Raskaana, en ole käynyt verikokeissa
Onko muita todella pahasta piikkikammosta kärsiviä odottajia tai jo synnyttäneitä?
Miten toimittiin kun ei verta otettu lainkaan. Ei tiedä veriryhmää, ei ole testattu hiviä tai kuppaa yms.
Kertokaa seuraamuksista. Tankee.
Kommentit (92)
Neuvolasta saa kelaa varten laput kun tietty rv täys. Mitään tekemistä sillä ei oo onko verikokeita otettu.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:42"]
Jos ei tiedossa veriryhmää niin ne pikatestaa ku meet synnyttään. Ja jos ei hiv tietoa ne kohtelee sua kuin sulla ois hiv. Näin neuvolassa sanottiin mulle.
[/quote]
Miten tapahtuu veriryhmän pikatestaus?
Noin sanottiin että sitten eristetään. Ei haittaa sinänsä minua. Nauratti vain. Mikäli raskauden alussa tehdään hiv ja kuppa testi se ei mitenkään takaa etteikö niitä olisi synnyttäessä. Eli eikö kaikkia synnyttämään tulevia pitäisö kohdella kuin hiv sairaita?
Ap
Piikille vain piikkikammoiset. Ei ne sitä sinun silmääsi laita, jollet välttämättä tahdo.
No harva raskaana oleva panee ketä sattuu. Mutra jos panee vieraita miehiä ilman kumia niin toki voi hiv olla ku menee synnärille.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:45"]
Alkaisin tuossa vaiheessa siedättämään sitä piikkikammoa, koska ainakin itselle synnytyksessä pistettiin selkään epiduraali, samalla oli tippa, piti leikata episiotomia jota ennen puudutuspistos välilihaan ja ennen tikkaamista uusi pistos. Eli neljä piikkiä seitsemässä tunnissa.
[/quote]
Pidän synnytystä eri asiana. Ei tarvitse mennä sitä varten labraan vaan ne tehdään siinä. Epiduraalihan on vapaaehtoinen, en ajatellut ottaa. Joten en näe siinä kauheaa "pistosvaaraa". Episiotomia on keino edesauttaa synnytystä, mikä sekään ei kuulu jokaiseen synnytykseen. Vain jos on tarve ja jos on tarve tuskin siinä piikkiä tuntee niiltä kivuilta. Vai?
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:48"]
No harva raskaana oleva panee ketä sattuu. Mutra jos panee vieraita miehiä ilman kumia niin toki voi hiv olla ku menee synnärille.
[/quote]
Väärin. Vaikka raskauden alussa Sinulta olisi testattu hiv ja se olisi ollut negatiivinen. Voit silti olla positiivinen hivin kantaja, koska hiv ei ensinnäkään välttämättä näy testissä heti. Eli ei tarvitse panna siinä välissä edes.
En ymmärrä, miksette käy läpi kaikki neuvolan tarjoamat testit ym? Nehän on vauvan hyvinvoinnin vuoksi.
Niin jos riski tartunnasta ei ole menny tarpeeksi aikaa kun verikoe otetaan. Voi olla silti hiv
veriryhman selvittaminen olisi etukateen kylla tarkeaa.. itsella on RH- (eli onko se nyt A) ja minulle annetaan jo raskauden aikana vasta-aineita jne.
ja mites sinun hb.ta seurataan jos et anna pistaa? se jos romahtaa niin joudut veritankkaukseen. sikiolle voi tulla myos anemia.
Laitetaan sulle tippa kun meet synnyttään. Se on mun mielestä pahempaa kuin joku verikokeen otto.
Voi kuule yksi verikoe on nyt pikkiriikkinen pistos verrattuna siihen, mitä tulet synnytyksessä kokemaan.
Oi voi, jos sinulle käy synnytyksessä kuten minulle eli olet kuolla verenhukkaan ja siinä vaiheessa kukaan ei tiedä veriryhmääsi.... Mieti nyt hieman. Itse sain yli 6 litraa verta.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:54"]
veriryhman selvittaminen olisi etukateen kylla tarkeaa.. itsella on RH- (eli onko se nyt A) ja minulle annetaan jo raskauden aikana vasta-aineita jne. ja mites sinun hb.ta seurataan jos et anna pistaa? se jos romahtaa niin joudut veritankkaukseen. sikiolle voi tulla myos anemia.
[/quote]
Sormenpäästä otettavalla testillä.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:54"]
Laitetaan sulle tippa kun meet synnyttään. Se on mun mielestä pahempaa kuin joku verikokeen otto.
[/quote]
Itseasiassa tippa ei ole pakollinen, eikä kuulu välttämättönä osana synnytkseen.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:54"]
veriryhman selvittaminen olisi etukateen kylla tarkeaa.. itsella on RH- (eli onko se nyt A) ja minulle annetaan jo raskauden aikana vasta-aineita jne. ja mites sinun hb.ta seurataan jos et anna pistaa? se jos romahtaa niin joudut veritankkaukseen. sikiolle voi tulla myos anemia.
[/quote]
Sormenpäästä otettavalla testillä.
[/quote]
verta ja pistos siinakin on.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:53"]
En ymmärrä, miksette käy läpi kaikki neuvolan tarjoamat testit ym? Nehän on vauvan hyvinvoinnin vuoksi.
[/quote]
Onko vauvan hyvin voinnille tärkeää neuvolan aiheuttama stressi jatkuvalla tutkimisella? :S
Sä oot itsekäs. Rh- on oikeasti vaarallinen.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:54"] veriryhman selvittaminen olisi etukateen kylla tarkeaa.. itsella on RH- (eli onko se nyt A) ja minulle annetaan jo raskauden aikana vasta-aineita jne. ja mites sinun hb.ta seurataan jos et anna pistaa? se jos romahtaa niin joudut veritankkaukseen. sikiolle voi tulla myos anemia. [/quote]
Sormenpäästä otettavalla testillä. [/quote] verta ja pistos siinakin on.
[/quote]
Ei yhtä paha ideana. Se otetaan samassa huoneessa, tuttu henkilö. Et taida kärsiä lääkäri/piikki kammosta?
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:00"]
Sä oot itsekäs. Rh- on oikeasti vaarallinen.
[/quote]
Miksi? Olen lukenut ja ihmetellyt asiaa enkä ole ymmärtänyt. Neuvolassa ne ei selitä ne vaan kertoo että näin tai näin niin tehdään näin. Haluaisin tietää miksi, miten ennen vanhaa jengi sai lapsia jos veriryhmäänkin voi kuolla?
Alkaisin tuossa vaiheessa siedättämään sitä piikkikammoa, koska ainakin itselle synnytyksessä pistettiin selkään epiduraali, samalla oli tippa, piti leikata episiotomia jota ennen puudutuspistos välilihaan ja ennen tikkaamista uusi pistos. Eli neljä piikkiä seitsemässä tunnissa.