Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien ei kyllä kannata tehdä pieniä määriä laatikoita itse

Vierailija
13.12.2014 |

Minä olen tavallinen keskituloinen palkansaaja, kerrottakoon se heti aluksi. Mutta moni täällä kertoo, kuinka köyhän kannattaa tehdä laatikot itse, kun voihan sitä ostaa kolme porkkanaa. Ei kannata, siihen päälle tulee vielä riisit, siirapit ja mausteet. Kaupassa halvin siirappi näkyi olevan 1,75 purkki, vaalea siirappi. Tumma oli 1,85. Sillä hinnalla saa jo yhden 400 gramman valmislaatikon. Myös mausteita on hassua ostaa paria pientä laatikkoa varten, jos niille ei ole muuta käyttöä. Kyllä köyhän on halvempaa ostaa valmiit laatikot, jos pienistä määristä puhutaan. Tai sitten paistaa vaan pelkkää lanttua ja porkkanaa pannulla. 

Kommentit (202)

Vierailija
121/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:16"]

Tee isommat määrät, laita raakana vuokiin ja pakasta. Voit sieltä sitten paistaa pitkin vuotta, kun alkaa tehdä mieli. Hyvä niksi myös siihen, että voi tehdä vaikka viikon ennen joulua ja aattona vain kypsentää. Maistuu vastatehdyltä.

[/quote]

Siis jos mulle puhut, en minä itselle tee paljon mitään ollenkaan, muita sukulaisia varten jotain laitan. Meillä on ruokarjoitteita yhdellä lapsella ja hänelle ei nuo laatikot käy ollenkaan. Pitäisi olla maidoton, vehnätön, tattariton jne. ap
[/quote]
En suunnannut kenellekään erityisesti. (:

Vierailija
122/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:37"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:32"]

Aloituksen yläpeukuista päätellen, iso määrä kuitenkin tajusi pointin, vaikka tää vänkäykseksi menikin.

[/quote]

No kukakohan se täällä vänkää? Sanoo ettei riiseille, siirapeille, mausteille ole koskaan muulloin kuin jouluna mitään muuta käyttöä, ja kun joku ehdottaa, että siirappia voi käyttää vaikka esim. piparkakkutaikinaan, niin vastaa että mitä ihmettä köyhä tekee jumalattomalla määrällä piparkakkuja.

[/quote]

Etkö ymmärrä, ettei kaikilla ihmisillä ole varaa ostaa näitä aineksia kerralla? Minun maustehyllystäni löytyy pippurisekoitus, yleismauste, perunamauste, oregano, basilika, sitruunainen marinointimauste ja meirami. Mitähän jouluruokaa näillä maustaisi? Kerro vinkkisi! Kaapissa ei ole myöskään valkoisia vehnäjauhoja tai sokeria, siirapista puhumattakaan.

[/quote]

No mikä pakko niitä on kerralla ostaa? Voi vähän ennakoisa, ja pitemmänkin päälle kerryttää maustevarastoa niin että sieltä löytyy hyvä valikoima perusmausteita. Ja esim. minä kyllä saisin tuolla sinun maustavarastollasi tehtyä suurimman osan meidän joulupöydän ruuista. Laatikkoihin ei muutenkaan mausteita tule, mutta jos ei ole siirappia, niin voisin laittaa tuota pippuria (ja ehkä harkita ostavani pussillisen sokeria). Mitähän tuo yleismauste lienee, mutta varmasti silläkin saa makuja avattua, joten sitä ja pippuria voisi laittaa kinkun kanssa, kalat saa maustettua tuolla sitruunaisella marinointimausteella (jos ei ole suolaa, mutta ehkä harkitsisin sellaisenkin ostamista). 

[/quote]

Olisiko vaikka se syy, että nyt on joulu ja pitäisi tehdä jouluruokaa nyt. Ei hyödytä alkaa joulukuussa ostaa pikkuhiljaa mausteita, kun varasto on valmis huhtikuussa! Oma rahantarpeeni ei ole akuutti enää vuoden päästä, joten silloin pystyn suurella todennäköisyydellä ostamaan mausteita vaikka satasella. Joulukalan maustamiseen riittää ihan suola, ja omat kalani pötköttelevät iloisesti jo jääkaapissa.

[/quote]

Joo..tekisi jo mieli melkein lausahtaa tämä av:n vakiofraasi, että ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu. Eli ne mausteet kyllä säilyy vuosia ja aika harva mauste on vain jotain tiettyä kautta tai juhlaa varten. Että ei se kyllä haittaa vaikka tuo sun maustevarasto olis valmis vasta huhtikuussa, koska pysyt sitä hyödyntämään sitten täysillä ensi jouluna - ja muutenkin pitkin vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:42"]

Olisiko vaikka se syy, että nyt on joulu ja pitäisi tehdä jouluruokaa nyt. Ei hyödytä alkaa joulukuussa ostaa pikkuhiljaa mausteita, kun varasto on valmis huhtikuussa! Oma rahantarpeeni ei ole akuutti enää vuoden päästä, joten silloin pystyn suurella todennäköisyydellä ostamaan mausteita vaikka satasella. Joulukalan maustamiseen riittää ihan suola, ja omat kalani pötköttelevät iloisesti jo jääkaapissa.

[/quote]

No suolaahan tuolla ylemmällä ei tosiaan ollut (siksi ehdotinkin sen ostamista) mutta sanoin, että sen kalan voi varmasti maustaa sillä sitruunaisella marinadimausteella.

Vierailija
124/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:45"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:23"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:10"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:37"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:32"] Aloituksen yläpeukuista päätellen, iso määrä kuitenkin tajusi pointin, vaikka tää vänkäykseksi menikin. [/quote] No kukakohan se täällä vänkää? Sanoo ettei riiseille, siirapeille, mausteille ole koskaan muulloin kuin jouluna mitään muuta käyttöä, ja kun joku ehdottaa, että siirappia voi käyttää vaikka esim. piparkakkutaikinaan, niin vastaa että mitä ihmettä köyhä tekee jumalattomalla määrällä piparkakkuja. [/quote] Etkö ymmärrä, ettei kaikilla ihmisillä ole varaa ostaa näitä aineksia kerralla? Minun maustehyllystäni löytyy pippurisekoitus, yleismauste, perunamauste, oregano, basilika, sitruunainen marinointimauste ja meirami. Mitähän jouluruokaa näillä maustaisi? Kerro vinkkisi! Kaapissa ei ole myöskään valkoisia vehnäjauhoja tai sokeria, siirapista puhumattakaan. [/quote] No mikä pakko niitä on kerralla ostaa? Voi vähän ennakoisa, ja pitemmänkin päälle kerryttää maustevarastoa niin että sieltä löytyy hyvä valikoima perusmausteita. Ja esim. minä kyllä saisin tuolla sinun maustavarastollasi tehtyä suurimman osan meidän joulupöydän ruuista. Laatikkoihin ei muutenkaan mausteita tule, mutta jos ei ole siirappia, niin voisin laittaa tuota pippuria (ja ehkä harkita ostavani pussillisen sokeria). Mitähän tuo yleismauste lienee, mutta varmasti silläkin saa makuja avattua, joten sitä ja pippuria voisi laittaa kinkun kanssa, kalat saa maustettua tuolla sitruunaisella marinointimausteella (jos ei ole suolaa, mutta ehkä harkitsisin sellaisenkin ostamista).  [/quote] köyhällä on harvoin varaa ostaa kalaa :) [/quote] Kysyit, että mitähän jouluruokaa näillä maustaisit ja pyysit minua kertomaan vinkkini. Kerroin oman joulupöydän tarjoamiseni. [/quote] en kysynyt mitään, lainasin vaan koko ketjun.

[/quote]

Mikäs tuo tummettu kohta sitten on?

Vierailija
125/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:16"]

Tee isommat määrät, laita raakana vuokiin ja pakasta. Voit sieltä sitten paistaa pitkin vuotta, kun alkaa tehdä mieli. Hyvä niksi myös siihen, että voi tehdä vaikka viikon ennen joulua ja aattona vain kypsentää. Maistuu vastatehdyltä.

[/quote]

Siis jos mulle puhut, en minä itselle tee paljon mitään ollenkaan, muita sukulaisia varten jotain laitan. Meillä on ruokarjoitteita yhdellä lapsella ja hänelle ei nuo laatikot käy ollenkaan. Pitäisi olla maidoton, vehnätön, tattariton jne. ap

[/quote]

No esim. noiden laatikoiden tekeminen maidottomaksi, vehnättömäksi ja tattarittomaksi ei ole kyllä homma eikä mikään...

Vierailija
126/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:33"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:45"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:23"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:10"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:37"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:32"] Aloituksen yläpeukuista päätellen, iso määrä kuitenkin tajusi pointin, vaikka tää vänkäykseksi menikin. [/quote] No kukakohan se täällä vänkää? Sanoo ettei riiseille, siirapeille, mausteille ole koskaan muulloin kuin jouluna mitään muuta käyttöä, ja kun joku ehdottaa, että siirappia voi käyttää vaikka esim. piparkakkutaikinaan, niin vastaa että mitä ihmettä köyhä tekee jumalattomalla määrällä piparkakkuja. [/quote] Etkö ymmärrä, ettei kaikilla ihmisillä ole varaa ostaa näitä aineksia kerralla? Minun maustehyllystäni löytyy pippurisekoitus, yleismauste, perunamauste, oregano, basilika, sitruunainen marinointimauste ja meirami. Mitähän jouluruokaa näillä maustaisi? Kerro vinkkisi! Kaapissa ei ole myöskään valkoisia vehnäjauhoja tai sokeria, siirapista puhumattakaan. [/quote] No mikä pakko niitä on kerralla ostaa? Voi vähän ennakoisa, ja pitemmänkin päälle kerryttää maustevarastoa niin että sieltä löytyy hyvä valikoima perusmausteita. Ja esim. minä kyllä saisin tuolla sinun maustavarastollasi tehtyä suurimman osan meidän joulupöydän ruuista. Laatikkoihin ei muutenkaan mausteita tule, mutta jos ei ole siirappia, niin voisin laittaa tuota pippuria (ja ehkä harkita ostavani pussillisen sokeria). Mitähän tuo yleismauste lienee, mutta varmasti silläkin saa makuja avattua, joten sitä ja pippuria voisi laittaa kinkun kanssa, kalat saa maustettua tuolla sitruunaisella marinointimausteella (jos ei ole suolaa, mutta ehkä harkitsisin sellaisenkin ostamista).  [/quote] köyhällä on harvoin varaa ostaa kalaa :) [/quote] Kysyit, että mitähän jouluruokaa näillä maustaisit ja pyysit minua kertomaan vinkkini. Kerroin oman joulupöydän tarjoamiseni. [/quote] en kysynyt mitään, lainasin vaan koko ketjun.

[/quote]

Mikäs tuo tummettu kohta sitten on?
[/quote] en tiedä, lainattujen joukossa sekin.

