Raskaana, en ole käynyt verikokeissa
Onko muita todella pahasta piikkikammosta kärsiviä odottajia tai jo synnyttäneitä?
Miten toimittiin kun ei verta otettu lainkaan. Ei tiedä veriryhmää, ei ole testattu hiviä tai kuppaa yms.
Kertokaa seuraamuksista. Tankee.
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:17"]
Eli tälläisistä lapsista jotka luonto korjasi kuolleeksi aikoinaan tulee nykypäivänä ihan normaaleita näillä vasta aine piikeillä? olenko ymmärtänyt oikein? muuten lapsille ei jää mtn haittoja eri veriryhmästä?
[/quote]
Kyllä, juuri näin. Vasta-ainepiikki ei auta vauvaan pistettynä, mutta jos äiti saa alle 3 vrk:n sisällä ensimmäisen vauvan syntymästä vasta-ainepiikin, ei hän muodosta vasta-aineita seuraavan vauvan veren Rh-tekijää vastaan. Jos äiti ei saa vasta-ainepiikkiä ajoissa, pitää seuraavalle Rh-positiiviselle vauvalla tehdä verensiirto heti synnytyksen jälkeen.
Nyt on aika ottaa itteään niskasta kiinni ja aikuistua pikkusen. Raskaudessa ja sen seuraamisessa kun ei ole kysymys nyt vaan susta itestäs vaan jonkun toisenkin ihmisen terveydestä. Tämä on nyt myös oiva tilaisuus päästä eroon siitä piikkikammosta tai ainakin lieventää sitä. Sen veriryhmän ainakin selvittäisin.
Tää on kyllä tosi mielenkiintoista. Eikä tälläisestä puhuttu ennen raskaaksi tulemista. Olen 28 vuotias, liittyykä ikäni tähän jotenkin?
AP
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:33"]
Tää on kyllä tosi mielenkiintoista. Eikä tälläisestä puhuttu ennen raskaaksi tulemista. Olen 28 vuotias, liittyykä ikäni tähän jotenkin?
AP
[/quote]
Kyllä minulle ainakin kerrottiin tuosta Rh-tekijästä jo lukiossa (terveystiedossa) 1980-luvulla.
Minulla on todella paha neulakammo, vaikka minua on pistetty tosi paljon. Aina meinasi tajua lähteä ja oksetti, jos otettiin verikoetta tai laitettiin kanyylia. Sitten älysin alkaa pyytää joka kerta lasten puudutuslaastarin käteen. Ällö tapahtuma pistäminen on silti, mutta kun katsoo seinää eikä satu yhtään, kestän sen. Apteekista saa myös niitä laastareita, voi itse laittaa käteen ennen verikoetta. Hoitajat ovat olleet tosi ymmärtäväisiä asian suhteen.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:33"]Tää on kyllä tosi mielenkiintoista. Eikä tälläisestä puhuttu ennen raskaaksi tulemista. Olen 28 vuotias, liittyykä ikäni tähän jotenkin?
AP
[/quote]
Ei liity, miksi niistä pitäisi puhua ennen raskautta. Luultavasti ei puhuta siksi, että oletetaan vauvan terveyden olevan äidille tärkeä asia. Niin, että äiti menee kyllä ilman ongelmia testeihin jos on kyse vauvanterveydestä, mutta oletkin näköjään itsekäs poikkeus tapaus.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:17"]
Eli tälläisistä lapsista jotka luonto korjasi kuolleeksi aikoinaan tulee nykypäivänä ihan normaaleita näillä vasta aine piikeillä? olenko ymmärtänyt oikein? muuten lapsille ei jää mtn haittoja eri veriryhmästä?
[/quote]
Kyllä, juuri näin. Vasta-ainepiikki ei auta vauvaan pistettynä, mutta jos äiti saa alle 3 vrk:n sisällä ensimmäisen vauvan syntymästä vasta-ainepiikin, ei hän muodosta vasta-aineita seuraavan vauvan veren Rh-tekijää vastaan. Jos äiti ei saa vasta-ainepiikkiä ajoissa, pitää seuraavalle Rh-positiiviselle vauvalla tehdä verensiirto heti synnytyksen jälkeen.
[/quote]
Ymmärsinköhän oikein. Sain viime synnytyksen jälkeen piikin sen kolmen vuorokauden sisällä. Nyt sain uudessa raskaudessa taas piikin, olisiko se aiempi piikki suojannu tätä lasta? Piikin saan taas synnytyksen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:36"]
Minulla on todella paha neulakammo, vaikka minua on pistetty tosi paljon. Aina meinasi tajua lähteä ja oksetti, jos otettiin verikoetta tai laitettiin kanyylia. Sitten älysin alkaa pyytää joka kerta lasten puudutuslaastarin käteen. Ällö tapahtuma pistäminen on silti, mutta kun katsoo seinää eikä satu yhtään, kestän sen. Apteekista saa myös niitä laastareita, voi itse laittaa käteen ennen verikoetta. Hoitajat ovat olleet tosi ymmärtäväisiä asian suhteen.
[/quote]
Siis Emla-voide. Oikeasti auttaisi? :) Pitkästä aikaa ilahduttava kommentti. Eikä ole noloa mennä lasten puudutteella labraan? :D Ettei suhtauduta kuin tyhmään...
AP
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:17"]
Eli tälläisistä lapsista jotka luonto korjasi kuolleeksi aikoinaan tulee nykypäivänä ihan normaaleita näillä vasta aine piikeillä? olenko ymmärtänyt oikein? muuten lapsille ei jää mtn haittoja eri veriryhmästä? [/quote] Kyllä, juuri näin. Vasta-ainepiikki ei auta vauvaan pistettynä, mutta jos äiti saa alle 3 vrk:n sisällä ensimmäisen vauvan syntymästä vasta-ainepiikin, ei hän muodosta vasta-aineita seuraavan vauvan veren Rh-tekijää vastaan. Jos äiti ei saa vasta-ainepiikkiä ajoissa, pitää seuraavalle Rh-positiiviselle vauvalla tehdä verensiirto heti synnytyksen jälkeen. [/quote] Ymmärsinköhän oikein. Sain viime synnytyksen jälkeen piikin sen kolmen vuorokauden sisällä. Nyt sain uudessa raskaudessa taas piikin, olisiko se aiempi piikki suojannu tätä lasta? Piikin saan taas synnytyksen jälkeen.
[/quote]
Mihin piikki annetaan synnytyksen jälkeen? Mielenkiinnosta kysyn.
Ei suhtauduta kuin tyhmään, ne labrassa ovat nähneet muitakin piikkikammoisia ja tietää sen olevan yleistä. Sen sijaan se, että jättäisit kokeita väliin koska neulat pelottavat, on tyhmää, ja siihen suhtaudutaan juuri niin. Kerro tilanteestasi ja pelostasi, niin se otetaan huomioon. Verikokeista et kuitenkaan pääse turvallisesti eroojn mitenkään.
Tsemiä!
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:41"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:38"]
Eli tälläisistä lapsista jotka luonto korjasi kuolleeksi aikoinaan tulee nykypäivänä ihan normaaleita näillä vasta aine piikeillä? olenko ymmärtänyt oikein? muuten lapsille ei jää mtn haittoja eri veriryhmästä? [/quote] Kyllä, juuri näin. Vasta-ainepiikki ei auta vauvaan pistettynä, mutta jos äiti saa alle 3 vrk:n sisällä ensimmäisen vauvan syntymästä vasta-ainepiikin, ei hän muodosta vasta-aineita seuraavan vauvan veren Rh-tekijää vastaan. Jos äiti ei saa vasta-ainepiikkiä ajoissa, pitää seuraavalle Rh-positiiviselle vauvalla tehdä verensiirto heti synnytyksen jälkeen. [/quote] Ymmärsinköhän oikein. Sain viime synnytyksen jälkeen piikin sen kolmen vuorokauden sisällä. Nyt sain uudessa raskaudessa taas piikin, olisiko se aiempi piikki suojannu tätä lasta? Piikin saan taas synnytyksen jälkeen.
[/quote]
Mihin piikki annetaan synnytyksen jälkeen? Mielenkiinnosta kysyn.
[/quote]
Pakaraan se pistetään aina.
Hei ap, 52 tässä. Se puudutus on vähentänyt pistämisen epämiellyttävyyden tasolta 9-10 tasoon 3-4. Yksikään hoitohenkilökunnan edustaja ei ole vittuillut minulle asiasta ikinä. Ovat vain tyytyväisiä, että asia hoituu niin, etten panikoi tai pyörry.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:38"]
Ymmärsinköhän oikein. Sain viime synnytyksen jälkeen piikin sen kolmen vuorokauden sisällä. Nyt sain uudessa raskaudessa taas piikin, olisiko se aiempi piikki suojannu tätä lasta? Piikin saan taas synnytyksen jälkeen.
[/quote]
Ilmeisesti tässä on käytäntö muuttunut sitten 1990-luvun, jolloin minä synnytin omat lapseni (3 kpl). Silloin vasta-ainepiikki annettiin vain synnytyksen (tai esim. keskenmenon) jälkeen. Useimmisssa tapauksissa se riittää turvaamaan seuraavan vauvan. Ilmeisesti on kuitenkin havaittu, että on vielä varmempaa, jos piikki annetaan lisäksi raskausaikana.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:42"]
Ei suhtauduta kuin tyhmään, ne labrassa ovat nähneet muitakin piikkikammoisia ja tietää sen olevan yleistä. Sen sijaan se, että jättäisit kokeita väliin koska neulat pelottavat, on tyhmää, ja siihen suhtaudutaan juuri niin. Kerro tilanteestasi ja pelostasi, niin se otetaan huomioon. Verikokeista et kuitenkaan pääse turvallisesti eroojn mitenkään.
Tsemiä!
[/quote]
Kiitos! Ehkä yritän jutella vielä, minusta vaan tuntuu että pelkoni ohitetaan. Tai ettei kaupungilla ole varaa järjestää pelkääville sopivia palveluita. Haluaisin aikaa verikokeeseen, että ensin maattaisiin ja rentouduttaisiin ihan kaikessa rauhassa. Toivon vaan liikoja.
Pitää lukea ja selvitellä asioita. Tuo Emla jäi kyllä ajatuksiin. Ehkä siitä apua pahimpaan, vaikkei pelko olekaan varsinainen kipu vaan se että iho lävistetään.
AP
Aloita ap selvittämällä oma veriryhmäsi. Ikäiselläsi se on jo luotettava. Jos olet rh+ sinulla ei ole yleisimpiä veriryhmäongelmia. Jos olet rh- ja isä on rh- myös, ei myöskään voi olla ongelmaa koska vauva on varmasti myös -. Eli vain jos olet itse - ja isä+ on ongelmat mahdollisia. Toki on myös joitain harvinaisempia tekijöitä, mutta en tiedä tutkitaanko niitä.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:47"]
Aloita ap selvittämällä oma veriryhmäsi. Ikäiselläsi se on jo luotettava. Jos olet rh+ sinulla ei ole yleisimpiä veriryhmäongelmia. Jos olet rh- ja isä on rh- myös, ei myöskään voi olla ongelmaa koska vauva on varmasti myös -. Eli vain jos olet itse - ja isä+ on ongelmat mahdollisia. Toki on myös joitain harvinaisempia tekijöitä, mutta en tiedä tutkitaanko niitä.
[/quote]
Kiitos, hyvä vinkki! :) Tällä aloitetaan! AP
Mäkin käytän noita puudutuslaastareita aina jos pitää mennä verikokeeseen. En ole siis raskaana. Ja sitten pyydän päästä makaamaan. Hyvin on labrassa tämä ymmärretty. :) tsemppiä raskauteen, itsekin haluaisin mutta en tämän piikkikanmon takia uskalla.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:33"]Tää on kyllä tosi mielenkiintoista. Eikä tälläisestä puhuttu ennen raskaaksi tulemista. Olen 28 vuotias, liittyykä ikäni tähän jotenkin?
AP
[/quote]
Ihan koulussa opetetaan tällaset.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:50"]
Mäkin käytän noita puudutuslaastareita aina jos pitää mennä verikokeeseen. En ole siis raskaana. Ja sitten pyydän päästä makaamaan. Hyvin on labrassa tämä ymmärretty. :) tsemppiä raskauteen, itsekin haluaisin mutta en tämän piikkikanmon takia uskalla.
[/quote]
Kiitos :) Stemppiä piikkikammoon! Se on ihan kamalaa. Jos minä olisin tiennyt ennen raskautta kuinka paljon piikkejä pitäisi ottaa ennen synnytystä, voi olla että olisin valinnut toisin. Pelkojen kanssa ei ole mukavaa.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:05"]
Itse kärsin piikkikammosta. Oksennan ja tärisen ja lopulta pyörryn ku verikokeita otetaan. Mutta silti olen käyny nuo raskausajan verikokeet läpi. Synnytys ja siinä laitettavat tippa, koska synnytys ei edistynyt niin vauhditettiin. Ja selkään epiduraali vaikka en nähny ku pistetään oli kamalat. Jälkeenpäin sanon et noi verikokeet oli helpompia. Ja edelleen välttelen verikokeisiin menoa. Todella kammoan niitä!!
[/quote]
Mistä saat voimia mennä? Minä todella pelkään paljon :/ Pelkkä hemogolibiini sai minut pyörtymään ja haukkomaan henkeä. En oikeastaan nauti koko raskaudesta sillä tähän päälle pelkään terveyskeskuksia lääkäreitä yms. Tämä on suoraan sanottuna ihan paskaa, mutta tässä sitä ollaan. Tavallaan jopa kaduttaa :( Vaikka lapsi onkin toivottu, mutta en voi fiiliksille mitään. Tämä stressi on kauheaa. Olen kuin koe eläin.
Miksi muuten otit ebiduraalin vaikka sinulla on piikkikammo? Eihän se ole pakollinen? :S
[/quote]
Varmaan ihan sen takia, että synnytyskivut vie lopulta voiton. Niin minäkin sanoin synnyttäväni luomuna, mutta toisin kävi. Se neula siellä selkäytimessä ei tee todellakaan kipeää verrattuna synnytyskipuihin, jotka lähtee pois sen neulan ansiosta.