päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koira oli miehelläsi jo silloin kun tapasitte, se on siis ainakin seitsemänvuotias. Ja iso koira kun on, sillä ei välttämättä kovin montaa vuotta edessä enää ole. Ei kannata hyvää miestä jättää koiran takia. Itse vihaan miehen kissoja, niistä ei mitään hyötyä ole, varsinkin kun minä joudun ne nykyisin hoitamaan. Onneksi ovat jo vanhoja. Uutta kissaa ei tule, ehdottomasti koira tulee meille seuraavaksi. Tai sitten ei mitään eläintä.
Heh, "niistä ei mitään hyötyä ole" :)
Itse olen kissanainen, kommentti osui jotenkin nauruhermoon , kissa sohvalla tässä vieressäni.Täällä toinen kissanainen lukee just tätä ketjua kissa sylissä.
Kummaa ajattelua tuo, että lemmikistä pitäisi olla jotain "hyötyä". Mulle kissani on tärkeä ja rakas vain olemalla kissa. Ja juuri se hyöty hänestä on, että saan rakastaa häntä. Hän on erittäin tärkeä mielenterveydelleni, syy nousta sängystä aamuisin. Syy lähteä ulos monta kertaa päivässä, kun käytän häntä valjaslenkeillä. Sisällä monta leikkihetkeä päivässä. Hänestä on paljonkin "hyötyä".Niin, no teille on kissasta hyötyä. Koira osaa olla todellinen ystävä ja sitä on kiva vain rapsuttaakin, kun näkee miten koira nauttii siitä. Lähes poikkeuksetta kaikki koirat. Kissoista ei ota selvää, jos sitä silittää, että tykkääkö se vai ei. Eikä sen silittäminen tunnu itsestänikään miltään, enemmän vain inhottaa.
Kissa valitsee ystävänsä. Ehkäpä kissat eivät pidä sinusta. Miellyttämishaluinen koira heiluttaa häntää kaikille, mutta kissa päättää itse kenet hyväksyy elämäänsä.
Ihan varmasti kissasta näkee tykkääkö se silittelystä. Ja muutenkin kissaa pitää osata tulkita, kuten tietysti koiraakin.
Minusta on erittäin rentouttavaa silitellä sylissä kehräävää kissaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole terveen kuuloinen aloitus. Eläimet ja lapset sitoo, ei niitä vihata sen takia. Eihän tuo tilanne nyt sen koiraraukan vika ole. Ja jos taas mies ei halua/kykene olla yhtään erossa koirasta, et sille asialle oikein mitään voi eikä siihen ole syypää se koirakaan. Toisaalta miehelläkin on oikeus olla kokoajan koiransa kanssa. Harmittava tilanne kokonaisuutena. On minullakin ollut aina koiria, muttei ne ole matkustelua eikä mitään muutakaan pahemmin koskaan estäneet, mutta toki ne sitoo silti.
Miten te käytännössä matkustelitte? Missä koirat oli?
Ap
Me olemme käyneet koiran kanssa usein Lapissa. Tietysti se matka on sillekin puuduttava, nukkuu vaan koko ajan, mutta koska koirakin nauttii lumesta ja retkeilystä, olen pitänyt sitä sen arvoisena. Eihän se tiedä, mihin mennään, mutta on tottunut siihen että yleensä autolla mennään johonkin kivaan paikkaan. On ollut yksin hotellihuoneessa ne ajat, kun me olemme syömässä, ja käyttäytynyt moitteettomasti. (Riistakameran voi virittää nopeasti mihin vaan, niin näkee jälkeenpäin mitä tyyppi touhuilee, lähettämättömät mallit on nykyään edullisia.) On myös ollut vuokramökeillä yksin pari tuntia ja käyttäytynyt sievästi, tosin yhdellä mökillä meni ilman lupaa sohvaan -mökin omistajan koira kuulemma saa mennä sohvaan, joten tämä tietysti haistoi toisen koiran siitä.
Tuttavaperhe käy Lapissa pitkillä vaelluksilla koiran kanssa. Menevät junalla ja yöpyvät teltassa. Ei ongelmia. Heidän koiransa on muuten päivät koirapäiväkodissa, koska sille tuli muuton yhteydessä eroahdistus.
Eli kaikki sujuu kyllä, kun on hyvin koulutettu koira.
-eri-
Ihan fuulaahan tämä aloitus jälleen on. Tyyppi asunut koiran kanssa 7 vuotta ja nyt matkustelusta tulee ongelma ja nyt yö haukkumisista tulee ongelma ja nyt koira ei enää voi olla hetkeäkään yksin kotona.
Naurettava pelle olet AP ja jokainen teistä joka vaivautui uskomaan tämänkin aloituksen.
Vierailija kirjoitti:
Oma koirani on viihtynyt hyvin koirahoitolassa. Asumme hoitolan lähellä ja koira vetää hoitolaa kohti kuin höyryveturi, kun olemme menossa sinne päin. Todella iloisesti menee sinne sisälle. Monesti nämä ongelmat ovat lemmikin isännän/emännän päässä.
Sama, kova veto aina päällä. Olen jopa kokeillut, että kun olen loman jälkeen hakenut koiran hoitolasta, olen käyttänyt sen kävelyllä ja ollut vievinäni takaisin hoitolaan. Ihan iloisesti olisi ollut menossa takaisin, eikä autolle.
Koiran voi joutua viemään hoitolaan jos vaikka sairastuukin, itsekin olen keuhkokuumeen takia joutunut pitämään koiraa viikon hoitolassa. Eli ei pidä antaa sen hoitola-ajatuksen tulla päässään möröksi.
Vierailija kirjoitti:
Vika ei ole koirassa vaan miehessä.
Naisessa. Siirry kaukorakkauteen. Anna koiran olla ja rakasta miestä etäämpää ja mene tukka hulmuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten koira voi haukkua öisin? Ulkonako te sitä seisotatte??
Eikö koirat voi sisällä ollessaan haukkua? Mitä tommosia laukovan päässä oikein liikkuu?
Fiksujen ihmisten koulutetut koirat eivät hauku sisällä.
t: hirvikoiran omistaja. Haukkuherkkä rotu, tiedättekö. KAIKKI koirat on koulutettavissa olemaan haukkumatta sisällä. Ihan kaikki.
Meillä oli ennen kaksi isohkoa koiraa, 20-30 kiloisia. Olivat paljon sukulaisilla hoidossa lyhytaikaisesti ja sitt ekan kerran hoitolassa, kun vanhempi oli jo 9-v. Ei mitään ongelmaa. Olivat myös kanssamme sukulaisilla ja tuttavilla, oltiin joskus mökeillä, hotelleissa tai telttailtiin. Ei mitään ongelmaa. Mutta tosiasia oli, että pienestä asti oli "opetettu maailmaa", eli sosiaalistettu ja kuljettu. Autossa kulkivat ja odottivat upeasti, öisin ei haukuttu, hihnassa osattiin kulkea ym. Valitettavasti 8-vuotiaan koiran opettaminen normaaliin sosiaaliseen elämään (= kaikkeen kodin seinien ulkopuolella) voi olla jumalattoman haastavaa, ei kateeksi käy. Toki jos jostain löytyisi tosi ammattitaitoinen hoitolanpitäjä, niin sellaisen yhteistyöllä voisi aloittaa, ensin lyhyistä ajoista, sitten pidentäen, muuta en kyllä keksi.
Tämä on varmaan trolli, sillä nyt 7+N-vuotias ISO koira olisi jo toinen jalka haudassa.
Niinhän se on, että kaikki lemmikit työstää ihmisiä, jotkut vähemmän jotkut enemmän. Se on 15-20-vuoden velvollisuus karvaisesta kaverista joka on riippuvainen omistajistaan. Ei ole mikään hetken mielijohde. Kyllä se niin sitten on että pitää katua ja kestää tai sitten lähdet ilman katumusta. Mies hoitakoon sitten koiransa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vika?Mies joka ei halua luopua lemmikistään...Ja ajattelee sen parasta (ei pitkiä automatkoja tms).
Ei ole kouluttanut koiraa - odottamaan autossa, vuokramökissä jne. Eläin jonka kanssa ei voi tehdä mitään, käy rasitteeksi. Haukkuu yöt eikä pärjää missään... eihän noin anneta ihmisperheenjäsenienkään terrorisoida, jos on pakko koiraa inhimillistää.
Koira pärjää autossa pitkiäkin matkoja, kunhan pitää tauot ja antaa vettä ja evästä. Saa olla seurassa, voi vaikka nukkua. Tottumiskysymys.
Jos se on iso koira, se on jo elämänsä ehtoopuolella.
Se on sitten sinulle moro ja näkemiin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä jutussa vika on naisoletetusta (olettaen että ap on nainen). Muuten henkilössä, joka on lähtenyt seurustelemaan koirallisen henkilön kanssa ja ei ymmärtänyt, että tottakai koira on omistajalleen tärkeä ja kuulostaa vastuunsa tuntevalta koiran omistajalta. Tommonen kuvatus, kuin ap lentäisi ainakin omasta elämästäni pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Mikä satutäti taas selittää? Ei mikään koira ole noin vaativa. Taitaa olla tekosyy sulle nyt päästä eroon miehestä, johon olet kyllästynyt.
Kyllä koiraihmisen elämä on tuollaista,siitä ei pääse mihinkään.Koira on huomioitava kaikessa mitä tekee.Hengissä se voi pysyä vähemmälläkin,mutta sillä ei välttämättä ole hyvä olla,jos sen tarpeita ei oteta huomioon.
En ymmärrä. Ongelmahan on miehessä. On kummallista, suorastaan älyllisesti vajaata syyttää koiraa, kun mies tekee päätökset. Yksikään eläin niitä ei valitettavasti saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Miten koira voi haukkua öisin? Ulkonako te sitä seisotatte??
Miten ei voisi haukkua milloin haluaa kun kerran osaa.Ei koirat aina nuku öisin.Meidänkin koirallamme oli kausi,kun haukkui öisin.Nyt ei enää hauku juuri koskaan,mutta kun on vanha,käy omalla pihalla yöllä usein yhdeltä,neljältä ja viideltä ,jolloin koko porukka nousee ylös.
Huhhuh. I feel you ap. Onneksi tosin mun miehellä ei ole koiraa, mutta hityo soikoon kaikilla muilla hänen läheisillään on - äidillään, isällään ja kaikilla sisaruksillaan. Ovat miestäni lukuunottamatta oikein sellaisia "koirahulluja" kaikki.
Vihaan koiria ylikaiken. Lapsiemme takia "siedän" noita koiria esim. Yhteisellä sukumökillä, ja pari kertaa ollaajeesailtu ottamatta miehen veljen perheen koirat hoitoon jotta pääsevät lomalle, anopin hauvelua hoidettiin kun anoppi itse oli sairaalassa... Lapset ei onneksi vielä omaa koiraa ole kinuneet, sellaista maanvaivaa meille ei nimittäin oteta!
Kunhan avauduin. Eipä mulla oo oikein antaa vinkkejä. Paitsi hei, jos koira on jo 8v, ei se kovin montaa vuotta enää elä! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koira oli miehelläsi jo silloin kun tapasitte, se on siis ainakin seitsemänvuotias. Ja iso koira kun on, sillä ei välttämättä kovin montaa vuotta edessä enää ole. Ei kannata hyvää miestä jättää koiran takia. Itse vihaan miehen kissoja, niistä ei mitään hyötyä ole, varsinkin kun minä joudun ne nykyisin hoitamaan. Onneksi ovat jo vanhoja. Uutta kissaa ei tule, ehdottomasti koira tulee meille seuraavaksi. Tai sitten ei mitään eläintä.
Heh, "niistä ei mitään hyötyä ole" :)
Itse olen kissanainen, kommentti osui jotenkin nauruhermoon , kissa sohvalla tässä vieressäni.Täällä toinen kissanainen lukee just tätä ketjua kissa sylissä.
Kummaa ajattelua tuo, että lemmikistä pitäisi olla jotain "hyötyä". Mulle kissani on tärkeä ja rakas vain olemalla kissa. Ja juuri se hyöty hänestä on, että saan rakastaa häntä. Hän on erittäin tärkeä mielenterveydelleni, syy nousta sängystä aamuisin. Syy lähteä ulos monta kertaa päivässä, kun käytän häntä valjaslenkeillä. Sisällä monta leikkihetkeä päivässä. Hänestä on paljonkin "hyötyä".Niin, no teille on kissasta hyötyä. Koira osaa olla todellinen ystävä ja sitä on kiva vain rapsuttaakin, kun näkee miten koira nauttii siitä. Lähes poikkeuksetta kaikki koirat. Kissoista ei ota selvää, jos sitä silittää, että tykkääkö se vai ei. Eikä sen silittäminen tunnu itsestänikään miltään, enemmän vain inhottaa.
Et vain pidä eläimistä oikeasti. Sitä se on. Eläimet eivät ole hyödykkeitä. Kunpa kaikki psykopaatit pysyisivät eläimistä kaukana. Se että on lemmikki, varsinkin koira, ei tarkoita että pitää eläimistä. Kaikki ketkä tietää tällaisen, tajuaa mitä haen.
Ja sinä et ole kouluttanut koiraa käyttäytymään kunnolla siksi että?
Miksi olet muuten ottanut miehen, jolla on noin huonosti käyttytyvä koira? Kertoo pahoista luonnevioista molemmissa päissä remmiä, jos koira on tuollainen.