Se tunne kun kaikki rahat menee palkkapäivänä laskuihin
Mulla ihan normaalit menot.
Vuokra+vesi, sähkö, netti+puhelin, opintolainan lyh, ruoka, lääkkeet, vakuutukset, auton kulut (en pääse töihin ilman autoa).
Mietin että onko edes järkevää raataa, kun en tavallaan saa tästä mitään?
Kommentit (86)
Ostakaa vähemmän niitä laskuja? Ei ne itsestään tule.
Joo työttömät saa ylimäärästä tukea sossusta mutta meille kävi niin et kun olen matalapalkka-alalla työssä ei ollut varaa enää esim siihen haaveilemaani kolmanteen lapseen :(
Tuttavaperheen vanhemmat ovat pienipalkkaisissa töissä, 1700- 2000 brutto kokopvtyöstä. Ovat laskeneet ettäbsaisivat sossusta enemmän käteen jos lopettaisivar työnteon. Ei vaan anna ylpeys periksi.
Mulla ja miehellä nettotulot kokopäivätöistä yhteensä 3000. Asunto pieni, vuokrana maksaisimme vähemmän kun saisime tuet. Nyt maksamme asuntolainaa siis. Sähkö, vakuutukset, tonttivuokra, vesi, puhelin, lääkkeet... Toinen lapsista kroonisesti sairas. Lehtiä ei tule, kahden lapsen harrastukset noin 400 vuodessa. Vaatteita on tosi vähänvähän, parit paidat ja housut alusvaatteita enemmän. Itsellemme emme osta vaatteita ellei entiset ole loppuunpaikatut. Kampaajasta en enää edes uneksi.
Ruoka kallistuu koko ajan. Teen kaiken itse, onneksi mummolta saadaan marjoja ja mehuja.
Lasten lukuisat kaverisynttärit jo vetää taloutta alaspäin.
Kyllästyttää ainainen kädestä suuhun eläminen.
Hakeudu parempipalkkaisiin hommiin, tai pienennä kiinteitä menoja. Aika harvalla on niin hyvä tuuri, että ihan vahingossa vaurastuisi ja/tai hyväpalkkaiseksi ajautuisi. Kyllä siihen joutuu itse tekemään valintoja ja näkemään vaivaa. Sama kuin joku valittaisi että onpas huono kunto vaikka joka päivä kävelee kilometrin töihin, mutta silti ei näkisi yhtään mitään todellista vaivaa sen kunnon parantamiseksi.
hei nyt ihan oikeasti! teillä on järjetöntä puhetta. mutta kun tää työttömyys on teidän mielestänne niin herkkua, hankkikaa itsellenne potkut ja nauttikaa työttömän sossupummin leveästä elämästä. mutta muistakaa ilmottaa mulle, mistä työpaikasta lähditte. tiedän sitte hakea paikkaa, mä meen meinaan ihan mielelläni tekemään sun duunis.
Se tunne kun olet maksanut tilipäivänä laskuja 2400 euron edestä ja tilistä jäi vielä 2500. Se on tutumpi tunne.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:28"]
Pännii, kun minulla työttömiä kavereita ja he ei maksa läheskään samaa määrää laskuja vaikka yksikin 5 vuotta kotona, eikä työt edes kiinnosta.
[/quote]
Työt "lakkaa kiinnostamasta" kun itsetunto rapisee koska kukaan ei ota töihin.
Itsellä on tukielämää eläviä tuttavia ja aika surkeaa se on. Kyllä sitä ihan mielellään käy kuitenkin töissä, eikä tarvi miettiä ruokakaupassa mitä on varaa ostaa, tai että pitäisikö muuttaa pienempään asuntoon että saisi muutaman kympin paremman asumistuen.
Ihan oikeasti, ei käy kateeksi. Jokaisella on mahdollisuus hiettäytyä tukiverkkojen varaan, jos käy kateeksi.
[/quote]
Mun ystävä ei HALUA töihin. Ei jaksaisi nousta aamuisin kuulemma kun ei ole pakko.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:56"]
hei nyt ihan oikeasti! teillä on järjetöntä puhetta. mutta kun tää työttömyys on teidän mielestänne niin herkkua, hankkikaa itsellenne potkut ja nauttikaa työttömän sossupummin leveästä elämästä. mutta muistakaa ilmottaa mulle, mistä työpaikasta lähditte. tiedän sitte hakea paikkaa, mä meen meinaan ihan mielelläni tekemään sun duunis.
[/quote]
En minä työttömyyttä kadehdi vaan sitä että työttömänä olevalla kaverilla jää enemmän rahaa elämiseen kuin itselläni joka työssä. Molemmilla omakotitalo ja 2 lasta ja mies, hänellä vain rikkaampi joka maksaa laskut.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:56"]
[/quote]
En minä työttömyyttä kadehdi vaan sitä että työttömänä olevalla kaverilla jää enemmän rahaa elämiseen kuin itselläni joka työssä. Molemmilla omakotitalo ja 2 lasta ja mies, hänellä vain rikkaampi joka maksaa laskut.
[/quote] jos sua noin paljon kadehdituttaa, sun täytyy etsiä rikkaampi mies. vain katkera ihminen kadehtii kaveriaan! mikä kaveri semmonen muka on.
Kun ei tässä voi enää pienentää laskuja.
Mulla ei ole kuin opintolaina. ei ole kulutusluottoja tms.
Opiskele lisää, joo.o. Minkäs teet jos on huono palkka? Amk-ala.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:28"]Sama. Kaikki rahat menee laskuihin ja lainaan. Laina on niin korkea kun on omakotitalo ja tonttivuokrat sun muut :(. Lasten harrasteet on vuodessa 2500-3000 e. Tili kun tulee maksan laskut, ja se on lähes siinä.
Pännii, kun minulla työttömiä kavereita ja he ei maksa läheskään samaa määrää laskuja vaikka yksikin 5 vuotta kotona, eikä työt edes kiinnosta.
[/quote]
No ei kait maksakkaan, kun heillä ei ole omakotitaloa vuokratontilla maksettavana, puhumattakaan naurettavan kalliista harrastuksista
Onhan se vaan hienoa herätä ennen kuutta tulla väsyneenä kotiin, olla hyvin usein viikonloput ja juhlapyhät töissä. Varsinkin kun tietää että saman rahan saa naapurin eukkokin joka saa kaiket päivät rauhassa viettää lastensa kanssa missä tykkää ja viikonloppuna pääsee aina esim sukuloimaan.
Kyllä olin onnellisempi työttömänä, piste. Ehkä muutama sata vähemmän rahaa, mutta ei työmatkakuluja, vaatekuluja, meikkikuluja läheskään näin paljon. Ja aikaa oli, hymyilyttikin joskus
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:09"]
[/quote]
Olisit valinnut parempipalkkaisen alan? Nythän kakki on jo housussa, mutta todnäk vieläkin voi lisäkouluttautua ja/tai hankkiutua uralla paremmin palkattuihin hommiin. Mutta ethän sinä voi, kun ei huvita/jaksa/viitsi/ehdi/joku muu tekosyy minkä takia hyvän pitäisi vain tippua sinulle, kun muut joutuu näkemään sen hyvän vuoksi ihan vaivaakin (koskaan kuullut?).
On se kumma, että ammatinvalintavaiheessa ei kiinnitetä yhtään huomiota tulevan alan palkkaukseen "minä valitsen mieluummin kivan ja mieluisan työn", mutta sitten x vuotta myöhemmin itketään kun sitä palkkaa ei tulekaan miljoonia. Nii-in, elämä on valintoja! Valinnoilla on seurauksensa.
Mulla jää jopa työttömyyskorvauksesta joka kuukausi vähän säästöön. Tärkein syy hyvään rahatilanteeseeni on se, että ostin tuloihini nähden järkevän hintaisen asunnon noin kymmenen vuotta sitten ja se, että minulla ei ole huollettavia. Omista valinnoistahan se on kiinni, miten rahansa haluaa käyttää.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:28"]Sama. Kaikki rahat menee laskuihin ja lainaan. Laina on niin korkea kun on omakotitalo ja tonttivuokrat sun muut :(. Lasten harrasteet on vuodessa 2500-3000 e. Tili kun tulee maksan laskut, ja se on lähes siinä.
[/quote]
Onko niillä kavereilla omakotitalot ja lapsilla kalliit harrastukset?
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:09"]
[/quote]
Olisit valinnut parempipalkkaisen alan? Nythän kakki on jo housussa, mutta todnäk vieläkin voi lisäkouluttautua ja/tai hankkiutua uralla paremmin palkattuihin hommiin. Mutta ethän sinä voi, kun ei huvita/jaksa/viitsi/ehdi/joku muu tekosyy minkä takia hyvän pitäisi vain tippua sinulle, kun muut joutuu näkemään sen hyvän vuoksi ihan vaivaakin (koskaan kuullut?).
On se kumma, että ammatinvalintavaiheessa ei kiinnitetä yhtään huomiota tulevan alan palkkaukseen "minä valitsen mieluummin kivan ja mieluisan työn", mutta sitten x vuotta myöhemmin itketään kun sitä palkkaa ei tulekaan miljoonia. Nii-in, elämä on valintoja! Valinnoilla on seurauksensa.
[/quote]
Tämän kun valitsee valituslaulukseen, aiheista ei tule pulaa koskaan. Jos ap olisi valinnut paremminpalkatun alan, joku muu olisi nyt hänen työssään ja täällä itkemässä. Ja sinä saisit taas ylemmyydentunteellesi ravintoa.
Kokoomuksen sosiaalipoliittinen linja: menkää hei kaikki rikkaampiin töihin. Joo, mennään. Entäs sitten? Otetaanko 2 miljoonaa filippiiniläistä tekemään ne köyhien työt, ja asutetaan ne sillan alle?
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:35"]
[/quote]
Selvä - minäpä ilmoitan nordealle, fortumille, jäteyhtiölle, vesilaitokselle ja sairaalaan että palvelut kelpaa mutta laskuja en ota vastaan....
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:35"]
[/quote]
Fortumin, jäteyhtiön ja vesilaitoksen laskuihin voi ihan itse vaikuttaa, ne menee käytön mukaan.
Meiltä lähti muutama vuosi sitten sähkölaskusta muutama satanen vuodessa, kun vaihdetttiin Fortum pois.
Selvä - minäpä ilmoitan nordealle, fortumille, jäteyhtiölle, vesilaitokselle ja sairaalaan että palvelut kelpaa mutta laskuja en ota vastaan....
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:28"]
[/quote]
Työt "lakkaa kiinnostamasta" kun itsetunto rapisee koska kukaan ei ota töihin.
Itsellä on tukielämää eläviä tuttavia ja aika surkeaa se on. Kyllä sitä ihan mielellään käy kuitenkin töissä, eikä tarvi miettiä ruokakaupassa mitä on varaa ostaa, tai että pitäisikö muuttaa pienempään asuntoon että saisi muutaman kympin paremman asumistuen.
Ihan oikeasti, ei käy kateeksi. Jokaisella on mahdollisuus hiettäytyä tukiverkkojen varaan, jos käy kateeksi.