Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se tunne kun kaikki rahat menee palkkapäivänä laskuihin

Vierailija
15.12.2014 |

Mulla ihan normaalit menot. 

Vuokra+vesi, sähkö, netti+puhelin, opintolainan lyh, ruoka, lääkkeet, vakuutukset, auton kulut (en pääse töihin ilman autoa).

Mietin että onko edes järkevää raataa, kun en tavallaan saa tästä mitään?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:35"]

Ostakaa vähemmän niitä laskuja? Ei ne itsestään tule.

[/quote]

Fortumin, jäteyhtiön ja vesilaitoksen laskuihin voi ihan itse vaikuttaa, ne menee käytön mukaan.

Meiltä lähti muutama vuosi sitten sähkölaskusta muutama satanen vuodessa, kun vaihdetttiin Fortum pois.

Selvä - minäpä ilmoitan nordealle, fortumille, jäteyhtiölle, vesilaitokselle ja sairaalaan että palvelut kelpaa mutta laskuja en ota vastaan....

[/quote]

[/quote]

Himstaktin lainaukset luurilla kirjoittaessa.

Vierailija
42/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:17"]

Mulla jää jopa työttömyyskorvauksesta joka kuukausi vähän säästöön. Tärkein syy hyvään rahatilanteeseeni on se, että ostin tuloihini nähden järkevän hintaisen asunnon noin kymmenen vuotta sitten ja se, että minulla ei ole huollettavia. Omista valinnoistahan se on kiinni, miten rahansa haluaa käyttää.

[/quote]

Niinpä. Ihmiset valittaa kun rahat menee laskuihin, mutta lainan ottamiset, omakotitalojen ostamiset, lasten tekemiset ja lasten harrastuskulut ovat kaikki näiden ihmisten omia valintoja. En siis osaa tuntea sympatiaa joitakin valittajia kohtaan. Omia kulujaan ja valintojaan voi muuttaa, jos ahistaa. Itse asun pienessä asunnossa vuokralla enkä osta juuri muuta kuin ruokaa. Ja pääsen matkustamaan kerran vuodess, eikä talous kaadu. Valintoja, valintoja...

Pitää vaan osata elää tulojensa mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:17"]

Mulla jää jopa työttömyyskorvauksesta joka kuukausi vähän säästöön. Tärkein syy hyvään rahatilanteeseeni on se, että ostin tuloihini nähden järkevän hintaisen asunnon noin kymmenen vuotta sitten ja se, että minulla ei ole huollettavia. Omista valinnoistahan se on kiinni, miten rahansa haluaa käyttää.

[/quote]

Niinpä. Ihmiset valittaa kun rahat menee laskuihin, mutta lainan ottamiset, omakotitalojen ostamiset, lasten tekemiset ja lasten harrastuskulut ovat kaikki näiden ihmisten omia valintoja. En siis osaa tuntea sympatiaa joitakin valittajia kohtaan. Omia kulujaan ja valintojaan voi muuttaa, jos ahistaa. Itse asun pienessä asunnossa vuokralla enkä osta juuri muuta kuin ruokaa. Ja pääsen matkustamaan kerran vuodess, eikä talous kaadu. Valintoja, valintoja...

Pitää vaan osata elää tulojensa mukaan.

[/quote]

Minä asun jo pienessä asunnossa vuokralla enkä osta muuta kuin ruokaa. Pienipalkkaisella ei muuhun ole varaa. Ihan saman elintason saisin työttömyyskorvauksella, asumistuella ja toimeentulotuella. Tämä on se pointti, työnteosta ei saa mitään rahallista hyötyä.

Vierailija
44/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki parempi työ vaikka opiskelemalla niin loppuu itku. Tai muuta ulkomaille.

Vierailija
45/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin et saa mitään? Saat pitää kattosi pääsi päällä, hanasta tulee vettä, saat käyttää sähkölaitteita, lääkkeesi pitävät sinut terveenä yms.

Vierailija
46/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:55"]Hakeudu parempipalkkaisiin hommiin, tai pienennä kiinteitä menoja. Aika harvalla on niin hyvä tuuri, että ihan vahingossa vaurastuisi ja/tai hyväpalkkaiseksi ajautuisi. Kyllä siihen joutuu itse tekemään valintoja ja näkemään vaivaa. Sama kuin joku valittaisi että onpas huono kunto vaikka joka päivä kävelee kilometrin töihin, mutta silti ei näkisi yhtään mitään todellista vaivaa sen kunnon parantamiseksi.
[/quote]

NIMENOMAAN. Suomalaiset vaan valittaa, mutta ei vaivauduta tekemään mitään asian hyväksi.

Vierailija
47/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:02"]

Miten niin et saa mitään? Saat pitää kattosi pääsi päällä, hanasta tulee vettä, saat käyttää sähkölaitteita, lääkkeesi pitävät sinut terveenä yms.

[/quote]

Niin saa työtönkin. Plus vapaa-aikaa vuorokaudessa 8-9 h enemmän, riippuen työmatkan kestosta.

Vierailija
48/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa se valittaminen ja tehkää jotain asian eteen.

Vierailija
49/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että hyvinvointivaltio on tullut tiensä päähän ja kohta sossueläteiltä aletaan leikata ja urakalla. Se on ihan pakko, koska rahat ei enää riitä mitenkään. Kyllä sellainen elättinä oleminen tulee vielä niitten omaan nilkkaan osumaan.

Vierailija
50/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valivali. Olen opiskelija, eli tuet vajaa 500 eur kuussa, josta vuokran jälkeen jää käteen joku 40 eur. Palkkaa saan kuukaudessa 300-600 eur. Joskus otan opintolainaa jos tarvii. Puh, netti ja vakuutus ainoat laskut. Syön ulkona usein ja olen vuoden sisään ollut Roomassa, Barcelonassa ja Moskovassa reissulla. Ensi kuussa uusi reissu edessä. Suhteutan menot tuloihin ja säästöjä jää.

Vierailija
51/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten näillä raatajilla on aikaa keskellä päivää valittaa keskustelupalstalla? on se työnteko rankkaa.

Vierailija
52/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:59"]

Hanki parempi työ vaikka opiskelemalla niin loppuu itku. Tai muuta ulkomaille.

[/quote]

Minulla on jo kaksi tutkintoa. Toinen ammattikoulusta, toinen AMK:sta. Kummallakaan en tee mitään, koska töitä ei näillä aloilla ole. Katsotko kristallipallostasi mille alalle kannattaisi kouluttautua, jotta varmasti olisi se parempi työ muutaman vuoden opiskelun jälkeen? Entistenkin opintolainojen maksu on vielä kesken, mutta toki ottaisin lisää, jos työllistyminen on varmaa.

Vierailija
53/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:09"]

Opiskele lisää, joo.o. Minkäs teet jos on huono palkka? Amk-ala.

[/quote]

Olisit valinnut parempipalkkaisen alan? Nythän kakki on jo housussa, mutta todnäk vieläkin voi lisäkouluttautua ja/tai hankkiutua uralla paremmin palkattuihin hommiin. Mutta ethän sinä voi, kun ei huvita/jaksa/viitsi/ehdi/joku muu tekosyy minkä takia hyvän pitäisi vain tippua sinulle, kun muut joutuu näkemään sen hyvän vuoksi ihan vaivaakin (koskaan kuullut?).

On se kumma, että ammatinvalintavaiheessa ei kiinnitetä yhtään huomiota tulevan alan palkkaukseen "minä valitsen mieluummin kivan ja mieluisan työn", mutta sitten x vuotta myöhemmin itketään kun sitä palkkaa ei tulekaan miljoonia. Nii-in, elämä on valintoja! Valinnoilla on seurauksensa.

[/quote]

Tämän kun valitsee valituslaulukseen, aiheista ei tule pulaa koskaan. Jos ap olisi valinnut paremminpalkatun alan, joku muu olisi nyt hänen työssään ja täällä itkemässä. Ja sinä saisit taas ylemmyydentunteellesi ravintoa.

Kokoomuksen sosiaalipoliittinen linja: menkää hei kaikki rikkaampiin töihin. Joo, mennään. Entäs sitten? Otetaanko 2 miljoonaa filippiiniläistä tekemään ne köyhien työt, ja asutetaan ne sillan alle?

[/quote]

Ekaan kappaleeseesi: nimenomaan, tuollaiset ihmiset eivät ole koskaan tyytyväisiä, he löytävät aina jotain mistä valittaa. Heidän pitäisi saada tehdä valintoja ihan ilman mitään vastuuta, ja sitten Muun Maailman vastuulla on huolehtia siitä, että lopputulos on kymmenen hyvää ja yksitoista kaunista. Oman vastuun tiedostaminen lopettaa valtaosan valituksesta - jos on itse jotain valinnut, niin siinä valinnassa lienee sitten muita hyviä puolia pienen palkan kompensaatioksia. Ja jos ne ovat olleet tärkeitä ammatinvalintavaiheessa, niin miksi niille ei enää lasketa mitään arvoa? En minäkään valita siitä että työni on stressaavaa ja vaatii paljon ajattelua myös vapaa-ajalla - itsepä ammattini valitsin, ja priorisoin hyvän palkkauksen helppouden yli.

Toiseen kappaleeseen: jos juuri sinä koet että on Sinun vastuullasi tehdä matalapalkkatöitä ja uhrata siten oma henk. koht. taloutesi, niin kenenkäs muun valinta se on kuin sinun? Kyllä, se todellakin on ihan yksilön itsensä vastuulla mille alalle kouluttautuu ja kuinka yrittää (tai jättää yrittämättä) urallaan edetä. Jos kokee, että haluaa mieluummin jättää hyväpalkkaiset hommat muille ettei tarvitse "ottaa 2 miljoonaa filippiiniläistä tekemään ne köyhien työt", niin hienoa sulle, siitä varmaan martyyrinkruunusi saa sen verran kiilloketta ettei pieni palkka enää harmita? Jos sun vasurilinja siis on että "jokainen saa valita ihan vapaasti mitä hommia haluaa tehdä, mutta jokaiselle pitää maksaa siitä hyvää palkkaa ihan riippumatta työn vaativuudesta tai tuottavuudesta" niin ei taida sekään utopia ihan heti onnistua, vai mitä?

Vierailija
54/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:15"]

miten näillä raatajilla on aikaa keskellä päivää valittaa keskustelupalstalla? on se työnteko rankkaa.

[/quote]

Oletko kuullut vuorotyöstä. Saattaapi olla ilta/yövuoroon meno tai vapaapäivä. Katsos kaikki eivät tee samaan aikaan töitä kuin sinä.

Vierailija
55/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma, se mikä laulaen tulee, se viheltäen menee. Kauhea raataminen ja vilaukselta saan nähdä, kun olisi tilillä rahaa ja voisin tehdä jotain kivaa. Siinä samassa maksan laskut ja muut menot ja simsalabim! tilille jää sen verran rahaa, et tiukalla talouskurilla sitkuttelen taas yhden kuukauden läpi. Suomi on vaan liian kallis suomalaisen asua.

Vierailija
56/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:28"]

Sama. Kaikki rahat menee laskuihin ja lainaan. Laina on niin korkea kun on omakotitalo ja tonttivuokrat sun muut :(. Lasten harrasteet on vuodessa 2500-3000 e. Tili kun tulee maksan laskut, ja se on lähes siinä.

Pännii, kun minulla työttömiä kavereita ja he ei maksa läheskään samaa määrää laskuja vaikka yksikin 5 vuotta kotona, eikä työt edes kiinnosta.

[/quote]

Turha valittaa köyhyyttä, jos on liian ison lainan ottanut ja asuu leveämmin kuin mihin on varaa, se on ihan oma valinta. Ja vaikka sinulla ehkä jääkin saman verran käteen kuin sossuelätillä, niin sinulla kokoajan varallisuus karttuu sitä mukaa kun laina lyhenee, sossuelätillä ei.

Vierailija
57/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:35"]

Ostakaa vähemmän niitä laskuja? Ei ne itsestään tule.

[/quote]

Fortumin, jäteyhtiön ja vesilaitoksen laskuihin voi ihan itse vaikuttaa, ne menee käytön mukaan.

Meiltä lähti muutama vuosi sitten sähkölaskusta muutama satanen vuodessa, kun vaihdetttiin Fortum pois.

Selvä - minäpä ilmoitan nordealle, fortumille, jäteyhtiölle, vesilaitokselle ja sairaalaan että palvelut kelpaa mutta laskuja en ota vastaan....

[/quote]

[/quote]

Kilpailutettu on, vain parin kympin ero sillä siirto tulee kuitenkin Fortumilta ja se on se isompi summa...

Vaikutettu on, vaihdettu lämmitysmuoto yms. Ei enää tuosta pienene ellei lopeteta ruuanlaittoa ja istutaan pimeässä ja kylmässä talossa.

Ai joo - ruokakaupastakin taidan hakea ruuat maksamatta, silläkin säästää!

Vierailija
58/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sure, pian voit olla työtön eikä tarvitse raataa. Ja rahatkin riittää, kun saat kaikkia tukia :)

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:08"]

sama juttu. Kyllä mietin onko järkeä. sossun normit on varmaan lähellä mun palkkaa, kyllä kannattaa raataa :( Samaan aikaan sossueläteille maksetaan kaikki. Meillä ei ole rahaa matkustaa, harrastaa ostaa lapsille pädejä. Toisin kun sossun asiakkailla. Joululahjarahaakaan ei työnantaja maksa, samalla palkalla maksat joulut, ei tuu jouluavustuksia ruuan tai lelujen muodossa.

Ja kyllä olen katkera. Huonoiten suomessa menee meillä työtätekevillä köyhillä

[/quote]

Vierailija
59/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saisin työttömänä enemmän rahaa käyttööni, kuin nyt työtä tehdessä. Tuet ym. ois suunnilleen sama kuin mun liksa nyt, mut työttömänä ei tarvis ostaa bussilippua ja fatta maksaisi lääkkeet ja sähkön.

Mutta mä haluan käydä töissä! Mä tykkään työstäni, vaikka surkea liksa onkin. Mä tykkään siitä rutiinista, mitä työpäivästä tulee ja vapaapäivät tuntuu ansaitulta.  Tunnen olevani hyödyllinen tälle yhteiskunnalle. Työkaverit on kivoja jne. Pari vuotta sitten olin 4kk ajan työttömänä, ja se oli minusta lähinnä nöyryyttävää. Kuljetella tiliotteita fattaan ym. kivaa. Ei kiitos, ei koskaan enää!

Ap:n lasten harrastukset kuulostaa todella kalliilta. Kyllä jotain karsittavaa voisi olla. Ja sitten se perinteinen hyvä neuvo, pidä kirjaa kaikista menoista ja tuloista, sieltä usein löytyy yllättäviä juttuja. Ja ruokakaupassa käynti todellakin kannattaa suunnitella etukäteen listaa kirjoittamalla ja suunittelemalla viikon tai parin ateriat etukäteen.

Kyllähän köyhyys vituttaa itseäkin joskus, mutta aika hyvää elämää pystyy pienilläkin tuloilla elämään Suomessa kun ei vaadi liikoja.

"Köyhyys ei ole ilo, vaikka se rikkaita naurattaa."

Vierailija
60/86 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:28"]Sama. Kaikki rahat menee laskuihin ja lainaan. Laina on niin korkea kun on omakotitalo ja tonttivuokrat sun muut :(. Lasten harrasteet on vuodessa 2500-3000 e. Tili kun tulee maksan laskut, ja se on lähes siinä.

Pännii, kun minulla työttömiä kavereita ja he ei maksa läheskään samaa määrää laskuja vaikka yksikin 5 vuotta kotona, eikä työt edes kiinnosta.
[/quote]Ei jumalauta. Itse olet omakotitalon ostanut ja lapset harrastukseen vienyt. Mitä niillä rahoilla pitäisi saada jos ei kotia, harrastuksia ja ruokaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi