Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana, en ole käynyt verikokeissa

Vierailija
15.12.2014 |

Onko muita todella pahasta piikkikammosta kärsiviä odottajia tai jo synnyttäneitä? 

Miten toimittiin kun ei verta otettu lainkaan. Ei tiedä veriryhmää, ei ole testattu hiviä tai kuppaa yms. 

Kertokaa seuraamuksista. Tankee. 

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaustesti on tosi helppo. Vähän ainoataan nipistää sormenpäästä ja jos vielä kerrot, että pelkäät piikkejä, niin tilanne tehdään sulle varmasti helpoksi. Ja jos tarkkoja ollaan, niin eihän se millä näyte otetaan näytä itsessään edes perinteiseltä piikiltä tai neulalta. Tsemppiä ja hyvin se menee! Se on oikeasti helppo homma, usko mua!

Vierailija
42/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että provoilet. Jos olet tosissasi niin ei siinä sitten mitään, teistä tehdään ennakoiva lastensuojeluilmoitus koska et välitä lapsesi terveydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole itsekäs paska. Mene niihin verikokeisiin, et todellakaan kuole siihen että vähän nippastaan neulalla. Sen sijaan diagnosoimattomaan raskausmyrkytykseen tms. voit kuolla sekä sinä että vauva.

Vierailija
44/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin piikkikammosta. Oksennan ja tärisen ja lopulta pyörryn ku verikokeita otetaan. Mutta silti olen käyny nuo raskausajan verikokeet läpi. Synnytys ja siinä laitettavat tippa, koska synnytys ei edistynyt niin vauhditettiin. Ja selkään epiduraali vaikka en nähny ku pistetään oli kamalat. Jälkeenpäin sanon et noi verikokeet oli helpompia. Ja edelleen välttelen verikokeisiin menoa. Todella kammoan niitä!!

Vierailija
45/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:53"]

En ymmärrä, miksette käy läpi kaikki neuvolan tarjoamat testit ym? Nehän on vauvan hyvinvoinnin vuoksi.

[/quote]

Mä olen käynyt kaikki testit läpi. Mulla on vielä kilpirauhasen vajaatoimintaa,  joten verikoe joka kuukausi, minusta mahtavaa,  että yhteiskunta pitää näin hyvää huolta tulevasta kansalaisesta. Jos on valmis saamaan lapsen tähän maailmaan, pitää hiukan niistä omista peloista ja kammoista vaan sitten selvitä. On mullakin ahtaanpaikan kammo ja pelkään tiloja, joissa ei ikkunaa. Silti ajattelin siellä synnytyssalissa synnyttää.

Onko vauvan hyvin voinnille tärkeää neuvolan aiheuttama stressi jatkuvalla tutkimisella? :S 

[/quote]

Vierailija
46/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu että tässä raskaudessa mua piikitetään vähänväliä. Pakko vaan kestää, siihen tottuu ja enää se ei oo niin kamalaa, vaikka alkaakin huippaamaan.

Vierailija
47/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
48/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
49/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:05"]

Itse kärsin piikkikammosta. Oksennan ja tärisen ja lopulta pyörryn ku verikokeita otetaan. Mutta silti olen käyny nuo raskausajan verikokeet läpi. Synnytys ja siinä laitettavat tippa, koska synnytys ei edistynyt niin vauhditettiin. Ja selkään epiduraali vaikka en nähny ku pistetään oli kamalat. Jälkeenpäin sanon et noi verikokeet oli helpompia. Ja edelleen välttelen verikokeisiin menoa. Todella kammoan niitä!!

[/quote]

Mistä saat voimia mennä? Minä todella pelkään paljon :/ Pelkkä hemogolibiini sai minut pyörtymään ja haukkomaan henkeä. En oikeastaan nauti koko raskaudesta sillä tähän päälle pelkään terveyskeskuksia lääkäreitä yms. Tämä on suoraan sanottuna ihan paskaa, mutta tässä sitä ollaan. Tavallaan jopa kaduttaa :( Vaikka lapsi onkin toivottu, mutta en voi fiiliksille mitään. Tämä stressi on kauheaa. Olen kuin koe eläin. 
Miksi muuten otit ebiduraalin vaikka sinulla on piikkikammo? Eihän se ole pakollinen? :S 

Vierailija
50/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun on pakko mennä verikokeeseen, jos ootkin Rh- niin ne antaa sulle vasta-ainetta (joku muu osaa varmaan selittää) jo raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. Ite sain sen piikin viime käynnillä. Et sä siihen kuole. Ne voi antaa sun olla makuullaan kun ne laittaa sen, niin ei tuu paha olo ja et pyörry.

Vierailija
51/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:00"]

Sä oot itsekäs. Rh- on oikeasti vaarallinen.

[/quote]

Jos äiti on Rh- ja vauva Rh+ (tämä on mahdollista, jos isä on Rh+), muodostaa äiti vasta-aineita syntyvän vauvan veren Rh-tekijää vastaan. Tämä ei ole vaarallista vielä ensimmäisessä raskaudessa, mutta jos äiti tulee raskaaksi uudelleen, on seuraava vauva hengenvaarassa heti synnytyksen jälkeen. Äidin muodostamat vasta-aineet tuhoavat vauvan veren hemoglobiinin tai jotain vastaavaa (en tunne ihan tarkkaa mekanismia). Jos toimitaan nopeasti, vauvan henki ja terveys voidaan pelastaa verenvaihdolla. Jos asiasta on tieto etukäteen, ehditään vauvalle tehdä verenvaihto ajoissa.

Joku kysyi, miten sitten ennen synnytettiin ilman verikokeita. No, silloin tällaiset vauvat kuolivat pian synnytyksen jälkeen.

Miksi? Olen lukenut ja ihmetellyt asiaa enkä ole ymmärtänyt. Neuvolassa ne ei selitä ne vaan kertoo että näin tai näin niin tehdään näin. Haluaisin tietää miksi, miten ennen vanhaa jengi sai lapsia jos veriryhmäänkin voi kuolla? 

[/quote]

Vierailija
52/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3

Vierailija
53/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:13"]Sun on pakko mennä verikokeeseen, jos ootkin Rh- niin ne antaa sulle vasta-ainetta (joku muu osaa varmaan selittää) jo raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. Ite sain sen piikin viime käynnillä. Et sä siihen kuole. Ne voi antaa sun olla makuullaan kun ne laittaa sen, niin ei tuu paha olo ja et pyörry.
[/quote]
Ja jos pyörrytkin niin mitä siitä. Pyörryin ennen itekkin parilla kerralla. Kyllä niihin piikkeihin tottuu.

Vierailija
54/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin että ajattele lapsesi terveyttä ja mene verikokeisiin. Olet nyt itsekäs.

Olen itse RH- enkä olisi tiennyt siitä yhtään mitään ilman ekaa keskenmenoani, joka hoidettiin sairaalassa. Jos ei olisi tullut kaavintaa vaan olisin tullut esim. vessanpönttöön, niin verikokeet olisi jääneet ehkä ottamatta ja seuraavat raskaudet olisi päättyneet aina keskenmenoon tai vauvan kuolemaan.

Suosittelen kaikille naisille aina menemään neuvolaan verikokeisiin, kun havaitsee olevansa raskaana.

Vierailija
55/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:13"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:00"]

[/quote]

Jos äiti on Rh- ja vauva Rh+ (tämä on mahdollista, jos isä on Rh+), muodostaa äiti vasta-aineita syntyvän vauvan veren Rh-tekijää vastaan. Tämä ei ole vaarallista vielä ensimmäisessä raskaudessa, mutta jos äiti tulee raskaaksi uudelleen, on seuraava vauva hengenvaarassa heti synnytyksen jälkeen. Äidin muodostamat vasta-aineet tuhoavat vauvan veren hemoglobiinin tai jotain vastaavaa (en tunne ihan tarkkaa mekanismia). Jos toimitaan nopeasti, vauvan henki ja terveys voidaan pelastaa verenvaihdolla. Jos asiasta on tieto etukäteen, ehditään vauvalle tehdä verenvaihto ajoissa.

Joku kysyi, miten sitten ennen synnytettiin ilman verikokeita. No, silloin tällaiset vauvat kuolivat pian synnytyksen jälkeen.

Miksi? Olen lukenut ja ihmetellyt asiaa enkä ole ymmärtänyt. Neuvolassa ne ei selitä ne vaan kertoo että näin tai näin niin tehdään näin. Haluaisin tietää miksi, miten ennen vanhaa jengi sai lapsia jos veriryhmäänkin voi kuolla? 

[/quote]

[/quote]

Eli tälläisistä lapsista jotka luonto korjasi kuolleeksi aikoinaan tulee nykypäivänä ihan normaaleita näillä vasta aine piikeillä? olenko ymmärtänyt oikein? muuten lapsille ei jää mtn haittoja eri veriryhmästä?

Vierailija
56/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihmeellistä kuinka naisen keho siis tappaa sisällään kasvavan vauvan eri veriryhmällä :S Erikoista vaikka lisääntyminen on normaalia toimintaa. 

Vierailija
57/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

56721

Vierailija
58/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:00"]

[/quote]

[/quote]

Olen Rh-, ensimmäinen lapseni oli Rh+, tämä takia ilmeisesti lapseni bilirupiini arvot olivat niin korkeat, että pieni joutui olemaan valohoidossa 3 päivää. Sain sen rokotteen pyllyyn synnärillä minkä pitäisi estää niitä jotain vasta-aineita muodostumasta. Toisessa raskaudessa kehoni alkoikin kehittää niitä vasta-aineita ja lapselle tuli hemolyyttinen tauti, koska tämäkin lapsi oli Rh+. Tilanne voi mennä niin pahaksi, että sinun kehosi tappaa oman lapsesi niillä vasta-aineilla. Nyt ihan kaikkien turvallisuuden vuoksi suosittelen niitä verikokeita.

Vierailija
59/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
60/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko ap kysyä minkä ikäinen olet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän