Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien ei kyllä kannata tehdä pieniä määriä laatikoita itse

Vierailija
13.12.2014 |

Minä olen tavallinen keskituloinen palkansaaja, kerrottakoon se heti aluksi. Mutta moni täällä kertoo, kuinka köyhän kannattaa tehdä laatikot itse, kun voihan sitä ostaa kolme porkkanaa. Ei kannata, siihen päälle tulee vielä riisit, siirapit ja mausteet. Kaupassa halvin siirappi näkyi olevan 1,75 purkki, vaalea siirappi. Tumma oli 1,85. Sillä hinnalla saa jo yhden 400 gramman valmislaatikon. Myös mausteita on hassua ostaa paria pientä laatikkoa varten, jos niille ei ole muuta käyttöä. Kyllä köyhän on halvempaa ostaa valmiit laatikot, jos pienistä määristä puhutaan. Tai sitten paistaa vaan pelkkää lanttua ja porkkanaa pannulla. 

Kommentit (202)

Vierailija
161/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:35"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:18"]

No mistä saa ostettua yhden tai kaiksi piparia? Valmiit paketit on vähintää parinsadan gramman paketteja, joten hukkaanhan sitä siinäkin menee tavaraa. Itsetehtyinä voit tosiaan päättää kuinka paljon teet ja leipoa vaikka ne 1-2 piparia. Tarvikkeista saa sitten jotain muutakin. 

[/quote]

Haluan nähdä kun joku tekee 2 piparin taikinan.

P.S. Mausteetkin vanhenevat, vuosien kuluessa maku laimenee eikä edes tarvitse odottaa vuosikausia monien kohdalla että maistuvat pahvilta.

[/quote]

No samoin haluaisin tietää, että mistä saa ostettua 1-2 piparia. Ap kun väitti ostamisen tulevan halvemmaksi.

Vierailija
162/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:17"]

Olipas lyhytnäköinen aloitus.

Riisiä tarvitaan joulupuuroon, karjalanpiirakoihin ja porkkanalaatikkoon.

Siirapille on monta käyttöä pitkin vuotta. 

Itse täydennän varastoja silloin kun on tarpeen eli pitkin vuotta. Kaapissa on riisejä ja siirappia, porkkanat puuttuu. Maustevarastokin on melkoinen. Kananmunia käytetään jatkuvasti ja niitä on oltava aina.

Itse tehden saa parempaa ja tunnelma tulee mukana kun itse hääräilee keittiössä. 

Porkkanaa tarvitaan enemmän kuin kolme kpl, kannattaa ostaa halvalla 2 tai 3 kg pussi ja siitä riittää rosolliin ja pyhien jälkeen raasteeksikin.

terveisin köyhä muttei uusavuton

[/quote]

Mä kyllä ihmettelen mihin siirappia tarvitaan pitkin vuotta? Vain kaalikääryleet tulee nyt äkkiseltään mieleen, ei niitäkään jaksa jatkuvasti vääntää. Olen ravintolakokki, eikä edes duunissa tarvita siirappia kuin tasan just joulukuussa. Ehkä joskus joihinkin tilaus- leivonnaisiin.
[/quote]

Saaristolaisleipään ja sämpylöihin ainakin ... Hyvä mukamas-kokki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:18"]

No mistä saa ostettua yhden tai kaiksi piparia? Valmiit paketit on vähintää parinsadan gramman paketteja, joten hukkaanhan sitä siinäkin menee tavaraa. Itsetehtyinä voit tosiaan päättää kuinka paljon teet ja leipoa vaikka ne 1-2 piparia. Tarvikkeista saa sitten jotain muutakin. 

[/quote]

P.S. Mausteetkin vanhenevat, vuosien kuluessa maku laimenee eikä edes tarvitse odottaa vuosikausia monien kohdalla että maistuvat pahvilta.
[/quote]

1 munan kakkutaikinaa olen tehnyt useinkin.... miksei sitten paria pipariakin :)
Jos nyt ei millään saa syötyä vähän enempää. Piparinmurujahan voi jatkojalostaa vaikka juustokakun pohjaksi.

Vierailija
164/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:13"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:10"]

Valmisporkkanalaatikkoa ei kyllä voi edes verrata itse tehtyyn.

[/quote]

No mun tekemiä laatikoita en syönyt edes minä itse, vaikka ihan täsmälleen ohjeen mukaan tein niin kamalaa tuli. Kerran kokeilin. Jos joku osaa neuvoa idioottivarman ohjeen, linkatkaa. 

Ei mulla itselläni noille joulumausteille ole joulun jälkeen mitään käyttöä ja kuka yksinäinen köyhä tekee kamalan satsin pipareita? On kalliimpaa tehdä liikaa kuin ostaa pieni määrä. Ap. 

[/quote]

Ok, ap on taas joku uusavunton bimbo ja kuvittelee kaikkien muidenkin olevan.

Vierailija
165/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:18"]

[/quote]

[/quote]

Mausteet kestävät vuosia. Kokemusta on.

Vierailija
166/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein viimeksi älyttömän hyvää porkkanalaatikkoa. Kyllä se vaan kannattaa ja tosi helppoa ja yksinkertaista tehdä.
Kaupan porkkanalaatikko on vetistä pössöä.

Vierailija
167/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juureksia ostin 50 senttiä kilo. Kahdesta kilosta saan tosi paljon laatikoita. Käytännössä melkein ilmaista ruokaa.
Riisiä voi käyttää puuroon ja porkkanalaatikkoon.
Luumukiisseli tosi edullista.
Ja vaikka siirappia ei tarvita päivittäin, se kannattaa ostaa ja ajatellaan pitkällä tähtäimellä.

Vierailija
168/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:18"]Minäkin olen ainakin kuusi kertaa tämän joulun alla pyytänyt täällä reseptiä takuuvarmoihin porkkana- ja lanttulaatikoihin, kun täällä on niin paljon itketty sitä kuinka valmislootat on kuraa. Varsinkin perittyjen reseptien. Ei oo vastauksia tullut.

Ja nuo mausteet joita laatikoihin tulee, piti kyllä tosiaanostaa. Ei kuulu muskotti ja valkopippuri suosikkimausteisiin, vaikka mausteista ruokaa tykätäänkin syödä.
[/quote]

Etkö koskaan tee vaikka lasagnea tai muuta ruokaa, johon tulee valkokastiketta ja muskottia? Et syö kalaa, koska et harrasta valkopippuria?
[/quote]
En ole tuo aiempi mutta ihan vaan sen verran että en mäkään koskaan ole lasagneen tai muuhunkaan ruokaan muskottia laittanu. Enkä kalaan valkopippuria..

Vierailija
169/202 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:18"]Minäkin olen ainakin kuusi kertaa tämän joulun alla pyytänyt täällä reseptiä takuuvarmoihin porkkana- ja lanttulaatikoihin, kun täällä on niin paljon itketty sitä kuinka valmislootat on kuraa. Varsinkin perittyjen reseptien. Ei oo vastauksia tullut.

Ja nuo mausteet joita laatikoihin tulee, piti kyllä tosiaanostaa. Ei kuulu muskotti ja valkopippuri suosikkimausteisiin, vaikka mausteista ruokaa tykätäänkin syödä.
[/quote]

Etkö koskaan tee vaikka lasagnea tai muuta ruokaa, johon tulee valkokastiketta ja muskottia? Et syö kalaa, koska et harrasta valkopippuria?
[/quote]
En ole tuo aiempi mutta ihan vaan sen verran että en mäkään koskaan ole lasagneen tai muuhunkaan ruokaan muskottia laittanu. Enkä kalaan valkopippuria..
[/quote]

Voisit kokeilla jos sulla olis joulusta muskottia jäljellä. Sopii hyvin valkokastikkeeseen.

Mä laitan aina kalalle suolaa, valkopippuria, tilliä ja sitruunaa. Toiset kai laittaa valmista sitruunapippurisekoitusta. Erillään ne mausteet on kaikkeen ruuanlaittoon monikäyttöisempiä kuin valmiit sekoitukset.

Vierailija
170/202 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siirappia voi käyttää vaikka siihen, tähän ja tuohon". Itse asiassa, nuo kaikki voi tehdä ilman siirappiakin. Säästöä ei siis tule. Kaaliakaan ei kannata sotkea turhalla sokerilla, vaan kaalista kannattaa tehdä kunnon ruokaa ja ainakin kääryleet onnistuu hyvin ilmankin sekä kaalilaatikosta voi tehdä sokerittoman muunnelman. Vehnäsämpylät ovat ihan turhaa evästä, ravintoarvoa ei ole eikä niillä edes nälkä lähde. Sata vuotta sitten vehnää ei arkipäivään kuulunut, jos joku meinaa siihen vedota. 

Vierailija
171/202 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 00:09"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:18"]Minäkin olen ainakin kuusi kertaa tämän joulun alla pyytänyt täällä reseptiä takuuvarmoihin porkkana- ja lanttulaatikoihin, kun täällä on niin paljon itketty sitä kuinka valmislootat on kuraa. Varsinkin perittyjen reseptien. Ei oo vastauksia tullut. Ja nuo mausteet joita laatikoihin tulee, piti kyllä tosiaanostaa. Ei kuulu muskotti ja valkopippuri suosikkimausteisiin, vaikka mausteista ruokaa tykätäänkin syödä. [/quote] Etkö koskaan tee vaikka lasagnea tai muuta ruokaa, johon tulee valkokastiketta ja muskottia? Et syö kalaa, koska et harrasta valkopippuria? [/quote] En ole tuo aiempi mutta ihan vaan sen verran että en mäkään koskaan ole lasagneen tai muuhunkaan ruokaan muskottia laittanu. Enkä kalaan valkopippuria.. [/quote] Voisit kokeilla jos sulla olis joulusta muskottia jäljellä. Sopii hyvin valkokastikkeeseen. Mä laitan aina kalalle suolaa, valkopippuria, tilliä ja sitruunaa. Toiset kai laittaa valmista sitruunapippurisekoitusta. Erillään ne mausteet on kaikkeen ruuanlaittoon monikäyttöisempiä kuin valmiit sekoitukset.

[/quote]

Lasagne nyt sellainen ruoka muutenkin, ettei sitä vähävaraisen kannata tehdä. 

Vierailija
172/202 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Taloudessa, jossa ruoanlaitto kuuluu normaaliin arkeen, mausteet eivät pääse vanhenemaan, koska niitä käytetään koko ajan. Maustehyllyt kannattaa myös siivota n. kerran vuodessa, tarkistaa harvemmin käytettävien mausteiden kunto, pestä purkit jne. 

Joku kysyi mistä saa ostaa 1-2 piparia. Helsingissä ainakin Stockan Herkusta, Ekbergiltä, Fazerilta, hallien leipomokaupoista. Mutta jos ei jouluna halua kuin 1-2 piparia tai kolmen porkkanan porkkanalaatikon voi ihan yhtä hyvin olla kokonaan ilman ja syödä jotain aivan muuta. 

Vierailija
173/202 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 08:10"]

[/quote]

[/quote]

Taloudessa, jossa ruoanlaitto kuuluu normaaliin arkeen, mausteet eivät pääse vanhenemaan, koska niitä käytetään koko ajan. Maustehyllyt kannattaa myös siivota n. kerran vuodessa, tarkistaa harvemmin käytettävien mausteiden kunto, pestä purkit jne. 

Joku kysyi mistä saa ostaa 1-2 piparia. Helsingissä ainakin Stockan Herkusta, Ekbergiltä, Fazerilta, hallien leipomokaupoista. Mutta jos ei jouluna halua kuin 1-2 piparia tai kolmen porkkanan porkkanalaatikon voi ihan yhtä hyvin olla kokonaan ilman ja syödä jotain aivan muuta. 

[/quote]

Sinäkään et sitten lukenut otsikkoa. Kyse oli nimenomaan pienistä määristä! Mulla on tuolla jääkaapissa jäljellä sopivasti tasan kolme aika reilun kokoista porkkanaa kilon pussista. En saanut punnittua, kun keittiövaa'asta oli näköjään patterit menneet loppuun ja uusia ei ole kun sellainen pyöreä pikkupatteri, mitä ei saa joka kaupasta. Mutta neljän hengen laatikkoon tarvitaan kilo, niin luulen, että tuo määrä riittää yhdelle. Ei siinä pussissa varmaan ollut alunperin kuin enintään kahdeksan kpl. Kuka haluaa syödä yksinään laatikoita kilon kutakin? En usko, että kovinkaan moni. 

Vierailija
174/202 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei käytetä puuroriisiä mihinkään yhden maitoallergian takia, mutta siitäkään ei aloituksessa ollut kyse. Siirappia, ei, ei käytetä, kun perheessämme vältetään turhia sokereita (ei olla köyhiä, mutta rahaa säästyy kun turhat vehnäsokerimössöt jätetään juhliin). 

Vierailija
175/202 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:05"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:57"]

Ei mulla vanhene ruoka, paitsi tuo vehnä, jossa ei ole mitään ravintoarvoa. Ei siinä ole ravintoarvoa köyhillekään. Ei meillä mene juuri mitään ruokaa roskiin, koska ei osteta sellaisia raaka-aineita, mitä ei tarvita ja ostetaan vain sellaisia määriä, ettei vanhene. Mulla on riittänyt 400 euroa neljän hengen ruokaostoksiin mainiosti, kirjoitin äsken toiseen ketjuun miten. Ok, nyt keskityn tekemään taas sukkaa ja katsomaan areenalta miesten taitoluistelua suorana. ap

[/quote]

No vehnässä on kyllä hiilaria ja proteiinia, ja kyllä leipä kylläisenä pitää. Tämä on kyllä tullut selväksi, että teille ei taideta ostaa oikein yhtään mitään tai muutenkaan ruuanlaittoa harrastaa. Mutta senpä vuoksi: älä yleistä omaa tilannettasi koskemaan köyhiä ja kuvittele, että osaat neuvoa miten köyhän tulisi ruokansa ja ostoksensa tehdä. Köyhä kyllä keksii ruoka-aineille käyttöä.

[/quote]

Kyllä meillä tehdään ruokaa, vanhanaikaista perusruokaa. Porkkanaa ja lanttua menee todella paljon, keittoihin. Ruispuolukkapuuroa, hernekeittoa, jauheliharuokia itse jauhetusta lihasta. Leivontaa ei kyllä erikoisemmin arkena harrasteta, paitsi niitä sämpylöitä ja yhdelle erikoisleipää ja tosiaan, joskus myös ruisleipää, tosin ei ihan vanhanaikaisella tavalla. Kaalijauhelihamössöä tehdään, eikä siihen sotketa mitään turhanpäiväistä sokeria, sekä kaalikeittoa. Perunoita käytetän monella tavalla ja tosiaan, perunarieskaa teen keitetyn perunan ylijäämistä, sen olen unohtanut. En jaksa kaikkea luetella, mitä tehdään, mutta tässä nyt muutama esimerkki. 

Vierailija
176/202 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen laatikot aina ilman riisiä. Tulee paljon parempaa!

Vierailija
177/202 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 08:25"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:05"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:57"]

Ei mulla vanhene ruoka, paitsi tuo vehnä, jossa ei ole mitään ravintoarvoa. Ei siinä ole ravintoarvoa köyhillekään. Ei meillä mene juuri mitään ruokaa roskiin, koska ei osteta sellaisia raaka-aineita, mitä ei tarvita ja ostetaan vain sellaisia määriä, ettei vanhene. Mulla on riittänyt 400 euroa neljän hengen ruokaostoksiin mainiosti, kirjoitin äsken toiseen ketjuun miten. Ok, nyt keskityn tekemään taas sukkaa ja katsomaan areenalta miesten taitoluistelua suorana. ap

[/quote]

No vehnässä on kyllä hiilaria ja proteiinia, ja kyllä leipä kylläisenä pitää. Tämä on kyllä tullut selväksi, että teille ei taideta ostaa oikein yhtään mitään tai muutenkaan ruuanlaittoa harrastaa. Mutta senpä vuoksi: älä yleistä omaa tilannettasi koskemaan köyhiä ja kuvittele, että osaat neuvoa miten köyhän tulisi ruokansa ja ostoksensa tehdä. Köyhä kyllä keksii ruoka-aineille käyttöä.

[/quote]

Kyllä meillä tehdään ruokaa, vanhanaikaista perusruokaa. Porkkanaa ja lanttua menee todella paljon, keittoihin. Ruispuolukkapuuroa, hernekeittoa, jauheliharuokia itse jauhetusta lihasta. Leivontaa ei kyllä erikoisemmin arkena harrasteta, paitsi niitä sämpylöitä ja yhdelle erikoisleipää ja tosiaan, joskus myös ruisleipää, tosin ei ihan vanhanaikaisella tavalla. Kaalijauhelihamössöä tehdään, eikä siihen sotketa mitään turhanpäiväistä sokeria, sekä kaalikeittoa. Perunoita käytetän monella tavalla ja tosiaan, perunarieskaa teen keitetyn perunan ylijäämistä, sen olen unohtanut. En jaksa kaikkea luetella, mitä tehdään, mutta tässä nyt muutama esimerkki. 
[/quote]
Sorry, meni jo :D

Vierailija
178/202 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 08:15"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 08:10"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sinäkään et sitten lukenut otsikkoa. Kyse oli nimenomaan pienistä määristä! Mulla on tuolla jääkaapissa jäljellä sopivasti tasan kolme aika reilun kokoista porkkanaa kilon pussista. En saanut punnittua, kun keittiövaa'asta oli näköjään patterit menneet loppuun ja uusia ei ole kun sellainen pyöreä pikkupatteri, mitä ei saa joka kaupasta. Mutta neljän hengen laatikkoon tarvitaan kilo, niin luulen, että tuo määrä riittää yhdelle. Ei siinä pussissa varmaan ollut alunperin kuin enintään kahdeksan kpl. Kuka haluaa syödä yksinään laatikoita kilon kutakin? En usko, että kovinkaan moni. 

[/quote]

Luin kyllä ja kommentoin sitä (156). Tuo lainaamasi viestini koski kokkailua yleisemmin, mm. sitä, vanheneeko mausteet vai ei. Kun olin yksineläjä ilman pakastinta ruuan kanssa piti säätää, miten paljon tekee ja millaista ruokaa, että se säilyy jääkaapissa vaikkapa 3 päivää. Eiköhän nykyisissä opiskelija-asunnoissa ole jo itsestäänselvästi pakastin. 

Teen jatkuvasti 5-henkiselle perheelle ruokaa. En laske kuinka monta porkkanaa menee mihinkin, vaan teen porkkanalaatikkoa tai -keittoa anteliaalla kädellä, pakastan. Tai teen juurespataa ja jos sitä jää yli, pakastan. 

Nää 1-2 piparista inisevät ovat provoja. 90% väestöstä kohtaa jouluna ainakin yhden ihmisen, jonka kanssa kahvittelee tai glögittelee. On siis luontevaa ostaa lähileipomosta vaikkapa 100 g pipareita.  

Pyhät kestävät tänä vuonna keskiviikosta sunnuntaihin. On siis myös luontevaa tehdä vähän isompi kuin kolmen porkkanan laatikko ja muutenkin varata ruokaa sen verran, että on syötävää kun makaa sohvalla ja lukee lahjakirjoja. 

Toivottavasti löydät vaakaasi oikeanlaisen pariston. 

156 ja 172

Vierailija
179/202 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä h**vettiä?? :D Kahdeksan sivua keskustelua siitä kannattaako tehdä joululaatikoita itse vai ei??!!

Vierailija
180/202 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 09:23"]

Mitä h**vettiä?? :D Kahdeksan sivua keskustelua siitä kannattaako tehdä joululaatikoita itse vai ei??!!

[/quote] Keskustelua varten kai tämä av onkin, tuntuis tyhmältä tyhjät sivut.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi