Mitä tehdä vanhoille vauvanvaatteille, bodyt ym?
Lähinnä äitiypakkauksesta tulleita ja h&m:n, Lidlin, cirafin ym edullisten merkkien bodyja, verkkareita, leggareita ja sellaisia. Ehjiä kaikki mutta ei kukaan osta näitä halpoja, pitäisi olla gugguuta, villervallaa ja sellaista, jotta menisi kaupaksi. Ei ole kelvannut ilmakseksikaan kellekään lapsen saaneelle tutulle tai tutuntutulle, käsitin että Hopet ja vastaatkaan ei halua näitä jos ovat vähänkin kuluneet ja onhan niissä väistämättä pesussa nukkaantumista. Sääli heittää roskiin, ihan hyvin minusta menisivät vielä jollakin lapsella, meille vain ei enää toista ole tulossa.
Kommentit (73)
Jos ovat nukkaantuneita, niin ei niitä kukaan halua. Lumppukeräykseen. Jos et vastaanvan kuntoisia ostaisi itsellesi, niin älä anna lahjaksi muillekaan pyytämättä.
Huonoimmat roskikseen ja loput vaikka Facebookin roskalavalle. Kyllä ilmaiset vauvanvaatteet kauppansa tekee.
Itse kyllä joitakin vaatteita säästin muistona. Esim. ensimmäisen bodyn jonka raskausaikana ostin.
Soita paikkakuntasi seurakunnan diakonille ja kysy, tietääkö hän ketään, joka tarvitsisi näitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ovat nukkaantuneita, niin ei niitä kukaan halua. Lumppukeräykseen. Jos et vastaanvan kuntoisia ostaisi itsellesi, niin älä anna lahjaksi muillekaan pyytämättä.
En minä todellakaan anna lahjaksi pyytämättä kellekään, olen kysynyt viestillä että haluaisiko joku, en mitenkään tyrkyttänyt tai vienyt.
Cirafit ja h&m:t kyllä nukkaantuu vähän jo ekassa pesussa. Onko niin että ehjinäkään ne ei kellekään kelpaa edes ilmaiseksi? Osaa vaatteista on käytetty hyvin vähän, pesty vain pari kertaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos ei rahan perässä tarvitse juosta, ainakin meidän neuvolassa oli laatikko minne sai jättää niitä tarvitseville.
Meidän ei, en ole missään nähnyt sellaista. Ap
Vien sitä mukaa kun menee pieneksi SPR:n konttiin tai myymälään ja hyvin ovat ottaneet vastaan. En jaksa myydä eteenpäin, vaan lajoitan ja kierrätän.
Olen tänään miettinyt täällä tätä samaa koko päivän. :D kaapit täynnä, kellekään ei kelpaa normivaatteet edes ilmaiseksi, roskiin ei voi ihanaa vauvan vaatetta laittaa. Itse en aikoinaan mistään meinannut saada kohtuu hintaan vauvanvaatetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei rahan perässä tarvitse juosta, ainakin meidän neuvolassa oli laatikko minne sai jättää niitä tarvitseville.
Meidän ei, en ole missään nähnyt sellaista. Ap
Kai sellaista voi ehdottaa omalle neuvolalle. Pahvilaatikko johonkin nurkkaan ja lappu seinälle. Vain puhtaat ja ehjät vaatteet, ei saa ylitäyttää jne. Sit jos se homma ei toimi, äkkiäkös sen laatikon saa siitä pois.
Annoin aluksi vauvan/lapsen vaatteita tuttavalle mutta kun huomasin että hän myy niitä eteenpäin facebookissa niin aloin vaam kantamaan kaiken uffin keräyslaatikkoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä todellakaan anna lahjaksi pyytämättä kellekään, olen kysynyt viestillä että haluaisiko joku, en mitenkään tyrkyttänyt tai vienyt.
Cirafit ja h&m:t kyllä nukkaantuu vähän jo ekassa pesussa. Onko niin että ehjinäkään ne ei kellekään kelpaa edes ilmaiseksi? Osaa vaatteista on käytetty hyvin vähän, pesty vain pari kertaa.
Ap
Tietenkin kelpaa. Laita jonnekin tarjolle, tai anna vaikka Hope ry:lle. Myöskin yhteen aikaan oli järjestöjä, jotka tekivät kehitysmaihin "äitiyspakkauksia" jaettavaksi, olisiko sellaista vielä?
Nykyään äitiyspakkauksessa on ihan liian pieniä vaatteita. Niitä pienennettiin vaikka pikkuvauvat eivät tarvitse kokonsa mukaisia vaatteita ja nämä jäävät sitten äkkiä pieniksi ja vähälle käytölle. Sääli hyviä vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Olen tänään miettinyt täällä tätä samaa koko päivän. :D kaapit täynnä, kellekään ei kelpaa normivaatteet edes ilmaiseksi, roskiin ei voi ihanaa vauvan vaatetta laittaa. Itse en aikoinaan mistään meinannut saada kohtuu hintaan vauvanvaatetta.
Mä en kans ymmärrä tätä. Puklut ja niskakakat tarkoittaa, että bodyja kuluu päivässä muutamat, vauvat kasvaa nopeaan ja luulisi että ihmisille kelpaisi ilmaiseksi tai vaikka pino vitosella tällaiset yhdellä vauvalla pidetyt neutraalin väriset perusvaatteet, jottei tarvisi koko ajan pyykätä ja ostaa uusia. No monella on rahaa ostaa uusia, mutta kuvittelisin että jos vaikka opiskelija saa vauvan niin ei se raha hänellä puissa kasva. Mikä on ettei kelpaa sitten...
Ap
Olen ostanut paljon vauvan vaatteita SPR kirpparilta ja siellä kierto on todella hyvä ja vaatteet edullisia. Ja kun menee pieneksi, vien ne takaisin. Ja samalla kannatan SPR.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tietenkin kelpaa. Laita jonnekin tarjolle, tai anna vaikka Hope ry:lle. Myöskin yhteen aikaan oli järjestöjä, jotka tekivät kehitysmaihin "äitiyspakkauksia" jaettavaksi, olisiko sellaista vielä?
Nykyään äitiyspakkauksessa on ihan liian pieniä vaatteita. Niitä pienennettiin vaikka pikkuvauvat eivät tarvitse kokonsa mukaisia vaatteita ja nämä jäävät sitten äkkiä pieniksi ja vähälle käytölle. Sääli hyviä vaatteita.
Kyselin sitä Hopea ja sain käsityksen että vain todella hyväkuntoiset kelpaa. Kyselin myös noita itärajan taakse meneviä avustuspaketteja, mutta kuulemma koronan takia se homma on ollut seis 1,5 vuotta kun rajat on kiinni ja Suomen pään varastot pullistelee liikaa tavaraa kun se ei liiku. Ap
Avustuksista: tulikin tästä keskustelusta mieleen ajatus, että pystyisin hyvin tekemään jollekin esim. köyhälle Karjalan alueen vauvalle paketin. Pahvilaatikon, jonne minulla olisi laittaa iso pino 56-74 -kokoisia perusvaatteita, hyväkuntoisia vauvaleluja, koon 1-3 käyttämättä jääneitä vaippoja, avaamattomia liivinsuojapaketteja ja äitiyspakkauksen käyttämättä jääneet hammasharjat, rasvat ym. Avaamattomia tuttupullopaketteja ja kaikkea. Jäi paljon tuollaista omalta vauvalta, joka on jo neljä. Mutta en tiedä minne sen paketin autottomana toimittaisin.
Ap
Saisitko vinkattua vaikka jossain faceryhmässä, että annat ilmaiseksi/kahvipakettia vastaan tms vauvan vaatekasan ja laitat kuvan vaatteista viestin mukaan?
Mulla on puolivuotias vauva ja oli vaan kiva saada serkultani vauvan vaatteita lahjaksi (hänellä pari kuukautta vanhempi vauva). Otin ilolla vastaan vaatteet, jotka olivat hyväkuntoisia. :)
P. S. Jos nuo h&m:t on heikkolaatuisia ja nukkaantuvat pesussa, niin kannattaa kokeilla jotain muuta merkkiä. Itse oon tykännyt Lindexin bodyista yms, hinta-laatusuhde on tosi jees.
Ainakin meillä päin on useamman marketin pihassa sellainen keräyslaatikko jonne voi viedä vaatteita. Käsittääkseni lähtevät niistä lahjoitukseen kehitysmaihin.
Ne käytetythän tuntuu vauvasta paremmilta. Ovat pehmeitä.
Mutta ikilikaiset ja rikkinäiset kannattaa heittää roskiin. Ne ei ilahduta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Ne käytetythän tuntuu vauvasta paremmilta. Ovat pehmeitä.
Mutta ikilikaiset ja rikkinäiset kannattaa heittää roskiin. Ne ei ilahduta ketään.
Ne on mennyt jo lattiaräteiksi ja siitä sitten roskiin. En sentään rikkinäisiä kenellekään tarjoisi. Tuntuu vain että se pesunukka lasketaan sellaiseksi, että on rikki. Katsoin juuri yhtä avustuspaketteja keräävää järjestöä, jotka lähettävät Venäjälle ja Ukrainaan tms. Niilläkin oli kriteeri, että pesunukkaa ei saa olla. Ap
Mistä kaikki muualta tänne varattomina muuttaneet saa vauvanvaatteet? Vai eikö heillekään saa olla yhtään pesunukkaa?