Apua! Uniapnea todettu ja nyt itkupaniikki päällä! 😪 Miten onnistuisin laihduttamaan uniapnean pois?
Uniapneadiagnoosi pamahti minullekin mikä oli minulle täysin yllätys. Keskivaikea. Mutta nyt selvisi syy sille kaikella minkä olin laittanut ikääntymisen, vaihdevuosien ja ties minkä menopaussien piikkiin.
Lääkäri kertoi, että olen osan yöstä hengittämättä ja aivoni eivät saa happea ja sydän hakkaa hoosiannaa. Meinaan siis tukehtua läskeihini nukkuessani ja päivät olen sitten kamalassa krapulassa. :(
Lääkäri käski laihduttamaan uniapnean pois ja tästä tuli suorituspaineita, koska jokainen laihdutusyritykseni on päättynyt hälläväliämässäämiseen, masennukseen ja painonnousun uuteen ennätykseen. :(
Miten ihmeessä jaksan mitään liikuntajuttuja, koska olen aina väsynyt työtön ja sinnittelen päivät päiväunilla ja sokerilla ja herkuilla? Viimeisen vuoden aikana olen herännyt öisinkin syömään, koska muuten uni ei enää tule. Voin todella huonosti, jos en saa sokeria ja paljon.
Auttakaa minua!
Kommentit (144)
Olen ymmärtänyt että lihavuus olisi se tekijä. Kuitenkin tunnen kaksi kuikeloa henkilöä, jotka ovat kuivan kesän oravia. Toinen on juoppo ja toisella on kai jokin hermostollinen homma, joka uniapnean tekee.
Aloita poistamalla ne sokerit ja lopetat yösyömisen. Jääkaappiin vaikka aikalukko jos muu ei auta. Päivällä kun alkaa väsyttää lähdet kävelylle ulos, pienikin happihyppely on OK.
Mistä se lääkäri tietää, että sun apnea johtuu pelkästään ylipainosta? Kun siis mulla on kaksikin työkaveria, jotka on normaalipainoisia ja joilla on uniapnea.
Lisäksi kun on ihan todistettua, että univelka lihottaa ihmistä, niin mä suuresti ihmettelen, että sulle ei annettu CPAP-laitetta, jonka avulla saisit nukuttua.
Suosittelen, että menet toiselle lääkärille.
Saitko cpap-laitteen? Pyydä siltä lääkäriltä lähete ravintoterapeutille ja psykologille tai psykiatriselle sairaanhoitajalle. Tai hakeudu vertaisryhmään? Jos et nyt harrasta liikuntaa, niin aloita pienillä päivittäisillä kävelyillä. Itsekuria tarvitset sokerista vieroittumiseen. Tsemppiä!
Mulla on sulle hyviä ja huonoja uutisia, tai miten sen nyt sitten haluaa tietenkin ottaa. Itselläni siis todettiin uniapnea joku 7v sitten ja keskivaikeana ihan kuten sinullakin. Olin reilusti ylipainoinen ja lääkäri antoi saman ohjeen laihduttamisesta, mutta kerroin että on tätä tautia meillä suvussa muutenkin. Lääkäri ohjasi tosiaan keuhkopolille, missä lääkäri kertoi sen mitä jo aikaisemmalle lääkärille yritin vihjaista, eli ei tämä keskivaikea uniapnea laihduttamalla pois lähde. Eikä lähdekään. Tiputin ihan muista syistä lähinnä painoa pois 50kg, menin helposti normaalin painoluokkaan ja urheilusta tuli elämäntapani, mitä se on tänä päivänäkin. Eilen juoksin 15km ja sporttaan sen 4-5krt viikossa jatkuvasti. Olen fitissä kunnossa, en pelkästään vain normaalipainoinen. Ei se uniapnea ole mihinkään poistunut. Ihan samanlainen se on, kuin mitä se on ollut aina. Yhtään yötä en nuku ilman CPAP-laitetta. En valitettavasti usko että sinunkaan kohdallasi tuo tauti laihduttamalla paranee. Olo paranee kyllä muuten ja siitä on lukuisia terveyshyötyjä. Ehdottomasti siis kannatettava asia yleisellä tasolla, sen voin luvata omalla kokemuksellani.
Mutta sitten niihin hyviin uutisiin. Vaikka tauti itsessään ei tule koskaan paranemaan, on siihen äärimmäisen hyvä hoitokeino olemassa: CPAP-laite. Tiedän, tiedän, että ajatus aluksi kauhistuttaa, niin se kauhistutti ensin itseänikin. Mutta se maski nenän päällä oppii nukkumaan viikossa. Tai no nyt valehtelin, ei siinä mene edes viikkoa. Laitteesta ei lähde käytännössä juuri mitään ääntä, eikä se siis häiritse omaa tai puolison nukkumista. Sen avulla yöt sujuvat täysin ongelmitta, olet aamuisin kuin uudesti syntynyt ja voin luvata että elämänlaatusi paranee todella merkittävästi. Mikä siinä itseäni sitten kauhistutti lopulta? No se jotenkin hävetti. En tiedä miksi, mutta se tuntui "epäseksikkäältä" vekottimelta siinä naaman päällä. Mutta voin kuule kertoa, että sitä ei tarvitse pitää naamalla pannessa :D Henki kulkee silloin kyllä muutenkin. Se ei vähennä läheisyyttä sängyssä. Heti herättyäsi sen saa sekunnissa pois siihen yöpöydälle, jos haluaa cuddlata kumppanin kanssa. CPAP-hoito on oikeasti vain niin yksinkertaisen tehokas ja hyvä, että älä hetkeäkään epäröi sen käyttöönottoa jos lääkärisi sitä ehdottaa. Laitteita ne ei kovin herkästi jakele, mikä johtuu siitä että se on tuhannen euroa maksava sellainen kelloradion kokoinen laite, minkä moni potilas jättää käyttämättä tai alikäyttää sitä jostain syystä. Eli pitävät vain joinain öinä, kun tietenkin idea on käyttää sitä joka yö. Siksi noiden laitteiden kanssa ollaan nykyään aika tarkkoina ja jos on vähänkään viitteitä siitä, että potilas ei sitä ehkä halua, niin sitä ei todellakaan anneta.
Sinuna tekisin kuten itse tein. Aloita siis se elämäntaparemontti, mutta hae kuitenkin apu tuohon uniapneaan jo nyt. Kroonisesti väsyneenä ja sydän ylikuormittuneena sinulla ei välttämättä ole voimia elämäntaparemonttiinkaan. Vaadi lääkäriltä CPAP-hoitoa ja kuten sanoin: totut siihen parissa yössä. Sen jälkeen tauti, vaikkakaan ei parane, muuttuu täysin oireettomaksi. Huomaat eron jaksamisessa ja elämisessä aivan välittömästi. Sitten ei muuta kuin hyvällä tsempillä toteuttamaan elämäntapamuutosta. Vähän sporttia viikkoihin ja keventämään ruokavaliota.
Tsemppiä!
miksi olet lihottanut itsesi rapakuntoon???
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto, saa ainakin syödä tarpeeksi ja kilot lähtee!
kaverilta lähtenyt jo 10 kg!
Ei.
Uniapnea ei aina johdu lihavuudesta, on myös laihojen ja hyväkuntoisten tauti.
Oletko jo käynyt vessassa heijaamassa ja itkemässä?
Ehkä saat motivaatiota omasta terveydestäsi? Nyt on hyvä aika aloittaa terveelliset elämäntavat, kun valo lisääntyy ja ulos ei ole pakko pukea kaikkia vaatteita. Aloita pienin askelin, äläkä ajattele tätä jonain projektina, joka alkaa nyt ja loppuu joskus.
Sen liikunnankaan ei tarvitse olla mitään kummoista, olennaista on liikkuminen. Jos sinua motivoi se, että kävelet lähikaupan sijaan kauempaan kauppaan, koska siellä on jäätelökioski, niin anna mennä. Olkoon se yksi jäätelö päivässä motivaationa kävelylle, kunnes huomaat, että se kävely ei olekaan mikään paha juttu. Itse tein raskausaikana kävelylenkin aina parin kilometrin päässä olevalle jäätelökioskille. Se houkutti tarpeeksi, jotta tuli lähdettyä kävelylle mutta monesti sinne asti päästyä ei sitä jäätelöä enää tehnytkään mieli mutta tulipahan käveltyä 4 km lenkki ja olo oli parempi.
