Köyhien ei kyllä kannata tehdä pieniä määriä laatikoita itse
Minä olen tavallinen keskituloinen palkansaaja, kerrottakoon se heti aluksi. Mutta moni täällä kertoo, kuinka köyhän kannattaa tehdä laatikot itse, kun voihan sitä ostaa kolme porkkanaa. Ei kannata, siihen päälle tulee vielä riisit, siirapit ja mausteet. Kaupassa halvin siirappi näkyi olevan 1,75 purkki, vaalea siirappi. Tumma oli 1,85. Sillä hinnalla saa jo yhden 400 gramman valmislaatikon. Myös mausteita on hassua ostaa paria pientä laatikkoa varten, jos niille ei ole muuta käyttöä. Kyllä köyhän on halvempaa ostaa valmiit laatikot, jos pienistä määristä puhutaan. Tai sitten paistaa vaan pelkkää lanttua ja porkkanaa pannulla.
Kommentit (202)
Kuka oikeasti jaksaa loukkaantua siitä, että jollakulla ei ole varaa tehdä itse jouluruokaa?
Lidlin luomulaatikot on kuin kotitekoisia.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 09:23"]
Mitä h**vettiä?? :D Kahdeksan sivua keskustelua siitä kannattaako tehdä joululaatikoita itse vai ei??!!
[/quote]
Pieniä määriä. Isot nyt kannattaa aina. Jos niitä nyt yleensä haluaa, halvinta on kun ei ylipäätään syö liikaa. Porkkana kannattaa tosin syödä ihan vaan sellaisenaan.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 09:23"]
Mitä h**vettiä?? :D Kahdeksan sivua keskustelua siitä kannattaako tehdä joululaatikoita itse vai ei??!!
[/quote]
Pieniä määriä. Isot nyt kannattaa aina. Jos niitä nyt yleensä haluaa, halvinta on kun ei ylipäätään syö liikaa. Porkkana kannattaa tosin syödä ihan vaan sellaisenaan.
[/quote] Samaa naureskelin, jo kolmannella vai neljännellä sivulla
Tekeekö jouluruuat itse vai ei - se on IHAN SAMA köyhän taloutta ajatellen. Tärkeämpiä ovat ne 364 päivää vuodessa, että tehdäänkö se ruoka itse vai eletäänkö eineksillä. Ruuan tekeminen itse on paras vaihtoehto sekä terveyden, mielenterveyden että talouden kannalta. Tietenkin niin, että tsekkaa hinnat huolellisesti, pakastaa isompia satseja, hyödyntää kaikki mahdolliset Marttojen ym. vinkit. Lyhytjännitteinen pizzojen, einesten ja limsojen ostaminen maksaa ihan älyttömästi ja ravintoarvo on nolla. Sitten ei ole enää fyysistä eikä henkistä voimaakaan hoitaa asioita parhaiten päin. Kierre on valmis.
Mä tein laatikot itse, kuten aina. Aika tarkalleen meni 80€. Kaikki ainekset ja fiolovuokia useita settejä.
10 pientä bataattilaatikkoa, 7+6 lanttulaatikkoa, 12 imellettyä perunalaatikkoa se korkea foliorasia. + 1 iso lasivuoka.
6 pientä porkkanalaatikkoa.
Kyllä sitä menee, kun ostaa juurekset, kermat, maidot yms. Ja iso osa tuosta summasta on foliovuokien ostoista.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 10:15"]
Mä tein laatikot itse, kuten aina. Aika tarkalleen meni 80€. Kaikki ainekset ja fiolovuokia useita settejä.
10 pientä bataattilaatikkoa, 7+6 lanttulaatikkoa, 12 imellettyä perunalaatikkoa se korkea foliorasia. + 1 iso lasivuoka.
Kyllä sitä menee, kun ostaa juurekset, kermat, maidot yms. Ja iso osa tuosta summasta on foliovuokien ostoista.
[/quote]
Siis kuinka monta kymmentä henkeä aito ruokkia jouluna???
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 10:16"]
[/quote]
[/quote]
...AIOT ruokkia...
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 10:17"]
[/quote]
[/quote]
...AIOT ruokkia...
[/quote]
Oma perhe. Viikon verran meillä syödään jouluruokaa. Valtaosa menee ihan hetkessä. Laatikot on tehty niin, että niitä lämmitetään/kypsennetään vain kerran. Muutama laatikko menee lapseni perheelle. Meitä on jouluna 3+1 ja 3+2.
t. sama
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 10:20"]
[/quote]
[/quote]
...AIOT ruokkia...
[/quote]
Oma perhe. Viikon verran meillä syödään jouluruokaa. Valtaosa menee ihan hetkessä. Laatikot on tehty niin, että niitä lämmitetään/kypsennetään vain kerran. Muutama laatikko menee lapseni perheelle. Meitä on jouluna 3+1 ja 3+2.
t. sama
[/quote]
Ja miten antamasi määrät ja hinnat ovat mitenkään vertailukelpoisia ap:n esittämään tilanteeseen?
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 10:23"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 10:20"]
[/quote]
[/quote]
...AIOT ruokkia...
[/quote]
t. sama
[/quote]
Ja miten antamasi määrät ja hinnat ovat mitenkään vertailukelpoisia ap:n esittämään tilanteeseen?
[/quote]
Voihan tuosta verrata mitä maksaa kaupassa pienet laatikot ja mitä ne isot. Ja aika äkkiä huomaa, että tulee halvemmaksi tehdä itse.
Kaupassa on kai muistaakseni ne isot laatikot ne 700g jotain 2.95€ kpl. Ja mitä maksaa ne pienet? Säästö on iso. Siitäkin huolimatta, että omalla kohdallani osa loppusummasta on foliovuoista.
t.sama
Täällä yksineläjä. Luin vain kaksi ensimmäistä ja viimeisen sivun. Teen lähes kaiken ruuan aina itse, ainoastaan hernekeittopurkkeja joskus ostan ja kerran vuodessa maksalaatikkoa.
Tykkään hyvästä ruuasta ja elän säästöbudjetilla. Itse tehden saa maistuvaa ja terveellistä ruokaa ja kun hyödyntää tarjouksia ja kauden kasviksia ja hedelmiä, niin tosi edullista tämä on. Perjantaina oli K-kaupassa silakkafileet 5,80/kg. Ostin puolitoista kiloa, käytin kolmesataa grammaa silakkapihveihin ja pakastin loput 200 gramman erissä pusseihin.
Tässä muuten hyvä lanttulaatikkoresepti, tästä tulee neljä foliovuokaa. Jos haluaa helpomman tavan, niin ostaa valmista lanttusosetta yhden kilon pussin. Itse ostin tarjouksessa kahden kilon pussin lanttuja ja käytin niistä n. puolet eli keitin lanttukuutiot pienessä määrässä vettä ja lopuksi soseutin ne.
Siis 1 kg sosetta, 1-1,5dl siirappia, 2 1/2 dl kermaa tai maitoa(joulun kunniaksi käytin kermaa), 1 muna, 60 gr sulatettua voita, 1 1/2 tl kanelia, 1/2 tl neilikkaa(tai vähemmän), ripaus maustepippuria, 2 tl suolaa, 2-3 rkl vehnäjauhoa. Ainekset sekoitetaan, kaadetaan vuokiin. Pinnalle korppujauhoa ja voinokareita. Paistetaan 150 asteessa noin 2 tuntia.
Unohdin sanoa, että lanttulaatikon resepti on Saran kokkiohjelmasta alunperin. Tämä mausteinen lanttulaatikko on todellista juhlaruokaa!
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 09:05"]
Eiköhän nykyisissä opiskelija-asunnoissa ole jo itsestäänselvästi pakastin.
[/quote]
Ei ole. Toisissa on ja toisissa ei ole. Mm. Kuopissa on sellaisiakin, missä ei ole edes uunia, sataman lähellä, todiste tässä: www.kuopas.fi/Applicant%20info/Housing%20locations/City%20centre/Satama… ei 80-luvun asunnossa ollut kuin pieni pakastelokero, seuraavassa asunnossa, missä edellinen asukas oli pistänyt vähän kodinkoneita remonttiin, taas oli jo pieni pakastinjääkaappi yhdistelmä laitettu, kun oli uusi.
tuo linkki ei tullut toimiva kokeillaas uudelleen omalle rivilleen
http://www.kuopas.fi/Applicant%20info/Housing%20locations/City%20centre/Satama.aspx
195
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 10:43"]Täällä yksineläjä. Luin vain kaksi ensimmäistä ja viimeisen sivun. Teen lähes kaiken ruuan aina itse, ainoastaan hernekeittopurkkeja joskus ostan ja kerran vuodessa maksalaatikkoa.
Tykkään hyvästä ruuasta ja elän säästöbudjetilla. Itse tehden saa maistuvaa ja terveellistä ruokaa ja kun hyödyntää tarjouksia ja kauden kasviksia ja hedelmiä, niin tosi edullista tämä on. Perjantaina oli K-kaupassa silakkafileet 5,80/kg. Ostin puolitoista kiloa, käytin kolmesataa grammaa silakkapihveihin ja pakastin loput 200 gramman erissä pusseihin.
Tässä muuten hyvä lanttulaatikkoresepti, tästä tulee neljä foliovuokaa. Jos haluaa helpomman tavan, niin ostaa valmista lanttusosetta yhden kilon pussin. Itse ostin tarjouksessa kahden kilon pussin lanttuja ja käytin niistä n. puolet eli keitin lanttukuutiot pienessä määrässä vettä ja lopuksi soseutin ne.
Siis 1 kg sosetta, 1-1,5dl siirappia, 2 1/2 dl kermaa tai maitoa(joulun kunniaksi käytin kermaa), 1 muna, 60 gr sulatettua voita, 1 1/2 tl kanelia, 1/2 tl neilikkaa(tai vähemmän), ripaus maustepippuria, 2 tl suolaa, 2-3 rkl vehnäjauhoa. Ainekset sekoitetaan, kaadetaan vuokiin. Pinnalle korppujauhoa ja voinokareita. Paistetaan 150 asteessa noin 2 tuntia.
[/quote]
Mitäh! Ei edes muskottia vaikka siitä on väännetty 3 sivua tekstiä :)
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 09:05"]
Eiköhän nykyisissä opiskelija-asunnoissa ole jo itsestäänselvästi pakastin.
[/quote]
Ei ole. Toisissa on ja toisissa ei ole. Mm. Kuopissa on sellaisiakin, missä ei ole edes uunia, sataman lähellä, todiste tässä: www.kuopas.fi/Applicant%20info/Housing%20locations/City%20centre/Satama… ei 80-luvun asunnossa ollut kuin pieni pakastelokero, seuraavassa asunnossa, missä edellinen asukas oli pistänyt vähän kodinkoneita remonttiin, taas oli jo pieni pakastinjääkaappi yhdistelmä laitettu, kun oli uusi.
[/quote]
Ahaa. Mutta ei nyt kuitenkaan käännetä keskustelua siihen, millaisissa asunnoissa on pakastin ja millaisissa ei.
186 vastasi järkipäisesti avaukseen. 1-2 hengen vähävaraisessakin taloudessa on järkevää tehdä ruuat itse, puhumattakaan siitä, että saa juuri sellaista ruokaa mikä parhaiten maistuu. Joulunakin.
Ellei aihe ollenkaan kiinnoista eikä innosta opetella, voi ostaa valmisruokia. Jouluilo eikä elämä ylipäätänsäkään siihen kaasdu.
156/172
Minä en hirveästi tykännyt tämän ketjun innoittamana eilen tekemästäni lanttulaatikosta. Teini antoi kyllä siunauksensa sille, pääasia.
Nämä on näitä ketjuja...todellisuudessa ei tollanen valittaja voi olla tosissaan.ja turha tänne on ohjeita laittaa ja laskea mitä mikäkin maksaa.ihminen joka tänne kirjottelee,on pakko olla tavalla tai toisella käytössä tietokone,jos on hieman viitseliäisyyttä,kaiken tiedon saa netistä,jopa tyhmä.ja joulun aikaan jaetaan kyllä aineksia ruokajonoissa joilla saa ihan ilmaiset laatikot tehtyä,jos niin vaikeaa on.joillain on vaan se tapa että tehdään kärpäsestä härkänen.
Ei lanttulaatikosta voi tehdä hyvää. Perusongelma on se lantun maku.