Lilli Fantin perheessä pari v TAAPERO on vegaani:(
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/cc9740b6-e3db-438c-834b-d3f…
Perheenäiti Lilli Fant julkaisi elokuun alussa sometileilleen videon, jossa esitteli lähes kaksivuotiaan vegaanisen taaperonsa päivän ruokailua.
Videolla Fantin lapsi syö vegaanisia versioita tavallisista kotiruoista. Näitä ovat muun muassa leipä vegaanisella kinkulla, soijajogurtti, kauramaito ja soijarouhepyörykät perunamuusilla.
Videot keräsivät yli 600 000 näyttökertaa ja aiheuttivat Facebookissa sekä Instagramissa valtavan määrän kiivasta keskustelua.
Fant osasi odottaa negatiivisia kommentteja, mutta tällä kertaa niitä sateli ensimmäistä kertaa kahden sovelluksen kautta.
Vihastuneet kommentoijat ovat ilmaisseet huolensa lapsen terveydestä ja kehityksestä lihan puuttuessa ruokavaliosta kokonaan. Jotkut ovat uhanneet Fantia myös lastensuojeluilmoituksilla.
– Minua ei kiinnosta, mitä tuntemattomat ihmiset ajattelevat minusta, Fant kertoo.
Fantia lastensuojeluilmoituksilla uhkailu on lähinnä huvittanut, sillä hän on itse terveydenhoitaja. Hän tietää, etteivät perättömät ilmoitukset johda mihinkään.
Eniten Fantia harmittaa ihmisten tietämättömyys ja välinpitämättömyys eläimiä kohtaan.
– Eläinten asiat eivät kiinnosta. Jostain syystä silmät halutaan sulkea.
Monelta suomalaislapselta puuttuu rakastavat vanhemmat, terveellinen ja riittävä ravinto, turvallinen kotiympäristö, riittävät vaatteet ja hygieniatarvikkeet. Lilli Fant toivoo, että vihaajat käyttäisivät energiaansa mieluummin näiden ongelmien hoitamiseen.
(=)
Fantin mukaan monilla on yleinen harhaluulo, jonka mukaan ilman eläinperäisiä tuotteita ei voisi elää terveellisesti. He ovat väittäneet Fantin aiheuttavan hallaa pienelle lapselleen.
Fant huomauttaa, että tieteellisten tutkimusten ja Ruokaviraston uusien ravitsemussuositusten mukaan vegaaninen ruokavalio voi olla terveellinen myös lapsille.
– Monihan ei usko yleisiin suosituksiin, sillä niiden ajatellaan olevan ilmastopropagandaa. He saattavat kutsua minua lampaaksi, joka uskoo kaikkeen, mitä viranomaiset sanovat. No ehkä minä olen. Haluan uskoa siihen, että meille kerrotaan totuus.
Lihan syöttäminen lapselle sotisi myös täysin Fantin omia arvoja vastaan.
Taaperon kohdalla vegaanisessa ruokavaliossa täytyy ottaa Fantin mukaan huomioon samat asiat kuin muidenkin vegaanisesti syövien kohdalla, eli B12-vitamiini ja jodi täytyy ottaa ravintolisänä. Lisäksi ravintolisänä täytyy ottaa D-vitamiini, jota suositellaan kaikille Suomessa asuville ihmisille ruokavaliosta riippumatta.
Näiden ravintolisien lisäksi ei taaperon ruokavalion koostaminen eroa Fantin mielestä mitenkään sekaruokaa syövän taaperon ruokavalion koostamisesta. Ruokavalion tulee olla tasapainoinen, sisältää proteiinia, hyviä rasvoja, kalsiumia, rautaa ynnä muuta, ja näitä kaikkia saa Fantin mukaan vegaanisesta ruoasta helposti.
Ruoat vaikuttavat maistuvan erinomaisesti myös taaperolle.
– Olen itse hirveän nirso, mutta lapselle kelpaa melkein mikä tahansa. Hän haluaa aina maistaa kaikkea uutta, Fant kertoo.
Monipuolinen vegaaninen ateria on Fantin mukaan ihan yhtä terveellinen, myös lapsille.
Kommentit (9)
Siis onko tämä vitsi? Terveydenhoitaja (!) äiti ei anna 2 vuotiaan syödä liha - tai maitotuotteita? Lasun paikka ja ammattioikeudet pois. Tuo nainen ei ole kelvollinen äidiksi ja on ammattitaidoton.
Siinä leikitään lapsen terveydellä ja miksi? Äidin ideologian takia. Aivan järjetöntä.
Niin no kokonaisia kansakuntia elelee vegaanisesti ja kasvisruoalla, osa varmaan melkein ilman ruokaakin ja ihan ovat selvinneet
Maailmalla on ollut lukuisia tapauksia, joissa lapset ovat kuolleet vegaanisen ruokavalion vuoksi. Yleensä siis juuri näissä perheissä, missä vanhemmat sekoavat vegaaniuteen.
Se vaan on tosiasia, että aikuinen voi hyvin elää vegaanina mutta kasvava lapsi ei. Lapsi tarvitsee maitotuotteita ja lihaa ruokavalioonsa.
Vierailija kirjoitti:
Niin no kokonaisia kansakuntia elelee vegaanisesti ja kasvisruoalla, osa varmaan melkein ilman ruokaakin ja ihan ovat selvinneet
Missä muka? Äläkä sano Intian hinduja, koska hygienitaso on siellä niiiin erilainen, että ne syövät ruuassaan myös ötökäitö proteiinina. Tutkittu juttu.
Olen todella huolissani tuosta lapsesta. Miten tuollainen ruokavalio vaikuttaa esim lapsen kasvuun ja kehittyviin aivoihin?
Niin vegaanisella safkalla pärjää lapsikin ihan hyvin, kunhan ruokavalio on oikein koostettu. Mikä tässä on ongelma?
Ilmeisesti taapero ei saanut edes äitinsä maitoa koskei se ole vegaanista...
Uskomatonta. Aikuinen eläköön miten hamuaa, mutta lapselle vegaaninen ruokavalio ei ole terveellinen.