Hillitkää hajusteintoa, please!
Tuosta pikkutytölle tuoksua sopivaa miettivästä ketjusta hämmästyneenä totean vaan, että toivottavasti ihmiset jaksaisivat ja älyäisivät huomioida kanssaihmiset myös hajusteasiassa. Eli mielellään ei tupsuteltaisi ylenpalttisesti ja kaikista mieluiten ei ollenkaan.
Kommentit (163)
Sulkeukaa te hajuvedestä valittajat paineeseen komeroon, minne ei varmasti hajut kulkeudu eikä meidän tarvitse haistella teidän hien ja paskan hajua. Mulla ainakin sen verran hyvin hajuaisti toimii että haistan ihmisen ku ihmisen hien/paskan/pillumehun-ym-hajun. Ikävä kyllä se kerta päivässä suihkua ei vaan riitä :) ainiin mutta tehän täällä vauhkoajat käytte vain 1-2 VIIKOSSA suihkussa (kyselyn mukaan) ja ette muka haise.. Paskanmarjat.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:57"]Sulkeukaa te hajuvedestä valittajat paineeseen komeroon, minne ei varmasti hajut kulkeudu eikä meidän tarvitse haistella teidän hien ja paskan hajua. Mulla ainakin sen verran hyvin hajuaisti toimii että haistan ihmisen ku ihmisen hien/paskan/pillumehun-ym-hajun. Ikävä kyllä se kerta päivässä suihkua ei vaan riitä :) ainiin mutta tehän täällä vauhkoajat käytte vain 1-2 VIIKOSSA suihkussa (kyselyn mukaan) ja ette muka haise.. Paskanmarjat.
[/quote]
Kyllä kerta päivässä suihkua riittää oikein hyvin normaalille ihmiselle. Poikkeuksia toki löytyy.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:57"]Sulkeukaa te hajuvedestä valittajat paineeseen komeroon, minne ei varmasti hajut kulkeudu eikä meidän tarvitse haistella teidän hien ja paskan hajua. Mulla ainakin sen verran hyvin hajuaisti toimii että haistan ihmisen ku ihmisen hien/paskan/pillumehun-ym-hajun. Ikävä kyllä se kerta päivässä suihkua ei vaan riitä :) ainiin mutta tehän täällä vauhkoajat käytte vain 1-2 VIIKOSSA suihkussa (kyselyn mukaan) ja ette muka haise.. Paskanmarjat.
[/quote]
Itse käyn päivittäin suihkussa ja en haise yhtään mielekkään muulle kun puhtaalle ihmiselle. Mutta sinä olet oikea malliesimerkki hajusteiden käyttäjästä. Need I say more?
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:55"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:36"]Minua ei voisi vähempää kiinnostaa se onko toiset naiset tyylikkäitä vai ei. Minulle riittää se että olen siisti ja normaali ja se että mieheni rakastaa minua juuri tällaisena.
mutta mikä minua kiinnostaa on se että joidenkin ihmisten terveys kärsii kun toiset tahallaan lemuttavat ympäristönsä.
ja 7lle.. Nämä lemuttajat kutsuvat meitä luulosairaiksi joten en näe mitään pahaa mitä sanoin varsinkin kun on maalaisjärkeä että ei tarvitse peittää itseään turhilla hajuilla jos ei pahalle haise
[/quote]
Parfyymin tarkoitus on tuottaa iloa kantajalleen ja niille, joilla on pääsy hänen henkilökohtaiselle alueelleen. -7
[/quote]
Valitettavasti yliherkille se ei näin tapahdu vaa se haisee sinne toiselle puolelle huonetta
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:53"]Haha, haiskaa toki rauhassa kuselle ja paskalle. Ällöttävää. Käyn suihkussa päivittäin, joskus montakin kertaa ja harrastan hajuvesiä. Lälläslää.
[/quote]
Tämä viesti jos mikä kertoo sen, että hajuvesiä käyttävät yrittävät peittää omaa pahaa hajuaan.
Olen nelikymppinen mies ja pakon edessä järjestänyt elämäni niin, että voin tehdä töitä enimmäkseen kotona. Kymmenen vuotta sitten herkistyin suurin piirtein yhdessä yössä monentyyppisille yhdisteille, niin että muille ihmisille vaarattomat pitoisuudet esim. hajusteita, voivat pistää minut vuodelepokuntoon moneksi päiväksi ja lisäksi viedä sietokyvyn entistä huonommaksi pitkäksi aikaa. Olen kapinoinut tilaani vastaan, mutta elämä on helpottanut hyväksyttyäni, että pari tuntia voimakkaasti hajustetussa tai juuri maalatussa suljetussa tilassa vievät terveyden ja työkyvyn viikoksi - riippumatta siitä, mitä mieltä asiasta olen. Oireisiin liittyy pahoinvointia, tasapainohäiriöitä, uskomatonta voimattomuutta, silmä-ärsytystä, tokkuraisuutta ja oksentelua. Harkitusti voi hoitaa jotain työpalavereja, jos on järjestänyt pari päivää toipumisaikaa. Sietokyky on onneksi myös hiukan parantunut, kun olen pystynyt pysymään riittävän kauan erossa liian kovilta altistuksilta. Yleisesti voin paremmin nyt kuin viisi vuotta sitten.
Omaan selviytymisstrategiaani on kuulunut salata ongelmani muulta maailmalta, sillä ymmärrystä on kovin niukasti tarjolla. Jos olisin ennen sairastumistani kuullut jonkun puhuvan jostain hajusteongelmista, olisin itsekin varmasti nauranut. Kanssani työskentelevät ihmiset tai ketkä tahansa muut eivät siis voi tietää, miten pahoja ongelmia minulle aiheuttavat. En valita, enkä esitä kenellekään mitään vaatimuksia.Nyt elämä on tosiaan aivan uskomatonta sinnittelyä ja mikä tahansa kohtuullinenkin päivä voi mennä täysin pilalle, kun joku kanssaihminen kokee tarpeelliseksi haista metrien päähän hajusteaineilta. En voi muuta sanoa, kuin kehottaa olemaan todella, todella varovainen, että minkälaisille myrkyille itsensä altistaa, kun noista ei ole olemassa mitään pitkän aikavälin seurantatutkimuksia. Yhdessä elämässä ei ole montaa terveyttä pilattavaksi. Jos ette pysty kuvittelemaan mitään tällaista, niin voitte pitää itseänne onnekkaina.
Kysyttiin ulosteen hajusta. Itse en saa oireita hajuista niiden kulttuurisen vastenmielisyyden perusteella, vaan siitä että ei ole toleranssia noiden hajusteiden ja muiden sisältämille myrkyille.
Mutta minäpä menen nukkumaan hajusteettomien vällyjen väliin ja ihanan puhtaalta ihmiseltä ja hajustevapaalta tuoksuvan mieheni viereen
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 01:01"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:55"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:36"]Minua ei voisi vähempää kiinnostaa se onko toiset naiset tyylikkäitä vai ei. Minulle riittää se että olen siisti ja normaali ja se että mieheni rakastaa minua juuri tällaisena. mutta mikä minua kiinnostaa on se että joidenkin ihmisten terveys kärsii kun toiset tahallaan lemuttavat ympäristönsä. ja 7lle.. Nämä lemuttajat kutsuvat meitä luulosairaiksi joten en näe mitään pahaa mitä sanoin varsinkin kun on maalaisjärkeä että ei tarvitse peittää itseään turhilla hajuilla jos ei pahalle haise [/quote] Parfyymin tarkoitus on tuottaa iloa kantajalleen ja niille, joilla on pääsy hänen henkilökohtaiselle alueelleen. -7 [/quote] Valitettavasti yliherkille se ei näin tapahdu vaa se haisee sinne toiselle puolelle huonetta
[/quote]
Niin, tälle ei valitettavasti voi mitään. Maailma ei lakkaa käyttämästä hajusteita siksi, että osa ihmisistä on hajusteille yliherkkiä. Kaipungit ja kauppakeskukset eivät myöskään lopeta kirkkaiden valojen käyttöä, vaikka ne voivat aiheuttaa joillekuille voimakasta migreeniä, ja kalan savustajia ei ajeta pois toreilta, vaikka jotkut ovat kuolettavasti allergisia kalalle. Monet asiat toimivat enemmistön ja oletetun keskivertoihmisen ehdoilla. -7
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 01:05"]
Olen nelikymppinen mies ja pakon edessä järjestänyt elämäni niin, että voin tehdä töitä enimmäkseen kotona. Kymmenen vuotta sitten herkistyin suurin piirtein yhdessä yössä monentyyppisille yhdisteille, niin että muille ihmisille vaarattomat pitoisuudet esim. hajusteita, voivat pistää minut vuodelepokuntoon moneksi päiväksi ja lisäksi viedä sietokyvyn entistä huonommaksi pitkäksi aikaa. Olen kapinoinut tilaani vastaan, mutta elämä on helpottanut hyväksyttyäni, että pari tuntia voimakkaasti hajustetussa tai juuri maalatussa suljetussa tilassa vievät terveyden ja työkyvyn viikoksi - riippumatta siitä, mitä mieltä asiasta olen. Oireisiin liittyy pahoinvointia, tasapainohäiriöitä, uskomatonta voimattomuutta, silmä-ärsytystä, tokkuraisuutta ja oksentelua. Harkitusti voi hoitaa jotain työpalavereja, jos on järjestänyt pari päivää toipumisaikaa. Sietokyky on onneksi myös hiukan parantunut, kun olen pystynyt pysymään riittävän kauan erossa liian kovilta altistuksilta. Yleisesti voin paremmin nyt kuin viisi vuotta sitten.
Omaan selviytymisstrategiaani on kuulunut salata ongelmani muulta maailmalta, sillä ymmärrystä on kovin niukasti tarjolla. Jos olisin ennen sairastumistani kuullut jonkun puhuvan jostain hajusteongelmista, olisin itsekin varmasti nauranut. Kanssani työskentelevät ihmiset tai ketkä tahansa muut eivät siis voi tietää, miten pahoja ongelmia minulle aiheuttavat. En valita, enkä esitä kenellekään mitään vaatimuksia.Nyt elämä on tosiaan aivan uskomatonta sinnittelyä ja mikä tahansa kohtuullinenkin päivä voi mennä täysin pilalle, kun joku kanssaihminen kokee tarpeelliseksi haista metrien päähän hajusteaineilta. En voi muuta sanoa, kuin kehottaa olemaan todella, todella varovainen, että minkälaisille myrkyille itsensä altistaa, kun noista ei ole olemassa mitään pitkän aikavälin seurantatutkimuksia. Yhdessä elämässä ei ole montaa terveyttä pilattavaksi. Jos ette pysty kuvittelemaan mitään tällaista, niin voitte pitää itseänne onnekkaina.
Kysyttiin ulosteen hajusta. Itse en saa oireita hajuista niiden kulttuurisen vastenmielisyyden perusteella, vaan siitä että ei ole toleranssia noiden hajusteiden ja muiden sisältämille myrkyille.
[/quote] Hieno ja asiallinen kirjoitus! Ja hyvin toit myös esille sen, että tuo yliherkkyys voi tosiaan tulla suunnilleen "yhdessä yössä". Ensin sitä normi ihmisenä voi pitää ihan naurettavana pelleilynä että jotkut valittaa hajuista kunnes yhtä äkkiä tajuaakin itse olevansa niille todella herkkä. Tää voi käydä ihan yhtä nopeasti kuin esim se, että ennen on voinut värjätä hiuksiaan ja yht äkkiä ei enää oikkaan koska silmät turpoavat umpeen päänahka menee "paiseille" jne.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 01:13"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 01:01"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:55"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:36"]Minua ei voisi vähempää kiinnostaa se onko toiset naiset tyylikkäitä vai ei. Minulle riittää se että olen siisti ja normaali ja se että mieheni rakastaa minua juuri tällaisena. mutta mikä minua kiinnostaa on se että joidenkin ihmisten terveys kärsii kun toiset tahallaan lemuttavat ympäristönsä. ja 7lle.. Nämä lemuttajat kutsuvat meitä luulosairaiksi joten en näe mitään pahaa mitä sanoin varsinkin kun on maalaisjärkeä että ei tarvitse peittää itseään turhilla hajuilla jos ei pahalle haise [/quote] Parfyymin tarkoitus on tuottaa iloa kantajalleen ja niille, joilla on pääsy hänen henkilökohtaiselle alueelleen. -7 [/quote] Valitettavasti yliherkille se ei näin tapahdu vaa se haisee sinne toiselle puolelle huonetta
[/quote]
Niin, tälle ei valitettavasti voi mitään. Maailma ei lakkaa käyttämästä hajusteita siksi, että osa ihmisistä on hajusteille yliherkkiä. Kaipungit ja kauppakeskukset eivät myöskään lopeta kirkkaiden valojen käyttöä, vaikka ne voivat aiheuttaa joillekuille voimakasta migreeniä, ja kalan savustajia ei ajeta pois toreilta, vaikka jotkut ovat kuolettavasti allergisia kalalle. Monet asiat toimivat enemmistön ja oletetun keskivertoihmisen ehdoilla. -7
[/quote]
Kyllä voi. Tutkimusta asiasta voisi lisätä, vaikka kosmetiikkateollisuus ei tätä hyväksyisikään. Jo nyt tiedetään, että 10-20 prosenttia populaatiosta kärsii nykyaikaisiin hajusteisiin liittyvistä terveyshaitoista tai ei siedä niitä. Monet silti käyttävät, kun luullaan, että kyseessä on jokin erityisen hyvä juttu. Moni vahingollinen toiminta on jäänyt pois sitä mukaan, kun tieto ja ymmärrys paranee. Vai käyttääkö joku vielä lyijypitoisia meikkejä tai radiumilla höystettyä hammastahnaa. Jos pitää valitaa lapsen terveys ja hajustaminen, niin ei itsellä ainakaan ole vaikea valinta.
EU voisikin nyt tarttua tähän hajusteasiaan ja kieltää hajusteet ! Tästä voisi tehdä kansalaisaloitteen koska onhan kaikilla oikeus terveelliseen ympäristöön.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:40"]
jopa ne kalliit hajusteet haisee kemikaaleille jos on herkkä. Ja kyllä tiedän ihmisiä jotka laittaa hirveitä summia parfyymeihinsä
[/quote]
Laittaako ne rahaa 30 euroa per pullo ja ostaa niitä 6-10 kpl?
Vai ostavat 2 kpl 250 euron tuoksua???!
Niillä kun on eroa, ja esimerkiksi minä en saa migreenikohtausta mistään tuoksuöljyistä jotka valmistettu Ranskan Grassessa parhaista luonnollisista raaka-aineista ja maksavat 250 euroa per 10 ml mutta ne kestävätkin kauan hintaansa nähden, ja kaikki astmaatikkokaveritkin sanovat etteivät nämä minun tuoksut aiheuta heille oireita.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 01:05"]
[/quote]
Tää nyt kuitenkin on HIEMAN vakavampi asia kuin nää *tulee vähän pää pipiksi*-vinkujat. Sympatiani sulle.
Muiden hajusteiden käyttö tai käyttämättömyys ei minulle sinällään kuulu, mutta mietin kyllä aina välillä, etteikö joitakin ala jo itseäkin huimaamaan se ympärillä leijuva hajustepilvi? Mun mielestä parfyymin kanssa laitetaan ihorasvat yms. hajusteettomina, jos taas voimakkaan tuoksuista voidetta laittaa koko kroppaan, parempi olla lisäämättä enää hajuvettä siihen erikseen. Hyvät tuoksut ovat mukavia kohtuullisina "annoksina", mutta se, että haistat ihmisen ennen kuin näet häntä, on kyllä täydellinen nou nou, vaikka tuoksu ei paha noin muuten olisikaan. Naisia pahempia on yleensä nuoret miehet, joiden Axet sun muut tuoksuu kaupassakin toiseen hyllyväliin asti.
Te kuvittelette että ihmiset käyttää liikaa tuoksuja jostain parfyymipullosta mutta totuus on se että pahimpia hajupommeja on tekstiilien huuhteluaineet!
Olin kuvitellut että kaveri lotraa aina kamalasti hajuvettä päällensä mutta tajusin vastan kun olin hänen luona kylässä jolloin roiskautin kastiketta paidalleni ja hän pesi sen, että se onkin se hänen huuhteluaineen voimakas jasmiini-vanilja-mikälie tuoksu jolle myös se minun paita löyhkäsi pesun jälkeen. Nuo hajustetut huuhteluaineet ja myös saman kaltaiset pyykinpesuaineet pitäisi lailla kieltää, ne on 50 kertaa voimakkaampia kuin mitkään tuoksupullot!
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:20"]Olen myös herkistynyt hajusteille. Bussissa ja kaupoissa liikkuminen on todella tuskaa. Myös teatterit, konsertit yms tapahtumat, en pysty käymään. En valita koskaan, mutta kärsin todella paljon... Älkää ostako hajusteita lapsille. Muutenkin terveellisempää olla kokonaan ilman, ovat turhia myrkkyjä.
[/quote]
Auttaisiko allergialääke etukäteen otettuna?Kuulostaa surulliselta että joudut jäämään pois mukavista paikoista hajusteyliherkkyyden vuoksi.
Hämmentävää miten tietämättömiä ihmisiä täällä on! Itse sairastan vaikeaa astmaa, ja minulla kaikki voimakkaat hajusteet laukaisevat astmakohtauksen, vahvasta lääkityksestä huolimatta. Saan ihan yhtälailla oireita myöskin tupakansavusta, nuotionsavusta, suitsukkeista, voimakkaasti tuoksuvista hajustekynttiloistä yms. Ennen astman puhkeamista en ollut yhtä herkkä hajusteille, joskin useimmat niistä on aina haissut pahalle nenässäni, ehkä kaikilla vaan ei ole yhtä herkkä hajuaisti jo lähtökohtaisesti, ja siksi hajustetta laitetaan aivan liikaa tai ostetaan halpoja markettilitkuja?
Mutta joo, kyllä moni tuoksulotraaja on siinä kohtaa oikeasti säikähtänyt, kun olen saanut junassa kohtauksen. Hengitys vaan alkaa pihisemään ja rohisemaan, yskittää kamalasti ja keuhkoista nousee räkää. Keuhkolääkärini mukaan ainut hoito tähän hajusteherkkyyteen on kaikkien keuhkoputkia ärsyttävien hajusteiden välttely. En voi käydä enää konserteissa enkä teatterissa ollenkaan...
Ennen tykkäsin läträtä tuoksuilla. Sitten tulin raskaaksi, ja kaikki tuosut oksettivat niin paljon, että oli pakko vaihtaa hajuttomiin tuotteisiin. Rexonan roll-onkin oksetti! Nyt kun vauva on jo kohta vuoden ja välillä olen koittanut jotain tuoksullisia tuotteita, niin ei vaan pysty. Hyi että, mille joku Arielkin haisee nyt kun taas haistaa kunnolla. Näihin kaikkiin hajuihin oli vaan niin turtunut, että oikeastaan niitä ei enää edes haistanut.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:36"]Minua ei voisi vähempää kiinnostaa se onko toiset naiset tyylikkäitä vai ei. Minulle riittää se että olen siisti ja normaali ja se että mieheni rakastaa minua juuri tällaisena.
mutta mikä minua kiinnostaa on se että joidenkin ihmisten terveys kärsii kun toiset tahallaan lemuttavat ympäristönsä.
ja 7lle.. Nämä lemuttajat kutsuvat meitä luulosairaiksi joten en näe mitään pahaa mitä sanoin varsinkin kun on maalaisjärkeä että ei tarvitse peittää itseään turhilla hajuilla jos ei pahalle haise
[/quote]
Parfyymin tarkoitus on tuottaa iloa kantajalleen ja niille, joilla on pääsy hänen henkilökohtaiselle alueelleen. -7