Sisarellani oli ihan sama tilanne, ei syytä huoleen.
Nyt hänen uniapneansa on korjaantunut luonnostaan, ihan siksi että sai laihdutettua, nimittäin paino putosi 9 kiloa jo ihan vajaassa kolmessa kuukaudessa, siksi että sisätautilääkäri määräsi Rybelsus lääkkeen!
Hänellä oli joskus ollut verensokerit hiukan koholla ja nyt on tutkimustuloksia että 100 000 suomalaista on piilevästi sokeritautinen, koska sitä ei aina havaita. Sisko sanoo että on muutenkin voinut paremmin.
Mieliala nousi, vaatteet mahtuvat päälle ja hän aloitti liikunnankin pitkästä aikaa. Oli menettänyt toivon laihtua koska oli yrittänyt kaikenlaista, olisi ottanut hormonikorvaushoitoa unen parantamiseen, mutta oli ollut aikanaan RS joten ei voinut ottaa hormonaalista.
Tuo on tabletti, ei pistettävä, kallis, mutta saat rahat takaisin matalammassa ruokalaskussa. Sisko on kuin uudestisyntynyt, nyt on paino yhä laskusuunnassa, ja - 11 kg. Lääkärinsä kertoi että toinen keski-ikäinen naispotilas oli pudottanut - 20 kg!
Mulla on vaahtomuovi"halko"tyyny vaahtomuovikaupasta. Se auttaa niskan asentoon, muuten varmaan korisee hengitys ja tulee lihakset kipeäksi. Se näyttää puolikkaalta halolta ja pysyy kasassa, ei litisty alas.
Laihduttamisessa tärkeintä on motivaatio. Luulisi, että sinulta vihdoin alkaisi sitä löytymään?
Ai niin. Katso onko astmaattisuutta tai allergiaa. Sekin voi vaikuttaa joillakin. Entä kitarisat, nielurisat ja kurkkupurje.
Alat käyttämään sitä maskia ja niin alat nukkumaan paremmin. Et varmasti nyt väsyneenä saa painoa pois ja kroppa iskee sitä vastaankin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko jo käynyt vessassa heijaamassa ja itkemässä?
Huomaa taas että vian ei tarvi olla iso jos se on korvien välissä....jos et osaa vastata aloittelijalle muuta niin voisit vaan jatkaa matkaa
Painon pudotus voi auttaa, mutta ei välttämättä. Normaalipainoinenkin voi kärsiä uniapneasta. Voi olla rakenteellinen ominaisuus hengitysteissä, ahdas nenä tms.
Keskivaikeaan apneaan voi saada CPAP-laitteen. Kannattaa ilmanmuuta kokeilla. Kun saat sen avulla hyvin nukutuksi ja elimistö hapettuu kunnolla yön aikana, sinulla riittää paremmin energiaa elämäntapamuutokseenkin. Ylipaino voi olla myös osittain seurausta uniapneasta eli muna-kana-muna.
Siis ensin CPAP käyttöön ja nukkuminen kuntoon, niin kilotkin saattaa lähteä helpommin. Ihme homma, jos ei lääkäri tätä tajua.
Liikunta on hyvä juttu terveyden kannalta, mutta ei se mikään laihdutuslääke ole. Vain se, mitä pistät suuhusi, vaikuttaa. Suosittelen säännöllistä syömistä, ei dieettejä. Jos vaikka kokeilisit lautasmallia, kuulostaa tylsältä, mutta todennäköisesti toimii.
Joko syöt vähemmän tai liikut enemmän.Kumpi käy sinulta helpommin.Jätä kuitenkin ne kaikista lihottavimmat herkut pois.Älä yritä jättää ihan kaikkia herkkuja ,että onnistut todennäköisemmin yrityksessäsi.
Kokeile nukkua puoli istuvassa asennossa pystyisitkö paremmin hengittämään.
Tsemppiä ap kyllä sinä pystyt.Älä panikoi. Minä uskon sinuun.
Pätkäpaasto, saa ainakin syödä tarpeeksi ja kilot lähtee!
kaverilta lähtenyt jo 10 kg!