varhaiskasvatus, katse työntekijöihin
Varhaiskasvatuksen henkilökunnalle on nyt tehty erilaisia kysymyksiä, joissa työntekijät ovat tulleet avoimesti ulos kertoen lasten sekä vanhempien ärsyttävyydestä.
Tehdään oma ketju, jossa voit vanhempana tai vakan henkilökuntana tuoda esiin varhaiskasvatuksen henkilökunnasta löytyviä ärsyttäviä piirteitä.
Oma kokemukseni on, että monessa päiväkodissa asiat olisi paljon paremmin, jos henkilökunta keskittyisi tekemään työtään. Päivässä riittää aikaa päivittelyyn ja kaikesta kitisemiseen, mutta työolosuhteiden/ lasten hyvinvoinnin edistämiseen ei laiteta tikkuakaan ristiin vaikka työntekijänä siihen osittain pystyisi vaikuttamaan. Kun seuraavan kerran purnaatte porukalla miten paskaa kaikki on, niin koittakaa käyttää se aika rakentavammin hyödyksi vaikka miettien mitkä ratkaisut veisi asioita parempaan suuntaan. Terv. päiväkodin lh
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni kertoi että hoitaja oli käskenyt hänet vessaan huutamaan pöntölle vessasanoja. Tyttöni oli sanojensa mukaan kerran sanonut sanan "pippeli" ja siitä hoitaja oli hermostunut kovasti.
Lapsi oli selkeästi ahdistunut tapahtuneesta. Turhaan menen hoitajalle itselleen taikka pomollekaan kertomaan, koska aiemman kautta olen oppinut, että jos mihinkään puutut, saat vihamiehiä niskaasi henkilökunnan puolelta. Enkä halua kurittaa lastani sillä että uskaltaa kotona asioista kertoa. En voi luottaa siihen etteikö suuttumus näkyisi myös lapseni kohtelussa.Niin, lapsesi omien sanojen mukaan oli kerran sanonut sanan pippeli. Näytä mulle lapsi joka kertoo vanhemmilleen aina totuuden omasta toiminnastaan sitä kaunistelematta..
Kerro sinä puolestasi, millä ylipäätään perustelet tämän, että lapsi laitetaan huutamaan pönttöön vessasanat? Niin vanhanaikaista kuin olla voi.. Itse en ole koskaan joutunut varhaiskasvatuksessa näin toimimaan ja harvemmin tätä enää näkee muidenkaan tekevän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni kertoi että hoitaja oli käskenyt hänet vessaan huutamaan pöntölle vessasanoja. Tyttöni oli sanojensa mukaan kerran sanonut sanan "pippeli" ja siitä hoitaja oli hermostunut kovasti.
Lapsi oli selkeästi ahdistunut tapahtuneesta. Turhaan menen hoitajalle itselleen taikka pomollekaan kertomaan, koska aiemman kautta olen oppinut, että jos mihinkään puutut, saat vihamiehiä niskaasi henkilökunnan puolelta. Enkä halua kurittaa lastani sillä että uskaltaa kotona asioista kertoa. En voi luottaa siihen etteikö suuttumus näkyisi myös lapseni kohtelussa.Niin, lapsesi omien sanojen mukaan oli kerran sanonut sanan pippeli. Näytä mulle lapsi joka kertoo vanhemmilleen aina totuuden omasta toiminnastaan sitä kaunistelematta..
Kerro sinä puolestasi, millä ylipäätään perustelet tämän, että lapsi laitetaan huutamaan pönttöön vessasanat? Niin vanhanaikaista kuin olla voi.. Itse en ole koskaan joutunut varhaiskasvatuksessa näin toimimaan ja harvemmin tätä enää näkee muidenkaan tekevän.
