Hillitkää hajusteintoa, please!
Tuosta pikkutytölle tuoksua sopivaa miettivästä ketjusta hämmästyneenä totean vaan, että toivottavasti ihmiset jaksaisivat ja älyäisivät huomioida kanssaihmiset myös hajusteasiassa. Eli mielellään ei tupsuteltaisi ylenpalttisesti ja kaikista mieluiten ei ollenkaan.
Kommentit (163)
Minulla on jo teininä iskenyt astma ja kärsin migreenistä viidettä vuotta, mutta vastaan tulevat tuoksut kohtalaisesti käytettynä eivät haittaa minua. Pahin aiheuttaja on tupakan savu!
Miksi röökaajat eivät voi astua kiskomaan savua hieman sivummalle asemalla, pysäkillä, ostoskeskuksen ovella??? Miksi he asettuvat aina minun viereen, ja se haju jää jopa minun vaatteisiini! Miksi se viimeinen savu on kiskaistava naamaan juuri ennenkuin astuu junaan ja sitten se puuskutetaan ulos keuhkoista siinä junavaunun aulassa??!
Minusta tuntuu siltä että Suomessa röökataan jo enemmän kuin tuolla Etelä-Euroopassa jossa olen asunut ajoittain! Miten monet tuoksuallergiset tai muuten vaan allergiasta kärsivät tai jopa astmaatikot pystyvät röökaamaan muttei haistaa jonkun kevyttä luomu-kukkaistuoksua? Kenenkään tuoksut eivät sentään tartu toiseen ihmiseen ellei joku suihki niitä vieressä, mutta röökin haju tarttuu ja lujaa. Pistää vähän ihmetyttämään.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 01:40"]
Näiden tuoksuherkkien ei koskaan kannata mennä ainakaan Pariisiin, Nizzaan, Miamiin, Pietariin eikä Moskovaan joissa naiset tuoksuttelevat voimakkaita tyrmäystuoksuja oikein olan takaa! :)
[/quote]
niilä nyt tuntuu olevan kumminkin joku kohtuus. Kyllä se suomalainen markettipöyhkelö vetää pisimmän korren. Liekö lotraaminen vienyt hajuaistin mennessään.
Ei kyllä mitenkään voi verrata jotain paskan ja kusen hajua hajusteisiin. Eritehajut ovat ällöttäviä ja epämiellyttäviä, mutta eivät laukaise allergisia reaktioita. Kannattaa muistaa, että haju on partikkeleita ilmassa eikä mitään ääniaaltoa. Keinotekoiset hajusteet ovat synteettisiä ja tehty ärsyttävistä kemikaaleista, joten ne aiheuttavat helposti allergiaa päätyessään ihon limakalvoille. Itselläni alkaa heti nenä kutiamaan ja tukkeutumaan sekä silmäluomet turpoavat jos lähistöllä on vahvasti hajustettu henkilö. Hajustetut pyykkiaineet, deodorantit ja suihkusaippuat ovat täysin pannassa, koska saan niistä niin voimakkaan allergisen reaktion että iholle nousee ihottuma ja kurkku turpoaa umpeen.
Pieni, hienoinen suihkaus riittää kyllä ja tuoksuu miellyttävälle, mutta kun niin useat lotraavat neuroottisena sitä hajuvettä useamman suihkauksen joka päivä. Parempi tietty sekin kuin paskan haju, mutta tunnin jälkikäteen kestävä allerginen kohtaus ja päänsärky ei ole mukavaa sekään.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 01:28"]
Te kuvittelette että ihmiset käyttää liikaa tuoksuja jostain parfyymipullosta mutta totuus on se että pahimpia hajupommeja on tekstiilien huuhteluaineet!
Olin kuvitellut että kaveri lotraa aina kamalasti hajuvettä päällensä mutta tajusin vastan kun olin hänen luona kylässä jolloin roiskautin kastiketta paidalleni ja hän pesi sen, että se onkin se hänen huuhteluaineen voimakas jasmiini-vanilja-mikälie tuoksu jolle myös se minun paita löyhkäsi pesun jälkeen. Nuo hajustetut huuhteluaineet ja myös saman kaltaiset pyykinpesuaineet pitäisi lailla kieltää, ne on 50 kertaa voimakkaampia kuin mitkään tuoksupullot!
[/quote]
Hajuvedetkin ovat hajupommeja liikakäytettynä, mutta olet ihan oikeassa siinä, että huuhteluaineet ovat hirvittävän vahvasti hajustettuja. Minulle kävi kerran samalla tavalla, lainasin vaatetta ystävälleni joka pesi sen käytön jälkeen hajustettua huuhteluainetta käyttäen. Melkoiset tuoksut kyllä tuli, arvostin ajattelevaista elettä mutta ihoni leimahtaa ihottumille saman tien päätyessään kontaktiin hajustetun vaatteen kanssa. Kerran myös ostin vahingossa hajustettua huuhteluainetta ja ihmettelin vaatteet pukiessani, että mistä tämä hirvittävän voimakas tuoksu oikein tulee. Tajusin sitten syypään, mutta mieleen jäi ikuisesti se huumaava, vahva ja imelä haju. En millään pysty ymmärtämään ihmisiä, jotka vapaaehtoisesti tahtovat aiheuttaa migreeniä itselleen noilla hajupommeilla.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 01:40"]
Näiden tuoksuherkkien ei koskaan kannata mennä ainakaan Pariisiin, Nizzaan, Miamiin, Pietariin eikä Moskovaan joissa naiset tuoksuttelevat voimakkaita tyrmäystuoksuja oikein olan takaa! :)
[/quote]
Olet oikeassa siinä, että sosiaalinen elämä ja muut mahdollisuudet jäävät helposti aika kapeiksi hajusteyliherkällä. Siihen ei vain ole hirveästi vastaansanomista, kun tulee sellaiset oireet, ettei mitään rajaa. Tuntuukin irvokkaalta juuri se, että kodin suojissa voi tehdä rehvakkaita suunnitelmia, että kyllä nyt sellaisen ja sellaisen kestää, mutta kaupungille lähdettyä sitä todellisuus lyö aika kovaa naamalle. Muistan kerran, kun tuli lähdettyä työkavereiden kanssa erääseen yleisötilaisuuteen. Siellä olikin sitten tiivis tunnelma ja hajusteita käytetty runsain määrin. En kehdannut jostain syystä lähteä sieltä kesken pois ja tuskaisena mietin vain, että ei taida olla tämä nyt kuitenkaan tällaisen kauheuden arvoista.
Itsellä ainoastaan läheisimmät ihmiset tietävät tästä jutusta. Ihan tarpeeksi hankalaa ilman hullun tai vähintään vaikean ihmisen leimaa, minkä saisi jos tällaisesta lähtisi laajemmin puhumaan. Aika ei ole vielä ihan kypsä. Viimeksi lääkäri sanoi minulle, että selvästi minulla on tuollaista ongelmaa, mutta lääketieteessä ei ole vielä tutkittu asiaa niin paljon, että siitä voisi sanoa oikein juuta tai jaata. Kysyi sitten vielä, että onko minulla kristinuskoa, josta saisin lisäapua. Eipä valitettavasti ollut sitä. Ihan ihmisen voimin vain pakko koittaa pärjätä. Olen yrittänyt pitää fysiikan kunnossa ja kokeilla erilaisia ravintolisiä, mutta ne ovat enemmän tuollaista hauska harrastus -osastoa. Minullakaan ei ole siis mitään ihmelääkettä käytössä, jota voisin nappailla niin, että selviäisin paremmin tuolla ihmisten ilmoilla.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:38"]
Minusta pieru haisee paremmalle kuin hajuvesi ja se on luonnontuoksu. En ymmärrä ihmisiä, jotka valittavat siitä. Aion jatkossakin piereskellä busseissa ja junassa hajuvesillä itsellä lätränneiden viereen joutuessani.
[/quote]
Senkun piereskelet, toivottavasti lorauttelet samalla vahingossa kuraa omiin housuihisi ja nolaat sillä vain itsesi.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:38"]
Minusta pieru haisee paremmalle kuin hajuvesi ja se on luonnontuoksu. En ymmärrä ihmisiä, jotka valittavat siitä. Aion jatkossakin piereskellä busseissa ja junassa hajuvesillä itsellä lätränneiden viereen joutuessani.
[/quote]
tiesitkö että jos satatuhatta suomalaista pieraisee samaan aikaan niin se ohentaa otsonikerrosta muutaman millin yllämme, koska se perseestäsi tuleva myrkky on tuhoisaa kaasua! kukista ja mausteista tehdyt tuoksut eivät vahingoita universumia samalla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 01:21"]
EU voisikin nyt tarttua tähän hajusteasiaan ja kieltää hajusteet ! Tästä voisi tehdä kansalaisaloitteen koska onhan kaikilla oikeus terveelliseen ympäristöön.
[/quote]
Meinaatko että EU johon kuuluu kärkimaina RANSKA jolla tuoksut ovat yksi elinkeino ja työllistää kymmeniä tuhansia ihmisiä, lähtee mukaan tuollaiseen kieltoon hikisten ja köyhien valittaja-suomalaisten takia? MUAHAHAHAHAHA! :DDDD
[/quote] En muuten ihmettele että juuri Ranska on kuuluisa hajuvesistään yms:sta, onhan Ranska kuuluisa myös "hygieniastaan" kautta historian. Siellä kun niitä hajuvesiä tarvittiin juuri likaisuuden peittämiseksi kun kylpeminen ei niin kiinnostanut. Nykyäänkin Ranska on vielä melko likainen paikka, sen huomaa mm kahviloissa, hotelleissa jne. (ja kun nyt joku kumminkin kysyy, niin joo, ihan oon omin silmin nähnyt.)
[/quote]
Tuo ranskalaisten pahanhajuisuus ja suihkussa käymättömyys on amerikkalaisten keksimä myytti.
Olen niin samaa mieltä kanssasi, ap. En itse ole tuoksuille yliherkkä, mutta tiettyyn aikaan kuukaudesta kaikki haisee aivan kamalalta. Nykyään ihmiset peseytyvät niin usein, että ei ole tarvetta käyttää parfyymiä peittämäään pahoja hajuja.
Mieluummin haistelen parfyymiä/partavesiä kuin viinan ja valkosipulin lemuisia ihmisiä, sekä pahan hajuista hengitystä ja lialta haisevia vierustovereita bussissa vieressäni.
Minulla on tutkitusti todella voimakas hajuaisti. Olen tämän takia yliherkkä monille hajuille, mm. rasvaiselle naamalle, pahoille hajuille hengityksessä (esim. ientulehdukset, hammasmätä, verensokerin korkeus, valkosipuli, viina, kuiva suu, liha, jne), rasvaiselle tukalle, kynsisienelle tai muille sienitulehdiksille, emätintulehdukselle, hiivalle, säärihaavalle, oksennukselle (haisee muuten hengityksessä tooodella pitkään vaikka olisi pessyt hampaat), homeelle, pilaantuneille tuotteille, huonoille hajusteille, jne. Joskus oksentelen rajusti kun en pysty käsittelemään näitä hajuja. Minä kärsin myös vaikeasta astmasta ja todella pahasta migreenistä. Jos joku suihkii jotain aivan kamalaa tätihajua koko taajaman täyteen niin kyllähän se pistää pihisemään, sitten vaihdan paikkaa jos tulee lähelle, ei se minulta sen kummemmin vaivaa vaadi.
Ja miksi helvetissä te luulette että hajusteita käyttävät ihmiset peittävät hien- tai jonkun muun paskan hajua? Hajusteita käytetään sen takia että tuoksuttaisiin hyvälle, sille hajusteelle, ei hielle ja hajusteelle. Minulle aiheuttaa pahoinvointia rasvoittuvan ihon haju, en siltikään ala nillittämään kenellekään aiheesta. Saatika komentaa kaikkia ihmisiä pistämään sieni- ja hiivatulehduksensa hoitoon. Olen varsin tyytyväinen jos tätä hajukomboa rikkoo joku hyvä tuoksu.
Käytän siis itse hajuvesiä, laadukkaita ja hillitysti. Muiden tuoksut voivat tehdä hajunsa tai määränsä puolesta pahaa mutta kuten jo aiemmin mainitsin niin aina voi poistua tilanteesta, olemme vapaita ihmisiä. Minulla on paha pölyallergia mikä vaikeuttaa paljon enemmän elämää myös muiden ihmisten osalta, tästä kun ei vain ole tullut muoti-ilmiötä niin siitä ei ole kukaan alkanut riehumaan.
Olen vähän kummastellut hajusteyliherkkyyttä kun siitä on tullut joku ihmeellinen villitys, kuitenkin olen koittanut olla heidän puolellaan. Nyt kun olen lukenut tätä keskustelua en enää tiedä jaksanko enää puolustella noin itsekkään tuntuista porukkaa.
En nyt kyllä ajatellut olla käyttämättä lempi tuoksuani siksi, että ulkovaatteiden läpi joku hajusteyliherkkä sen yleisessä tilassa haistaa ja saa jonkun hirvittävän kohtauksen. Sama kuin vaadittaisiin, että tiloissa joihin keliaakikko saapuu ei saa olla hippustakaan gluteenia.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 00:18"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 01:21"]
EU voisikin nyt tarttua tähän hajusteasiaan ja kieltää hajusteet ! Tästä voisi tehdä kansalaisaloitteen koska onhan kaikilla oikeus terveelliseen ympäristöön.
[/quote]
Meinaatko että EU johon kuuluu kärkimaina RANSKA jolla tuoksut ovat yksi elinkeino ja työllistää kymmeniä tuhansia ihmisiä, lähtee mukaan tuollaiseen kieltoon hikisten ja köyhien valittaja-suomalaisten takia? MUAHAHAHAHAHA! :DDDD
[/quote] En muuten ihmettele että juuri Ranska on kuuluisa hajuvesistään yms:sta, onhan Ranska kuuluisa myös "hygieniastaan" kautta historian. Siellä kun niitä hajuvesiä tarvittiin juuri likaisuuden peittämiseksi kun kylpeminen ei niin kiinnostanut. Nykyäänkin Ranska on vielä melko likainen paikka, sen huomaa mm kahviloissa, hotelleissa jne. (ja kun nyt joku kumminkin kysyy, niin joo, ihan oon omin silmin nähnyt.)
[/quote]
Tuo ranskalaisten pahanhajuisuus ja suihkussa käymättömyys on amerikkalaisten keksimä myytti.
[/quote]
Lisäksi eiköhän joka ikinen kolkka haiskahtanut keskiajalta eteenpäin 1800-luvun loppuun aika härskille.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:20"]
Olen myös herkistynyt hajusteille. Bussissa ja kaupoissa liikkuminen on todella tuskaa. Myös teatterit, konsertit yms tapahtumat, en pysty käymään. En valita koskaan, mutta kärsin todella paljon... Älkää ostako hajusteita lapsille. Muutenkin terveellisempää olla kokonaan ilman, ovat turhia myrkkyjä.
[/quote]
Suosittelen kaikille teille "yliherkille", että yritätte saada oman elimistönne ja mielenne ja immuunipuolustuksenne kuntoon. Hajuja, sähköä, sitä, tätä ja tuota. Aika kumma että muut kanssakulkijat eivät kärsi. Vika on kuule ihan sinussa itsessäsi! Tee sille jotakin äläkä vaadi muita rajoittamaan elämäänsä sinun oikkujesi takia.
[/quote]
Haluatko sanoa nämä asiat myöskin keuhkoni tähystäneelle lääkärille? Käski minun välttää kaikkea mikä ärsyttää keuhkoja, myös hajusteita koska olen saanut niistä astmakohtauksen monta kertaa. Eivät osanneet erikoissairaanhoidossa ja keuhkopolilla oikein neuvoa, mutta sinähän voisit mennä sinne töihin, potilaita ja lääkäreitä valistamaan.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 03:39"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:20"]
Olen myös herkistynyt hajusteille. Bussissa ja kaupoissa liikkuminen on todella tuskaa. Myös teatterit, konsertit yms tapahtumat, en pysty käymään. En valita koskaan, mutta kärsin todella paljon... Älkää ostako hajusteita lapsille. Muutenkin terveellisempää olla kokonaan ilman, ovat turhia myrkkyjä.
[/quote]
Suosittelen kaikille teille "yliherkille", että yritätte saada oman elimistönne ja mielenne ja immuunipuolustuksenne kuntoon. Hajuja, sähköä, sitä, tätä ja tuota. Aika kumma että muut kanssakulkijat eivät kärsi. Vika on kuule ihan sinussa itsessäsi! Tee sille jotakin äläkä vaadi muita rajoittamaan elämäänsä sinun oikkujesi takia.
[/quote]
Haluatko sanoa nämä asiat myöskin keuhkoni tähystäneelle lääkärille? Käski minun välttää kaikkea mikä ärsyttää keuhkoja, myös hajusteita koska olen saanut niistä astmakohtauksen monta kertaa. Eivät osanneet erikoissairaanhoidossa ja keuhkopolilla oikein neuvoa, mutta sinähän voisit mennä sinne töihin, potilaita ja lääkäreitä valistamaan.
[/quote]
Mutta lääkäri ei neuvonut muita välttämään hajusteiden käyttöä kuin sinun. Käskeehän lääkäri keliakiapotilaansakin välttämään gluteenia mutta kyllä muut saavat edelleen tehdä ruokansa miten lystää, heillä ei edes ole muoti-ilmiötä.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 03:45"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 03:39"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:26"] [quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:20"] Olen myös herkistynyt hajusteille. Bussissa ja kaupoissa liikkuminen on todella tuskaa. Myös teatterit, konsertit yms tapahtumat, en pysty käymään. En valita koskaan, mutta kärsin todella paljon... Älkää ostako hajusteita lapsille. Muutenkin terveellisempää olla kokonaan ilman, ovat turhia myrkkyjä. [/quote] Suosittelen kaikille teille "yliherkille", että yritätte saada oman elimistönne ja mielenne ja immuunipuolustuksenne kuntoon. Hajuja, sähköä, sitä, tätä ja tuota. Aika kumma että muut kanssakulkijat eivät kärsi. Vika on kuule ihan sinussa itsessäsi! Tee sille jotakin äläkä vaadi muita rajoittamaan elämäänsä sinun oikkujesi takia. [/quote] Haluatko sanoa nämä asiat myöskin keuhkoni tähystäneelle lääkärille? Käski minun välttää kaikkea mikä ärsyttää keuhkoja, myös hajusteita koska olen saanut niistä astmakohtauksen monta kertaa. Eivät osanneet erikoissairaanhoidossa ja keuhkopolilla oikein neuvoa, mutta sinähän voisit mennä sinne töihin, potilaita ja lääkäreitä valistamaan. [/quote] Mutta lääkäri ei neuvonut muita välttämään hajusteiden käyttöä kuin sinun. Käskeehän lääkäri keliakiapotilaansakin välttämään gluteenia mutta kyllä muut saavat edelleen tehdä ruokansa miten lystää, heillä ei edes ole muoti-ilmiötä.
[/quote]
Jos minä syön jotain missä on gluteenia ei se hyppää itsestään sinun ruokalautasellesi. Jos sinä kaadat litran lemuvettä päällesi ja astut sen jälkeen täyteen bussiin joutuu kaikki muutkin matkustajat haistelemaan lemuasi, huolimatta siitä tuleeko oireita vai ei, tykkääkö lemustasi vai ei.
Miten tuntuu että tämäkin on taas vain ja ainoastaan suomalaisten ongelma.
Parempi kun kaikki suomalaiset vaan pysyisivät omissa poteroissaan, eivätkä söisi, joisi ja haisisi kanssaihmisten keskuudessa.Eivätkä ainakaan tarjoaisi kenellekään mirtään syötävää tai söisi mitään muiden ihmisten läsnäollessa. Aina joukkoon mahtuu joku allerginen, joka kuolee jos samassa bussissa joku syö mandariinin.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:18"]Minä saan jopa toisten käyttämästä hajuvedestä päänsäryn. Ei tarvitse kuin istua bussissa jonkun vieressä ja päänsärky alkaa.
Itse en voi laittaa ollenkaan.
[/quote]
ketä kiinnostaa? ei ole minun päänsärky
Yks on kanssa hiuslakka. Yleisesaä vessassa kun joku menee ja suihkuttaa kunnolla. Ei oi kivaa, menee ihan tukkoon.