Se tunne kun kaikki rahat menee palkkapäivänä laskuihin
Mulla ihan normaalit menot.
Vuokra+vesi, sähkö, netti+puhelin, opintolainan lyh, ruoka, lääkkeet, vakuutukset, auton kulut (en pääse töihin ilman autoa).
Mietin että onko edes järkevää raataa, kun en tavallaan saa tästä mitään?
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 17:18"]
Tää on yks niistä asiosta mikä mua vituttaa suomessa, eikä oo aikomustakaan puuttua asiaan. Tein 9kk pitkää päivää, ei ollut omaa aikaa ollenkaan, rahaa ei jäänyt laskujen jälkeen ollenkaan, kunnes tajusin että turhaan tässä itseäni kulutan. Olen nyt ollut reilut 8kk työttömänä, saan saman verran rahaa kuin töissä ollessani. Sossusta en siis saa, liitosta.
[/quote]
Sulla ei ole enää kovin paljon ansiosidonnaista jäljellä...
Tuo on ihan normaalia elämää, siis että ei ole juurikaan omaa aikaa eikä rahaa jää pakollisten menojen jälkeen. Noin suurin osa työssäkäyvistä elää. Ja työssäkäyvien verorahoilla maksetaan niille joille ei työt maistu.
[/quote]
Ai ei maistu ?? Menisin mihin vaan töihin kunhan johonki otettas mutta eivät huolineet edes kaupan kassalle koska ei ole alan koulutusta. Varmasti suurin osa muistakin työttömistä menis jos vaan sais
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 18:20"]
Sossueläteille maksetaan kaikki? Ihanko tosi luulette niin? Ei sossun asiakaskaan mitään uusia ipädejä saa.. Vai luuletteko oikeesti että ei tarvi ku mennä sossulle sanomaan niin heti annetaan monta sataa euroa että voi ostaa uuden älypuhelimen tai muuta vastaavaa?
Joopa joo.. Kun elin toimeentulotuella, vuokran ja sähkö sekä vesilaskujen jälkeen jäi käyttörahaa 480€. Tuosta piti maksaa ruoat, netti, puhelin, bensat (kyllä, jopa sossulaiset voi tarvita autoa), vaatteet kun joskus niitäkin piti ostaa ym ym..
Että ei se sossun tuella eläminenkään ollu hääppöstä. Ennemmin oon nyt töissä kun sossun varassa.
[/quote]
Ei tota sossun tuelle joutumista kukaan kehu kuka siihen oikeasti joskus on joutunut. Itse joskus joutunut ja toivon, etten joutuisi ikinä enää vastaavaan tilanteeseen. Työläiset usein purkaa kiukkuaan "sossupummeihin", koska eivät heikompia keksi ja todellisia ongelmia vastaan eivät uskalla nousta.
[/quote]
Kukaan ei halua olla sossun tuella. Ne jotka väittää toisin on älykääpiöitä. Työssäkäyvä otahan loparit tule kokeilemaan istumista sisällä ilman tekemistä persauki syöden makaronilaatikkoa päivästä toiseen
Se tunne, kun asettaa kulutuksensa tulojen mukaan!
Ei tarvitse asua liian kalliisti, töitä on muuallakin kuin Helsingissä. Ei tarvitse ostaa kaikkea, mikä on kivaa.
Pointti on se että työtön saa samat jutut.
En päässyt muualle kouluun, ja oli pakko ottaa koulupaikka vastaan. Kun sossu ja kela ei olisi katsonut hyvällä mun loisimista.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:22"]
En päässyt muualle kouluun, ja oli pakko ottaa koulupaikka vastaan. Kun sossu ja kela ei olisi katsonut hyvällä mun loisimista.
[/quote]
muuta pois helsingistä, johan alkaa raha riittää.