Mitä teet sen sijaan? Sanoitat tunteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulle pippeli kironsana? Meillä pippeli on kehonsa siinä missä sormi tai korvakin. Turvarajoista puhutaan ja kehon osat tulee lapsille jo pienenä tutuksi. Kukaan lapsistani ei ole koskaan jankuttanut tai edes pitänyt pippeliä tai pimppaa mitenkään hupaisina tai hassuina juttuja, koska aikuisena en ole tehnyt niistä ikinä mitään numeroa. Kieltämällä ja ylipäätään puhumalla että nämä ovat vessasanoja tapahtuu juurikin se mitä pyritään kitkemään pois. Sanoista tulee "jännittäviä" ja näin ollen näitä halutaan rueta hakemaan yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulle pippeli kironsana? Meillä pippeli on kehonsa siinä missä sormi tai korvakin. Turvarajoista puhutaan ja kehon osat tulee lapsille jo pienenä tutuksi. Kukaan lapsistani ei ole koskaan jankuttanut tai edes pitänyt pippeliä tai pimppaa mitenkään hupaisina tai hassuina juttuja, koska aikuisena en ole tehnyt niistä ikinä mitään numeroa. Kieltämällä ja ylipäätään puhumalla että nämä ovat vessasanoja tapahtuu juurikin se mitä pyritään kitkemään pois. Sanoista tulee "jännittäviä" ja näin ollen näitä halutaan rueta hakemaan yms.
Sen jännittävyyden voivat tehdä paljon muutkin ihmiset kuin se tarhan hoitaja. Eli vaikka hoitaja jättäisi sanan huomiotta niin lapsi saattaa silti toistella sitä sanaa. Moni lapsi jankuttaa pippeliä koska kaverit nauravat sille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla provo, kun esittelet itsesi sekä lastenohjaajana että "päiväkodin lh" eli lähärinä, jotka on kaksi aivan eri asiaa. Mutta jatkakaa toki kun alkuun pääsitte...
T. Varhaiskasvatuksen lastenhoitaja eli lähihoitaja
Tämähän tässä taas oli se pääasia.
Ettei vain "varhaiskasvatus"-liite unohdu.
Ei ihme ettei oikeisiin epäkohtiin pääse pureutumaan alalla kun kaltaisesi ovat titteleihin takertuvina jarruina ettei keskustelu pääse raknetavasti etenemään. Saati alkua pidemmälle.
Ei ollut kyse tittelistä, vaan siitä että ap kertoo täällä miten työkaverit vaan soittaa suutaan eikä tee mitään, vaikka tuo seikka paljastaa hänet jo provoksi, eli tod.näk. ei ole koskaan päiväkodissa töitä ees tehnyt 😂 En minä mene sanomaan itseäni lastenohjaajaksi, koska minulla ei ole sellaista koulutusta tai pätevyyttä. Mutta jos ei ole tätä työtä koskaan edes tehnyt, on äärimmäisen todennäköistä ettei edes tiedä lastenhoitajan/ lähihoitajan ja lastenohjaajan eroa.
T. Lähihoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jännittävyyden voivat tehdä paljon muutkin ihmiset kuin se tarhan hoitaja. Eli vaikka hoitaja jättäisi sanan huomiotta niin lapsi saattaa silti toistella sitä sanaa. Moni lapsi jankuttaa pippeliä koska kaverit nauravat sille.
Miksi muut nauraa? Siksi koska heille kyseiset sanat ovat tabuja tai sanojen ympärille on luotu stigma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muut nauraa? Siksi koska heille kyseiset sanat ovat tabuja tai sanojen ympärille on luotu stigma.
Millä keinolla meinaat poistaa lapsilta heidän kollektiivisen kiinnostuksensa vessasanoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä keinolla meinaat poistaa lapsilta heidän kollektiivisen kiinnostuksensa vessasanoihin?
Miksi niitä pitäisi poistaa? Sanat saa kiinnostaa ja niistä pitää pystyä keskustelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla provo, kun esittelet itsesi sekä lastenohjaajana että "päiväkodin lh" eli lähärinä, jotka on kaksi aivan eri asiaa. Mutta jatkakaa toki kun alkuun pääsitte...
Ei ihme ettei oikeisiin epäkohtiin pääse pureutumaan alalla kun kaltaisesi ovat titteleihin takertuvina jarruina ettei keskustelu pääse raknetavasti etenemään. Saati alkua pidemmälle.
Ei ollut kyse tittelistä, vaan siitä että ap kertoo täällä miten työkaverit vaan soittaa suutaan eikä tee mitään, vaikka tuo seikka paljastaa hänet jo provoksi, eli tod.näk. ei ole koskaan päiväkodissa töitä ees tehnyt 😂 En minä mene sanomaan itseäni lastenohjaajaksi, koska minulla ei ole sellaista koulutusta tai pätevyyttä. Mutta jos ei ole tätä työtä koskaan edes tehnyt, on äärimmäisen todennäköistä ettei edes tiedä lastenhoitajan/ lähihoitajan ja lastenohjaajan eroa.
T. Lähihoitaja
Aika paljon on alueellista eroa millä ammattinimikkeillä henkilöitä työpaikoissa kutsutaan. En apsta tiedä mikä hän on, mutta itse lähärinä olen ollut lastenohjaaja, lastenhoitaja, asumisen ohjaaja, hoiva-avustaja. Oonko nyt valehoitaja kun en lähihoitaja nimellä ole mennyt ja jopa esimies on näiden titteleiden takana ollut?
Meillä aloitettiin päiväkoti nyt ekaa kertaa koskaan ja ihmettelin tosi paljon sitä suhtautumista vanhempiin. Lähtökohtaisesti suhtautuminen meihin oli negatiivinen, ihan selvästi odottivat että aletaan valittaa. Toinen asia mitä ihmettelen on se määrä asioita, joita päikyn tädit osaa kertoa jokaisesta lapsesta, että on nukkunut niin ja niin monta minuuttia, mitä söi jne. siis aivan käsittämättömän paljon on kirjattu asioita ylös päivän aikana. Tykkään tästä todella paljon ja tuntuu siltä, että lapseni saa hyvää hoitoa, mutta kyllä missä tahansa muualla, varsinkin miesvaltaisella alalla tällainen infomäärä jokaisesta lapsesta päivittäin nähtäisiin ylipalveluna.
On kiva saada yksityiskohtaista palautetta ja viestiä päivän mittaan miten sujuu alussa, mutta kyllä toivoisin että hoitajat saisi keskittyä ihan siihen työhön vaan. Ihan tarpeeksi rankkaa ja arvostan heitä todella.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini haukkuu joskus lasta tyhmäksi. Saattaa sanoa "noinko tyhmä sinä olet, ettet ymmärrä miten tässä kuuluu olla". Muutenkin ivaa lapsia heidän kuullen ja nolaa porukan edessä. Pomo tietää tästä, kuulee lähes päivittäin tämän henkilön lapsille mesoamisen, mutta ei letkauta korviaan. Olen yrittänyt keskustella asiasta työparin kanssa, mutta se on mahdotonta. Hän myös on näitä "vanhan tavan kasvattajia", joka oikeasti uskoo että sillä ärisemisellä asiat muka etenisi. Huomaan että lapset pelkäävät häntä.. PS. Ryhmämme on ihana eikä lapset käyttäydy mitenkään erityisen villisti tai " huonosti".
Sun pitää jo ihan lain mukaan tehdä kirjallinen ilmoitus tuosta työkaveristasi ja esimiehellä on lain mukaan velvollisuus viedä asia eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
eräs vain kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs vain kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LH 94 kirjoitti:
Kyllä, todellakin olen. Joustan aina kun mahdollista vaan, mutta lasten oikeuksista pidän kiinni ja puolustan niitä.
Sillä lasten oikeuksien sopimuksella voidaan oikeuttaa tai olla oikeuttamatta suunnilleen mitä vaan. Se on erittäin ympäripyöreä. Toisaalta se ei edes ole laki Suomessa.
LH 94 kirjoitti:
Ne jotka yhtään kasvatusalaa ovat lukeneet, tietävät että lapsi oppii parhaiten kun oppimisympäristö on turvallinen ja lapsen mielenkiinnonkohteita myötäilevä.
Siis nykyinen vasun perusteet sanoo noin. Sitä edellinen ei sanonut, ja kukaan et tiedä mitä seuraava sanoo. Yksi ehdoton totuus "jonka jokainen todellinen ammattilainen tiedostaa" seuraa toistaan.
LH 94 kirjoitti:
Tavoite olisi luoda mahdollisimman turvallinen ja positiivinen suhde aikuisen ja lapsen välillä ( ja tämä ei tarkoita sitä etteikö rajoja olisi).
Pelkät rajat eivät riitä. Tarvitaan myös kuri varmistamaan, että rajoja ei ylitetä. Tämä unohtuu usein mm. niiltä jotka eniten puhuvat lasten oikeuksista.
Mitä sinulle tämä kuri tarkoittaa käytännössä? Ei päiväkodissa lapset saa tehdä mitä sattuu tai käyttäytyä miten vaan. Taidat olla pihalla kuin lumiukko kaikesta mitwn nykyisin päiväkodissa toimitaan. Taidat olla yksi niistä kurin ja vanhojen tapojen peukuttajista joka ei ole oikeasti perehtynyt siihen miten nykyisin kasvatetaan ja ohjataan lapsia.
Sääntöjä on toki ja yritetään komentaa, eli on totta, että lapset eivät saa tehdä mitä sattuu. Ihan niin kuin esimerkiksi laki käskee pyöräilijöitä käyttämään pyöräilykypärää, eli pyöräillä ei saa ilman kypärää.
Se mitä käytännössä tapahtuu on sitten eri asia. Sanoitus, tunnekortit ja liikennevalometodi eivät useinkaan riitä siihen, että varhaiskasvatettavana oleva lapsi motivoituisi noudattamaan epäedullisilta tai ikäviltä vaikuttavia sääntöjä ja määräyksiä.
joten, mikä sun ehdotus on? millaista kuria päiväkotiin tarvitaan?
Lisää valtuuksia pitää kuria. Koko paletti takaisin käyttöön, jotta ei jää puoli taulua maalaamatta, kun osa väreistä on poistettu. Tämän päivän päiväkodeista kuulee aivan absurdeja juttuja missä lapsi systemaattisesti kiusaa hoitajaa tai vaikka linnoittautuu keinuun puoleksi tunniksi eikä häntä saa noutaa sieltä pois, kun lupa fyysiseen rajoittamiseen on vain tilanteissa mihin liittyy turvallisuusuhka.
No tuossa on ymmärretty väärin, mitä lapsen fyysinen rajoittaminen tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lähihoitaja
Äärimmäisen todennäköistä että jonkun nilkkaan on osunut😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Olin sijaisena päiväkodissa. Vähiten koulutetut hoitivat suurelta osin ulkoilun, noin 2 h aamupäivällä + iltapäivällä vielä tunti pari + myös lepohetken, noin vajaat 2 h nukkarissa. Tästä syystä en kovasti osaa surkutella vakaopettajien kiirettä."
- - -
"Lastentarhanopettajaksi kouluttauduin.
En ole keksinyt itse sitä, että nykyään minusta on tehty vakaope. Tai sitä, että vakaopena joudun vääntämään varhaiskasvatussuunnitelman raporttia sen sijaan,
että olisin lasten kanssa."
- - -
"Kuulin tapauksesta (en tiedä onko faktaa vai fiktiota varmuudella) missä päiväkodissa oli toiminut about pari kautta lastentarhanopettaja, joka oli ollut siihen astisen pk-historian mainioin ja tykätyin. Aivan loistava lasten kanssa joille riitti aina aikaa. Kaikki -vanhemmat, työkaverit ja ennenkaikkea lapsiryhmä oli oli tyytyväinen.
Tottakai tämä taitava kasvattaja napattiin isomman palkan perässä muihin hommiin.
Silloin oli kuulemma paljastunut, että kahdelta toimintakaudelta oli vasut (varhaiskasvatussuunnitelmat) tekemättä, tai niitä ei ainakaan ollut löytynyt mistään. Ei muistitikulta, koneelta, papereita, mistään.
Seuraava lto oli ollut lievässä shokissa tajuttuaan tämän, ennenkuin alkoi kyseiseen urakkaan pikapikaa. . . Yksikään vanhempi saati työkaveri ei ollut valittanut.
Lieneekö satua koko juttu? Ihan takuulla satua, mielestäni.
Eihän nyt ilman vasuja (seikkaperäisiä varhaiskasvatussuunnitelmia) voi mitenkään pärjätä edes välttävästi lastenhoitotyössä.""
- - -
"Kyllä niitä vasuja tarvitaan. Ja ne vasut eivät ole se työn kuormittavin osa, vaan aivan muut turhanpäiväiset kirjaamiset. Jokainen alalla tietää, että paljon muuta rasittavaa kirjattavaa kuin ne kaksi kertaa vuodessa pidetyt vasut. "
- - -
"Vasuja tarvitaan, okei. Mutta avaatko hieman mitä pitää sisällään nämä viittaamaasi "muut turhanpäiväiset kirjaamiset" sekä "muuta rasittavaa kirjaamista"? Kiinnostaisi varmaan alasta tietämätöntä. Kiitos.
- - -
Joka syksy esimerkiksi pitää tehdä päiväkodin oma varhaiskasvatussuunnitelma, ryhmän oma varhaiskasvatussuunnitelma, päiväkodin esiopetussuunnitelma, oppilashuoltosuunnitelma jne. Tämän lisäksi retkille pitää tehdä rerkisuunnitelma, efficat kirjata viikottain, ruokatilaukset tehdä, jokaisesta palaverista tehdä kirjaukset. Eivät kaikki varsinaisesti turhia ole, mutta vasu ja leops menevät kyllä heittämällä ohi tärkeydessä, sillä niissä mietitään juuri sitä yhtä lasta ja mitä hän tarvitsee. Päiväkodin omat ja ryhmien omat suunnitelmat pohjautuvat jo lakiin ja valtakunnallisiin ja kaupungin omiin suunnitelmiin, niin ovat kyllä oikeasti turhia ja aikaavieviä. Työssä, jossa kuitenkin suurin työ tapahtuu siellä lasten kanssa paikan päällä.
Minusta taas ryhmävasu on ihan ehdottoman tärkeä tehdä, että tiimityö sujuu. Pakkohan johonkin on kirjata ylös kaikki ne yhdessä sovitut toimintatavat, ettei niitä tarvitse joka päivä sumplia, kun keskusteluaikaa ei muutenkaan tahdo olla.
Samoin kuin lasten vasut, kun joku mainitsi, että vanhempien kanssa voisi ihan hyvin keskustella ilman kirjaamisia. Miten kukaan muistaa, mitä 21 lapsesta on keskusteltu, jos ei niitä mihinkään kirjata? Ja kun keskusteluun osallistuu vain yksi työntekijä, niin hänen muistinsa varaan jäisi kertoa eteenpäin kaikki asiat, mitä vanhempien kanssa keskustelussa on käynyt ilmi. Samoin tiedonsiirto lapsen vaihtaessa ryhmää olisi ihan onnetonta pelkän muistin ja puheen varassa olevan tiedon osalta.
Päivät ovat usein niin hektisiä, että itse en osaisi iltavuorossa edes kertoa kaikkien lasten päivästä vanhemmille, jos niitä ei kirjoitettaisi lapsilistaan ylös.
Vierailija kirjoitti:
Tämä "varhaiskasvatus"-juttu on saavuttanut aivan absurdit mittasuhteet. Ei taida olla päiväkodeissa sellaista asiaa mihin ei olisi sitä varhaiskasvatus-etuliitettä sovitettu. Varmaan osaston roskakorikin on jo viralliselta nimeltään "varhaiskasvatuksen roskakori".
Veikkaan, että ne roskat on siinä korissa tosi hienoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini haukkuu joskus lasta tyhmäksi. Saattaa sanoa "noinko tyhmä sinä olet, ettet ymmärrä miten tässä kuuluu olla". Muutenkin ivaa lapsia heidän kuullen ja nolaa porukan edessä. Pomo tietää tästä, kuulee lähes päivittäin tämän henkilön lapsille mesoamisen, mutta ei letkauta korviaan. Olen yrittänyt keskustella asiasta työparin kanssa, mutta se on mahdotonta. Hän myös on näitä "vanhan tavan kasvattajia", joka oikeasti uskoo että sillä ärisemisellä asiat muka etenisi. Huomaan että lapset pelkäävät häntä.. PS. Ryhmämme on ihana eikä lapset käyttäydy mitenkään erityisen villisti tai " huonosti".
Sun pitää jo ihan lain mukaan tehdä kirjallinen ilmoitus tuosta työkaveristasi ja esimiehellä on lain mukaan velvollisuus viedä asia eteenpäin.
On siis velvollisuus ilmiantaa työkaveri viranomaisille kaikesta sellaisesta toiminnasta jonka voi tulkita pahennusta herättäväksi tai suositusten vastaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
äiti899 kirjoitti:
Minua ärsyttää eniten läpi paistava tekopyhyys kun työntekijä kertoo hymyillen lapsen päivästä, ja lapsi kotona kertoo miten ilkeästi kyseinen työntekijä puhuu/huutaa lapsille. Vanhemmille ollaan päivänpaisteena ja kun ovi sulkeutuu hymy hyytyy...
Moni lapsi on nykypäivänä lastenhoitajille ja opettajille yksi painajainen. Semmoisia purevia ja kiljuvia erityislapsia sijoitetaan joka ryhmään. Sitten ilman erityisopettajan koulutusta niitä pitäsi sitten kasvattaa, kun vanhemmat eivät siihen ole kyenneet. Vanhempia ei kiinnosta, suurin piirtein hyvä kun heippaa tulevat sanomaan ja yrittävät luikahtaa ulkoa, kun pitäisi kuulumiset kertoa. Kun kerrot muksun lyöneen tai purreen on vastaus vanhemmalta "jaa". Sitten muksu siinä huutaa vanhempaa persepääksi yms. ja juoksee ympäri pihoja ennen äitiä autoon.
Sitten on myös niitä vanhempia jotka antavat luunapin lapselle eteisessä sen jälkeen kun ovat kuulleet lapsen lyöneen, purreen tai haukkuneen ollessaan varhaiskasvatettavana. Minkä jälkeen vakaopena joudut tekemään perheestä lastensuojeluilmoituksen.
Ja sitten kasvatuyhteistyö sen kuin sujuvoituu...
Vierailija kirjoitti:
Mun ryhmässä on aivan ihania pikkuisia, joiden kanssa haluaisin olla enemmän kuin pystyn. Aika vaan menee yhä enemmän niihin paperihommiin. Todellakin olisin senkin ajan läsnä lapsille. Teen niin tai näin, niin se on aina jostain pois ja haukut tulevat. Tässä ei vain voi voittaa.
Tiedän kyllä, että kaikki hoitajat/opettajat eivät
Ole ihania/ hyviä työssään, mutta toivoisin, että te vanhemmat ette haukkuisi meitä työntekijöitä, vaan iskisitte kyntenne ylemmälle taholle, päättäjiin, kansanedustajien. Olkaa mieluummin meille kanssa kulkijoina ja tukijoina.Minua muuten saa sanoa tädiksi 😉
Sama juttu täällä. Sen tähden priorisoinkin, kaikkia ei voi miellyttää. Lapset tarvitsevat läsnä olevia aikuisia.
Edes moni sijainen ei muutamien päivien tai viikkojen aikana välttämättä pääse perille siitä, että kuka ryhmässä on titteliltään mikäkin, saati että tietäisi mikä koulutus heillä on. Tältä pohjalta voisi miettiä, että ovatko ne tittelit ja koulutukset lopulta niin tärkeä asia kuin mitä tämän päivän "varhaiskasvattajat" esittävät niiden olevan.[/quote]
Mikäs kanalauma se sellainen olisi, jossa ei nokkimisjärjestystä ole.
Niin, lapsesi omien sanojen mukaan oli kerran sanonut sanan pippeli. Näytä mulle lapsi joka kertoo vanhemmilleen aina totuuden omasta toiminnastaan sitä kaunistelematta..