Vierailija
127/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:38"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:33"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:45"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:23"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:10"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:37"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:32"] Aloituksen yläpeukuista päätellen, iso määrä kuitenkin tajusi pointin, vaikka tää vänkäykseksi menikin. [/quote] No kukakohan se täällä vänkää? Sanoo ettei riiseille, siirapeille, mausteille ole koskaan muulloin kuin jouluna mitään muuta käyttöä, ja kun joku ehdottaa, että siirappia voi käyttää vaikka esim. piparkakkutaikinaan, niin vastaa että mitä ihmettä köyhä tekee jumalattomalla määrällä piparkakkuja. [/quote] Etkö ymmärrä, ettei kaikilla ihmisillä ole varaa ostaa näitä aineksia kerralla? Minun maustehyllystäni löytyy pippurisekoitus, yleismauste, perunamauste, oregano, basilika, sitruunainen marinointimauste ja meirami. Mitähän jouluruokaa näillä maustaisi? Kerro vinkkisi! Kaapissa ei ole myöskään valkoisia vehnäjauhoja tai sokeria, siirapista puhumattakaan. [/quote] No mikä pakko niitä on kerralla ostaa? Voi vähän ennakoisa, ja pitemmänkin päälle kerryttää maustevarastoa niin että sieltä löytyy hyvä valikoima perusmausteita. Ja esim. minä kyllä saisin tuolla sinun maustavarastollasi tehtyä suurimman osan meidän joulupöydän ruuista. Laatikkoihin ei muutenkaan mausteita tule, mutta jos ei ole siirappia, niin voisin laittaa tuota pippuria (ja ehkä harkita ostavani pussillisen sokeria). Mitähän tuo yleismauste lienee, mutta varmasti silläkin saa makuja avattua, joten sitä ja pippuria voisi laittaa kinkun kanssa, kalat saa maustettua tuolla sitruunaisella marinointimausteella (jos ei ole suolaa, mutta ehkä harkitsisin sellaisenkin ostamista).  [/quote] köyhällä on harvoin varaa ostaa kalaa :) [/quote] Kysyit, että mitähän jouluruokaa näillä maustaisit ja pyysit minua kertomaan vinkkini. Kerroin oman joulupöydän tarjoamiseni. [/quote] en kysynyt mitään, lainasin vaan koko ketjun. [/quote] Mikäs tuo tummettu kohta sitten on? [/quote] en tiedä, lainattujen joukossa sekin.

[/quote]

No minä voin kertoa: se on kysymys. 

Vierailija
128/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:35"]

[/quote]

[/quote]

No esim. noiden laatikoiden tekeminen maidottomaksi, vehnättömäksi ja tattarittomaksi ei ole kyllä homma eikä mikään...

[/quote]

eikä jne:n pois jättäminen ole homma eikä mikään, mutta ei tässä aloituksessa nyt ollut edelleenkään puhe minusta. Minä en tee laatikoita enkä ostakaan, ostin siirappia leivontaa varten alunperin. 

Vierailija
129/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:37"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:32"]

Aloituksen yläpeukuista päätellen, iso määrä kuitenkin tajusi pointin, vaikka tää vänkäykseksi menikin.

[/quote]

No kukakohan se täällä vänkää? Sanoo ettei riiseille, siirapeille, mausteille ole koskaan muulloin kuin jouluna mitään muuta käyttöä, ja kun joku ehdottaa, että siirappia voi käyttää vaikka esim. piparkakkutaikinaan, niin vastaa että mitä ihmettä köyhä tekee jumalattomalla määrällä piparkakkuja.

[/quote]

Etkö ymmärrä, ettei kaikilla ihmisillä ole varaa ostaa näitä aineksia kerralla? Minun maustehyllystäni löytyy pippurisekoitus, yleismauste, perunamauste, oregano, basilika, sitruunainen marinointimauste ja meirami. Mitähän jouluruokaa näillä maustaisi? Kerro vinkkisi! Kaapissa ei ole myöskään valkoisia vehnäjauhoja tai sokeria, siirapista puhumattakaan.

[/quote]

No mikä pakko niitä on kerralla ostaa? Voi vähän ennakoisa, ja pitemmänkin päälle kerryttää maustevarastoa niin että sieltä löytyy hyvä valikoima perusmausteita. Ja esim. minä kyllä saisin tuolla sinun maustavarastollasi tehtyä suurimman osan meidän joulupöydän ruuista. Laatikkoihin ei muutenkaan mausteita tule, mutta jos ei ole siirappia, niin voisin laittaa tuota pippuria (ja ehkä harkita ostavani pussillisen sokeria). Mitähän tuo yleismauste lienee, mutta varmasti silläkin saa makuja avattua, joten sitä ja pippuria voisi laittaa kinkun kanssa, kalat saa maustettua tuolla sitruunaisella marinointimausteella (jos ei ole suolaa, mutta ehkä harkitsisin sellaisenkin ostamista). 
[/quote] köyhällä on harvoin varaa ostaa kalaa :)
[/quote]

Mä alan ihmetellä että köyhät on enää ylipäätään hengissä.... ei sillä pelkällä näkkärillä terveenä pysy.

Vierailija
130/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

eikä jne:n pois jättäminen ole homma eikä mikään, mutta ei tässä aloituksessa nyt ollut edelleenkään puhe minusta. Minä en tee laatikoita enkä ostakaan, ostin siirappia leivontaa varten alunperin. 

[/quote]

No mitähän se jne. sitten on? Sanoit ettei laatikot käy mutta ainesosiksi mainitsit ainoastaa nuo kolme. 

Vierailija
131/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:07"]Tämä ketju on aloitusta Lukuunottamatta aika naurettava. Valtaosalla vastaajista ei ole mitään käsitystä tai kokemusta yhdenhengen ruokatalouksista. Ei se kyllä hämmästytä, ei sitä käsitystä ole Suomalaisella kaupalla tai elintarviketeollisuudellakaan.
Aika masentavaa on myös toisten haukkuminen tässä ketjussa. Oma osaaminen taitaa olla vielä niin matalalla tasolla että sitä pitää nostaa haukkumalla muita.
[/quote]

Me luetaan varmaan eri ketjua. Mun mielestä tässä ei haukuta ketään, ap:kaan ei ollut varaton. Itse tulkitsen tämän hyväntahtoiseksi nokitteluksi, mikä vilisee viittauksia viikolla olleisiin aihetta sivuaviin ketjuihin. Lisää.

Vierailija
132/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:44"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No mitähän se jne. sitten on? Sanoit ettei laatikot käy mutta ainesosiksi mainitsit ainoastaa nuo kolme. 

[/quote]

No ihan kaikkea ei ole testattukaan, mutta hirssi ei käy, peruna on nyt suurennuslasin alla. Nää on ikäviä, kun ne näkyvät nopeasti tulevina vatsavaivoina. Osalle on allergiadiagnoosi, mutta nyt on epäily jostain vatsasairaudesta eikä oikein tiedetä, mitkä ruuat käy ja mitkä ei, joten se on kokeilussa. Mutta aloituksessa ei ole kyse minusta, joten tämä ei siihen kuulu; minä ostan muuten vain halpaa ruokaa ja tosiaan, äsken syötiin paistettua lanttua. Meillä on varaa erikoisruokavalioonkiin ja halvalla saa senkin (riisikakut on halpoja ja muutakin löytyy), kun tämä kokeilujakso saadaan ohi. Mutta se ei kuulu aloituksen aiheeseen, enkä keskustele aiheesta tämän enempää. 

Vierailija
133/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että köyhillä on oikeasti vähän väärä kuva itse valmistetun ruuan hinnasta. Joku vastaaja taisi mainita, ettei ole varaa ostaa nyt edes suolaa. Se maksaa muistaakseni 49 senttiä/500 grammaa. Melkein ilmaista. Kai köyhä luulee, että itse tehty ruoka on jotenkin kauhean kallista ja siksi ostaa kaiken valmiina? Toki jollekin ruuan valmistaminen itse voi olla myös vaivalloista (jos ei ole ikinä tehnyt vaikka laatikoita) mutta kerran, pari kun tekee niin huomaa, ettei siinä nyt niin hirveä homma ollutkaan. Ja rahaakin säästyi.

Vierailija
134/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas luulen, että monella vastaajista ei ole käsitystä, mitä pitkäaikainen köyhyys tarkoittaa.

Vierailija
135/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:53"]

Luulen että köyhillä on oikeasti vähän väärä kuva itse valmistetun ruuan hinnasta. Joku vastaaja taisi mainita, ettei ole varaa ostaa nyt edes suolaa. Se maksaa muistaakseni 49 senttiä/500 grammaa. Melkein ilmaista. Kai köyhä luulee, että itse tehty ruoka on jotenkin kauhean kallista ja siksi ostaa kaiken valmiina? Toki jollekin ruuan valmistaminen itse voi olla myös vaivalloista (jos ei ole ikinä tehnyt vaikka laatikoita) mutta kerran, pari kun tekee niin huomaa, ettei siinä nyt niin hirveä homma ollutkaan. Ja rahaakin säästyi.

[/quote]

Aloituksessa on kyse siitä, että jos tarvitsee vain vähän kannattaako tehdä. Kannattavinta laatikoiden suhteen on jättää ne joulusta kokonaan pois ja ostaa joulun jälkeisestä poistopyynnistä 50 sentillä. Itse on joskus niin tehty. Mutta kuten aloituksessa kerroin, jos tekisin ruokaa vain itselleni, paistaisin vain lanttua sellaisenaan. Yleensä otan itse laatikoita ruokalusikallisen tai pari ja siinä se sitten on. Ei ne pahoja ole, mutta en tykkää syödä tuollaista ruokaa liikaa. ap 

Vierailija
136/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:44"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:18"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:30"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:19"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:09"]

Samasta siirappipullosta voi ottaa muihinkin laatikoihin ja piparitaikinaan ym

[/quote]

Kyllä piparitaikina tulee halvemmaksi ostaa valmiina kuin ostaa niitä monia mausteita ja aineksia siihen. Mausteet tulevat yllättävän kalliiksi loppupeleissä, pienikin pussi maksaa yli euron. Ja turha sitä siirappia on ostaa pitkällä päivämäärällä, jos sitä ei tarvitse joulun jälkeen. Samoin kaikilla ei ole tarvittavia mausteita kaapissa laatikoihin, jos niitä ei muulloin tarvitse, joten niden ja muiden tarvikkeiden osto maksaa aikas paljon.

[/quote]

Olet uusavuton. Valmis piparkakkumaustepussi maksaa Prismassa0,89e. Se laitetaan (eikä jää mitään kaappiin) taikinaan johon tulee 8dl jauhoja (0,30e), lisäksi tarvitset siirappia pari desiä (0,40e), voita 250g (1e), soodaa (0,10) ja 2 munaa (0,20e). Tästä leivot 5 pellillistä pipareita. Ohjeen voi myös puolittaa. Hintaa tulee taikinalle 2,89e. Paljonko saat tuolla hinnalla voihin tehtyä taikinaa valmiina kaupasta?

[/quote]

Ostin tänään Prismasta valmiita pipareita 475g. Maksoivat  yhteensä 2,88€.

[/quote]

Eli suunnilleen 2,5 pellillistä. Itse tehtyinä olisit saanut tuplamäärän pipareita samaan hintaan.

[/quote]

-En tarvitse niin paljoa.

-Sitä paitsi unohdit uunin käyttämän sähkön hinnan.

-Enkä olisi ikinä osannut tehdä niin ohuita pipareita, joista ostin.

[/quote]

-  Jos et tarvitse noin paljon pipareita, ei tarvitse itsekään leipoa niin paljon (ajattele, että itse tehdessä voit ihan itse päättää kuinka paljon teet!)

-  uunin kuluttama sähkö on niin marginaalinen että sitä ei kyllä tarvitse huomioida (myös kaupassa käydessä tulee matka-, aika- bensakustannuksia)

-  paina kovempaa sitä taikinaa kaulitessa

Vierailija
137/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismasta ostin kaksi pakettia hintaan 1,79 €/pkt. Niistä tehtiin iso piparkakkutalo ja taisi olla sen 5-6 pellillistä normipipareita. Eli ei maksanut vaivaa alkaa tekemään itse. Jos joku haluaa itse taikinan tehdä, niin on hyvä vain. Itse valitsen valmiin.

[/quote]

Kyllä piparitaikina tulee halvemmaksi ostaa valmiina kuin ostaa niitä monia mausteita ja aineksia siihen. Mausteet tulevat yllättävän kalliiksi loppupeleissä, pienikin pussi maksaa yli euron. Ja turha sitä siirappia on ostaa pitkällä päivämäärällä, jos sitä ei tarvitse joulun jälkeen. Samoin kaikilla ei ole tarvittavia mausteita kaapissa laatikoihin, jos niitä ei muulloin tarvitse, joten niden ja muiden tarvikkeiden osto maksaa aikas paljon.

[/quote]

Olet uusavuton. Valmis piparkakkumaustepussi maksaa Prismassa0,89e. Se laitetaan (eikä jää mitään kaappiin) taikinaan johon tulee 8dl jauhoja (0,30e), lisäksi tarvitset siirappia pari desiä (0,40e), voita 250g (1e), soodaa (0,10) ja 2 munaa (0,20e). Tästä leivot 5 pellillistä pipareita. Ohjeen voi myös puolittaa. Hintaa tulee taikinalle 2,89e. Paljonko saat tuolla hinnalla voihin tehtyä taikinaa valmiina kaupasta?

[/quote]

Vierailija
138/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta

kenenkään ei kannata tehdä pieniä määriä mitään. Aina kannattaa tehdä paljon ja pakastaa järkevinä annoksina.

Porkkanalaatikoita voi tehdä kerralla reilusti ja pakastaa. Kyllä niitä voi syödä muiden ruokien lisukkeena tai pelkästäänkin muulloinkin kuin jouluna. Porkkanalaatikkoa voi tuunata monella tavalla "vähemmän jouluiseksi". Kuka viitsii vaivautua kolmen porkkanan takia? Siirappi säilyy vuosia. Siitä sopii kaataa erilaisiin kaaliruokiin ennen ja jälkeen joulun. 

Muuten, kaverin perheessä joulun porkkanalaatikko on aina pelkkää porkkanaa ja mausteita (suloisen maukasta), muina aikoina porkkanalaatikkoon lisätään puuroriisiä tai ohraa. 

Kenellä tahansa, joka haluaa säästää ruokamenoissa, on kaapissa kattava varasto kuivatavaraa ja mausteita. 

Vierailija
139/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:01"]

Prismasta ostin kaksi pakettia hintaan 1,79 €/pkt. Niistä tehtiin iso piparkakkutalo ja taisi olla sen 5-6 pellillistä normipipareita. Eli ei maksanut vaivaa alkaa tekemään itse. Jos joku haluaa itse taikinan tehdä, niin on hyvä vain. Itse valitsen valmiin.

[/quote]

No tuossa tuli sun pipareille hintaa 3,58 €, itsetehtynä olisi ollut 2,88 €. Vajaan euron säästö ei nyt kertaluontoisena tullu isolta, mutta pitkällä tähtäimellä siitä tulee pitkä penni. 

Vierailija
140/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:01"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mutta kun kyse oli siitä, että noita tuotteita jää yli. Mistä noin halpaa voita muuten saa noin pieniä määriä?

Kannattaa muistaa sekin, että kaikilla ei ole niitä halvimpia kauppoja kävelymatkan päässä. Mulla kyllä on.  

Täällä ihmiset kehuvat, että samalla määrällä saa 5-6 pellillistä pipareita. Hei, mihin unohtui lukutaito, kyse oli pienistä määristä. Kuka yksinään tarvitsee monta pellillistä pipareita? Ap syö joulun aikaan itse yhden piparin, ehkä kaksi ja yhden tortun, kannattaako niitä varten ostaa vuosien varasto, jos asuisi yksinään? Tosin jos olisin yksin, en söisi noita, koska noita ei olisi sitten ollenkaan. Vehnäjauhoa meillä aina menee vanhaksi, kun leivotaan aika harvon. Ei ole makean syöjiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän