Hillitkää hajusteintoa, please!
Tuosta pikkutytölle tuoksua sopivaa miettivästä ketjusta hämmästyneenä totean vaan, että toivottavasti ihmiset jaksaisivat ja älyäisivät huomioida kanssaihmiset myös hajusteasiassa. Eli mielellään ei tupsuteltaisi ylenpalttisesti ja kaikista mieluiten ei ollenkaan.
Kommentit (163)
Toiset nyt ovat niitä erityisherkkiä, jotka aistivat kaikki hajut miljardikertaa voimakaampina. Sen vuoksi en käytä hajuvesiä töissä. Viihteellä törmää usein paskanhajuisiin ihmisiin, jotka hikoilevat. Silloin mieto tuoksu voi olla paikallaan, jopa suotavaa.
Eikö aistiyliherkkyydet liity yleensä Aspergerin syndroomaan?
Ainakin vastaajat vaikuttavat melkoisilta assburgereilta kun tätä ketjua lukee...
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 07:32"]
Eikö aistiyliherkkyydet liity yleensä Aspergerin syndroomaan?
Ainakin vastaajat vaikuttavat melkoisilta assburgereilta kun tätä ketjua lukee...
[/quote]
Uutta tietoa, vain palsta mammalla. =D
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 01:40"]
Näiden tuoksuherkkien ei koskaan kannata mennä ainakaan Pariisiin, Nizzaan, Miamiin, Pietariin eikä Moskovaan joissa naiset tuoksuttelevat voimakkaita tyrmäystuoksuja oikein olan takaa! :)
[/quote]
jeps, täytyy pysytellä kaukana noista paikoista.
sellainen vieno tuulahdus on ihan ok, mutta jos se hajuvana jää vellomaan ilmaan kun henkilö on kävellyt ohi ja sitten tulee ja menee toinen hajuvana ja sen jälkeen seuraava... soppa on valmis, ei ainakaan minun nuppi sellaista kestä. Niitä tuoksuja ei tarvitse laittaa kuin ihan pienen pieni määrä niin se riittää. Ei mitään suihkautus kummallekin puolelle kaulaa ja tissien väliin ja haaroväliin ja ranteisiin. Se on yksinkertaisesti ihan liikaa.
Sinällään kun ajattelee, niin ovathan hajusteet aika turhia. Käytän itse niitä lähinnä ravintoloissa. Kaapissa on muutama tuoksu, jotka ovat olleet siellä jo vuosia ja laimentuneet.
Toisaalta ihmettelen myös tätä hajusteyliherkkyys"buumia". Suurin osa näistä on varmaan niitä neurootikkoja, joilla on muutakin mentaalipuolen ongelmaa. Usein tyypillinen hajusteyliherkkä on keski-ikäinen nainen, joka hätääntyy muistakin asioista kuin hajuista. Tiedän kyllä ihan oikeastikin hajusteille voimakkaasti reagoivia ihmisiä, joilla menee silmät ihan punaiseksi ym. joten sen vuoksi uskon myös hajusteyliherkkyyteen.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 07:37"]
Sinällään kun ajattelee, niin ovathan hajusteet aika turhia. Käytän itse niitä lähinnä ravintoloissa. Kaapissa on muutama tuoksu, jotka ovat olleet siellä jo vuosia ja laimentuneet.
Toisaalta ihmettelen myös tätä hajusteyliherkkyys"buumia". Suurin osa näistä on varmaan niitä neurootikkoja, joilla on muutakin mentaalipuolen ongelmaa. Usein tyypillinen hajusteyliherkkä on keski-ikäinen nainen, joka hätääntyy muistakin asioista kuin hajuista. Tiedän kyllä ihan oikeastikin hajusteille voimakkaasti reagoivia ihmisiä, joilla menee silmät ihan punaiseksi ym. joten sen vuoksi uskon myös hajusteyliherkkyyteen.
[/quote]
Minulle on kaksi keuhkolääkäriä sanonut, että homeesta astman saaneet saavat helposti lisäksi hajusteyliherkyyden. Näin kävi minullekin. Minulla on hankala astma ja hajusteista tulee pahimmillaan niin paha astmakohtaus, että joudun päivystykseen kortisonitippaan ja sairaslomalle. Se onkin melko vekkuli tunne, kun lääkkeet ei ala auttaa ja tajuaa, että tähän voi kuolla...
Mieti vielä, miten paljon keski-ikäinen nainen on itse elämänsä aikana käyttänyt erilaisia hajusteita. Kyllähän siinä altistusta vuosien varrella tulee paljonkin.
Ei hajusteille allergiset voi paljon matkustellakaan. Lentokoneessa myydään hajuvesiä ja joku ääliö niitä aina alkaa suihkuttelemaan siellä ja muutenkin monet lotraa itsensä päästä varpaisiin hajuihin jo kotona. Verkkarit voi olla päällä, mutta hiuksista varpaisiin on erilaista tuoksua tungettu itseensä.
Jos pitää valita hajuvesi-ihminen tai sitten sellainen naturelli, joka tuoksahtaa hielle, kuselle, tupakille niin valitsen sen hajuvesi-ihmisen. Joskus tuollainen "luonnonlapsi" tulee liikennevälineessä istumaan viereen ja melkein silmät vuotaa ja oksennusta saa niellä alas, kun ominaistuoksu on just sitä itseään. Hajuvesityypin kohdalla yritän usein tunnistaa, mikä tuoksu kyseessä, kun nenän muistiin on tallentunut aika monta merkkiä.
Ettekö te pöljät tajua, että hajusteille allerginen yleensä haistaa hajustettua ihmistä paremmin? Haistaa siis myös omat hajut muita paremmin, joten tuskin liikkuu missään paskalta ja hieltä haisevana. Ihmiset jotka haisevat pahalta, ovat yleensä oikeasti jonkun luokan "hippejä", järkkyneitä mieleltään tai muuten vain laiskoja huolehtimaan hygieniastaan.
Jos pitää valita hajuvesi-ihminen tai sitten sellainen naturelli, joka tuoksahtaa hielle, kuselle, tupakille niin valitsen sen hajuvesi-ihmisen.
Hajusteiden käyttö ei ole sama asia kuin hygienia. Tämä taitaa kuulua perusopetuksen oppimäärään. Meidän taloudessa ei käytetä mitään hajusteita. Itse käyn 1-2 kertaa päivässä pesulla ja käytän saippuaa. Kaikki hygieniatuotteet ja pesuaineet saa nykyisin kaupasta ilman hajusteita. Mahdotonta ymmärtää sitäkin, että jos joku haluaa niitä hajusteita harrastaa, niin miksi ei sitten käytä niitä high class -hajuvesiä, vaan sen sijaan pitää olla halvimmilla teollisilla myrkyillä ryyditettyjä mikä minkäkin hajuisia pesu-, huuhtelu-, hiustuote-, ym. aineita päällä haisemassa. Jos siinä jotain hajuvettä on ohessa käyttänyt, niin tuskin se sieltä alta edes erottuu. Huonosti on asiat, jos kuvittelette "pesevänne" lisäämällä hajustetta sen sijaan, että pesisitte ja vaihtaisitte vaatteita puhtaisiin.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:12"]
Niinpä. Hajusteet on niin tarpeettomia muutenkin, hajuvesistä nyt puhumattakaan. Voivat aiheuttaa jollekin hengenvaarallisen astmakohtauksen, jopa kuoleman, mutta eipä se monia tunnu hetkauttavan.
[/quote]
Hajusteista joutuu turhia kemikaaleja ja karsinogeenejä elimistöön. Ftalaattien vaikutukset aletaan jo tuntea yleisellä tasolla mutta ihmisten tietämys hajusteista on kovin heikonlaista. Molemmat ovat hormonihäirikköjä.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:20"]
Ja nyt joulun aikaan erityisesti joulukuuset ovat melkoisia hajupommeja. Saavat ainakin minut ihan tukkoon.
Ap
[/quote]
Puhumattakaan hyasinteista ja joulutähdistä. Sukulaiset antavat meille niitä joka vuosi vaikka tietävät että olemme astmaperhe. Kukat lähtevät oitis naapurille sen jälkeen kun sukulainen on poistunut taloudestamme.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 08:40"]
Ettekö te pöljät tajua, että hajusteille allerginen yleensä haistaa hajustettua ihmistä paremmin? Haistaa siis myös omat hajut muita paremmin, joten tuskin liikkuu missään paskalta ja hieltä haisevana. Ihmiset jotka haisevat pahalta, ovat yleensä oikeasti jonkun luokan "hippejä", järkkyneitä mieleltään tai muuten vain laiskoja huolehtimaan hygieniastaan.
[/quote] Niinpä, tota just yritin selittää mut ei vaan mennyt perille. Luin muuten allergia/astmaliiton sivuilta että hajusteyliherkkiä on jo yli 40%, eli ei mikään pieni määrä.
Hajuvesien käyttäjät ovat väkivaltaista porukkaa. Tykkäävät siitä kun saavat kiduttaa ja alistaa muita. Sadisteja. Turkikset siis sopivat kuvaan hyvin.
Mulle hajusteet saa tosi huonon olon, keuhkoihin alkaa koskemaan, sylkirauhase, kilpirauhanen ja kieli alkaa turpoamaan, eli tulee kuristumisen tunne ja kuola alkaa vaahtoamaan ja oksettaa. Koen että hajuvedenkäyttäjä haluaa henkilokohtaisesti rankaista minua ja kostaa minulle jotain. Sama kuin piiskaisi minua ruoskalla.
Nauttikaapa vaan ihanuudestanne, väkivaltafanaatikot!
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:54"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:51"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:37"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:30"] [quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:27"] [quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:14"] Se on kumma että vain Suomessa kaikki ovat allergisia minun 300 euroa maksavalle tuoksulle ja minun käyttämilleni minkki- ja kettuturkiksille :DDD Kaikelle sellaiselle mikä on kallista eikä ihan kaikkien saavutettavissa. Kateus ja katkeruus tekee ihmisistä sairaita ja allergisia, omissa päissään siis. [/quote] EI JOHDU KATEUDESTA! Se nyt vaan on lääketieteellinen totuus että joidenkin ihmisten aistit on vaan niin älyttömän paljon kehittyneenpiä kuin toisten. Joillain on täydellinen näkö, joillekin ei riitä edes +8/-8 lasit, jotkut kestää hyvin kipua toiset ei, jotkut ei kuule vaikka kuinka huutais jotkut kuulee kaikki pienetkin äänet joten MITEN SE NYT ON NIIN VAIKEA TAJUTA ETTÄ JOIDENKIN HAJUAISTI ON NIIN YLIKEHITTYNYT??????????????????? Itse en mene kauppaan jossa tarjoillaan esim pipareita ja glögiä koska hajua saa minut oksentamaan, bussissa yritän aina vaihtaa paikkaa jos joku tuoksahtaa hajuvedelle, pissalle, viinalle, tupakalle, bensalle, joillekin lääkkeille/vitmiineille, valkosipulille, kuukautisille, hampaan juuritulehdukselle jne jne. koska tulen niistä huonovointiseksi. Minulla on 1 hiuslakka jonka hajua siedän, pyykinhuuhteluaineita en voi käyttää, en tee esim poppareita koska en kestä hajua, myös monet ruuat saavat minut oksentamaan (esim kesä- ja kaalikeitto). Minua EI häiritse sinun turkkisi, on se nyt maksanut mitä vaan, mutta jos sinulla on esim juuritulehdus hampaissa tai korvatulehdus, tai käytät tiettyjä antibiootteja niin en halua istua vieressäsi. Hajuaistiani on tutkittu ja sille EI VOI MITÄÄN että se on niin hyvä! [/quote] Vaikutat hysteeriseltä, sopii hyvin hajusteyliherkkyyteesi kanssa. [/quote] Ihan sama mulle, ei liikuta pätkääkään miltä mä sinun mielestäsi vaikutan. On vain täysin naurettavaa, että jotkut on oikeesti niin tyhmiä, etteivät tajua miten erilailla ihmisillä noi aistit toimii. Mulla esim on hyvä kuulo, aistin herkästi myös kivun, näkö on suht huono ja hajuaisti sitten ihan super luokkaa. Mutta syytön mä siihen olen jos sinun hajuaistisi on huono, ehkä sulla sitten vastaavasti joku muu aisti on hyvä. [/quote] En oo toi aiempi mutta ei todellakaan tarvitse olla huono hajuaisti vaikka ei haistais niin hyvin kun sä. Koska sun hajuaisti on hyvin kaukana normaalin ihmisen hajuaistista. YLIherkkyys on täysin eri asia. Melkeinpä veikkaan että yli 90% hajusteista valittavista eivät ole noin yliherkkiä. [/quote] Miten sä voit ylipäänsä kulkea yhtään missään?
[/quote]
Onneksi nykyään on sivistyneitä ja hajustamattomia ihmisiä monissa kaupoissa, virastoissa ja etenkin sairaalassa ylihoitaja korosti ettei sitten minkäänlaisia hajusteita sairaalaan. Hyvin olen pärjännyt Batsin dödöllä ja hajustamattomilla hiustenhoitotuotteilla tähän asti. Pesen itseni kahdesti päivässä.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:12"]
Niinpä. Hajusteet on niin tarpeettomia muutenkin, hajuvesistä nyt puhumattakaan.
[/quote]
Parfyymit tuovat maailmaan elämään kauneutta, mielihyvää ja aistinautintoja. Jos se on sinusta tarpeetonta, olen pahoillani puolestasi.
t. tuoksuharrastaja.
[/quote]
Valitettavasti on minullakin hajusteallergia, joten ei missään nimessä ole mielipidekysymys. Joidenkin ihmisten mielestä on ihan hauskaa vaarantaa toisten terveys, ihan vain siksi että ei usko sellaista olevan olemassa. Ei minun iho mene kyllä kauniimaksi, kun tulee reaktio.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 08:43"]
Jos pitää valita hajuvesi-ihminen tai sitten sellainen naturelli, joka tuoksahtaa hielle, kuselle, tupakille niin valitsen sen hajuvesi-ihmisen.
Hajusteiden käyttö ei ole sama asia kuin hygienia. Tämä taitaa kuulua perusopetuksen oppimäärään. Meidän taloudessa ei käytetä mitään hajusteita. Itse käyn 1-2 kertaa päivässä pesulla ja käytän saippuaa. Kaikki hygieniatuotteet ja pesuaineet saa nykyisin kaupasta ilman hajusteita. Mahdotonta ymmärtää sitäkin, että jos joku haluaa niitä hajusteita harrastaa, niin miksi ei sitten käytä niitä high class -hajuvesiä, vaan sen sijaan pitää olla halvimmilla teollisilla myrkyillä ryyditettyjä mikä minkäkin hajuisia pesu-, huuhtelu-, hiustuote-, ym. aineita päällä haisemassa. Jos siinä jotain hajuvettä on ohessa käyttänyt, niin tuskin se sieltä alta edes erottuu. Huonosti on asiat, jos kuvittelette "pesevänne" lisäämällä hajustetta sen sijaan, että pesisitte ja vaihtaisitte vaatteita puhtaisiin.
Sinäpä nyt ymmärsit nyt viestin ihan tahallasi väärin. Kuuluu ilmeisesti tuohon hajusteprpagandaan olennaisena osana? Missään en ole sanonut, että hajuvesillä korvataan hygienia.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 09:01"]
Hajuvesien käyttäjät ovat väkivaltaista porukkaa. Tykkäävät siitä kun saavat kiduttaa ja alistaa muita. Sadisteja. Turkikset siis sopivat kuvaan hyvin.
Mulle hajusteet saa tosi huonon olon, keuhkoihin alkaa koskemaan, sylkirauhase, kilpirauhanen ja kieli alkaa turpoamaan, eli tulee kuristumisen tunne ja kuola alkaa vaahtoamaan ja oksettaa. Koen että hajuvedenkäyttäjä haluaa henkilokohtaisesti rankaista minua ja kostaa minulle jotain. Sama kuin piiskaisi minua ruoskalla.
Nauttikaapa vaan ihanuudestanne, väkivaltafanaatikot!
[/quote]
Nautitaan tosi paljon, draamaqueen! :-P
Pakko kertoa omatarina, kun täällä luulosairaaksi haukutaan hajusteallergiaa.
Minulla todettiin sairaalan allergiapolin testeissä hajusteaine allergia, tulee järkyttävää ihottumaa ja anafylaksia. Testi tehtiin iholle.
Hajusteet itsessään on mulle myrkkyä, mutta myös niissä käytetyt PEG aineet ja tietyt Methyl säilöntäaineet on pahasta...
Hajusteaine allergia ei kuitenkaan ole sama kuin hajusteaine yliherkkyys.
Itsekkään en usko tuohon yliherkkyyteen, yleensä siitä kärsivät muutenkin neuroottiset ja ahdistuneet ihmiset.
Alkergiastani huolimatta nautin ihanista tuoksuista, hajustettuja pesuaineita en voi käyttää, mutta hajuvettä vaatteissa pystyn käyttämään kun ei kosketa ihoa.
Harmittaa tää allergia
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 01:19"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 01:13"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 01:01"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:55"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:36"]Minua ei voisi vähempää kiinnostaa se onko toiset naiset tyylikkäitä vai ei. Minulle riittää se että olen siisti ja normaali ja se että mieheni rakastaa minua juuri tällaisena. mutta mikä minua kiinnostaa on se että joidenkin ihmisten terveys kärsii kun toiset tahallaan lemuttavat ympäristönsä. ja 7lle.. Nämä lemuttajat kutsuvat meitä luulosairaiksi joten en näe mitään pahaa mitä sanoin varsinkin kun on maalaisjärkeä että ei tarvitse peittää itseään turhilla hajuilla jos ei pahalle haise [/quote] Parfyymin tarkoitus on tuottaa iloa kantajalleen ja niille, joilla on pääsy hänen henkilökohtaiselle alueelleen. -7 [/quote] Valitettavasti yliherkille se ei näin tapahdu vaa se haisee sinne toiselle puolelle huonetta
[/quote]
Niin, tälle ei valitettavasti voi mitään. Maailma ei lakkaa käyttämästä hajusteita siksi, että osa ihmisistä on hajusteille yliherkkiä. Kaipungit ja kauppakeskukset eivät myöskään lopeta kirkkaiden valojen käyttöä, vaikka ne voivat aiheuttaa joillekuille voimakasta migreeniä, ja kalan savustajia ei ajeta pois toreilta, vaikka jotkut ovat kuolettavasti allergisia kalalle. Monet asiat toimivat enemmistön ja oletetun keskivertoihmisen ehdoilla. -7
[/quote]
Kyllä voi. Tutkimusta asiasta voisi lisätä, vaikka kosmetiikkateollisuus ei tätä hyväksyisikään. Jo nyt tiedetään, että 10-20 prosenttia populaatiosta kärsii nykyaikaisiin hajusteisiin liittyvistä terveyshaitoista tai ei siedä niitä. Monet silti käyttävät, kun luullaan, että kyseessä on jokin erityisen hyvä juttu. Moni vahingollinen toiminta on jäänyt pois sitä mukaan, kun tieto ja ymmärrys paranee. Vai käyttääkö joku vielä lyijypitoisia meikkejä tai radiumilla höystettyä hammastahnaa. Jos pitää valitaa lapsen terveys ja hajustaminen, niin ei itsellä ainakaan ole vaikea valinta.
[/quote]
Tuoksuille allergisia on korkeintaan pari prosenttia väestöstä: http://en.wikipedia.org/wiki/Perfume_intolerance
Olet toki vapaa valitsemaan, niin kuin haluat. Minulle tuoksut ovat arvokas asia, ja tulen niitä käyttämään niin kauan kuin se on mahdollista. -7