Tytärtäni kiusataan koulussa, mikä avuksi?
Hän on ihan tavallinen 10-vuotias tyttö. Ehjät, laadukkaat ja kauniit vaatteet (useimmat perhetuttumme itsetekemiä, ja hän on siis ihan ammatiltaan räätäli), hoikka eikä ylipainoa, monien mielestä kauniit kasvonpiirteet, luonteeltaan avoin ja sosiaalinen ilopilleri, harrastaa paljon (laulamista, pianonsoittia, maalaamista, yleisurheilua ja jalkapalloa), on myös niitä "merkkitavaroita", esim. iPhone, iso ja siisti talo jossa kaunis piha sekä uusi ja laadukas pyörä. Puoliksi ulkomaalainen on, mutta ihan eurooppalainen kuitenkin.
Häntä kuitenkin kiusataan koulussa muiden tyttöjen toimesta. Haukutaan lihavaksi (jota ei todellakaan ole, ihan normaalipainon alarajoilla mennään), ylimieliseksi pissikseksi, idiootiksi, vammaiseksi, huoraksi (mistä NELJÄSLUOKKALAISET ovat edes oppineet kyseisen sanan?!), hemmotelluksi kakaraksi, hikeksi ja opettajan lellikiksi.
En ymmärrä, mistä tuo "ylimielinen pissis" tulee, hän ei todellakaan ole ylimielinen eikä "pissis"! Hän ei myöskään ole idiootti tai vammainen, mutta nehän nyt ovat aika yleisiä haukkumanimiä. Huoraa en todellakaan pysty käsittämään. Hemmoteltukaan hän ei ole, vaikka perheemme on keskimääräistä varakkaampi. Hikke ja opettajan lellikki tulevat varmaan siitä, että hän on todella hyvä koulussa, mutta miksi se olisi negatiivinen asia?
Tytön ainoat kaverit koulussa ovat pojat. Kukaan tyttö ei halua olla hänen kanssaan. En usko, että lapseni olisi itse aiheuttanut kiusaamisen. Todella hyväkäytöksinen hän on, ja yrittää aina olla sellainen "kaikkien kaveri". Tuskin olisi siis haukkunut ketään ja kiusaaminen johtuisi siitä.
Opettajat eivät ole puuttuneet asiaan. Olen valittanut myös rehtorille, muttei hän ota asiaa kuuleviin korviinsa! Kaikki vain sanovat, ettei meidän koulussa ole kiusaamista. Ja paskat on! Mitä seuraavaksi, rikosilmoitusko? Soitto kiusaajien vanhemmille? Koulunvaihto? Mitä?
Kommentit (33)
onko sillä isoveljeä yms jota voisi laittaa asialle?
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 15:21"]
onko sillä isoveljeä yms jota voisi laittaa asialle?
[/quote]
Teini-ikäinen isoveli on. Mutta mitä tarkoitat "laittaa asialle"?
AP
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 15:17"]
Hikke ja opettajan lellikki tulevat varmaan siitä, että hän on todella hyvä koulussa, mutta miksi se olisi negatiivinen asia?
[/quote]
Suomessa on hyvin tavallista, että tuo aiheuttaa kiusaamisen. Yrittäkää dokumentoida kiusaaminen mahdollisimman tarkasti ja yksityiskohtaisesti ja ottaa sitten uudelleen yhteys kouluun. Parasta olisi, jos tyttö pystyisi äänittämään kiusaamista kännykällään. Joskus yhteydenotto luokkakavereiden vanhempiin voi myös auttaa.
Alkuperäisessä viestissä on piirteitä, jotka haiskahtavat provosta. Se ei kuitenkaan poista sitä, että Suomessa on paljon koulussa hyvin menestyneitä lapsia, jotka joutuvat koulumenestyksensä vuoksi kiusatuksi tai vähintään syrjityksi.
Jos paikkakunnalla on yläkoulun mennessä mahdollisuus pyrkiä matematiikkaluokalle, kannattaa ehdottomasti hakea sille. Siellä kiusatuksi tulemisen riski on selvästi pienempi.
Kateus, kateus, kateus. Tyttösi kuulostaa tekstin perusteella niin suloiselle ja fiksulle, että en keksi muutakaan syytä. Varsinkin jos tulee vain muiden tyttöjen osalta kiusatuksi.
Tai musiikkiluokalle, jos kerran musiikkia harrastaa. Aina löytyy pienimunaisia poikia ja vähä-älyäisivät tyttöjä, jotka katsovat oikeudekseen kommentoida kaikkea. Yleensä kiusatut sitten vaan antavat olla ja etsivät parempaa seuraa. Ei urpojen vuoksi kannata mieltään pahoittaa.
Kateus. Tämä vaihe kyllä menee ohi, mutta entä sillä välin? Onko tytöllä kavereita harrastuksien kautta?
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 15:33"]
Kateus. Tämä vaihe kyllä menee ohi, mutta entä sillä välin? Onko tytöllä kavereita harrastuksien kautta?
[/quote]
Joo, harrastusten kautta on ystäviä. Tosin kukaan heistä ei ole samassa koulussa tytön kanssa.
Mutta voisiko kateus olla oikeasti se syy? Itse ainakin muistan omalta ala-asteajaltani, että me juuri halusimme olla niiden "rikkaiden ja taitavien" kavereita.
AP
Sano nimet ja osoitteet, minä tulen vähän kouluttamaan niitä kakaroita...
T: Ex-kiusattu
Käyt itse kouluttamassa niitä kiusaajia. Jos minun lapseni kiusaisi muita, niin selkäänsä saisi..
kakaraasi kiusataan koska hän on hiekkaneekeri anorektikko jolla on itse tehdyt rääsyt, pissistelee ja ylpeilee koulussa kauneudellaan ja ökyrikkailla vanhemmillaan sekä uudella iPhonellaan ja vie muiden pojat
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 15:39"]
Sano nimet ja osoitteet, minä tulen vähän kouluttamaan niitä kakaroita... T: Ex-kiusattu
[/quote]
Tekisi oikeasti mieli sanoa... En vaan voi.
AP
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 15:41"]kakaraasi kiusataan koska hän on hiekkaneekeri anorektikko jolla on itse tehdyt rääsyt, pissistelee ja ylpeilee koulussa kauneudellaan ja ökyrikkailla vanhemmillaan sekä uudella iPhonellaan ja vie muiden pojat
[/quote]
Paska...
No kyllähän tuo heti tekee tytöstä erilaisen jos on niin rikas että jo kymmenen vuotiaalla on iPhone ym. Kiusaaminen on aina väärin mutta lapset keksii aina jonkun syyn kiusata.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 15:41"]
kakaraasi kiusataan koska hän on hiekkaneekeri anorektikko jolla on itse tehdyt rääsyt, pissistelee ja ylpeilee koulussa kauneudellaan ja ökyrikkailla vanhemmillaan sekä uudella iPhonellaan ja vie muiden pojat
[/quote]
Olet ilmiselvä kiusaajan vanhempi.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 15:56"]
Puoliksi minkä maalainen?
[/quote]
Vironvenäläinen.
AP
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 15:56"]
Puoliksi minkä maalainen?
[/quote]
Vironvenäläinen.
AP
[/quote] No ei ihme että ryssiä kiusataan. Eikö hän ole vironvenäläinen huora?
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 15:30"]Kateus, kateus, kateus. Tyttösi kuulostaa tekstin perusteella niin suloiselle ja fiksulle, että en keksi muutakaan syytä. Varsinkin jos tulee vain muiden tyttöjen osalta kiusatuksi.
[/quote] Suloiselle ja fiksulle? Hemmoteltu kakara joka saa kaiken mitä haluaa, mm iPhonen oisko 6 plus? Ja varmasti ylpeilee niillä ja rikkaalla perheellään koulussa. MINÄ en keksk muutakaan syytä kiusaamiselle. Oletko ap uskonut vain sokeasti tyttäresi kantelut vai oletko kysynyt tytöltä myös hänen omaa toimintaansa koulussa?
Meillä jouduttiin tuohon koulunvaihtoon, kun koululla ei ollut mielenkiintoa puuttua kiusaamiseen...