Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se tunne kun kaikki rahat menee palkkapäivänä laskuihin

Vierailija
15.12.2014 |

Mulla ihan normaalit menot. 

Vuokra+vesi, sähkö, netti+puhelin, opintolainan lyh, ruoka, lääkkeet, vakuutukset, auton kulut (en pääse töihin ilman autoa).

Mietin että onko edes järkevää raataa, kun en tavallaan saa tästä mitään?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt töissä, saat palkankorotuksia ja jossain vaiheessa vähän uutta nostetta työhön ja palkkaan vaihtamalla työpaikkaa. Jossain vaiheessa huomaat, että opintolaina ja asuntolainat on maksettu. Tilille jää paljon muutakin laskujen maksun jälkeen. Muistan, että mullakin oli ihan sama tunne ekassa oikeassa työpaikassa: kaikki raha menee ja koko elämä kuluu töissä. Nyt 15 vuotta myöhemmin on kuitenkin ihan toisin.

Vierailija
62/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on yks niistä asiosta mikä mua vituttaa suomessa, eikä oo aikomustakaan puuttua asiaan. Tein 9kk pitkää päivää, ei ollut omaa aikaa ollenkaan, rahaa ei jäänyt laskujen jälkeen ollenkaan, kunnes tajusin että turhaan tässä itseäni kulutan. Olen nyt ollut reilut 8kk työttömänä, saan saman verran rahaa kuin töissä ollessani. Sossusta en siis saa, liitosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 12:59"]

Vuokra+vesi, sähkö, netti+puhelin, opintolainan lyh, ruoka, lääkkeet, vakuutukset, auton kulut (en pääse töihin ilman autoa).

[/quote]

Tiedän tunteen ap ja olen samassa tilanteessa ollut jo yli vuoden ja tuntuu ettei tästä ole poispääsyä. Työvuoroja ei ole nimeksikkään ja vuokrat ja lääkkeiden hinnat vaan nousee. Laskelmien mukaan autovelkaakin pitää maksaa vielä puoli vuotta ellei pidempäänkin ennen kuin saa maksettua kokonaan

Vierailija
64/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Et tavallaan saa mitään? Juurihan luettelit vuokran, veden, sähkön, netin, puhelinlaskun, opintolainan lyhennyksen, ruoan, vaatteet, lääkkeet, vakuutukset ja auton kulut. :D Listastasi uupuivat  lähinnä onni, rakkaus ja kuu taivaalta.

Vierailija
65/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Saathan sinä kaikki nuo mitä luettelit, mitä muuta pitäisi olla? Sitähän elämä on, tehdään työtä jotta tullaan toimeen.

Vierailija
66/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 17:18"]

Tää on yks niistä asiosta mikä mua vituttaa suomessa, eikä oo aikomustakaan puuttua asiaan. Tein 9kk pitkää päivää, ei ollut omaa aikaa ollenkaan, rahaa ei jäänyt laskujen jälkeen ollenkaan, kunnes tajusin että turhaan tässä itseäni kulutan. Olen nyt ollut reilut 8kk työttömänä, saan saman verran rahaa kuin töissä ollessani. Sossusta en siis saa, liitosta.

[/quote]

Sulla ei ole enää kovin paljon ansiosidonnaista jäljellä...

Tuo on ihan normaalia elämää, siis että ei ole juurikaan omaa aikaa eikä rahaa jää pakollisten menojen jälkeen. Noin suurin osa työssäkäyvistä elää. Ja työssäkäyvien verorahoilla maksetaan niille joille ei työt maistu.

Vierailija
67/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossueläteille maksetaan kaikki? Ihanko tosi luulette niin? Ei sossun asiakaskaan mitään uusia ipädejä saa.. Vai luuletteko oikeesti että ei tarvi ku mennä sossulle sanomaan niin heti annetaan monta sataa euroa että voi ostaa uuden älypuhelimen tai muuta vastaavaa?

Joopa joo.. Kun elin toimeentulotuella, vuokran ja sähkö sekä vesilaskujen jälkeen jäi käyttörahaa 480€. Tuosta piti maksaa ruoat, netti, puhelin, bensat (kyllä, jopa sossulaiset voi tarvita autoa), vaatteet kun joskus niitäkin piti ostaa ym ym..

Että ei se sossun tuella eläminenkään ollu hääppöstä. Ennemmin oon nyt töissä kun sossun varassa.

Vierailija
68/86 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttu tunne

Vierailija
69/86 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele parempi ammatti?

Vierailija
70/86 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin kun maksaa vuokran ja rahat menee ay-liikkeiden rikkaille sijoille.

Vierailija
71/86 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko hommata niitä laskuja vähemmän? Moni elää leveämmin kuin mihin olisi varaa. Ok-talo ei ole välttämättömyys. Kerrostalossakin voi elää. 

Me ollaan eletty melkein koko ajan pelkästään miehen palkalla kun kukaan ei ole huolinut mua töihin vaikka mulla on ihan hyvä ammattikin, jolla kaiken järjen mukaan olisi luullut töitä löytyvän.  Ja pärjätty on. Ulkomaanmatkoja ei olla saatu on mutta muuten on lapsilla hyvät vaatteet ja tietokoneet ja älypuhelimet.  Paljon on myös kiinni siitä miten osaa itse rahansa laittaa. Kyllähän isonkin palkan saa tuhlattua.

Vierailija
72/86 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, syvältähän se on. Tiedän kokemuksesta, luokaton palkka itselläkin. Käteen hieman päälle 1500e/kk. Ei paljoa innosta muuta tehdä kuin pakolliset työt niin luokattomalla palkalla.

Vierailija
73/86 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan että minkälaista tulevaisuutta päättäjät oikein nykysuomalaisille haluavat kun tämä on todellisuutta? Sanovatko 50 vuoden päästä nykyteineille, että no mitä et kouluttautunut hyväpalkkaiseen työhön, no mitä et hakenut alennusleimattuja ruokatarvikkeita kaupasta? Oma vika ja suoranaista tyhmyyttä!

Vierailija
74/86 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa testata tota http://tiny.cc/easywaytomakemoneyonline auttanu ainaki muo tienaa vähä ylimäärästä

Vierailija
75/86 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kannattaa testata tota http://tiny.cc/easywaytomakemoneyonline auttanu ainaki muo tienaa vähä ylimäärästä

Suo?

Vierailija
76/86 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta en ymmärrä mihin ihmisillä sitä rahaa menee.. meillä 2 lasta ja omakotitalo, 2 autoa. Nettotulot minulla 2000e ja miehellä 2500e, ikinä ei tarvitse laskea riittääkö rahat ja säästöön jää joka kuukausi.

Vierailija
77/86 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kannattanut kouluttautua, se kun on ilmaista.

Vierailija
78/86 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju mutta en ymmärrä mihin ihmisillä sitä rahaa menee.. meillä 2 lasta ja omakotitalo, 2 autoa. Nettotulot minulla 2000e ja miehellä 2500e, ikinä ei tarvitse laskea riittääkö rahat ja säästöön jää joka kuukausi.

Perheasunto maksaa vähintään 500.000 euroa. Sillä saa kaksion keskustasta, kolmion lähiöstä tai omakotitalon jostain kaukaa. Kyllä asuntolainaan uppoaa jo toisen nettopalkka.

Vierailija
79/86 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:28"]

Pännii, kun minulla työttömiä kavereita ja he ei maksa läheskään samaa määrää laskuja vaikka yksikin 5 vuotta kotona, eikä työt edes kiinnosta.

Työt "lakkaa kiinnostamasta" kun itsetunto rapisee koska kukaan ei ota töihin.

Itsellä on tukielämää eläviä tuttavia ja aika surkeaa se on. Kyllä sitä ihan mielellään käy kuitenkin töissä, eikä tarvi miettiä ruokakaupassa mitä on varaa ostaa, tai että pitäisikö muuttaa pienempään asuntoon että saisi muutaman kympin paremman asumistuen.

Ihan oikeasti, ei käy kateeksi. Jokaisella on mahdollisuus hiettäytyä tukiverkkojen varaan, jos käy kateeksi.

Samoja havaintoja ja samaa mieltä. Tukiverkkojen varassa elävät usein liioittelee saamiian tukija ja elämänsä helppouta, joten totuus voisi olla aika karu jos palkkatuloilta heittäytyisi tukien varaan.

Palkansaajalla on kuitenkin aina mahdollisuus pyrkiä paremmin palkattuun työhönä. Tukien varassa elävällä ei ole tulevaisuudessa muuta kuin kiristyvää kurjuutta.

Vierailija
80/86 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisko hommata niitä laskuja vähemmän? Moni elää leveämmin kuin mihin olisi varaa. Ok-talo ei ole välttämättömyys. Kerrostalossakin voi elää. 

Me ollaan eletty melkein koko ajan pelkästään miehen palkalla kun kukaan ei ole huolinut mua töihin vaikka mulla on ihan hyvä ammattikin, jolla kaiken järjen mukaan olisi luullut töitä löytyvän.  Ja pärjätty on. Ulkomaanmatkoja ei olla saatu on mutta muuten on lapsilla hyvät vaatteet ja tietokoneet ja älypuhelimet.  Paljon on myös kiinni siitä miten osaa itse rahansa laittaa. Kyllähän isonkin palkan saa tuhlattua.

Mistähän laskuista tässä voisi luopua. Olemme ihan keskituloisia ja asuminen ja autot vievät merkittävän osan tuloista, mutta sen päälle meillä ei ole oikein  mitään ylimääräistä ja silti välillä tuntuu että hukutaan laskuihin. Ei tule lehtiä, ei ole sähköisiä viihdepalveluita. Ihan normaalit elämisen välttämättömyyshyödykkeet aiheuttava laskutulvan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan