Köyhien ei kyllä kannata tehdä pieniä määriä laatikoita itse
Minä olen tavallinen keskituloinen palkansaaja, kerrottakoon se heti aluksi. Mutta moni täällä kertoo, kuinka köyhän kannattaa tehdä laatikot itse, kun voihan sitä ostaa kolme porkkanaa. Ei kannata, siihen päälle tulee vielä riisit, siirapit ja mausteet. Kaupassa halvin siirappi näkyi olevan 1,75 purkki, vaalea siirappi. Tumma oli 1,85. Sillä hinnalla saa jo yhden 400 gramman valmislaatikon. Myös mausteita on hassua ostaa paria pientä laatikkoa varten, jos niille ei ole muuta käyttöä. Kyllä köyhän on halvempaa ostaa valmiit laatikot, jos pienistä määristä puhutaan. Tai sitten paistaa vaan pelkkää lanttua ja porkkanaa pannulla.
Kommentit (202)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:12"]
Kerää 5 köyhää kaveria ja tehkää jouluruokaa yhdessä? Mulla on ollut tapana tehdä laatikot pikkujouluna. Pikkuannos paistetaan silloin ja toinen vuoka pakkaseen. Aatonaattona sulamaan ja aattona uuniin. Joskus tuli tehtyä liikaa ja syötiin porkkanalaatikkoa pääsiäisenä. Varmaan voisi pakastaa ensi jouluun asti....ainii köyhällä ei ollut pakastintakaan ja jos on niin siellä on 19 sämpylää ja muuta ei mahdu.
[/quote]
Voin kokemusksesta sanoa että vuoden pakkasessa olleet laatikot on pahanmakuisia. Itse kerran unohdin lanttu- ja porkkanalaatikot pakkaseen ja niitä syötiin seuraavan vuoden marraskuussa. Tai yritettiin, maku oli niin kamala ettei ne alas menneet. Tietysti voi aina ajtella, että ei se köyhälle mitään haittaa että laatikot on pilalla. Pääasia että on säästetty ainakin 0,20€ tai jopa euro.
Onko ylipäänsä pakko vetää laatikoita jouluna jos ei niistä tykkää? Karsastan perinteitä jotka ovat enemmän rasitteita ja kyllä, teen itse laatikot jos niitä halutaan syödä.
Aloituksen yläpeukuista päätellen, iso määrä kuitenkin tajusi pointin, vaikka tää vänkäykseksi menikin.
Pitääkö voi olla voita vai käykö leivontamargariini?
Minä tykkään laatikoista, eikä mulle jouluaika tarkoita, että saa syödä vain yhden laatikon kutakin. Teen isoja laatikoita, ja syön useampana päivänä. Laatikoita voi myös pakastaa. Ihme ajattelutyyli. Että laatikoita ei voi sydä kuin aattona.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:32"]
Aloituksen yläpeukuista päätellen, iso määrä kuitenkin tajusi pointin, vaikka tää vänkäykseksi menikin.
[/quote]
No kukakohan se täällä vänkää? Sanoo ettei riiseille, siirapeille, mausteille ole koskaan muulloin kuin jouluna mitään muuta käyttöä, ja kun joku ehdottaa, että siirappia voi käyttää vaikka esim. piparkakkutaikinaan, niin vastaa että mitä ihmettä köyhä tekee jumalattomalla määrällä piparkakkuja.
Te puhutte pelkistä ainesten hinnasta. Laskepaaka myös työlle, vedelle ja sähkölle hinta. Jos kaupasta saa parilla eurolla pienen valmiin laatikon, niin ei kannata alkaa väsäämään itse sitä jos se kaupanlaatikkokin maistuu. Ja kun olette siitä siirapista täällä jauhaneet, mä en ole siirappia tarvinnut mihinkään 5 vuoden aikana, hunajaa ei ole, koska en käytä. Vaikka niillä aineksilla tekisi useana vuotena, niin ei niitä ole järkeä hankkia jos ei tarvitse kuin jouluna. Puuroriisinikin oli mennyt vanhaksi jo vuosi sitten.
Niin, ja köyhä voi olla myös työssäkäyvä...
Rakas ap, jos olisin yksinäinen köyhä, siirtyisin jouluna suoraan jälkiruokaan. Paketti konvehteja ei jää takuuvarmasti kaappin pyörimään ja pilaantumaan. Toki voit olla sitä mieltä että köyhän kuuluu olla tyytyväinen kahteen konvehtiin ja heittää loput pois kun "ei niille ole käyttöä pitkin vuotta".
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:39"]Puuroriisinikin oli mennyt vanhaksi jo vuosi sitten.
[/quote]
Muttei käyttökelvottomaksi jos ovat olleet kuivassa.
Mikä sähkö? Sähköä säästyy kun puuhella lämmittää samalla muuten sähkölämmitteistä taloa :)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:35"]Pitääkö voi olla voita vai käykö leivontamargariini?
[/quote]
Voita.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:39"]
Te puhutte pelkistä ainesten hinnasta. Laskepaaka myös työlle, vedelle ja sähkölle hinta. Jos kaupasta saa parilla eurolla pienen valmiin laatikon, niin ei kannata alkaa väsäämään itse sitä jos se kaupanlaatikkokin maistuu. Ja kun olette siitä siirapista täällä jauhaneet, mä en ole siirappia tarvinnut mihinkään 5 vuoden aikana, hunajaa ei ole, koska en käytä. Vaikka niillä aineksilla tekisi useana vuotena, niin ei niitä ole järkeä hankkia jos ei tarvitse kuin jouluna. Puuroriisinikin oli mennyt vanhaksi jo vuosi sitten.
Niin, ja köyhä voi olla myös työssäkäyvä...
[/quote]
No sähkön ja veden kustannukset on kyllä niin marginaalisia kohditettuna yhteen laatikkoon, ettei niille nyt paljon tarvitse ajatusta uhrata. Ja toisaalta kaupassa ostettuun laatikkoon tulee myös työ-, matka-, aika, ja jopa bensakustannuksia, kun sen käy sieltä kaupasta hakemassa, joten ehkäpä voidaa todeta, että plus miinus nolla ja jättää huomiotta. Ja kuten tuolla ylhäällä jo todettiin, ehkä se on osa syynä köyhyyteen, jos ei osata ajatella tuon pitkäjänteisemmin. Esim. siirappia voi käyttää melkein aina sokerin korvikkeena ja riisillekin osaisit ehkä googlailla uudenlaisia käyttötarkoituksia...sopii lukuisten ruuanlaittovaihtoehtojen lisäksi vaikka askarteluun, koristeeksi ja kosteuden imijäksi...
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:49"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:35"]Pitääkö voi olla voita vai käykö leivontamargariini?
[/quote]
Voita.
[/quote]menikö se nyt sit pilalle?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:49"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:35"]Pitääkö voi olla voita vai käykö leivontamargariini?
[/quote]
Voita.
[/quote]menikö se nyt sit pilalle?
[/quote] ehdin tehdä ennen vastausta. Laitoin kyllä suolaa vähän ohjetta enempi
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:37"]
[/quote]
No kukakohan se täällä vänkää? Sanoo ettei riiseille, siirapeille, mausteille ole koskaan muulloin kuin jouluna mitään muuta käyttöä, ja kun joku ehdottaa, että siirappia voi käyttää vaikka esim. piparkakkutaikinaan, niin vastaa että mitä ihmettä köyhä tekee jumalattomalla määrällä piparkakkuja.
[/quote]
Etkö ymmärrä, ettei kaikilla ihmisillä ole varaa ostaa näitä aineksia kerralla? Minun maustehyllystäni löytyy pippurisekoitus, yleismauste, perunamauste, oregano, basilika, sitruunainen marinointimauste ja meirami. Mitähän jouluruokaa näillä maustaisi? Kerro vinkkisi! Kaapissa ei ole myöskään valkoisia vehnäjauhoja tai sokeria, siirapista puhumattakaan.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:09"]
Samasta siirappipullosta voi ottaa muihinkin laatikoihin ja piparitaikinaan ym
[/quote]
Kyllä piparitaikina tulee halvemmaksi ostaa valmiina kuin ostaa niitä monia mausteita ja aineksia siihen. Mausteet tulevat yllättävän kalliiksi loppupeleissä, pienikin pussi maksaa yli euron. Ja turha sitä siirappia on ostaa pitkällä päivämäärällä, jos sitä ei tarvitse joulun jälkeen. Samoin kaikilla ei ole tarvittavia mausteita kaapissa laatikoihin, jos niitä ei muulloin tarvitse, joten niden ja muiden tarvikkeiden osto maksaa aikas paljon.
[/quote]
Olet uusavuton. Valmis piparkakkumaustepussi maksaa Prismassa0,89e. Se laitetaan (eikä jää mitään kaappiin) taikinaan johon tulee 8dl jauhoja (0,30e), lisäksi tarvitset siirappia pari desiä (0,40e), voita 250g (1e), soodaa (0,10) ja 2 munaa (0,20e). Tästä leivot 5 pellillistä pipareita. Ohjeen voi myös puolittaa. Hintaa tulee taikinalle 2,89e. Paljonko saat tuolla hinnalla voihin tehtyä taikinaa valmiina kaupasta?
[/quote]
Ostin tänään Prismasta valmiita pipareita 475g. Maksoivat yhteensä 2,88€.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:28"]
Siirappia voi käyttää sämpylätaikinaan ja simaan, syksyllä uuniomenoihin, vaikka maustamattoman jogurtin mausteeksi. Lisäksi se tölkki säilyy pari vuotta. Luulis kuluvan siinä ajassa, siinä on 2-3 jouluakin.
[/quote]
Niin, voi käyttää, mutta ei kaikilla ole tarve kuitenkaan. Minä tein pipareita kerran vuosia sitten ja siirappipurkki odotti kaapissa ainakin seuraavat viisi vuotta. Ei tullut sinä aikana mitään muuta käyttöä siirapille. Tai ehkä minä tein pari kertaa uuniomenoita, mutta ei yksinelävä nyt niin hirveästi saa niihinkään siirappia menemään.
Vilkaisin juuri, mikä päiväys omistamassani kanelipurkissa on. Parasta ennen 2006 :). Ostettu siis ainakin pari vuotta ennen tuota. Kolmasosa jäljellä. Kilo suolaakin kestää minulla noin 10 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:10"]
[/quote]
[/quote]
Etkö ymmärrä, ettei kaikilla ihmisillä ole varaa ostaa näitä aineksia kerralla? Minun maustehyllystäni löytyy pippurisekoitus, yleismauste, perunamauste, oregano, basilika, sitruunainen marinointimauste ja meirami. Mitähän jouluruokaa näillä maustaisi? Kerro vinkkisi! Kaapissa ei ole myöskään valkoisia vehnäjauhoja tai sokeria, siirapista puhumattakaan.
[/quote]
No mikä pakko niitä on kerralla ostaa? Voi vähän ennakoisa, ja pitemmänkin päälle kerryttää maustevarastoa niin että sieltä löytyy hyvä valikoima perusmausteita. Ja esim. minä kyllä saisin tuolla sinun maustavarastollasi tehtyä suurimman osan meidän joulupöydän ruuista. Laatikkoihin ei muutenkaan mausteita tule, mutta jos ei ole siirappia, niin voisin laittaa tuota pippuria (ja ehkä harkita ostavani pussillisen sokeria). Mitähän tuo yleismauste lienee, mutta varmasti silläkin saa makuja avattua, joten sitä ja pippuria voisi laittaa kinkun kanssa, kalat saa maustettua tuolla sitruunaisella marinointimausteella (jos ei ole suolaa, mutta ehkä harkitsisin sellaisenkin ostamista).
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No mikä pakko niitä on kerralla ostaa? Voi vähän ennakoisa, ja pitemmänkin päälle kerryttää maustevarastoa niin että sieltä löytyy hyvä valikoima perusmausteita. Ja esim. minä kyllä saisin tuolla sinun maustavarastollasi tehtyä suurimman osan meidän joulupöydän ruuista. Laatikkoihin ei muutenkaan mausteita tule, mutta jos ei ole siirappia, niin voisin laittaa tuota pippuria (ja ehkä harkita ostavani pussillisen sokeria). Mitähän tuo yleismauste lienee, mutta varmasti silläkin saa makuja avattua, joten sitä ja pippuria voisi laittaa kinkun kanssa, kalat saa maustettua tuolla sitruunaisella marinointimausteella (jos ei ole suolaa, mutta ehkä harkitsisin sellaisenkin ostamista).
[/quote] köyhällä on harvoin varaa ostaa kalaa :)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:09"]
Samasta siirappipullosta voi ottaa muihinkin laatikoihin ja piparitaikinaan ym
[/quote]
Kyllä piparitaikina tulee halvemmaksi ostaa valmiina kuin ostaa niitä monia mausteita ja aineksia siihen. Mausteet tulevat yllättävän kalliiksi loppupeleissä, pienikin pussi maksaa yli euron. Ja turha sitä siirappia on ostaa pitkällä päivämäärällä, jos sitä ei tarvitse joulun jälkeen. Samoin kaikilla ei ole tarvittavia mausteita kaapissa laatikoihin, jos niitä ei muulloin tarvitse, joten niden ja muiden tarvikkeiden osto maksaa aikas paljon.
[/quote]
Olet uusavuton. Valmis piparkakkumaustepussi maksaa Prismassa0,89e. Se laitetaan (eikä jää mitään kaappiin) taikinaan johon tulee 8dl jauhoja (0,30e), lisäksi tarvitset siirappia pari desiä (0,40e), voita 250g (1e), soodaa (0,10) ja 2 munaa (0,20e). Tästä leivot 5 pellillistä pipareita. Ohjeen voi myös puolittaa. Hintaa tulee taikinalle 2,89e. Paljonko saat tuolla hinnalla voihin tehtyä taikinaa valmiina kaupasta?
[/quote]
Ostin tänään Prismasta valmiita pipareita 475g. Maksoivat yhteensä 2,88€.
[/quote]
Eli suunnilleen 2,5 pellillistä. Itse tehtyinä olisit saanut tuplamäärän pipareita samaan hintaan.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:22"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:15"]
Ap itse siis on keskituloinen, helkutin pihi palkansaaja, jonka joulupöydässä on seitsemän ihmistä yhteensä, joten en minä ketään keräile. Mutta itselleni en varmaan tosiaan tekisi ollenkaan. Noista seitsemästä yksi on pahasti allerginen maidolle ja vehnälle, joten hänelle on omat ruuat joka tapauksessa ja kaksi meistä ei kestä tavallista maitoa. Vertailin vain kaupassa huvikseni. Kumma, ettei mene jakeluun, että en ole itse köyhä, vaikka mielestäni sitä ei voi selvemmin kertoa kuin sen ekassa lauseessa kerron.
[/quote]
No ilmankos sulla ei sitten olekaan käsitystä siitä, että mikä se todellisuudessa tulee halvemmaksi ja mikä ei, jos kerran itselläsi on riittävästi rahaa käytössä.
[/quote]
Olen nuuka ja lasken paljon. Mulla on tapana laskea myös varastoinnille hintaa.
[/quote]
:D:D No paljonko hinnoittelet vaikka sille, että riisipussi seisoo sun kaapissa? Millä perusteella ylipäätään lasket tuon? Silloin se ehkä toimisi, jos vuokraisit sun keittiön kaappitilaa ulkopuolelle niin silloinhan se käyttämätön riisipussi veisi noita ulkopuolelta tulevia "kaappivuokratuloja". Mutta epäilenpä, että näin toimisit