Tähän laihdutusmyyttiin en usko! Myth busted!
Jaa tässä kokemuksesi eri laihdutusvinkeistä, erityisesti niistä joista olet kokenut etteivät tehoa.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:37"]
Suurin myytti on se, että kun puhutaan, että syö vaan vähemmän kun kulutat niin laihdut! Ei muuten pidä tasanpaikkaansa minä ja kaikki ystäväni ollaan runsaita ja naisellisia, vaikka varmasti syödään allekulutuksen. Tosin runsaampi nainen on aina miestenkin mieleen, niin saa kiinni.
[/quote]
Kero esimerkii päivästäsi, mitä syöt ja paljonko kulutat?
[/quote]
No otetaan tämä päivä! Heräsin klo 7 ja otin aamupalaksi muistaakseni 3 paahtoleipää hillolla ja päällä keittokinkkua + kuppikahvia. Lounaaksi lasangnea lautasellinen ja toinen lautasellinen salaattia kastikkeella ja 2 ruisleipää juomana oli kotikalja. Päivällisenä tulee olemaan jotain einestä ja leipää jne. Iltapalana aina 2 paahtoleipää hillolla ja juustoa(kevyt).
Ruokailutapani ovat siis hyvin terveelliset ja liikuntaa tulee harrastettua seuraavasti:
Arkipäiväisin kävellen bussipysäkille 200 m ja sama kotiinpalatessa eli vähintään 400 m heti tuosta
Töissä tulee lähinnä istuttua, mutta lounasravintolaan on matkaan reilu 100 m eli 200 m siitäkin
Jumppaan myös kotona 3 kertaa viikossa. Yleensä venyttelen 10 - 15 min ja teen muutaman minuutin käsienpyöritystä yms.
Viikonloppuisin käymme ystävien kanssa shoppailemassa, joten tulee siinäkin liikuttua.
Eli kyllä minun kulutukseni varmasti on näillä tavoilla yli syömisteni
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:40"]
Ap ei usko siihen että vedenjuonnilla laihtuu. Olen kokeillut sekä että.En ole huomannut eroa. Toki pissattaa enemmän kun juo koko ajan mutta pitkässä juoksussa se ei ole rasvakerrokseen vaikuttanut.
[/quote]
Vedenjuonti voi kiihdyttää aineenvaihduntaa. Mutta se ei jeesaa ollenkaan jos syö enemmän kuin kuluttaa. Rasvakerrokseen vaikuttaa se, että syö vähemmän kuin kuluttaa. Jotkut yrittävät myös kuluttaa enemmän kuin syövät, mutta parin tunnin juoksu päivittäin on hankalampi elämäntapamuutos, kuin se ruokamäärän pienentäminen minkä kitaansa lappaa. Tai monesti ei se ruoka vaan se herkkumäärä. Taffelin megapussi ~ päivän energiantarve, miehelle. Eli jos nykäiset tuollaisen 350g pussin niin voitkin huoleti pitää pari paastopäivää, että pääset takaisin painonpudotuksen pariin.
Vitsi? Kaukana terveellisestä ja liikuntaa ei yhtään :D
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:48"]Vitsi? Kaukana terveellisestä ja liikuntaa ei yhtään :D
[/quote]
Joku kirjoitti sen provona. Menikö oikeasti läpi?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:38"]
Suurin myytti on se, että kun puhutaan, että syö vaan vähemmän kun kulutat niin laihdut! Ei muuten pidä tasanpaikkaansa minä ja kaikki ystäväni ollaan runsaita ja naisellisia, vaikka varmasti syödään allekulutuksen. Tosin runsaampi nainen on aina miestenkin mieleen, niin saa kiinni.
[/quote]
[/quote]
No otetaan tämä päivä! Heräsin klo 7 ja otin aamupalaksi muistaakseni 3 paahtoleipää hillolla ja päällä keittokinkkua + kuppikahvia. Lounaaksi lasangnea lautasellinen ja toinen lautasellinen salaattia kastikkeella ja 2 ruisleipää juomana oli kotikalja. Päivällisenä tulee olemaan jotain einestä ja leipää jne. Iltapalana aina 2 paahtoleipää hillolla ja juustoa(kevyt).
Ruokailutapani ovat siis hyvin terveelliset ja liikuntaa tulee harrastettua seuraavasti:
Arkipäiväisin kävellen bussipysäkille 200 m ja sama kotiinpalatessa eli vähintään 400 m heti tuosta
Töissä tulee lähinnä istuttua, mutta lounasravintolaan on matkaan reilu 100 m eli 200 m siitäkin
Jumppaan myös kotona 3 kertaa viikossa. Yleensä venyttelen 10 - 15 min ja teen muutaman minuutin käsienpyöritystä yms.
Viikonloppuisin käymme ystävien kanssa shoppailemassa, joten tulee siinäkin liikuttua.
[/quote]
Eli varmasti laihdut. Josset laihdu, tai jos jopa paino nousee, niin silloin kulutuksesi on alle syömisesi. Niin simppeliä tämä on :)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:44"]
AP: olen huomannut että sellaista ei olekaan kuin säästöliekki- tai hetkellisesti voi olla mutta se on ihan höpö puhetta että jos syö vähän niin ei laihdu koska elimistö menee säästölle :)
[/quote]
Kyllä kroppa reagoi, jossei tule ruokaa entiseen tahtiin. Mutta se ei muuta sitä faktaa, että jos syöt vähemmän kuin kulutat niin laihdut.
Minä en usko siihen, että luonnostaan lihavuuteen taipuvainen ihminen voi pysyä hoikkana ilman nälkää. Yritin laihduttaa lähes koko ikäni, kunnes nyt viimein kolmekymppisenä olen lopettanut ja keskityn peruskunnon ylläpitämiseen ja henkiseen hyvinvointiin. Yksinkertaisesti väsyin olemaan aina nälkäinen, väsynyt ja kiukkuinen. Jos haluan laihtua, en saa syödä juuri mitään. Tässäpä esimerkki ruokavaliostani ja liikuntamääristäni tällä hetkellä:
Aamulla 2 palaa paahtoleipää, päällä levitettä ja yksi pala kinkkua tai juustoa, sekä kurkkua. Kuppi teetä jossa on tilkka maitoa ja puoli teelusikallista sokeria. Lounas: sama, plus pari makeaa keksiä. Päivällinen: Lihaa/kalaa, pari keitettyä perunaa, kasviksia suurinpiirtein lautasmallin mukaan. Iltapala: joko pari porkkanaa tai sama kuin aamupala. Jos kotona on herkkuja kuten keksejä, joskus napsin niitä jonkun 5 kappaletta muuten vaan, joskus en. Liikunta: kävelyä vähintään tunti joka päivä, useimmiten kaksi tuntia. Joskus keppijumppaa tai tavallista hartiajumppaa. Pituus 166cm, paino 75kg, nyt pysynyt samana jo vuoden verran.
Anteeksi kappalejakojen puute, koska mobiili.
Miksi alapeukut no 19:lle? Onko niin vaikea uskoa että ihmiset on erilaisia ja kaikille ei toimi samat metodit?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 13:19"]
Minä en usko siihen, että luonnostaan lihavuuteen taipuvainen ihminen voi pysyä hoikkana ilman nälkää. Yritin laihduttaa lähes koko ikäni, kunnes nyt viimein kolmekymppisenä olen lopettanut ja keskityn peruskunnon ylläpitämiseen ja henkiseen hyvinvointiin. Yksinkertaisesti väsyin olemaan aina nälkäinen, väsynyt ja kiukkuinen. Jos haluan laihtua, en saa syödä juuri mitään. Tässäpä esimerkki ruokavaliostani ja liikuntamääristäni tällä hetkellä: Aamulla 2 palaa paahtoleipää, päällä levitettä ja yksi pala kinkkua tai juustoa, sekä kurkkua. Kuppi teetä jossa on tilkka maitoa ja puoli teelusikallista sokeria. Lounas: sama, plus pari makeaa keksiä. Päivällinen: Lihaa/kalaa, pari keitettyä perunaa, kasviksia suurinpiirtein lautasmallin mukaan. Iltapala: joko pari porkkanaa tai sama kuin aamupala. Jos kotona on herkkuja kuten keksejä, joskus napsin niitä jonkun 5 kappaletta muuten vaan, joskus en. Liikunta: kävelyä vähintään tunti joka päivä, useimmiten kaksi tuntia. Joskus keppijumppaa tai tavallista hartiajumppaa. Pituus 166cm, paino 75kg, nyt pysynyt samana jo vuoden verran. Anteeksi kappalejakojen puute, koska mobiili.
[/quote]
Kuulostaa aivan järkyttävältä. Jos laihduttamisesta tulee pakkomielle, niin siinä mennään metsään. Minä olen tällä hetkellä 157cm ja 58kg ja syön enemmän kuin sinä ja liikun vähemmän. Ja olen jo laihduttanut 20kg enkä ole ollut nälkäinen. Tuo on minusta mässäilystä katsottuna toinen ääripää ja oma versionsa syömishäiriöstä. Minä olen laihduttanut niin että olen yrittänyt ymmärtää ja saada selville miten sellainen ihminen syö jolla ei ole koskaan ollut ongelmaa syömisen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 13:19"]
Minä en usko siihen, että luonnostaan lihavuuteen taipuvainen ihminen voi pysyä hoikkana ilman nälkää. Yritin laihduttaa lähes koko ikäni, kunnes nyt viimein kolmekymppisenä olen lopettanut ja keskityn peruskunnon ylläpitämiseen ja henkiseen hyvinvointiin. Yksinkertaisesti väsyin olemaan aina nälkäinen, väsynyt ja kiukkuinen. Jos haluan laihtua, en saa syödä juuri mitään. Tässäpä esimerkki ruokavaliostani ja liikuntamääristäni tällä hetkellä: Aamulla 2 palaa paahtoleipää, päällä levitettä ja yksi pala kinkkua tai juustoa, sekä kurkkua. Kuppi teetä jossa on tilkka maitoa ja puoli teelusikallista sokeria. Lounas: sama, plus pari makeaa keksiä. Päivällinen: Lihaa/kalaa, pari keitettyä perunaa, kasviksia suurinpiirtein lautasmallin mukaan. Iltapala: joko pari porkkanaa tai sama kuin aamupala. Jos kotona on herkkuja kuten keksejä, joskus napsin niitä jonkun 5 kappaletta muuten vaan, joskus en. Liikunta: kävelyä vähintään tunti joka päivä, useimmiten kaksi tuntia. Joskus keppijumppaa tai tavallista hartiajumppaa. Pituus 166cm, paino 75kg, nyt pysynyt samana jo vuoden verran. Anteeksi kappalejakojen puute, koska mobiili.
[/quote]
Kuulostaa aivan järkyttävältä. Jos laihduttamisesta tulee pakkomielle, niin siinä mennään metsään. Minä olen tällä hetkellä 157cm ja 58kg ja syön enemmän kuin sinä ja liikun vähemmän. Ja olen jo laihduttanut 20kg enkä ole ollut nälkäinen. Tuo on minusta mässäilystä katsottuna toinen ääripää ja oma versionsa syömishäiriöstä. Minä olen laihduttanut niin että olen yrittänyt ymmärtää ja saada selville miten sellainen ihminen syö jolla ei ole koskaan ollut ongelmaa syömisen kanssa.
[/quote]
Mulle ei yksinkertaisesti maistu enempi ruoka eikä siihen kyllä ole varaakaan. Jos syön yhtään enemmän, lihon heti. Olen aina ollut samanlainen. Koulussa hoikat tytöt kiusasivat ja samalla söivät aamupalalla vaaleaa leipää, muroja, munkkeja jne. eivätkä lihoneet, ja minä pullea tyttö nakersin ruisleipää. No19
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:41"]
[/quote]
Pari korjausta:
1. kun syö vähemmän kuin kuluttaa niin laihtuu. Jossei laihdu niin tekee energiaa tyhjästä ja silloin on fysiikan lait menneet uusiksi.
2. runsaampi nainen ei ole aina miesten mieleen. Monet miehet pitävät että naisella on persettä ja tissiä, mutta jenkkakahvat ja maha, saati selkätissit...
Eli käytännössä et puhunut muuta kuin paskaa.
[/quote]
Suurin osa ihmisistä on melko samassa painossa pitkiä jaksoja. He syövät päivästä toiseen saman määrän ruokaa? Entä jos ihmisen ruumiinlämpö on 36 astetta tai 38 astetta. Syntyykö lämpöä ilman energiaa?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:38"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tän on pakko olla provo? Lasket jotain sadan metrin kävelyitä kalorinpolttoon ja terveelliseksi elämäntavaksi?
AP: olen huomannut että sellaista ei olekaan kuin säästöliekki- tai hetkellisesti voi olla mutta se on ihan höpö puhetta että jos syö vähän niin ei laihdu koska elimistö menee säästölle :)