Että te jaksatte ruikuttaa. Jäin itse juuri työttömäksi ja sain tässä kuussa toimeentulotukea. Toimitin samalla palkkanauhan marraskuulta, olivat laskeneet jostain syystä marraskuun osaltakin toimeentulotuen. Olin silti 700€ plussan puolella, eli rahaa ei tullut msrraskuulta tietenkään. Nyt työttömänä olin 500€ miinuksella. Kuukausipalkkani ei ollut kuin 1800€. Nykyiset tukeni alle puolet tästä. Lapsilisät tietysti aina vakio ja elatusmaksut. Että kyllä minä ainakin palkallisena pärjäsin ja tulin toimeen paljon paremmin.. Katsokaa peiliin minne rahanne hupenee. Ei ole syyttäminen sitä, joka elää taloudellisesti toimeentulotuella jos itse saa palkan menemään joka on varmasti useimmilla monta sataa enemmän kuin tuet. Itsellänikin ero tonnin verran. Mutta kyllä tässäkin pärjätään! Väliaikaisesti :) työssäkäyminen on mielekkäämpää kuin kotoilu vailla tekemistä kun lapset on koulussa. Että ei tarvitse kadehtia, jos ihan hirveästi käy kateeksi niin teillä on varaa valita, ei tarvitse sitten valittaa. Ps. Aski tupakkaa ja pari siideriä päivässä on 300€ kuukaudessa, baarissa juominen ja sisustaminen , vaateshoppailu , muu törsäily ja autoilu on kallista, mutta itse te ne olette valinneet.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:22"]
[/quote]
Saa samat jutut? Mitkä samat jutut ja samat, kuin kuka muu? Luuletko, että sossu ja KELA katsoo jotenkin eri lailla muitten, kuin sinun loisimista? En tajunnut viestistäsi käytännössä mitään. Sitä en tiedä onko vika lähettäjässä, vai vastaanottajassa.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:09"]
Opiskele lisää, joo.o. Minkäs teet jos on huono palkka? Amk-ala.
[/quote]
Olisit valinnut parempipalkkaisen alan? Nythän kakki on jo housussa, mutta todnäk vieläkin voi lisäkouluttautua ja/tai hankkiutua uralla paremmin palkattuihin hommiin. Mutta ethän sinä voi, kun ei huvita/jaksa/viitsi/ehdi/joku muu tekosyy minkä takia hyvän pitäisi vain tippua sinulle, kun muut joutuu näkemään sen hyvän vuoksi ihan vaivaakin (koskaan kuullut?).
On se kumma, että ammatinvalintavaiheessa ei kiinnitetä yhtään huomiota tulevan alan palkkaukseen "minä valitsen mieluummin kivan ja mieluisan työn", mutta sitten x vuotta myöhemmin itketään kun sitä palkkaa ei tulekaan miljoonia. Nii-in, elämä on valintoja! Valinnoilla on seurauksensa.
[/quote]
Tämän kun valitsee valituslaulukseen, aiheista ei tule pulaa koskaan. Jos ap olisi valinnut paremminpalkatun alan, joku muu olisi nyt hänen työssään ja täällä itkemässä. Ja sinä saisit taas ylemmyydentunteellesi ravintoa.
Kokoomuksen sosiaalipoliittinen linja: menkää hei kaikki rikkaampiin töihin. Joo, mennään. Entäs sitten? Otetaanko 2 miljoonaa filippiiniläistä tekemään ne köyhien työt, ja asutetaan ne sillan alle?
[/quote]
Ekaan kappaleeseesi: nimenomaan, tuollaiset ihmiset eivät ole koskaan tyytyväisiä, he löytävät aina jotain mistä valittaa. Heidän pitäisi saada tehdä valintoja ihan ilman mitään vastuuta, ja sitten Muun Maailman vastuulla on huolehtia siitä, että lopputulos on kymmenen hyvää ja yksitoista kaunista. Oman vastuun tiedostaminen lopettaa valtaosan valituksesta - jos on itse jotain valinnut, niin siinä valinnassa lienee sitten muita hyviä puolia pienen palkan kompensaatioksia. Ja jos ne ovat olleet tärkeitä ammatinvalintavaiheessa, niin miksi niille ei enää lasketa mitään arvoa? En minäkään valita siitä että työni on stressaavaa ja vaatii paljon ajattelua myös vapaa-ajalla - itsepä ammattini valitsin, ja priorisoin hyvän palkkauksen helppouden yli.
Toiseen kappaleeseen: jos juuri sinä koet että on Sinun vastuullasi tehdä matalapalkkatöitä ja uhrata siten oma henk. koht. taloutesi, niin kenenkäs muun valinta se on kuin sinun? Kyllä, se todellakin on ihan yksilön itsensä vastuulla mille alalle kouluttautuu ja kuinka yrittää (tai jättää yrittämättä) urallaan edetä. Jos kokee, että haluaa mieluummin jättää hyväpalkkaiset hommat muille ettei tarvitse "ottaa 2 miljoonaa filippiiniläistä tekemään ne köyhien työt", niin hienoa sulle, siitä varmaan martyyrinkruunusi saa sen verran kiilloketta ettei pieni palkka enää harmita? Jos sun vasurilinja siis on että "jokainen saa valita ihan vapaasti mitä hommia haluaa tehdä, mutta jokaiselle pitää maksaa siitä hyvää palkkaa ihan riippumatta työn vaativuudesta tai tuottavuudesta" niin ei taida sekään utopia ihan heti onnistua, vai mitä?
[/quote]
Oikeistolainen ei koskaan ymmärrä, että joku voisi puhua myötätuntoisesti jostain muustakin navasta kuin omastaan. Aapee saattaa olla ikityytymätön, jolle satanen kaksi lisää tuloihin häviäisi kuin hyttysenpieru taivaalle, mutta saattaapa olla olemattakin. Hänen listassaan ei muuten mainittu vaatteita, jotka joku sinne kuitenkin oli näkevinään. Rahaa ei siis tosiaan jää mihinkään muuhun kuin välttämättömään, paitsi jos hän syö elintasoaan rikkaammin, jolloin se voidaan laskea harrastuskuluksi. Tosiasiassa raha ei riitä välttämättömäänkään, koska jonkinlainen säästämisvara pitäisi löytyä yllättäviä menoja varten.
Minä en halua tekemään matalapalkkatöitä, koska olen korkeakoulutettu alalle, jossa siihen aikaan oli hyvä palkka ja hyvä työllisyys. Valtiovalta kuitenkin edellisestä lamasta kauhistuneena päätti lisätä koulutuspaikkoja niin paljon, että nytpä on iso osa porukasta työttöminä. En myöskään halua pompotettavaksi, joten olen tuloton, kunnes mies jää työttömäksi samalta alalta, ja on pakko nöyrtyä ja iskeä hampaani valtion kassaan.
Ei ole kysymys marttyyritaudista, jos pienipalkkaiset varoittavat, että he eivät tule palkalla toimeen. Vaikka turhahan tätä on selittää ihmiselle, joka ei ymmärrä, ettei sitä siivoojaakaan sovi pitää nälässä, vaikka hän onkin "valinnut väärin". Sietäisit uittaa päätäsi jäävesiämpärissä, jos se vaikka vähentäisi painetta ja palauttaisi toimintakyvyn raivosta turvonneisiin aivoihin.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:09"]
Opiskele lisää, joo.o. Minkäs teet jos on huono palkka? Amk-ala.
[/quote]
Olisit valinnut parempipalkkaisen alan? Nythän kakki on jo housussa, mutta todnäk vieläkin voi lisäkouluttautua ja/tai hankkiutua uralla paremmin palkattuihin hommiin. Mutta ethän sinä voi, kun ei huvita/jaksa/viitsi/ehdi/joku muu tekosyy minkä takia hyvän pitäisi vain tippua sinulle, kun muut joutuu näkemään sen hyvän vuoksi ihan vaivaakin (koskaan kuullut?).
On se kumma, että ammatinvalintavaiheessa ei kiinnitetä yhtään huomiota tulevan alan palkkaukseen "minä valitsen mieluummin kivan ja mieluisan työn", mutta sitten x vuotta myöhemmin itketään kun sitä palkkaa ei tulekaan miljoonia. Nii-in, elämä on valintoja! Valinnoilla on seurauksensa.
[/quote]
Tämän kun valitsee valituslaulukseen, aiheista ei tule pulaa koskaan. Jos ap olisi valinnut paremminpalkatun alan, joku muu olisi nyt hänen työssään ja täällä itkemässä. Ja sinä saisit taas ylemmyydentunteellesi ravintoa.
Kokoomuksen sosiaalipoliittinen linja: menkää hei kaikki rikkaampiin töihin. Joo, mennään. Entäs sitten? Otetaanko 2 miljoonaa filippiiniläistä tekemään ne köyhien työt, ja asutetaan ne sillan alle?
[/quote]
Ekaan kappaleeseesi: nimenomaan, tuollaiset ihmiset eivät ole koskaan tyytyväisiä, he löytävät aina jotain mistä valittaa. Heidän pitäisi saada tehdä valintoja ihan ilman mitään vastuuta, ja sitten Muun Maailman vastuulla on huolehtia siitä, että lopputulos on kymmenen hyvää ja yksitoista kaunista. Oman vastuun tiedostaminen lopettaa valtaosan valituksesta - jos on itse jotain valinnut, niin siinä valinnassa lienee sitten muita hyviä puolia pienen palkan kompensaatioksia. Ja jos ne ovat olleet tärkeitä ammatinvalintavaiheessa, niin miksi niille ei enää lasketa mitään arvoa? En minäkään valita siitä että työni on stressaavaa ja vaatii paljon ajattelua myös vapaa-ajalla - itsepä ammattini valitsin, ja priorisoin hyvän palkkauksen helppouden yli.
Toiseen kappaleeseen: jos juuri sinä koet että on Sinun vastuullasi tehdä matalapalkkatöitä ja uhrata siten oma henk. koht. taloutesi, niin kenenkäs muun valinta se on kuin sinun? Kyllä, se todellakin on ihan yksilön itsensä vastuulla mille alalle kouluttautuu ja kuinka yrittää (tai jättää yrittämättä) urallaan edetä. Jos kokee, että haluaa mieluummin jättää hyväpalkkaiset hommat muille ettei tarvitse "ottaa 2 miljoonaa filippiiniläistä tekemään ne köyhien työt", niin hienoa sulle, siitä varmaan martyyrinkruunusi saa sen verran kiilloketta ettei pieni palkka enää harmita? Jos sun vasurilinja siis on että "jokainen saa valita ihan vapaasti mitä hommia haluaa tehdä, mutta jokaiselle pitää maksaa siitä hyvää palkkaa ihan riippumatta työn vaativuudesta tai tuottavuudesta" niin ei taida sekään utopia ihan heti onnistua, vai mitä?
[/quote]
Oikeistolainen ei koskaan ymmärrä, että joku voisi puhua myötätuntoisesti jostain muustakin navasta kuin omastaan. Aapee saattaa olla ikityytymätön, jolle satanen kaksi lisää tuloihin häviäisi kuin hyttysenpieru taivaalle, mutta saattaapa olla olemattakin. Hänen listassaan ei muuten mainittu vaatteita, jotka joku sinne kuitenkin oli näkevinään. Rahaa ei siis tosiaan jää mihinkään muuhun kuin välttämättömään, paitsi jos hän syö elintasoaan rikkaammin, jolloin se voidaan laskea harrastuskuluksi. Tosiasiassa raha ei riitä välttämättömäänkään, koska jonkinlainen säästämisvara pitäisi löytyä yllättäviä menoja varten.
Minä en halua tekemään matalapalkkatöitä, koska olen korkeakoulutettu alalle, jossa siihen aikaan oli hyvä palkka ja hyvä työllisyys. Valtiovalta kuitenkin edellisestä lamasta kauhistuneena päätti lisätä koulutuspaikkoja niin paljon, että nytpä on iso osa porukasta työttöminä. En myöskään halua pompotettavaksi, joten olen tuloton, kunnes mies jää työttömäksi samalta alalta, ja on pakko nöyrtyä ja iskeä hampaani valtion kassaan.
Ei ole kysymys marttyyritaudista, jos pienipalkkaiset varoittavat, että he eivät tule palkalla toimeen. Vaikka turhahan tätä on selittää ihmiselle, joka ei ymmärrä, ettei sitä siivoojaakaan sovi pitää nälässä, vaikka hän onkin "valinnut väärin". Sietäisit uittaa päätäsi jäävesiämpärissä, jos se vaikka vähentäisi painetta ja palauttaisi toimintakyvyn raivosta turvonneisiin aivoihin.
[/quote]
Sinun sitäisi aikuistua,vetää pää pois sieltä perseestä muumimaailmasi keskeltä ja tutustua miten nykymaailma ja markkinat toimii
Kädestä suuhun on tää opiskelijankin elämä, vaikka lainaakin on otettu jo vähintään tarpeeksi. Sen verran kuormittavat opinnot ettei ihan hirveesti pystyisi töitä tekemään opiskelun ohella muuta kuin loma-aikoina. Onneksi on melko varmasti työtä tiedossa valmistumisen jälkeen, ja vielä hyväpalkkaista. :)
Juuri tuota on palkansaajan elämä nyky-Suomessa. Ihan sama ongelma meilläkin; kaksi palkansaajaa ja hädin tuskin tullaan toimeen.
sama juttu. Kyllä mietin onko järkeä. sossun normit on varmaan lähellä mun palkkaa, kyllä kannattaa raataa :( Samaan aikaan sossueläteille maksetaan kaikki. Meillä ei ole rahaa matkustaa, harrastaa ostaa lapsille pädejä. Toisin kun sossun asiakkailla. Joululahjarahaakaan ei työnantaja maksa, samalla palkalla maksat joulut, ei tuu jouluavustuksia ruuan tai lelujen muodossa.
