Köyhien ei kyllä kannata tehdä pieniä määriä laatikoita itse
Minä olen tavallinen keskituloinen palkansaaja, kerrottakoon se heti aluksi. Mutta moni täällä kertoo, kuinka köyhän kannattaa tehdä laatikot itse, kun voihan sitä ostaa kolme porkkanaa. Ei kannata, siihen päälle tulee vielä riisit, siirapit ja mausteet. Kaupassa halvin siirappi näkyi olevan 1,75 purkki, vaalea siirappi. Tumma oli 1,85. Sillä hinnalla saa jo yhden 400 gramman valmislaatikon. Myös mausteita on hassua ostaa paria pientä laatikkoa varten, jos niille ei ole muuta käyttöä. Kyllä köyhän on halvempaa ostaa valmiit laatikot, jos pienistä määristä puhutaan. Tai sitten paistaa vaan pelkkää lanttua ja porkkanaa pannulla.
Kommentit (202)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:10"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:37"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:32"] Aloituksen yläpeukuista päätellen, iso määrä kuitenkin tajusi pointin, vaikka tää vänkäykseksi menikin. [/quote] No kukakohan se täällä vänkää? Sanoo ettei riiseille, siirapeille, mausteille ole koskaan muulloin kuin jouluna mitään muuta käyttöä, ja kun joku ehdottaa, että siirappia voi käyttää vaikka esim. piparkakkutaikinaan, niin vastaa että mitä ihmettä köyhä tekee jumalattomalla määrällä piparkakkuja. [/quote] Etkö ymmärrä, ettei kaikilla ihmisillä ole varaa ostaa näitä aineksia kerralla? Minun maustehyllystäni löytyy pippurisekoitus, yleismauste, perunamauste, oregano, basilika, sitruunainen marinointimauste ja meirami. Mitähän jouluruokaa näillä maustaisi? Kerro vinkkisi! Kaapissa ei ole myöskään valkoisia vehnäjauhoja tai sokeria, siirapista puhumattakaan. [/quote] No mikä pakko niitä on kerralla ostaa? Voi vähän ennakoisa, ja pitemmänkin päälle kerryttää maustevarastoa niin että sieltä löytyy hyvä valikoima perusmausteita. Ja esim. minä kyllä saisin tuolla sinun maustavarastollasi tehtyä suurimman osan meidän joulupöydän ruuista. Laatikkoihin ei muutenkaan mausteita tule, mutta jos ei ole siirappia, niin voisin laittaa tuota pippuria (ja ehkä harkita ostavani pussillisen sokeria). Mitähän tuo yleismauste lienee, mutta varmasti silläkin saa makuja avattua, joten sitä ja pippuria voisi laittaa kinkun kanssa, kalat saa maustettua tuolla sitruunaisella marinointimausteella (jos ei ole suolaa, mutta ehkä harkitsisin sellaisenkin ostamista). [/quote] köyhällä on harvoin varaa ostaa kalaa :)
[/quote]
Kysyit, että mitähän jouluruokaa näillä maustaisit ja pyysit minua kertomaan vinkkini. Kerroin oman joulupöydän tarjoamiseni.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:22"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:15"]
Ap itse siis on keskituloinen, helkutin pihi palkansaaja, jonka joulupöydässä on seitsemän ihmistä yhteensä, joten en minä ketään keräile. Mutta itselleni en varmaan tosiaan tekisi ollenkaan. Noista seitsemästä yksi on pahasti allerginen maidolle ja vehnälle, joten hänelle on omat ruuat joka tapauksessa ja kaksi meistä ei kestä tavallista maitoa. Vertailin vain kaupassa huvikseni. Kumma, ettei mene jakeluun, että en ole itse köyhä, vaikka mielestäni sitä ei voi selvemmin kertoa kuin sen ekassa lauseessa kerron.
[/quote]
No ilmankos sulla ei sitten olekaan käsitystä siitä, että mikä se todellisuudessa tulee halvemmaksi ja mikä ei, jos kerran itselläsi on riittävästi rahaa käytössä.
[/quote]
Olen nuuka ja lasken paljon. Mulla on tapana laskea myös varastoinnille hintaa.
[/quote]
:D:D No paljonko hinnoittelet vaikka sille, että riisipussi seisoo sun kaapissa? Millä perusteella ylipäätään lasket tuon? Silloin se ehkä toimisi, jos vuokraisit sun keittiön kaappitilaa ulkopuolelle niin silloinhan se käyttämätön riisipussi veisi noita ulkopuolelta tulevia "kaappivuokratuloja". Mutta epäilenpä, että näin toimisit
[/quote]
En itse tarvitse puuroriisiä mihinkään ei huvita keittää riisipuuroa kun yhdelle pitää kuitenkin olla joko erikoismaito tai muu ruoka. Mutta se ei ole aloituksen pointti. Yksinäisten ruuista tässä oli puhe, jos ruokaa jää yli, turha sitä on paljon tehdä ja ostaa sitä varten isot määrät jotain, kun joka tapauksessa ne sillä hetkellä maksavat ja raha on siitä näkkäristä pois. Kyse ei ole minusta. ap
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:29"]
Ap itse siis on keskituloinen, helkutin pihi palkansaaja, jonka joulupöydässä on seitsemän ihmistä yhteensä, joten en minä ketään keräile. Mutta itselleni en varmaan tosiaan tekisi ollenkaan. Noista seitsemästä yksi on pahasti allerginen maidolle ja vehnälle, joten hänelle on omat ruuat joka tapauksessa ja kaksi meistä ei kestä tavallista maitoa. Vertailin vain kaupassa huvikseni. Kumma, ettei mene jakeluun, että en ole itse köyhä, vaikka mielestäni sitä ei voi selvemmin kertoa kuin sen ekassa lauseessa kerron.
[/quote]
No ilmankos sulla ei sitten olekaan käsitystä siitä, että mikä se todellisuudessa tulee halvemmaksi ja mikä ei, jos kerran itselläsi on riittävästi rahaa käytössä.
[/quote]
[/quote]
:D:D No paljonko hinnoittelet vaikka sille, että riisipussi seisoo sun kaapissa? Millä perusteella ylipäätään lasket tuon? Silloin se ehkä toimisi, jos vuokraisit sun keittiön kaappitilaa ulkopuolelle niin silloinhan se käyttämätön riisipussi veisi noita ulkopuolelta tulevia "kaappivuokratuloja". Mutta epäilenpä, että näin toimisit
[/quote]
En itse tarvitse puuroriisiä mihinkään ei huvita keittää riisipuuroa kun yhdelle pitää kuitenkin olla joko erikoismaito tai muu ruoka. Mutta se ei ole aloituksen pointti. Yksinäisten ruuista tässä oli puhe, jos ruokaa jää yli, turha sitä on paljon tehdä ja ostaa sitä varten isot määrät jotain, kun joka tapauksessa ne sillä hetkellä maksavat ja raha on siitä näkkäristä pois. Kyse ei ole minusta. ap
[/quote]
Et vastannut tuohon kysymykseen. Kysyin, että miten hinnoittelen sen kaapissa seisovan riisin varastointikustannukset, kun sanoit laskevasi varastoinnillekin kustannuksia.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:17"]
Olipas lyhytnäköinen aloitus.
Riisiä tarvitaan joulupuuroon, karjalanpiirakoihin ja porkkanalaatikkoon.
Siirapille on monta käyttöä pitkin vuotta.
Itse täydennän varastoja silloin kun on tarpeen eli pitkin vuotta. Kaapissa on riisejä ja siirappia, porkkanat puuttuu. Maustevarastokin on melkoinen. Kananmunia käytetään jatkuvasti ja niitä on oltava aina.
Itse tehden saa parempaa ja tunnelma tulee mukana kun itse hääräilee keittiössä.
Porkkanaa tarvitaan enemmän kuin kolme kpl, kannattaa ostaa halvalla 2 tai 3 kg pussi ja siitä riittää rosolliin ja pyhien jälkeen raasteeksikin.
terveisin köyhä muttei uusavuton
[/quote]
Mä kyllä ihmettelen mihin siirappia tarvitaan pitkin vuotta? Vain kaalikääryleet tulee nyt äkkiseltään mieleen, ei niitäkään jaksa jatkuvasti vääntää. Olen ravintolakokki, eikä edes duunissa tarvita siirappia kuin tasan just joulukuussa. Ehkä joskus joihinkin tilaus- leivonnaisiin.
[/quote]minä käytän kaurakekseihin, kaaliruokiin, sämpylöihin, saaristolaislimppuun, pakastemarjojen päälle siirappia. Tässä parin viikon aikana oon käyttäny jo 2purkkia siirappia, mitään osaamattomien ei tietysti kannata ostaa kuin valmisruokia.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:32"]
Aloituksen yläpeukuista päätellen, iso määrä kuitenkin tajusi pointin, vaikka tää vänkäykseksi menikin.
[/quote]
No kukakohan se täällä vänkää? Sanoo ettei riiseille, siirapeille, mausteille ole koskaan muulloin kuin jouluna mitään muuta käyttöä, ja kun joku ehdottaa, että siirappia voi käyttää vaikka esim. piparkakkutaikinaan, niin vastaa että mitä ihmettä köyhä tekee jumalattomalla määrällä piparkakkuja.
[/quote]
Etkö ymmärrä, ettei kaikilla ihmisillä ole varaa ostaa näitä aineksia kerralla? Minun maustehyllystäni löytyy pippurisekoitus, yleismauste, perunamauste, oregano, basilika, sitruunainen marinointimauste ja meirami. Mitähän jouluruokaa näillä maustaisi? Kerro vinkkisi! Kaapissa ei ole myöskään valkoisia vehnäjauhoja tai sokeria, siirapista puhumattakaan.
[/quote]
No mikä pakko niitä on kerralla ostaa? Voi vähän ennakoisa, ja pitemmänkin päälle kerryttää maustevarastoa niin että sieltä löytyy hyvä valikoima perusmausteita. Ja esim. minä kyllä saisin tuolla sinun maustavarastollasi tehtyä suurimman osan meidän joulupöydän ruuista. Laatikkoihin ei muutenkaan mausteita tule, mutta jos ei ole siirappia, niin voisin laittaa tuota pippuria (ja ehkä harkita ostavani pussillisen sokeria). Mitähän tuo yleismauste lienee, mutta varmasti silläkin saa makuja avattua, joten sitä ja pippuria voisi laittaa kinkun kanssa, kalat saa maustettua tuolla sitruunaisella marinointimausteella (jos ei ole suolaa, mutta ehkä harkitsisin sellaisenkin ostamista).
[/quote]
Olisiko vaikka se syy, että nyt on joulu ja pitäisi tehdä jouluruokaa nyt. Ei hyödytä alkaa joulukuussa ostaa pikkuhiljaa mausteita, kun varasto on valmis huhtikuussa! Oma rahantarpeeni ei ole akuutti enää vuoden päästä, joten silloin pystyn suurella todennäköisyydellä ostamaan mausteita vaikka satasella. Joulukalan maustamiseen riittää ihan suola, ja omat kalani pötköttelevät iloisesti jo jääkaapissa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:25"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:09"]
Samasta siirappipullosta voi ottaa muihinkin laatikoihin ja piparitaikinaan ym
[/quote]
Kyllä piparitaikina tulee halvemmaksi ostaa valmiina kuin ostaa niitä monia mausteita ja aineksia siihen. Mausteet tulevat yllättävän kalliiksi loppupeleissä, pienikin pussi maksaa yli euron. Ja turha sitä siirappia on ostaa pitkällä päivämäärällä, jos sitä ei tarvitse joulun jälkeen. Samoin kaikilla ei ole tarvittavia mausteita kaapissa laatikoihin, jos niitä ei muulloin tarvitse, joten niden ja muiden tarvikkeiden osto maksaa aikas paljon.
[/quote]
Olet uusavuton. Valmis piparkakkumaustepussi maksaa Prismassa0,89e. Se laitetaan (eikä jää mitään kaappiin) taikinaan johon tulee 8dl jauhoja (0,30e), lisäksi tarvitset siirappia pari desiä (0,40e), voita 250g (1e), soodaa (0,10) ja 2 munaa (0,20e). Tästä leivot 5 pellillistä pipareita. Ohjeen voi myös puolittaa. Hintaa tulee taikinalle 2,89e. Paljonko saat tuolla hinnalla voihin tehtyä taikinaa valmiina kaupasta?
[/quote]
Ostin tänään Prismasta valmiita pipareita 475g. Maksoivat yhteensä 2,88€.
[/quote]
Eli suunnilleen 2,5 pellillistä. Itse tehtyinä olisit saanut tuplamäärän pipareita samaan hintaan.
[/quote]
-En tarvitse niin paljoa.
-Sitä paitsi unohdit uunin käyttämän sähkön hinnan.
-Enkä olisi ikinä osannut tehdä niin ohuita pipareita, joista ostin.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:10"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:37"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:32"] Aloituksen yläpeukuista päätellen, iso määrä kuitenkin tajusi pointin, vaikka tää vänkäykseksi menikin. [/quote] No kukakohan se täällä vänkää? Sanoo ettei riiseille, siirapeille, mausteille ole koskaan muulloin kuin jouluna mitään muuta käyttöä, ja kun joku ehdottaa, että siirappia voi käyttää vaikka esim. piparkakkutaikinaan, niin vastaa että mitä ihmettä köyhä tekee jumalattomalla määrällä piparkakkuja. [/quote] Etkö ymmärrä, ettei kaikilla ihmisillä ole varaa ostaa näitä aineksia kerralla? Minun maustehyllystäni löytyy pippurisekoitus, yleismauste, perunamauste, oregano, basilika, sitruunainen marinointimauste ja meirami. Mitähän jouluruokaa näillä maustaisi? Kerro vinkkisi! Kaapissa ei ole myöskään valkoisia vehnäjauhoja tai sokeria, siirapista puhumattakaan. [/quote] No mikä pakko niitä on kerralla ostaa? Voi vähän ennakoisa, ja pitemmänkin päälle kerryttää maustevarastoa niin että sieltä löytyy hyvä valikoima perusmausteita. Ja esim. minä kyllä saisin tuolla sinun maustavarastollasi tehtyä suurimman osan meidän joulupöydän ruuista. Laatikkoihin ei muutenkaan mausteita tule, mutta jos ei ole siirappia, niin voisin laittaa tuota pippuria (ja ehkä harkita ostavani pussillisen sokeria). Mitähän tuo yleismauste lienee, mutta varmasti silläkin saa makuja avattua, joten sitä ja pippuria voisi laittaa kinkun kanssa, kalat saa maustettua tuolla sitruunaisella marinointimausteella (jos ei ole suolaa, mutta ehkä harkitsisin sellaisenkin ostamista). [/quote] köyhällä on harvoin varaa ostaa kalaa :)
[/quote]
Kysyit, että mitähän jouluruokaa näillä maustaisit ja pyysit minua kertomaan vinkkini. Kerroin oman joulupöydän tarjoamiseni.
[/quote] en kysynyt mitään, lainasin vaan koko ketjun.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:17"] Olipas lyhytnäköinen aloitus. Riisiä tarvitaan joulupuuroon, karjalanpiirakoihin ja porkkanalaatikkoon. Siirapille on monta käyttöä pitkin vuotta. Itse täydennän varastoja silloin kun on tarpeen eli pitkin vuotta. Kaapissa on riisejä ja siirappia, porkkanat puuttuu. Maustevarastokin on melkoinen. Kananmunia käytetään jatkuvasti ja niitä on oltava aina. Itse tehden saa parempaa ja tunnelma tulee mukana kun itse hääräilee keittiössä. Porkkanaa tarvitaan enemmän kuin kolme kpl, kannattaa ostaa halvalla 2 tai 3 kg pussi ja siitä riittää rosolliin ja pyhien jälkeen raasteeksikin. terveisin köyhä muttei uusavuton [/quote] Mä kyllä ihmettelen mihin siirappia tarvitaan pitkin vuotta? Vain kaalikääryleet tulee nyt äkkiseltään mieleen, ei niitäkään jaksa jatkuvasti vääntää. Olen ravintolakokki, eikä edes duunissa tarvita siirappia kuin tasan just joulukuussa. Ehkä joskus joihinkin tilaus- leivonnaisiin. [/quote]minä käytän kaurakekseihin, kaaliruokiin, sämpylöihin, saaristolaislimppuun, pakastemarjojen päälle siirappia. Tässä parin viikon aikana oon käyttäny jo 2purkkia siirappia, mitään osaamattomien ei tietysti kannata ostaa kuin valmisruokia.
[/quote]
Pakastemarjoja nyt ei kannata ainakaan ostaa, jos itse ei pääse poimimaan. Mulla on kyllä pakastin täynnä itseni poimimia marjoja, mutta en hitto soikoon niitä millään sokerilla sotke, vaan syön sellaisenaan. edelleenkään ei puhuta minusta, mutta jos puhuttaisiin, niin minä en erikoisemmin käytä sokeria mihinkään sesonkileipomusten tai juhlien ulkopuolisena aikana. Vähän niihin sämpylöihin, joita syön aika vähän. ap
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:25"]
Halvin maito 0.79e litra lidlissä
[/quote]
Prisma Kotimainen maito 0,68€/l.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:32"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Et vastannut tuohon kysymykseen. Kysyin, että miten hinnoittelen sen kaapissa seisovan riisin varastointikustannukset, kun sanoit laskevasi varastoinnillekin kustannuksia.
[/quote]
Se on se raha, minkä olet käyttänyt etukäteen, vaikka olisit voinut sen säästää johonkin muuhun. Kuluvaan tavaraan ei kannata kerralla sijoittaa kuin vähän.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:32"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Se on se raha, minkä olet käyttänyt etukäteen, vaikka olisit voinut sen säästää johonkin muuhun. Kuluvaan tavaraan ei kannata kerralla sijoittaa kuin vähän.
[/quote]
Itse en siis ostaisi siirappia ajatuksella, että sen voi käyttää johonkin muuhun. Sitä paitsi sämpylöihin voi käyttää sokeria ja se on halvempaa, eikä ne pilalle mene vaikkei käyttäisi sitä makeaa ollenkaan. Kaalinkin minä mieluummin paistan pannulla tai keitän, koska en erikoisemmin välitä sokerisista ruuista.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:32"]
Aloituksen yläpeukuista päätellen, iso määrä kuitenkin tajusi pointin, vaikka tää vänkäykseksi menikin.
[/quote]
No kukakohan se täällä vänkää? Sanoo ettei riiseille, siirapeille, mausteille ole koskaan muulloin kuin jouluna mitään muuta käyttöä, ja kun joku ehdottaa, että siirappia voi käyttää vaikka esim. piparkakkutaikinaan, niin vastaa että mitä ihmettä köyhä tekee jumalattomalla määrällä piparkakkuja.
[/quote]
Etkö ymmärrä, ettei kaikilla ihmisillä ole varaa ostaa näitä aineksia kerralla? Minun maustehyllystäni löytyy pippurisekoitus, yleismauste, perunamauste, oregano, basilika, sitruunainen marinointimauste ja meirami. Mitähän jouluruokaa näillä maustaisi? Kerro vinkkisi! Kaapissa ei ole myöskään valkoisia vehnäjauhoja tai sokeria, siirapista puhumattakaan.
[/quote]
Mitä ovat yleismauste ja perunamauste? Tai sitruunainen marinointimauste? Öh, et taida kauheasti kokata ylipäätään.
Juuri sanoin lapselle, että meni nyt kyllä noihin aineisiin paljon enempi kuin siihen laatikkoon, joka olisi maksanut n 2.80. En ole aiemmin itse tehnyt, eikä ollut muuta kuin lanttua ja munia, sekä suolaa aineksista valmiina.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:13"]
Tällaisissa aloituksissa pitäisi aina ensin määritellä köyhä. Jonkun mielestä köyhä voi tienata vaikka 2000 euroa/kk, eikä siinä varmaan ole mitään ongelmaa ostella siirappeja ja mausteita kasoittain ja käyttää niitä myöhemmin ajan kuluessa. On myös oikeita köyhiä, joilla ei välttämättä juuri tällä hetkellä ole laittaa ruokaan kuin ehkä 100 euroa kuukaudessa. Onko silloin jonkun mielestä järkevää laittaa 30 euroa pelkkiin jouluruokien mausteisiin? (Varmaankin, av:lla kun ollaan.)
[/quote]
Mausteet jouluruokiin ei todellakaan maksa 30 euroa. Aika hakoteillä köyhät taitaa olla, jos tämä on käsitys mausteiden hinnoista. Yleensä mausteita saa 4 kpl 2 eurolla, päälle siirappi pari euroa. Ja näitä pitää ostaa vain yhtenä jouluna, ovat sitten valmiina seuraavaksi viideksi jouluksi.
Monesti köyhät on köyhiä juuri siksi, kun ajatellaan niin lyhytjänteisesti. Herää myös kysymys, mitä se köyhä yleensä syö, jos kaapissa ei ole koskaan valmiina riisiä tai mitään mausteita?
Tämä ketju on aloitusta Lukuunottamatta aika naurettava. Valtaosalla vastaajista ei ole mitään käsitystä tai kokemusta yhdenhengen ruokatalouksista. Ei se kyllä hämmästytä, ei sitä käsitystä ole Suomalaisella kaupalla tai elintarviketeollisuudellakaan.
Aika masentavaa on myös toisten haukkuminen tässä ketjussa. Oma osaaminen taitaa olla vielä niin matalalla tasolla että sitä pitää nostaa haukkumalla muita.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:13"]
Tällaisissa aloituksissa pitäisi aina ensin määritellä köyhä. Jonkun mielestä köyhä voi tienata vaikka 2000 euroa/kk, eikä siinä varmaan ole mitään ongelmaa ostella siirappeja ja mausteita kasoittain ja käyttää niitä myöhemmin ajan kuluessa. On myös oikeita köyhiä, joilla ei välttämättä juuri tällä hetkellä ole laittaa ruokaan kuin ehkä 100 euroa kuukaudessa. Onko silloin jonkun mielestä järkevää laittaa 30 euroa pelkkiin jouluruokien mausteisiin? (Varmaankin, av:lla kun ollaan.)
[/quote]
Mausteet jouluruokiin ei todellakaan maksa 30 euroa. Aika hakoteillä köyhät taitaa olla, jos tämä on käsitys mausteiden hinnoista. Yleensä mausteita saa 4 kpl 2 eurolla, päälle siirappi pari euroa. Ja näitä pitää ostaa vain yhtenä jouluna, ovat sitten valmiina seuraavaksi viideksi jouluksi.
Monesti köyhät on köyhiä juuri siksi, kun ajatellaan niin lyhytjänteisesti. Herää myös kysymys, mitä se köyhä yleensä syö, jos kaapissa ei ole koskaan valmiina riisiä tai mitään mausteita?
[/quote]
Pelkällä suolalla pärjää kyllä. Ehkä se syö vaikka perunoita. Kaurapuuro tai veteen tehty ruispuuro on halvempaa kuin riisipuuro. Miksi niitä mausteita pitää ylipäätään ostaa ollenkaan, jos rahat on vähissä kun ei ne mitenkään tarpeellisia ole. Tosin ei niitä laatikoihinkaan varmaan tarvitse.
Tuo kolme porkkanaa on poimittu toisesta ketjusta.
Mitä kaikkia mausteita te oikein niihin joululaatikoihin laitatte? Minä en tarvi kuin siirapin, suolan ja kanelin. Muuta ostoslistalla on perunat, porkkana- ja lanttusose, jauhettu maksa, maito, korppujauhot, mannaryynejäkin käytän, korppujauhoja ja mannaryynejä tai mausteita ei todellakaan tarvi ostaa joka vuosia, sitten ostan kananmunia, mutta niitä nyt on kaapissa muutenkin aina varalla. Kalleimmasta päästä aineksia on kerma. Jokatapauksessa joululaatikoita tulee reilu määrä parilla kympillä, pakkaseen laittaa, niin niistä syö aika kauan. Kinkkukin on kilohinnaltaan halpaa.
Tee isommat määrät, laita raakana vuokiin ja pakasta. Voit sieltä sitten paistaa pitkin vuotta, kun alkaa tehdä mieli. Hyvä niksi myös siihen, että voi tehdä vaikka viikon ennen joulua ja aattona vain kypsentää. Maistuu vastatehdyltä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:16"]
Tee isommat määrät, laita raakana vuokiin ja pakasta. Voit sieltä sitten paistaa pitkin vuotta, kun alkaa tehdä mieli. Hyvä niksi myös siihen, että voi tehdä vaikka viikon ennen joulua ja aattona vain kypsentää. Maistuu vastatehdyltä.
[/quote]
Siis jos mulle puhut, en minä itselle tee paljon mitään ollenkaan, muita sukulaisia varten jotain laitan. Meillä on ruokarjoitteita yhdellä lapsella ja hänelle ei nuo laatikot käy ollenkaan. Pitäisi olla maidoton, vehnätön, tattariton jne. ap
Halvin maito 0.79e litra lidlissä