Tähän laihdutusmyyttiin en usko! Myth busted!
Jaa tässä kokemuksesi eri laihdutusvinkeistä, erityisesti niistä joista olet kokenut etteivät tehoa.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 13:19"] Minä en usko siihen, että luonnostaan lihavuuteen taipuvainen ihminen voi pysyä hoikkana ilman nälkää. Yritin laihduttaa lähes koko ikäni, kunnes nyt viimein kolmekymppisenä olen lopettanut ja keskityn peruskunnon ylläpitämiseen ja henkiseen hyvinvointiin. Yksinkertaisesti väsyin olemaan aina nälkäinen, väsynyt ja kiukkuinen. Jos haluan laihtua, en saa syödä juuri mitään. Tässäpä esimerkki ruokavaliostani ja liikuntamääristäni tällä hetkellä: Aamulla 2 palaa paahtoleipää, päällä levitettä ja yksi pala kinkkua tai juustoa, sekä kurkkua. Kuppi teetä jossa on tilkka maitoa ja puoli teelusikallista sokeria. Lounas: sama, plus pari makeaa keksiä. Päivällinen: Lihaa/kalaa, pari keitettyä perunaa, kasviksia suurinpiirtein lautasmallin mukaan. Iltapala: joko pari porkkanaa tai sama kuin aamupala. Jos kotona on herkkuja kuten keksejä, joskus napsin niitä jonkun 5 kappaletta muuten vaan, joskus en. Liikunta: kävelyä vähintään tunti joka päivä, useimmiten kaksi tuntia. Joskus keppijumppaa tai tavallista hartiajumppaa. Pituus 166cm, paino 75kg, nyt pysynyt samana jo vuoden verran. Anteeksi kappalejakojen puute, koska mobiili. [/quote] Kuulostaa aivan järkyttävältä. Jos laihduttamisesta tulee pakkomielle, niin siinä mennään metsään. Minä olen tällä hetkellä 157cm ja 58kg ja syön enemmän kuin sinä ja liikun vähemmän. Ja olen jo laihduttanut 20kg enkä ole ollut nälkäinen. Tuo on minusta mässäilystä katsottuna toinen ääripää ja oma versionsa syömishäiriöstä. Minä olen laihduttanut niin että olen yrittänyt ymmärtää ja saada selville miten sellainen ihminen syö jolla ei ole koskaan ollut ongelmaa syömisen kanssa. [/quote] Mulle ei yksinkertaisesti maistu enempi ruoka eikä siihen kyllä ole varaakaan. Jos syön yhtään enemmän, lihon heti. Olen aina ollut samanlainen. Koulussa hoikat tytöt kiusasivat ja samalla söivät aamupalalla vaaleaa leipää, muroja, munkkeja jne. eivätkä lihoneet, ja minä pullea tyttö nakersin ruisleipää. No19
[/quote]
Hmm. Kuulostaa kyllä että sinulla on poikkeuksellisen hidas aineenvaihdunta. En kuitenkaan osaa sanoa mistä johtuu eikä se taida olla tehtävänikään, mutta myönnän että siinä tapauksessa neuvoni ei ehkä toimi. Vai tekisikö sinun kroppasi niin että ensin lihoisi jonkin verran ja sitten alkaisi jossain kohtaa laihtumaan, jos se metabolismi muuttuisi jossain kohtaa...kunhan pohdin.
Myytti on myös se, että vain syömällä kalorimäärällisesti vähemmän mitä kuluttaa laihtuu.
Esimerkkinä oma tarinani: puolen vuoden ajan söin alle 20g hiilihydraatteja vuorokaudessa, kaloreita sen sijaan kertyi 2000-3000 joka päivä. Liikuntaa en harrastanut, istumatyötä ja ehkä 30min kävelyä vuorokaudessa, silti paino putosi 12kg tuon puolen vuoden aikana ja vielä normaalipainon sisällä. Veriarvoja tarkisteltiin säännöllisesti, kaikki priimaa.
Haluaisiko joku "Millään muulla ei laihdu kuin sillä, että syö vähemmän kuin kuluttaa"-fanaatikko tarjota tälle selitystä?
Se on myytti, että jokainen laihtuu kilon syötyään 7 000 ckal vähemmän kuin kuluttaa. Olen tarkkaillut tätä vuosien ajan Kalorilaskurissa. Punnitsin aluksi pitkään vaa'alla kaiken, minkä söin, enkä pelkästään arvioinut. Liikuin vähintään tunnin päivässä, 2-3 kertaa viikossa rasittavaa hikiliikuntaa ja loput kevyempää. Tulin lopputulokseen, että minä laihdun kilon syötyäni noin 4 000 kcal vähemmän kuin kulutan. Sittemmin on tullut julki tutkimustietoakin, että ihmisen metabolia on monimutkaisempi kuin aiemmin ajateltiin. Geenit vaikuttavat paljon siihen, miten keho hyödyntää ravintoa. Suoliston bakteereillakin on paljon merkitystä.
Laihduin noin 10 kiloa ja pysyttelin viitisen vuotta siinä painossa. Se ei kuitenkaan onnistunut ilman jatkuvaa kalorien tarkkailua ja itseni hillitsemistä. Sitten lähiomainen kuoli, eikä mikään tuntunut turhemmalta kuin painon tarkkailu. Lihoin 3 kuukaudessa takaisin painoon, josta aikanaan lähdin. Nyt olen ollut siinä noin vuoden.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 14:01"]
Myytti on myös se, että vain syömällä kalorimäärällisesti vähemmän mitä kuluttaa laihtuu.
Esimerkkinä oma tarinani: puolen vuoden ajan söin alle 20g hiilihydraatteja vuorokaudessa, kaloreita sen sijaan kertyi 2000-3000 joka päivä. Liikuntaa en harrastanut, istumatyötä ja ehkä 30min kävelyä vuorokaudessa, silti paino putosi 12kg tuon puolen vuoden aikana ja vielä normaalipainon sisällä. Veriarvoja tarkisteltiin säännöllisesti, kaikki priimaa.
Haluaisiko joku "Millään muulla ei laihdu kuin sillä, että syö vähemmän kuin kuluttaa"-fanaatikko tarjota tälle selitystä?
[/quote]
Ap allekirjoittaa osittain tämän. Osittain siksi että ainakin minulla pitää kokonaiskalorimääräkin olla tietyissä rajoissa mutta tuon vähäisen hiilarimäärän allekirjoitan itselläni koska olen sokeriherkkä, keho reagoi hiilihydraatteihin lujasti.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:37"]
Suurin myytti on se, että kun puhutaan, että syö vaan vähemmän kun kulutat niin laihdut! Ei muuten pidä tasanpaikkaansa minä ja kaikki ystäväni ollaan runsaita ja naisellisia, vaikka varmasti syödään allekulutuksen. Tosin runsaampi nainen on aina miestenkin mieleen, niin saa kiinni.
[/quote]
Pari korjausta:
1. kun syö vähemmän kuin kuluttaa niin laihtuu. Jossei laihdu niin tekee energiaa tyhjästä ja silloin on fysiikan lait menneet uusiksi.
2. runsaampi nainen ei ole aina miesten mieleen. Monet miehet pitävät että naisella on persettä ja tissiä, mutta jenkkakahvat ja maha, saati selkätissit...
Eli käytännössä et puhunut muuta kuin paskaa.
[/quote]
Suurin osa ihmisistä on melko samassa painossa pitkiä jaksoja. He syövät päivästä toiseen saman määrän ruokaa? Entä jos ihmisen ruumiinlämpö on 36 astetta tai 38 astetta. Syntyykö lämpöä ilman energiaa?
[/quote]
Jos on suunnilleen samoissa painoissa pitkiä jaksoja niin... syö suunnilleen samanverran kuin kuluttaa! Yllätys! Not...
Ei tietenkään lämpöä synny ilman energiaa.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:40"]
Ap ei usko siihen että vedenjuonnilla laihtuu. Olen kokeillut sekä että.En ole huomannut eroa. Toki pissattaa enemmän kun juo koko ajan mutta pitkässä juoksussa se ei ole rasvakerrokseen vaikuttanut.
[/quote]
Pointti onkin siinä, että vesi vie mahalaukussa tilaa oikealta ruoalta, eikä siis tule syötyä niin paljon. Joten tottahan se osittain ainakin on. Jos syö koko ajan "yli kylkiensä", on turha kuvitella laihtuvansa vettä juomalla!
[/quote]
Jep. Söit vähemmän mitä kulutit.
Safka meni lävitsesi ja et hyödyntänyt siitä kaikkea siitä irti otettavissa olevaa energiaa.
[/quote]
Sähän olet lääketiteteellinen ihme! Kaikkien läskien kuningatar/kuningas! Lanseeraa oma laihdutusmetodi; SYÖ 3000 kaloria päivässä ja LAIHDU!
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 13:19"]
Minä en usko siihen, että luonnostaan lihavuuteen taipuvainen ihminen voi pysyä hoikkana ilman nälkää. Yritin laihduttaa lähes koko ikäni, kunnes nyt viimein kolmekymppisenä olen lopettanut ja keskityn peruskunnon ylläpitämiseen ja henkiseen hyvinvointiin. Yksinkertaisesti väsyin olemaan aina nälkäinen, väsynyt ja kiukkuinen. Jos haluan laihtua, en saa syödä juuri mitään. Tässäpä esimerkki ruokavaliostani ja liikuntamääristäni tällä hetkellä: Aamulla 2 palaa paahtoleipää, päällä levitettä ja yksi pala kinkkua tai juustoa, sekä kurkkua. Kuppi teetä jossa on tilkka maitoa ja puoli teelusikallista sokeria. Lounas: sama, plus pari makeaa keksiä. Päivällinen: Lihaa/kalaa, pari keitettyä perunaa, kasviksia suurinpiirtein lautasmallin mukaan. Iltapala: joko pari porkkanaa tai sama kuin aamupala. Jos kotona on herkkuja kuten keksejä, joskus napsin niitä jonkun 5 kappaletta muuten vaan, joskus en. Liikunta: kävelyä vähintään tunti joka päivä, useimmiten kaksi tuntia. Joskus keppijumppaa tai tavallista hartiajumppaa. Pituus 166cm, paino 75kg, nyt pysynyt samana jo vuoden verran. Anteeksi kappalejakojen puute, koska mobiili.
[/quote]
Syö paremmin, ei mitään keksejä, sokeria ja paahtoleipää.
[/quote]
No mitä ehdotat, näpsä? Pelkkää porkkanaa? Mulla on myös IBS eli en voi syödä esim. puuroa ilman järkyttäviä vatsanväänteitä.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:40"]
Ap ei usko siihen että vedenjuonnilla laihtuu. Olen kokeillut sekä että.En ole huomannut eroa. Toki pissattaa enemmän kun juo koko ajan mutta pitkässä juoksussa se ei ole rasvakerrokseen vaikuttanut.
[/quote]
Pointti onkin siinä, että vesi vie mahalaukussa tilaa oikealta ruoalta, eikä siis tule syötyä niin paljon. Joten tottahan se osittain ainakin on. Jos syö koko ajan "yli kylkiensä", on turha kuvitella laihtuvansa vettä juomalla!
[/quote]
Samaa mieltä. Monet syövät kunnes olo on "täysi" vaikka vähempikin riittäisi. Heille suosittelen lämpimästi tuopillista raikasta ja kylmää vettä sen santsilautasen sijaan.
Kaikki dieetit joissa ei lasketa kulutettua energiaa ja syötyä energiaa. Millään muulla ei laihdu kuin sillä, että syö vähemmän kuin kuluttaa.
Ihan sama paastotaanko tai syödään vain munia ja pekonia. Tai jotain patukoita tai keittoja. Kaikki laihdutus perustuu vain tuohon että syödään vähemmän kuin kulutetaan.
Suurin myytti on se, että kun puhutaan, että syö vaan vähemmän kun kulutat niin laihdut! Ei muuten pidä tasanpaikkaansa minä ja kaikki ystäväni ollaan runsaita ja naisellisia, vaikka varmasti syödään allekulutuksen. Tosin runsaampi nainen on aina miestenkin mieleen, niin saa kiinni.
[/quote]
Kero esimerkii päivästäsi, mitä syöt ja paljonko kulutat?
Se, että nesteistä olevat kalorit päätyisivät vartaloon. Monesti useiden siidereiden yms. juomisten jälkeen paino on ollut vähemmän kun ennen nauttimista..taitaa olla vaan valtion huijausta, että siiderissä yms. on edes kaloreita, kun nehän on lähinnä vettä.
Kaikki muut on myyttejä paitsi se minkä kaikki jo tietää. Eli kun syöt vähemmän kuin kulutat, laihdut. Asia loppuunkäsitelty.
[/quote]
Pari korjausta:
1. kun syö vähemmän kuin kuluttaa niin laihtuu. Jossei laihdu niin tekee energiaa tyhjästä ja silloin on fysiikan lait menneet uusiksi.
2. runsaampi nainen ei ole aina miesten mieleen. Monet miehet pitävät että naisella on persettä ja tissiä, mutta jenkkakahvat ja maha, saati selkätissit...
Eli käytännössä et puhunut muuta kuin paskaa.
Naisten harhaluulo että miehet tykkää läskeistä on myytti.
Se että kevyesti syömällä laihtuisi. Paskanmarjat. Kun nyt terveellä järjellä alkaa asiaa miettiä, niin kenen mielestä on muka fiksua yrittää terveempiä elämäntapoja syömällä kaikkea teollista kuraa?
Toinen myytti on nämä pussikuurit. Voi hyvä jumala mitä rahastusta kaikki! Miten joku voi kuvitella, että sitä tulisi terveemmäksi ja hoikemmaksi kitumalla jollain hemmetin pussikuurilla? Siinä menettää sekä rahansa että terveytensä.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 13:19"]
Minä en usko siihen, että luonnostaan lihavuuteen taipuvainen ihminen voi pysyä hoikkana ilman nälkää. Yritin laihduttaa lähes koko ikäni, kunnes nyt viimein kolmekymppisenä olen lopettanut ja keskityn peruskunnon ylläpitämiseen ja henkiseen hyvinvointiin. Yksinkertaisesti väsyin olemaan aina nälkäinen, väsynyt ja kiukkuinen. Jos haluan laihtua, en saa syödä juuri mitään. Tässäpä esimerkki ruokavaliostani ja liikuntamääristäni tällä hetkellä: Aamulla 2 palaa paahtoleipää, päällä levitettä ja yksi pala kinkkua tai juustoa, sekä kurkkua. Kuppi teetä jossa on tilkka maitoa ja puoli teelusikallista sokeria. Lounas: sama, plus pari makeaa keksiä. Päivällinen: Lihaa/kalaa, pari keitettyä perunaa, kasviksia suurinpiirtein lautasmallin mukaan. Iltapala: joko pari porkkanaa tai sama kuin aamupala. Jos kotona on herkkuja kuten keksejä, joskus napsin niitä jonkun 5 kappaletta muuten vaan, joskus en. Liikunta: kävelyä vähintään tunti joka päivä, useimmiten kaksi tuntia. Joskus keppijumppaa tai tavallista hartiajumppaa. Pituus 166cm, paino 75kg, nyt pysynyt samana jo vuoden verran. Anteeksi kappalejakojen puute, koska mobiili.
[/quote]
Syö paremmin, ei mitään keksejä, sokeria ja paahtoleipää.