Ja kyllä olen katkera. Huonoiten suomessa menee meillä työtätekevillä köyhillä
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:08"]:/ I feel you bro
[/quote]
Äkkiä korjaan: Ei, en tunnustele ap:ta ja *tiedän tunteen. :D kohta kuitenkin joku hyökkää. Mutta tosiaan ärsyttävää, mutta jos eläisin kelan ja sossun varassa olisi vielä hieman vähemmän rahaa kuin nyt. Nyt tulen toimeen vielä kiikun kaakun ja voin tehdä pieniä heräteostoksiakin muutaman (siis alle 50€) / kk, mutta ei mitään matkoja sun muita vaikka ihan suht normipalkkanen työ...
-3
Sama juttu vaikka ns keskituloisia ollaankin. Eläminen maksaa liikaa vaikkei mitään ylimääräistä kulua olekaan. Heti jos teet vaikka yhden lomareissun mihinkään muuhun ei ole rahaa.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:08"]
sama juttu. Kyllä mietin onko järkeä. sossun normit on varmaan lähellä mun palkkaa, kyllä kannattaa raataa :( Samaan aikaan sossueläteille maksetaan kaikki. Meillä ei ole rahaa matkustaa, harrastaa ostaa lapsille pädejä. Toisin kun sossun asiakkailla. Joululahjarahaakaan ei työnantaja maksa, samalla palkalla maksat joulut, ei tuu jouluavustuksia ruuan tai lelujen muodossa.
Ja kyllä olen katkera. Huonoiten suomessa menee meillä työtätekevillä köyhillä
[/quote]
Lopeta työnteko sitten, paskapää.
Ala kroisokseksi sossun rahoilla! Ainoita hyvinvoivia nyky-suomessa on sossun asiakkaat!
Sama. Kaikki rahat menee laskuihin ja lainaan. Laina on niin korkea kun on omakotitalo ja tonttivuokrat sun muut :(. Lasten harrasteet on vuodessa 2500-3000 e. Tili kun tulee maksan laskut, ja se on lähes siinä.
Pännii, kun minulla työttömiä kavereita ja he ei maksa läheskään samaa määrää laskuja vaikka yksikin 5 vuotta kotona, eikä työt edes kiinnosta.
Kyllä se on ihan tiedossa että huonosti tienaavat ovat pahimpia väliinputoajia Suomessa. Ei oo rahaa, eikä oo aikaa.
Jos sossumammalla tulee yllättävä meno (vaikka lasten antibioottikierre, joulu, ulkovaateosto tms) rientää sossu avuksi.
Väännät uuden lapsen, sossunormit nousee. Meillä työssäkäyvillä (köyhillä) ei ole varaa tehdä lapsi miten paljon tahansa, palkka ei nouse
Varsinkin tänään, kun laskut oli lähtenyt tililtä, mutta palkkaa ei ollut tullutkaan.
Laskujen maksun jälkeen sitä taas muistaa miksi pitää käydä töissä.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 18:20"]
Sossueläteille maksetaan kaikki? Ihanko tosi luulette niin? Ei sossun asiakaskaan mitään uusia ipädejä saa.. Vai luuletteko oikeesti että ei tarvi ku mennä sossulle sanomaan niin heti annetaan monta sataa euroa että voi ostaa uuden älypuhelimen tai muuta vastaavaa?
Joopa joo.. Kun elin toimeentulotuella, vuokran ja sähkö sekä vesilaskujen jälkeen jäi käyttörahaa 480€. Tuosta piti maksaa ruoat, netti, puhelin, bensat (kyllä, jopa sossulaiset voi tarvita autoa), vaatteet kun joskus niitäkin piti ostaa ym ym..
Että ei se sossun tuella eläminenkään ollu hääppöstä. Ennemmin oon nyt töissä kun sossun varassa.
[/quote]
Ei tota sossun tuelle joutumista kukaan kehu kuka siihen oikeasti joskus on joutunut. Itse joskus joutunut ja toivon, etten joutuisi ikinä enää vastaavaan tilanteeseen. Työläiset usein purkaa kiukkuaan "sossupummeihin", koska eivät heikompia keksi ja todellisia ongelmia vastaan eivät uskalla nousta.