Köyhien ei kyllä kannata tehdä pieniä määriä laatikoita itse
Minä olen tavallinen keskituloinen palkansaaja, kerrottakoon se heti aluksi. Mutta moni täällä kertoo, kuinka köyhän kannattaa tehdä laatikot itse, kun voihan sitä ostaa kolme porkkanaa. Ei kannata, siihen päälle tulee vielä riisit, siirapit ja mausteet. Kaupassa halvin siirappi näkyi olevan 1,75 purkki, vaalea siirappi. Tumma oli 1,85. Sillä hinnalla saa jo yhden 400 gramman valmislaatikon. Myös mausteita on hassua ostaa paria pientä laatikkoa varten, jos niille ei ole muuta käyttöä. Kyllä köyhän on halvempaa ostaa valmiit laatikot, jos pienistä määristä puhutaan. Tai sitten paistaa vaan pelkkää lanttua ja porkkanaa pannulla.
Kommentit (202)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:10"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:37"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:32"] Aloituksen yläpeukuista päätellen, iso määrä kuitenkin tajusi pointin, vaikka tää vänkäykseksi menikin. [/quote] No kukakohan se täällä vänkää? Sanoo ettei riiseille, siirapeille, mausteille ole koskaan muulloin kuin jouluna mitään muuta käyttöä, ja kun joku ehdottaa, että siirappia voi käyttää vaikka esim. piparkakkutaikinaan, niin vastaa että mitä ihmettä köyhä tekee jumalattomalla määrällä piparkakkuja. [/quote] Etkö ymmärrä, ettei kaikilla ihmisillä ole varaa ostaa näitä aineksia kerralla? Minun maustehyllystäni löytyy pippurisekoitus, yleismauste, perunamauste, oregano, basilika, sitruunainen marinointimauste ja meirami. Mitähän jouluruokaa näillä maustaisi? Kerro vinkkisi! Kaapissa ei ole myöskään valkoisia vehnäjauhoja tai sokeria, siirapista puhumattakaan. [/quote] No mikä pakko niitä on kerralla ostaa? Voi vähän ennakoisa, ja pitemmänkin päälle kerryttää maustevarastoa niin että sieltä löytyy hyvä valikoima perusmausteita. Ja esim. minä kyllä saisin tuolla sinun maustavarastollasi tehtyä suurimman osan meidän joulupöydän ruuista. Laatikkoihin ei muutenkaan mausteita tule, mutta jos ei ole siirappia, niin voisin laittaa tuota pippuria (ja ehkä harkita ostavani pussillisen sokeria). Mitähän tuo yleismauste lienee, mutta varmasti silläkin saa makuja avattua, joten sitä ja pippuria voisi laittaa kinkun kanssa, kalat saa maustettua tuolla sitruunaisella marinointimausteella (jos ei ole suolaa, mutta ehkä harkitsisin sellaisenkin ostamista). [/quote] köyhällä on harvoin varaa ostaa kalaa :) [/quote] Mä alan ihmetellä että köyhät on enää ylipäätään hengissä.... ei sillä pelkällä näkkärillä terveenä pysy.
[/quote]
No voi sitä syödä kaalia (ilman turhaa siirappia, joka on sokeria), lanttuja sellaisenaan, kaurapuuroa, veteen keitettyä ruispuuroa ja jos asuu marjapaikkojen lähellä, voi vaikka poimia puolukoita.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:05"]
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta
kenenkään ei kannata tehdä pieniä määriä mitään. Aina kannattaa tehdä paljon ja pakastaa järkevinä annoksina.
Porkkanalaatikoita voi tehdä kerralla reilusti ja pakastaa. Kyllä niitä voi syödä muiden ruokien lisukkeena tai pelkästäänkin muulloinkin kuin jouluna. Porkkanalaatikkoa voi tuunata monella tavalla "vähemmän jouluiseksi". Kuka viitsii vaivautua kolmen porkkanan takia? Siirappi säilyy vuosia. Siitä sopii kaataa erilaisiin kaaliruokiin ennen ja jälkeen joulun.
Muuten, kaverin perheessä joulun porkkanalaatikko on aina pelkkää porkkanaa ja mausteita (suloisen maukasta), muina aikoina porkkanalaatikkoon lisätään puuroriisiä tai ohraa.
Kenellä tahansa, joka haluaa säästää ruokamenoissa, on kaapissa kattava varasto kuivatavaraa ja mausteita.
[/quote]
Näin ohiksena, minä en syö enää joulun jälkeen yhtään jouluruokia ennen seuraavaa joulua. Ei todellakaan tee mieli joskus kesällä mussuttaa porkkanalaatikkoa. Noista jouluruoista saa sen verran yliannostusta itse jouluna, että ei kiitos myöhemmin. Ne maistuu hyviltä vain kerran vuodessa. Nytkin on pakkasessa viime joululta vielä porkkanalaatikkoa, niin sinne se jäi, kun ei vaan tullut käytettyä. Pitääkin muistaa heittää pois....
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:01"]
Prismasta ostin kaksi pakettia hintaan 1,79 €/pkt. Niistä tehtiin iso piparkakkutalo ja taisi olla sen 5-6 pellillistä normipipareita. Eli ei maksanut vaivaa alkaa tekemään itse. Jos joku haluaa itse taikinan tehdä, niin on hyvä vain. Itse valitsen valmiin.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:09"]
Samasta siirappipullosta voi ottaa muihinkin laatikoihin ja piparitaikinaan ym
[/quote]
Kyllä piparitaikina tulee halvemmaksi ostaa valmiina kuin ostaa niitä monia mausteita ja aineksia siihen. Mausteet tulevat yllättävän kalliiksi loppupeleissä, pienikin pussi maksaa yli euron. Ja turha sitä siirappia on ostaa pitkällä päivämäärällä, jos sitä ei tarvitse joulun jälkeen. Samoin kaikilla ei ole tarvittavia mausteita kaapissa laatikoihin, jos niitä ei muulloin tarvitse, joten niden ja muiden tarvikkeiden osto maksaa aikas paljon.
[/quote]
Olet uusavuton. Valmis piparkakkumaustepussi maksaa Prismassa0,89e. Se laitetaan (eikä jää mitään kaappiin) taikinaan johon tulee 8dl jauhoja (0,30e), lisäksi tarvitset siirappia pari desiä (0,40e), voita 250g (1e), soodaa (0,10) ja 2 munaa (0,20e). Tästä leivot 5 pellillistä pipareita. Ohjeen voi myös puolittaa. Hintaa tulee taikinalle 2,89e. Paljonko saat tuolla hinnalla voihin tehtyä taikinaa valmiina kaupasta?
[/quote]
[/quote]
Mutta kun kyse oli siitä, että noita tuotteita jää yli. Mistä noin halpaa voita muuten saa noin pieniä määriä?
Kannattaa muistaa sekin, että kaikilla ei ole niitä halvimpia kauppoja kävelymatkan päässä. Mulla kyllä on.
Täällä ihmiset kehuvat, että samalla määrällä saa 5-6 pellillistä pipareita. Hei, mihin unohtui lukutaito, kyse oli pienistä määristä. Kuka yksinään tarvitsee monta pellillistä pipareita? Ap syö joulun aikaan itse yhden piparin, ehkä kaksi ja yhden tortun, kannattaako niitä varten ostaa vuosien varasto, jos asuisi yksinään? Tosin jos olisin yksin, en söisi noita, koska noita ei olisi sitten ollenkaan. Vehnäjauhoa meillä aina menee vanhaksi, kun leivotaan aika harvon. Ei ole makean syöjiä.
[/quote]
No mistä saa ostettua yhden tai kaiksi piparia? Valmiit paketit on vähintää parinsadan gramman paketteja, joten hukkaanhan sitä siinäkin menee tavaraa. Itsetehtyinä voit tosiaan päättää kuinka paljon teet ja leipoa vaikka ne 1-2 piparia. Tarvikkeista saa sitten jotain muutakin.
[/quote]
Jep, ja samalla uuninlämmityksellä paistaa ne minilaatikot, pienen possunpalan, punajuuret vesihauteessa rosolliin ja laittaa vielä riisipuuron uunipuurona hautumaan aattoaamuksi. Säästöä sekin.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:05"]
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta
kenenkään ei kannata tehdä pieniä määriä mitään. Aina kannattaa tehdä paljon ja pakastaa järkevinä annoksina.
Porkkanalaatikoita voi tehdä kerralla reilusti ja pakastaa. Kyllä niitä voi syödä muiden ruokien lisukkeena tai pelkästäänkin muulloinkin kuin jouluna. Porkkanalaatikkoa voi tuunata monella tavalla "vähemmän jouluiseksi". Kuka viitsii vaivautua kolmen porkkanan takia? Siirappi säilyy vuosia. Siitä sopii kaataa erilaisiin kaaliruokiin ennen ja jälkeen joulun.
Muuten, kaverin perheessä joulun porkkanalaatikko on aina pelkkää porkkanaa ja mausteita (suloisen maukasta), muina aikoina porkkanalaatikkoon lisätään puuroriisiä tai ohraa.
Kenellä tahansa, joka haluaa säästää ruokamenoissa, on kaapissa kattava varasto kuivatavaraa ja mausteita.
[/quote]
Näin ohiksena, minä en syö enää joulun jälkeen yhtään jouluruokia ennen seuraavaa joulua. Ei todellakaan tee mieli joskus kesällä mussuttaa porkkanalaatikkoa. Noista jouluruoista saa sen verran yliannostusta itse jouluna, että ei kiitos myöhemmin. Ne maistuu hyviltä vain kerran vuodessa. Nytkin on pakkasessa viime joululta vielä porkkanalaatikkoa, niin sinne se jäi, kun ei vaan tullut käytettyä. Pitääkin muistaa heittää pois....
[/quote]
Anna jollekin köyhälle....
Itse olen yksin asuva mies, mutta päätin tehdä laatikot itse. Lidlistä sain puolen hintaan lanttua, joten siitä joutui maksamaan vain 0,60 €/kg. Siirappia ei vissiin saa Lidlistä ostaa, mutta totesin että samalla täytyy sitten laittaa myös perunalaatikon, sillä muuten tulee liian kalliiksi raaka-aineiden suhteen. Kananmunat ovat halpoja, maksavat noin euron/10 kpl.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:12"]
Prismasta ostin kaksi pakettia hintaan 1,79 €/pkt. Niistä tehtiin iso piparkakkutalo ja taisi olla sen 5-6 pellillistä normipipareita. Eli ei maksanut vaivaa alkaa tekemään itse. Jos joku haluaa itse taikinan tehdä, niin on hyvä vain. Itse valitsen valmiin.
[/quote]
Kyllä piparitaikina tulee halvemmaksi ostaa valmiina kuin ostaa niitä monia mausteita ja aineksia siihen. Mausteet tulevat yllättävän kalliiksi loppupeleissä, pienikin pussi maksaa yli euron. Ja turha sitä siirappia on ostaa pitkällä päivämäärällä, jos sitä ei tarvitse joulun jälkeen. Samoin kaikilla ei ole tarvittavia mausteita kaapissa laatikoihin, jos niitä ei muulloin tarvitse, joten niden ja muiden tarvikkeiden osto maksaa aikas paljon.
[/quote]
Olet uusavuton. Valmis piparkakkumaustepussi maksaa Prismassa0,89e. Se laitetaan (eikä jää mitään kaappiin) taikinaan johon tulee 8dl jauhoja (0,30e), lisäksi tarvitset siirappia pari desiä (0,40e), voita 250g (1e), soodaa (0,10) ja 2 munaa (0,20e). Tästä leivot 5 pellillistä pipareita. Ohjeen voi myös puolittaa. Hintaa tulee taikinalle 2,89e. Paljonko saat tuolla hinnalla voihin tehtyä taikinaa valmiina kaupasta?
[/quote]
[/quote]
Mutta kun kyse oli siitä, että noita tuotteita jää yli. Mistä noin halpaa voita muuten saa noin pieniä määriä?
Kannattaa muistaa sekin, että kaikilla ei ole niitä halvimpia kauppoja kävelymatkan päässä. Mulla kyllä on.
Täällä ihmiset kehuvat, että samalla määrällä saa 5-6 pellillistä pipareita. Hei, mihin unohtui lukutaito, kyse oli pienistä määristä. Kuka yksinään tarvitsee monta pellillistä pipareita? Ap syö joulun aikaan itse yhden piparin, ehkä kaksi ja yhden tortun, kannattaako niitä varten ostaa vuosien varasto, jos asuisi yksinään? Tosin jos olisin yksin, en söisi noita, koska noita ei olisi sitten ollenkaan. Vehnäjauhoa meillä aina menee vanhaksi, kun leivotaan aika harvon. Ei ole makean syöjiä.
[/quote]
No mistä saa ostettua yhden tai kaiksi piparia? Valmiit paketit on vähintää parinsadan gramman paketteja, joten hukkaanhan sitä siinäkin menee tavaraa. Itsetehtyinä voit tosiaan päättää kuinka paljon teet ja leipoa vaikka ne 1-2 piparia. Tarvikkeista saa sitten jotain muutakin.
[/quote]
Mutta jos ei tarvitse sitä jotain muutakin, kun vehnäkin on aika turhaa evästä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:05"] En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta kenenkään ei kannata tehdä pieniä määriä mitään. Aina kannattaa tehdä paljon ja pakastaa järkevinä annoksina. Porkkanalaatikoita voi tehdä kerralla reilusti ja pakastaa. Kyllä niitä voi syödä muiden ruokien lisukkeena tai pelkästäänkin muulloinkin kuin jouluna. Porkkanalaatikkoa voi tuunata monella tavalla "vähemmän jouluiseksi". Kuka viitsii vaivautua kolmen porkkanan takia? Siirappi säilyy vuosia. Siitä sopii kaataa erilaisiin kaaliruokiin ennen ja jälkeen joulun. Muuten, kaverin perheessä joulun porkkanalaatikko on aina pelkkää porkkanaa ja mausteita (suloisen maukasta), muina aikoina porkkanalaatikkoon lisätään puuroriisiä tai ohraa. Kenellä tahansa, joka haluaa säästää ruokamenoissa, on kaapissa kattava varasto kuivatavaraa ja mausteita. [/quote] Näin ohiksena, minä en syö enää joulun jälkeen yhtään jouluruokia ennen seuraavaa joulua. Ei todellakaan tee mieli joskus kesällä mussuttaa porkkanalaatikkoa. Noista jouluruoista saa sen verran yliannostusta itse jouluna, että ei kiitos myöhemmin. Ne maistuu hyviltä vain kerran vuodessa. Nytkin on pakkasessa viime joululta vielä porkkanalaatikkoa, niin sinne se jäi, kun ei vaan tullut käytettyä. Pitääkin muistaa heittää pois.... [/quote] Anna jollekin köyhälle....
[/quote]
No itse olen köyhä, joten... Ei vuoden pakkasessa ollutta porkkanalaatikkoa voi enää syödä, tajuatko sen? Pilalle jo mennyt. Niin jäässäkin, täynnä jäähilettä, että olisi varmaan vesilöllöä, jos sulattaisi ja maistuisi pakkaselle. Hyi..
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tässä on kyse nyt köyhän ruuanlaitosta. Vehnästä saat esim. itsetehtyä leipää, mikä tulee sekin halvemmaksi kuin valmiin leivän ostaminen. Ja siirappia voit lisätä siihen leipätaikinaan, niin tulee vähän makua. Ymmärrän, että sinulla jolla ei ole rahasta pulaa, on "varaa" antaa elintarvikkeiden vanhentua kaapissa; ihmetellä sormi suussa ja voivotella kun et osaa tehdä mitään ruokaa. Köyhällä tilanne on kuitenkin eri.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:05"] En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta kenenkään ei kannata tehdä pieniä määriä mitään. Aina kannattaa tehdä paljon ja pakastaa järkevinä annoksina. Porkkanalaatikoita voi tehdä kerralla reilusti ja pakastaa. Kyllä niitä voi syödä muiden ruokien lisukkeena tai pelkästäänkin muulloinkin kuin jouluna. Porkkanalaatikkoa voi tuunata monella tavalla "vähemmän jouluiseksi". Kuka viitsii vaivautua kolmen porkkanan takia? Siirappi säilyy vuosia. Siitä sopii kaataa erilaisiin kaaliruokiin ennen ja jälkeen joulun. Muuten, kaverin perheessä joulun porkkanalaatikko on aina pelkkää porkkanaa ja mausteita (suloisen maukasta), muina aikoina porkkanalaatikkoon lisätään puuroriisiä tai ohraa. Kenellä tahansa, joka haluaa säästää ruokamenoissa, on kaapissa kattava varasto kuivatavaraa ja mausteita. [/quote] Näin ohiksena, minä en syö enää joulun jälkeen yhtään jouluruokia ennen seuraavaa joulua. Ei todellakaan tee mieli joskus kesällä mussuttaa porkkanalaatikkoa. Noista jouluruoista saa sen verran yliannostusta itse jouluna, että ei kiitos myöhemmin. Ne maistuu hyviltä vain kerran vuodessa. Nytkin on pakkasessa viime joululta vielä porkkanalaatikkoa, niin sinne se jäi, kun ei vaan tullut käytettyä. Pitääkin muistaa heittää pois.... [/quote] Anna jollekin köyhälle....
[/quote]
No itse olen köyhä, joten... Ei vuoden pakkasessa ollutta porkkanalaatikkoa voi enää syödä, tajuatko sen? Pilalle jo mennyt. Niin jäässäkin, täynnä jäähilettä, että olisi varmaan vesilöllöä, jos sulattaisi ja maistuisi pakkaselle. Hyi..
[/quote]
Sitä voi käyttää esim. pohjana sämpylöille tai muille leivonnaisille...Ei se ole pilalle mennyt, jos on vaan asianmukaisesti säilytetty, koska kypsennyksessä entsyymitoiminta on jo loppunut.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:32"]
[/quote]
[/quote]
Löllön voi pelastaa pistämällä pari munaa sekaan ja tyrkkäämällä uuniin. Et sinäkään ole mikään köyhä jos on varaa heittää ruokaa roskiin.
Jos laatikot ois oikeesti hyvä, niitä syötäis muulloinki ku jouluna.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:54"]Jos laatikot ois oikeesti hyvä, niitä syötäis muulloinki ku jouluna.
[/quote]
Toiset tykkää.
Toiset itkee palstalla ettei ole varaa vaikkei edes halua niitä syödä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tässä on kyse nyt köyhän ruuanlaitosta. Vehnästä saat esim. itsetehtyä leipää, mikä tulee sekin halvemmaksi kuin valmiin leivän ostaminen. Ja siirappia voit lisätä siihen leipätaikinaan, niin tulee vähän makua. Ymmärrän, että sinulla jolla ei ole rahasta pulaa, on "varaa" antaa elintarvikkeiden vanhentua kaapissa; ihmetellä sormi suussa ja voivotella kun et osaa tehdä mitään ruokaa. Köyhällä tilanne on kuitenkin eri.
[/quote]
Ei mulla vanhene ruoka, paitsi tuo vehnä, jossa ei ole mitään ravintoarvoa. Ei siinä ole ravintoarvoa köyhillekään. Ei meillä mene juuri mitään ruokaa roskiin, koska ei osteta sellaisia raaka-aineita, mitä ei tarvita ja ostetaan vain sellaisia määriä, ettei vanhene. Mulla on riittänyt 400 euroa neljän hengen ruokaostoksiin mainiosti, kirjoitin äsken toiseen ketjuun miten. Ok, nyt keskityn tekemään taas sukkaa ja katsomaan areenalta miesten taitoluistelua suorana. ap
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:53"]Onko teillä siis oikeasti niin, että puuroriisiä, porkkanaa, perunaa ja siirappia käytetään ainoastaan jouluaattona ja -päivänä? Ei milloinkaan muulloin?
[/quote]
Siirappia käytetään vaan jouluna, samoi puuroriisiä. Perunoita ja porkkanoita tietty useammin, mutta vähemmän kuin keskimäärin (2/3 allergisia raa'alle porkkanalle, vaan 1 tykkää kypsennetystä porkkanasta, perunaa on ehkä kerran viikossa)
Tätä ketjuahan ei jaksa joulun enkelikään lukea tuon jäkätyksen takia, mutta
kenenkään ei kannata tehdä mitään ruokia pieniä määriä. Aina kannattaa tehdä reilusti ja pakastaa sopivina annoksina. Mitä vähemmän rasvaa ruoassa on, sitä pitempään se säilyy pakkasessa. Porkkanalaatikkoa voi tuunata ja maustaa monin tavoin ja syödä muulloinkin kuin jouluna. Esim. kaverini perheessä joulun porkkanalaatikossa on vain porkkanaa ja mausteita (se maistuu ihanalta ja on kevyttä), muina aikoina laatikkoon laitetaan puuroriisiä tai ohraa.
Kenellä tahansa, joka haluaa säästää ruokamenoissa, on kaapissa aina riittävä varasto kuivatavaraa ja mausteita. Siirappi säilyy vuosia, sitä voi käyttää leivontaan ja vaikka erilaisiin kaaliruokiin ennen ja jälkeen joulun.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:57"]
Ei mulla vanhene ruoka, paitsi tuo vehnä, jossa ei ole mitään ravintoarvoa. Ei siinä ole ravintoarvoa köyhillekään. Ei meillä mene juuri mitään ruokaa roskiin, koska ei osteta sellaisia raaka-aineita, mitä ei tarvita ja ostetaan vain sellaisia määriä, ettei vanhene. Mulla on riittänyt 400 euroa neljän hengen ruokaostoksiin mainiosti, kirjoitin äsken toiseen ketjuun miten. Ok, nyt keskityn tekemään taas sukkaa ja katsomaan areenalta miesten taitoluistelua suorana. ap
[/quote]
No vehnässä on kyllä hiilaria ja proteiinia, ja kyllä leipä kylläisenä pitää. Tämä on kyllä tullut selväksi, että teille ei taideta ostaa oikein yhtään mitään tai muutenkaan ruuanlaittoa harrastaa. Mutta senpä vuoksi: älä yleistä omaa tilannettasi koskemaan köyhiä ja kuvittele, että osaat neuvoa miten köyhän tulisi ruokansa ja ostoksensa tehdä. Köyhä kyllä keksii ruoka-aineille käyttöä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:37"]minä käytän kaurakekseihin, kaaliruokiin, sämpylöihin, saaristolaislimppuun, pakastemarjojen päälle siirappia. Tässä parin viikon aikana oon käyttäny jo 2purkkia siirappia, mitään osaamattomien ei tietysti kannata ostaa kuin valmisruokia.
[/quote]
No, esim. minä en leivo keksejä (enkä osta), kaaliruokia en voi sietää saati saaristolaislimppua yms. makeampia leipiä, sämpylöitä en leivo (yksineläjä, tuoreina ei tule syötyä kaikkia ja pakastettu leipä on mieletsäni ikävän makuista), pakastemarjoihin en lisää mitään makeutusta ellen tee piirakkaa.
Osaamattomuudesta ei ole kyse, vaan siitä että esim. juuri siirappia ei minulla tule käytettyä. En leivo sellaisia mihin se sopisi ja se maistuu minusta eriltä kuin sokeri=en edes halua välttämättä korvata sillä sokeria (ja eikö sokerin kilohintakin ole alhaisempi, jos nyt kerran ruuan hinnasta ja säästämisestä puhutaan). Ruuanlaitosta kyllä pidän ja kokkaan ja leivon mielelläni. Joskus vaan tulee halvemmaksi hommata valmiina.
[/quote]
Haluan nähdä kun joku tekee 2 piparin taikinan.
P.S. Mausteetkin vanhenevat, vuosien kuluessa maku laimenee eikä edes tarvitse odottaa vuosikausia monien kohdalla että maistuvat pahvilta.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:37"]minä käytän kaurakekseihin, kaaliruokiin, sämpylöihin, saaristolaislimppuun, pakastemarjojen päälle siirappia. Tässä parin viikon aikana oon käyttäny jo 2purkkia siirappia, mitään osaamattomien ei tietysti kannata ostaa kuin valmisruokia.
[/quote]
No, esim. minä en leivo keksejä (enkä osta), kaaliruokia en voi sietää saati saaristolaislimppua yms. makeampia leipiä, sämpylöitä en leivo (yksineläjä, tuoreina ei tule syötyä kaikkia ja pakastettu leipä on mieletsäni ikävän makuista), pakastemarjoihin en lisää mitään makeutusta ellen tee piirakkaa.
Osaamattomuudesta ei ole kyse, vaan siitä että esim. juuri siirappia ei minulla tule käytettyä. En leivo sellaisia mihin se sopisi ja se maistuu minusta eriltä kuin sokeri=en edes halua välttämättä korvata sillä sokeria (ja eikö sokerin kilohintakin ole alhaisempi, jos nyt kerran ruuan hinnasta ja säästämisestä puhutaan). Ruuanlaitosta kyllä pidän ja kokkaan ja leivon mielelläni. Joskus vaan tulee halvemmaksi hommata valmiina.
[/quote]
:D:D Oletko se joka tuolla aikaisemmin puhui, ettei keksi esim. riiseille, jauhoille tai voille mitään käyttöä? "Osaamattomuudesta ei ole kyse." LOL :D
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]