varhaiskasvatus, katse työntekijöihin
Varhaiskasvatuksen henkilökunnalle on nyt tehty erilaisia kysymyksiä, joissa työntekijät ovat tulleet avoimesti ulos kertoen lasten sekä vanhempien ärsyttävyydestä.
Tehdään oma ketju, jossa voit vanhempana tai vakan henkilökuntana tuoda esiin varhaiskasvatuksen henkilökunnasta löytyviä ärsyttäviä piirteitä.
Oma kokemukseni on, että monessa päiväkodissa asiat olisi paljon paremmin, jos henkilökunta keskittyisi tekemään työtään. Päivässä riittää aikaa päivittelyyn ja kaikesta kitisemiseen, mutta työolosuhteiden/ lasten hyvinvoinnin edistämiseen ei laiteta tikkuakaan ristiin vaikka työntekijänä siihen osittain pystyisi vaikuttamaan. Kun seuraavan kerran purnaatte porukalla miten paskaa kaikki on, niin koittakaa käyttää se aika rakentavammin hyödyksi vaikka miettien mitkä ratkaisut veisi asioita parempaan suuntaan. Terv. päiväkodin lh
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä istu sinne, älä juokse, älä töni kaveria, älä huuda, älä jätä tavaroita lattialle.
Kaiken voi sanoa kannustavammin ettei lapsi jatkuvasti kokisi epäonnistuvansa.
Esim.
Voit istua tuonne, täällä liikutaan kävellen/muistatkos miten sisällä liikutaan, annetaan kaverille tilaa liikkua, nostetaan tavarat omaan lokeroon jne.Aika helppoa. Sitten sitä kieltoa voi käyttää akuutissa tilanteessa tehokkaasti eikä lasten päivä olisi yhtä älä älä älä.
Olisitpa mun työpari.
Terveisin. Tuskastunut juuri tästä syystäTäällä myös toinen tuskastunut tähän. Älä sitä, älä tätä, älä tuota, ei, ei ja ei jne. Pää tyynyyn, lautanen tyhjäksi ja suu kiinni, kuuluvat myös tähän listaan, mitä nämä ”alan kokeneet ammattilaiset” käyttävät. Mutta eihän näistä puhuta ei, hymistellään vaan. Harva meistä aikuisista hyväksyisi, että joku toinen puhuisi meille samalla tavalla, mutta jostain syystä ajatellaan, että lapsen suodatuskyky on aikuisia parempi ja kestää mitä vaan.
Siis kun lapsi käyttäytyy kuin hirviö vaikka nukkarissa eikä tottele millään, niin sinä vaan jäät lempeästi sanoittamaan sille, jotta ei tule traumoja? Siinä missä vanhemman polven hoitaja tokaisee lapselle, että "suu kiinni ja pää tyynyyn".
Mitä se vanhemman polven hoitaja tokaisee sitten, kun "suu kiinni ja pää tyynyyn" ei enää tehoa?
Kyllä se tuntuu tehoavan. Tämä vanhemman polven hoitaja paistattelee itsetyytyväisyydessään, eikä ymmärrä, että lapset tottelevat siksi, koska PELKÄÄVÄT häntä. Tai ehkä ymmärtää, mutta on siitäkin vain tyytyväinen.
Ja nuoremman polven hoitajat uupuvat ja pakenevat alalta. Miksi pitää heiluriliike kasvatuksessa(kin) mennä laidasta toiseen? Lasten annetaan nykyään päättää myös sellaisista asioista, jotka kuuluisivat aikuisille.
Ei isossa lapsiryhmässä homma toimi niin, että lapset ovat jotain omien mielihalujensa ja oikkujensa mukaan toimivia huvitus päälliköitä.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini haukkuu joskus lasta tyhmäksi. Saattaa sanoa "noinko tyhmä sinä olet, ettet ymmärrä miten tässä kuuluu olla". Muutenkin ivaa lapsia heidän kuullen ja nolaa porukan edessä. Pomo tietää tästä, kuulee lähes päivittäin tämän henkilön lapsille mesoamisen, mutta ei letkauta korviaan. Olen yrittänyt keskustella asiasta työparin kanssa, mutta se on mahdotonta. Hän myös on näitä "vanhan tavan kasvattajia", joka oikeasti uskoo että sillä ärisemisellä asiat muka etenisi. Huomaan että lapset pelkäävät häntä.. PS. Ryhmämme on ihana eikä lapset käyttäydy mitenkään erityisen villisti tai " huonosti".
Tee ilmoitus! Mikset puutu tähän muuta kautta?! Lapsille jää traumoja!
Kaikista inhottavinta on ollut selkeästi tyhmä tai vaan todella ilkeä tarhan opettaja, joka oli kirjoittanut törkeän tekstin vasuun. Ei nähnyt ollenkaan mitään syytä tarhassa ympäristönä, ei nähnyt miltä hänen oma nyrpeä naamansa on näyttänyt, ei ymmärtänyt että se lapsille tiuskiva työkaverinsa ei myöskään ole osannut luoda hyvää ilmapiiriä tarhaan, että jotkut lapset oikeasti pelkäävät villejä ja lyöviä lapsia ja tämän takia sopeutuminen voi ottaa aikaa. Hyi olkoon, onneksi ei tarvitse enää ikinä olla tekemisissä yhdenkään tarhan kanssa.
Vein lapseni yksityiseen päiväkotiin, olivat siellä kuukauden. Aivan kauhea meno. Ensinnäkin toisen ryhmän hoitajista näki selkeästi että olen vanhempana heille uhka. Toisen lapseni opettajan asenne ja puheet polki jo vanhempien omaa tietämystä ja asemaa. Kerran kehtasi oikein sanoa että "kun meillä on tämän alan asiantuntijuus", ai helvetti että suututti.
Enkä todellakaan ole mikään päivä tyyppi,tällä opella vaan pedagogiikka oli noussut hattuun liikaa ja luuli oikeasti tuntevansa lapseni minua paremmin. Lapseni ei tykännyt selvästikään tästä opettajasta, huomasin hänen olemuksesta kun kyseinen henkilö oli paikalla. Ryhmässä oli ihana lastenhoitaja joka kohtasi lapsen lämmöllä ja näytti oikeasti olevan oikeassa paikassa töissä. Harmi että hänen työparina oli niin ikävä ja nokkiva nainen. Itse palaisin loppuun tuollaisen henkilön työparina.
Äiti 88 kirjoitti:
Vein lapseni yksityiseen päiväkotiin, olivat siellä kuukauden. Aivan kauhea meno. Ensinnäkin toisen ryhmän hoitajista näki selkeästi että olen vanhempana heille uhka. Toisen lapseni opettajan asenne ja puheet polki jo vanhempien omaa tietämystä ja asemaa. Kerran kehtasi oikein sanoa että "kun meillä on tämän alan asiantuntijuus", ai helvetti että suututti.
Enkä todellakaan ole mikään päivä tyyppi,tällä opella vaan pedagogiikka oli noussut hattuun liikaa ja luuli oikeasti tuntevansa lapseni minua paremmin. Lapseni ei tykännyt selvästikään tästä opettajasta, huomasin hänen olemuksesta kun kyseinen henkilö oli paikalla. Ryhmässä oli ihana lastenhoitaja joka kohtasi lapsen lämmöllä ja näytti oikeasti olevan oikeassa paikassa töissä. Harmi että hänen työparina oli niin ikävä ja nokkiva nainen. Itse palaisin loppuun tuollaisen henkilön työparina.
Ammattilainen ei sanoisi noin, etenkin jos kyse oli sinun lapsestasi, jonka sinä äitinä varmasti tunnet parhaiten.
Voin kuvitella miten kiukuttaisi tuollainen...
Tämä "varhaiskasvatus"-juttu on saavuttanut aivan absurdit mittasuhteet. Ei taida olla päiväkodeissa sellaista asiaa mihin ei olisi sitä varhaiskasvatus-etuliitettä sovitettu. Varmaan osaston roskakorikin on jo viralliselta nimeltään "varhaiskasvatuksen roskakori".
---> Totta. Roskakori on pedagoginen, lapsen itseohjautuvuutta (roskat roskikseen) tukeva hygienianopettamis-väline varhaiskasvatuksessa !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnetaitoja, sanavarastoa, motorisia taitoja jne. opetellaan kotona. Kyllä kaikenlaista tehdään päiväkodeissakin, mutta pääasiassa oppimista tapahtuu alle kouluikäisten kanssa kotona. Sosiaalisia tilanteita toki opitaan ryhmässä. Kasvatusvastuu on kuitenkin täysin vanhemmilla.
Moniko äiti tai isä on koskaan edes kuullut tunnetaidoista? Kotihoidettujen lasten tunnetaidot jäävät lähes yhtä olemattomiksi kuin vanhempien sukupolvien tunnetaidot.
🤦
Vein lapseni yksityiseen päiväkotiin, olivat siellä kuukauden. Aivan kauhea meno. . . . ."kun meillä on tämän alan asiantuntijuus", ai helvetti että suututti.
Enkä todellakaan ole mikään päivä tyyppi,tällä opella vaan pedagogiikka oli noussut hattuun liikaa ja luuli oikeasti tuntevansa lapseni minua paremmin. Lapseni ei tykännyt selvästikään tästä opettajasta, huomasin hänen olemuksesta kun kyseinen henkilö oli paikalla. Ryhmässä oli ihana lastenhoitaja joka kohtasi lapsen lämmöllä ja näytti oikeasti olevan oikeassa paikassa töissä.Harmi että hänen työparina oli niin ikävä ja nokkiva nainen. Itse palaisin loppuun tuollaisen henkilön työparina.
-- No aatteleppa sitä, millaista on jos tommonen sattuu oleen esimiehenä. Imee toiselta kaiken hapen ja energian.
Kyllä se tuntuu tehoavan. Tämä vanhemman polven hoitaja paistattelee itsetyytyväisyydessään, eikä ymmärrä, että lapset tottelevat siksi, koska PELKÄÄVÄT häntä. Tai ehkä ymmärtää, mutta on siitäkin vain tyytyväinen.