Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien ei kyllä kannata tehdä pieniä määriä laatikoita itse

Vierailija
13.12.2014 |

Minä olen tavallinen keskituloinen palkansaaja, kerrottakoon se heti aluksi. Mutta moni täällä kertoo, kuinka köyhän kannattaa tehdä laatikot itse, kun voihan sitä ostaa kolme porkkanaa. Ei kannata, siihen päälle tulee vielä riisit, siirapit ja mausteet. Kaupassa halvin siirappi näkyi olevan 1,75 purkki, vaalea siirappi. Tumma oli 1,85. Sillä hinnalla saa jo yhden 400 gramman valmislaatikon. Myös mausteita on hassua ostaa paria pientä laatikkoa varten, jos niille ei ole muuta käyttöä. Kyllä köyhän on halvempaa ostaa valmiit laatikot, jos pienistä määristä puhutaan. Tai sitten paistaa vaan pelkkää lanttua ja porkkanaa pannulla. 

Kommentit (202)

Vierailija
1/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se tumma halvin oli kilohinnaltaan halvinta, mutta jos siitä jää suurin osa yli, ei se sitten ole. Muistakaa myös se, että uunissa pienen määrän paistaminen on suhteellisesti kalliimpaa kuin ison. ap

Vierailija
2/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta tämä on juuri tämmöistä lyhutkantoista ajattelutapaa joka tuntuu jostain syystä olevan 'köyhille' normaalia. Rikkaat ajattelevat noin, joille kilohinta ei merkkaa mitään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko ettei köyhällä ole mitään kaapeissa? Mausteetkin puuttuvat?

Vierailija
4/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä siirappia voi käyttää muuhunkin, ja jos katsot jo kaupassa sellaisen jossa on pitkä myyntiaika, vaikkapa seuraavankin joulun yli. Itse tehty tulee maukkaammaksi ja edullisemmaksi. 

Vierailija
5/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta siirappipullosta voi ottaa muihinkin laatikoihin ja piparitaikinaan ym

Vierailija
6/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmisporkkanalaatikkoa ei kyllä voi edes verrata itse tehtyyn.

Vierailija
7/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös muistaa, että sähkökin maksaa, kun niitä laatikoita paistaa. Kun ostaa valmisporkkanalaatikon ja laittaa sinne vähän kermaa joukkoon ja lämmittää sitten mikrossa, niin ihan hyvää se on.

Vierailija
8/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:12"]Kannattaa myös muistaa, että sähkökin maksaa, kun niitä laatikoita paistaa. Kun ostaa valmisporkkanalaatikon ja laittaa sinne vähän kermaa joukkoon ja lämmittää sitten mikrossa, niin ihan hyvää se on.
[/quote]
Kermakin maksaa.

Vierailija
9/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:10"]

[/quote]

No mun tekemiä laatikoita en syönyt edes minä itse, vaikka ihan täsmälleen ohjeen mukaan tein niin kamalaa tuli. Kerran kokeilin. Jos joku osaa neuvoa idioottivarman ohjeen, linkatkaa. 

Ei mulla itselläni noille joulumausteille ole joulun jälkeen mitään käyttöä ja kuka yksinäinen köyhä tekee kamalan satsin pipareita? On kalliimpaa tehdä liikaa kuin ostaa pieni määrä. Ap. 

Vierailija
10/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nyt ajatteli yksinäisiä köyhiä, jos tekee kilon lanttumäärästä laatikon, tarttee 0,5 dl siirappia. Porkkanalaatikkoon 1 rkl tai ei ollenkaan. Aika monta joulua sillä määrällä menee ja porkkanalaatikkoon tarttee maitoakin. 

Vierailija
11/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas lyhytnäköinen aloitus.

Riisiä tarvitaan joulupuuroon, karjalanpiirakoihin ja porkkanalaatikkoon.

Siirapille on monta käyttöä pitkin vuotta. 

Itse täydennän varastoja silloin kun on tarpeen eli pitkin vuotta. Kaapissa on riisejä ja siirappia, porkkanat puuttuu. Maustevarastokin on melkoinen. Kananmunia käytetään jatkuvasti ja niitä on oltava aina.

Itse tehden saa parempaa ja tunnelma tulee mukana kun itse hääräilee keittiössä. 

Porkkanaa tarvitaan enemmän kuin kolme kpl, kannattaa ostaa halvalla 2 tai 3 kg pussi ja siitä riittää rosolliin ja pyhien jälkeen raasteeksikin.

terveisin köyhä muttei uusavuton

Vierailija
12/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ainakin kuusi kertaa tämän joulun alla pyytänyt täällä reseptiä takuuvarmoihin porkkana- ja lanttulaatikoihin, kun täällä on niin paljon itketty sitä kuinka valmislootat on kuraa. Varsinkin perittyjen reseptien. Ei oo vastauksia tullut.

Ja nuo mausteet joita laatikoihin tulee, piti kyllä tosiaanostaa. Ei kuulu muskotti ja valkopippuri suosikkimausteisiin, vaikka mausteista ruokaa tykätäänkin syödä.

Vierailija
13/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:13"]

[/quote]

No mun tekemiä laatikoita en syönyt edes minä itse, vaikka ihan täsmälleen ohjeen mukaan tein niin kamalaa tuli. Kerran kokeilin. Jos joku osaa neuvoa idioottivarman ohjeen, linkatkaa. 

Ei mulla itselläni noille joulumausteille ole joulun jälkeen mitään käyttöä ja kuka yksinäinen köyhä tekee kamalan satsin pipareita? On kalliimpaa tehdä liikaa kuin ostaa pieni määrä. Ap. 

[/quote]

Ahaa kyse olikin aloittajan kokkaustaidottomuudesta ja siksi tämä selittelevä avaus.

Vierailija
14/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:09"]

Samasta siirappipullosta voi ottaa muihinkin laatikoihin ja piparitaikinaan ym

[/quote]

Kyllä piparitaikina tulee halvemmaksi ostaa valmiina kuin ostaa niitä monia mausteita ja aineksia siihen. Mausteet tulevat yllättävän kalliiksi loppupeleissä, pienikin pussi maksaa yli euron. Ja turha sitä siirappia on ostaa pitkällä päivämäärällä, jos sitä ei tarvitse joulun jälkeen. Samoin kaikilla ei ole tarvittavia mausteita kaapissa laatikoihin, jos niitä ei muulloin tarvitse, joten niden ja muiden tarvikkeiden osto maksaa aikas paljon.

Vierailija
15/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinäisenä henkilönä ap:n kanssa samaa mieltä. Laatikoista Ostan yhden pienen lanttulaatikon ja yhden imelletyn perunalaatikon. Yksinäiselle nämä riittää hyvin juhlapyhiksi.

Vierailija
16/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän siirappia myös sämpylätaikinaan.

Vierailija
17/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:17"]

Olipas lyhytnäköinen aloitus.

Riisiä tarvitaan joulupuuroon, karjalanpiirakoihin ja porkkanalaatikkoon.

Siirapille on monta käyttöä pitkin vuotta. 

Itse täydennän varastoja silloin kun on tarpeen eli pitkin vuotta. Kaapissa on riisejä ja siirappia, porkkanat puuttuu. Maustevarastokin on melkoinen. Kananmunia käytetään jatkuvasti ja niitä on oltava aina.

Itse tehden saa parempaa ja tunnelma tulee mukana kun itse hääräilee keittiössä. 

Porkkanaa tarvitaan enemmän kuin kolme kpl, kannattaa ostaa halvalla 2 tai 3 kg pussi ja siitä riittää rosolliin ja pyhien jälkeen raasteeksikin.

terveisin köyhä muttei uusavuton

[/quote]

Karjalanpiirakat on aika vaikeita tehdä ja mihin yksinään tarttee niitä hirveitä määriä? Mihin muskottia tarttee, esim. lasagne on kallista, osti tai teki. Eikä mullakaan ole käyttöä valmislaatikoille. Itse kyllä tekisin juuri niin, jos rahasta olisi pulaa, että paistaisin vain lanttua pannulla. Nimenomaan kyse oli pienten määrien tekemisestä, eli tarkoitetaan 1-2 hengen tarvitsemaa määrää. Suuret määrät erikseen. 

Vierailija
18/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:19"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:13"]

[/quote]

[/quote]

Ahaa kyse olikin aloittajan kokkaustaidottomuudesta ja siksi tämä selittelevä avaus.

[/quote]

Ei. Mulla on varaa ostaa mitä haluan ja osaan tehdä perusruokaa sekä leipoa. Noista tuli kamalia. En ymmärrä, jos tekee täsmälleen ohjeen mukaan, miten voi tulla pahaa. Jos olisin vähävarainen, ei olisi varaa etsiä hyviä reseptejä kokeilemalla. Ensimmäinen ohjeen mukaan tekemäni hernekeittokin oli kamalaa, mutta kun tein ilman ohjetta anopin neuvojen mukaan, siitä tuli erittäin hyvää. Eikä ainesosat olleet lähellekään samoja kuin ohjeessa tai samassa suhteessa ainakaan. 

Vierailija
19/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun köyhä ei halunnut ostaa myöskään eineslaatikkoa (maku ja pakkauksen koko) eikä palvelupisteen laatikkoa just oikeaa määrää (kilohinta). Niin mun puolesta köyhät saa tänäjouluna olla ilman laatikkoa.... mä en enää enempää näitä keskusteluja lue, enkä ala köyhille laatikoita valmiina nenäneteen kantamaan.

Sitäpaitsi köyhänhän kannattaisi nyt ostaa eurolla se 3 kg porkkanapussi, niin on sitten porkkanaraastetta tammikuussa eikä tarvitse silloin itkeä kotimaisen tomaatin hintaa.

Vierailija
20/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli tämä vain mieleen, kun ostin jouluruokatarvikkeita, että ei ne raaka-aineet halpoja ole, jos vain vähän tarttee. Nuo ammattivalittajat on oma lukunsa. Joskus meillä on ollut rahasta tiukkaa, niin on jätetty laatikot väliin ja syöty uutena vuotena, kun kaupasta on saanut 50 sentillä 700 gramman rasioita. Meillä on useampi syöjä.  ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi