Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolme lasta ja elari 750e, melko vähän teineistä?

Vierailija
15.10.2021 |

3000e palkat molemmilla ja lapset asuu äidillä. Isällä vaan pieni asunto jossa tapaa.

Kommentit (145)

Vierailija
61/145 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.. Mutta isä elää paljon leveämmin, harrastukset hänellä tyyriitä, matkustelee, ostelee itselleen yhtä ja toista. Lapsiin ei laita mitään.

Isä saa palkasta verojen jälkeen 2250 euroa kuussa. Siitä maksaa elareita 750 euroa. Käyttörahaa jää 1500 kuussa. Ei elä leveästi.

Vierailija
62/145 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, mun ex ei maksa mitään kahdesta lapsesta. Meillä vuoroviikkosysteemi. Lapset on kertonu että isällä syödään todella niukasti, usein jää nälkä. Vaatteet resuisia ja usein liian pieniä exän sisarusten lasten vanhoja. Eka vuosina ei maksanut mitään, koska vaikka ihan keskituloinen, rahat meni pelaamiseen ja vippikierteeseen. Nyt viime vuosina ostanut lapsille pyörät aina keväisin (mutta niitä ei saa tuoda mun luo) ja puhelinlaskut maksaa. En uskalla tästä juttua nostaa, sillä kovin on ailahteleva psyyke (on ilmestynyt mun oven taakse kädet viilleltynä ja pari vuotta sitten kun oli huonompi jakso hermo meni tosi herkästi ja lapset pelkäsi näitä vihan ilmaisuja) ja pelkään että jos alan vaatimaan jotain kostaa sen lapsille jollain kamalalla tavalla. Ja tämähän ei eksälle riitä tietenkään. Kun valmistuin ja pääsin matalapalkka-alalta keskiluokkaan palkoissa. Ex alkoi pommittaa mua että mun pitäisi antaa hälle rahaa, että hän saa vietyä lapset parturiin,koska mulla on nyt parempi palkka ja lapsilisät. Meinaa munkin lehmä hermot tässä pikkuhiljaa katketa.

Käsitinkö nyt siis oikein; lapsesi pelkäävät etän luona, ja sinä pelkäät että hän tekee lapsille jotain, mutta silti mielestäsi on hyvä idea että lapset ovat joka toinen viikko etällä?? Onko "oma aikasi" oikeasti sinulle tärkeämpää kuin lastesi henki ja terveys?

Tästä oltiin koko "perhe" psykologin luona. Ja ex kävi siellä myös yksin mm. opettelemassa uusia tapoja reagoida haastavissa tilanteissa lasten kanssa. Eikä psykologi suositellut mitään tapaamisten lopettamista. Ja nyt ilmeisesti terapia auttanut, kun raivokohtauksia ei ole tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/145 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aina jätää erossa lapset miehelle. Koska te naiset opitte tämän?

Aivan. Toimii huomattavasti paremmin ja saa lasten äitikin todeta " maksajan" roolin. Isää yritetään rahastaa ahneus silmässä.

Niin, maksajan rooli on se että maksat pari sataa kuussa ja sinulla ei ole mitään velvollisuuksia, vain oikeuksia! Lähi sen sijaan hoitaa kaiken muun.

Vierailija
64/145 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on exän kanssa samat tulot. Hän sai nollasopimuksen, eli kela maksaa elarit. Eli hänen osuus lasten elatukseen tulee Kelasta, mutta mun osuus lähtee ihan siitä mun palkasta. Reilua, eikö? Ja tuskin olen ainut tällä systeemillä.

Vierailija
65/145 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan jatkuvasti eksän kanssa lastenvalvojalla ja yritetään sopia elatuksesta. Eksä onnistuu aina puhumaan itsensä pois vastuusta ja taas sovitaan aika muutaman kuukauden päähän jossa tarkistetaan asia ja taas sen ajan saan kelalta elareita. Kuinkahan kauan tätä jatkuu. Eksä on niin taitava puhumaan. Parasta kun facessa julkaisee kauniita syksyisiä kuvia lapsen kanssa kera itse tekemänsä runon. Naiset ylistää miten paras isä hän on ja "olisipa kaikki miehet tuollaisia". En tiiä nauraisinko vai itkisinkö sitä tyhmyyttä. Kaikki ei ole mitä näyttää.

Vierailija
66/145 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Itse en ole saanut koskaan mitään elatustukia, kun sitä varten olisi pitänyt mennä oikeuteen riitelemään. Nyt on hyvät välit lasten isään ja hän pitää lapsia puolet ajasta, jopa riidellään välillä, kumpi saa pitää enemmän lapsia. Rahalla ei saa kaikkea. 

Voi mikä hölmö olet 😂

Ai kuinka niin? Lapsella on aivan yhtäläinen oikeus äitiin ja isään! Etkö itse ajattele lasten etua, hölmö??...

Vierailija
67/145 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan jatkuvasti eksän kanssa lastenvalvojalla ja yritetään sopia elatuksesta. Eksä onnistuu aina puhumaan itsensä pois vastuusta ja taas sovitaan aika muutaman kuukauden päähän jossa tarkistetaan asia ja taas sen ajan saan kelalta elareita. Kuinkahan kauan tätä jatkuu. Eksä on niin taitava puhumaan. Parasta kun facessa julkaisee kauniita syksyisiä kuvia lapsen kanssa kera itse tekemänsä runon. Naiset ylistää miten paras isä hän on ja "olisipa kaikki miehet tuollaisia". En tiiä nauraisinko vai itkisinkö sitä tyhmyyttä. Kaikki ei ole mitä näyttää.

Miksi ette pane lapsen asumista puoliksi?

Vierailija
68/145 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on exän kanssa samat tulot. Hän sai nollasopimuksen, eli kela maksaa elarit. Eli hänen osuus lasten elatukseen tulee Kelasta, mutta mun osuus lähtee ihan siitä mun palkasta. Reilua, eikö? Ja tuskin olen ainut tällä systeemillä.

Öö sä saat vissiin lapsilisät??? ...

Vierailija
69/145 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, mun ex ei maksa mitään kahdesta lapsesta. Meillä vuoroviikkosysteemi. Lapset on kertonu että isällä syödään todella niukasti, usein jää nälkä. Vaatteet resuisia ja usein liian pieniä exän sisarusten lasten vanhoja. Eka vuosina ei maksanut mitään, koska vaikka ihan keskituloinen, rahat meni pelaamiseen ja vippikierteeseen. Nyt viime vuosina ostanut lapsille pyörät aina keväisin (mutta niitä ei saa tuoda mun luo) ja puhelinlaskut maksaa. En uskalla tästä juttua nostaa, sillä kovin on ailahteleva psyyke (on ilmestynyt mun oven taakse kädet viilleltynä ja pari vuotta sitten kun oli huonompi jakso hermo meni tosi herkästi ja lapset pelkäsi näitä vihan ilmaisuja) ja pelkään että jos alan vaatimaan jotain kostaa sen lapsille jollain kamalalla tavalla. Ja tämähän ei eksälle riitä tietenkään. Kun valmistuin ja pääsin matalapalkka-alalta keskiluokkaan palkoissa. Ex alkoi pommittaa mua että mun pitäisi antaa hälle rahaa, että hän saa vietyä lapset parturiin,koska mulla on nyt parempi palkka ja lapsilisät. Meinaa munkin lehmä hermot tässä pikkuhiljaa katketa.

Käsitinkö nyt siis oikein; lapsesi pelkäävät etän luona, ja sinä pelkäät että hän tekee lapsille jotain, mutta silti mielestäsi on hyvä idea että lapset ovat joka toinen viikko etällä?? Onko "oma aikasi" oikeasti sinulle tärkeämpää kuin lastesi henki ja terveys?

Tästä oltiin koko "perhe" psykologin luona. Ja ex kävi siellä myös yksin mm. opettelemassa uusia tapoja reagoida haastavissa tilanteissa lasten kanssa. Eikä psykologi suositellut mitään tapaamisten lopettamista. Ja nyt ilmeisesti terapia auttanut, kun raivokohtauksia ei ole tullut.

Eli mielestäsi se että hoidatte lapsia 50-50, on miehelle vain lasten "tapaamista". Taidat kyllä olla trolli, koska jos et ole, niin sääli lapsiasi.

Vierailija
70/145 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ehdottaisin tähän rakennemuutosta. Että vanhempien erotessa lapselle kuuluu lakisääteisesti perustaa elatustili, johon molemmat vanhemmat laittaa (tai vielä parempi palkasta siirretään suoraveloituksena automaattisesti) lastenvalvojan kanssa sovitun summan. Ja molemmilla vanhemmilla on käyttöoikeus tiliin. Lastenvalvoja valvoo tiliä että rahaa käytetään lapsen tarpeisiin, muussa tapauksessa tulee sakkoja. Näin systeemi olisi tasapuolinen. Nyt aina sitä kiltimpää vanhempaa käytetään hyväksi. Oli kyseessä isä tai äiti. Se jolla on kovin ääni saa elää niinku tykkää. Lypsää elareita nii paljon kun lystää tai olla maksamatta yhtään mitään.

Tosissasi ehdotat, että viranomainen valvoo joidenkin perheiden asioita noin tarkkaan? Että hän syynää kaikki kuitit ja arvioi, onko tehty hankinta oikeasti lapsen tarpeiden kannalta olennainen? Kuulostaa ihan hirveältä kyttäämiseltä. Mieluummin maksaisin vaikka kaiken yksin kuin suostuisin tuollaiseen.

Vierailija
71/145 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Toimii huomattavasti paremmin ja saa lasten äitikin todeta " maksajan" roolin. Isää yritetään rahastaa ahneus silmässä.

Niin, maksajan rooli on se että maksat pari sataa kuussa ja sinulla ei ole mitään velvollisuuksia, vain oikeuksia! Lähi sen sijaan hoitaa kaiken muun.

No vaihda sitten lähistä etäksi! Tai ole hiljaa!

Vierailija
72/145 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä voisi olla parepi systeemi? Helpottaisiko taloudellista tilannettasi se, jos hän maksaisi sen omista tuloistaan/tuistaan niin, että hänelle jäisi laskennallisesti "liian vähän" itselle?

Vierailija
73/145 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää aihe kuuluis osioon: Kun mikään ei riitä.

Vierailija
74/145 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette pane lapsen asumista puoliksi?

Asuminen on puoliksi, mutta eksä ei osallistu mihinkään hankintoihin/päiväkoti tai muihin maksuihin. Olen itse opiskelija. Onneksi sain päiväkodissa selitettyä tilanteen ja maksut katotaan mun tulojen mukaan eli nollamaksut. Jos eksän tulot otettaisiin huomioon, menisi täydet päivähoitomaksut.

Vierailija
75/145 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta heti kun muutat oman käytöksesi, ja rahan anomisen, niin saat huomata että kun hoidatte isän kanssa lapset ja heidän talouden YHDESSÄ, ja OIKEUDENMUKAISESTI  niin eipä tarvitsekaan hoitaa enää kaikkea yksin. Syy siihen miksi kaikki jää lähivanhemman hoidettavaksi on epäoikeudenmukaisuus, ja se että etältä viedään sekä lapset että oikeus olla mukana heidän elämässään myös rahallisesti, tekemällä päätöksiä siitä miten ja mihin rahat käytetään. Eli etältä viedään kaikki muut oikeudet omiin lapsiin, ja tilalle lätkäistään pakkomaksaminen ilman mahdollisuutta seurata nihin hänen antamat rahat käytetään. 

TÄMÄ on tässä se ongelma.

Kaikissa tapauksissa jotka teidän, joissa hoidetaan lasten raha-asiat YHDESSÄ puuttuu täysin rahasta riitely. Molemmat osallistuvat, kaikki se käytetään lapsiin mikä pitääkin käyttää, eikä etävanhempi maksa lasten huoneista lähille, joka on muuten kaikista eniten VÄÄRIN oleva asia, lähin tulee maksaa oma asuntonsa itse eikä exän rahoilla, niinhän etäkin tekee.

Vierailija
76/145 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä itket, sinähän saat rahasi. Ei elareita ole tarkoitettu siihen että sinä saisit hyvän mielen kun exä pulittaa, vaan elarit on lapsen oikeus elatukseen.

Vierailija
77/145 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö sä saat vissiin lapsilisät??? ...

Saan, miten se tähän liittyy? Lapsen minimielatukseen lasketaan tuo lapsilisä 160e, sen lisäksi molemmilta vanhemmilta 167e. Eli 494e/kk. Miehen ei tarvitse maksaa yhtään mitään, kun saan sen Kelasta. Mutta omaa osuuttani en saa. Koska ei se lapsilisä sitä ole. Jokainen joka oikeasti on lapsensa elättänyt, tietää ettei 327e/kk riitä, kun ostaa ruuat, vaatteet, kengät, harrastukset, lääkkeet, asumiskulut lapsen osalta jne.

Vierailija
78/145 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä kerran olet mielestäsi oikeassa, niin ei muuta kuin ensin sovitteluun, ja mikäli tulos ei ole siellä sinua miellyttävä, niin oikeuteen. Mitä pelkäät? Että olet sittenkin väärässä?

Vierailija
79/145 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ehdottaisin tähän rakennemuutosta. Että vanhempien erotessa lapselle kuuluu lakisääteisesti perustaa elatustili, johon molemmat vanhemmat laittaa (tai vielä parempi palkasta siirretään suoraveloituksena automaattisesti) lastenvalvojan kanssa sovitun summan. Ja molemmilla vanhemmilla on käyttöoikeus tiliin. Lastenvalvoja valvoo tiliä että rahaa käytetään lapsen tarpeisiin, muussa tapauksessa tulee sakkoja. Näin systeemi olisi tasapuolinen. Nyt aina sitä kiltimpää vanhempaa käytetään hyväksi. Oli kyseessä isä tai äiti. Se jolla on kovin ääni saa elää niinku tykkää. Lypsää elareita nii paljon kun lystää tai olla maksamatta yhtään mitään.

Tosissasi ehdotat, että viranomainen valvoo joidenkin perheiden asioita noin tarkkaan? Että hän syynää kaikki kuitit ja arvioi, onko tehty hankinta oikeasti lapsen tarpeiden kannalta olennainen? Kuulostaa ihan hirveältä kyttäämiseltä. Mieluummin maksaisin vaikka kaiken yksin kuin suostuisin tuollaiseen.

Lastenvalvojan kuuluisi olla lapsen edunvalvoja. Ja lapsen etu ei näiden juttujen perusteella oikein toteudu, vaan toinen vanhempi vetää välistä. Jos olet aikuisen vajaavaltaisen läheisesi edunvalvoja, niin myös silloin sinulla on säännöllisesti velvollisuus antaa selonteko onko rahat menneet valvottavan hyväksi vai mihin.

Vierailija
80/145 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin sinkkuäiti asuisin lasten kanssa varmaan kaksiossa. Meilläkin siis kolme ja joskushan ovat teinejä. Lapset saisi jaettua huoneen kivasti kahteen osaan jos katsoo sopivan pohjan. Itse voisin ihan hyvjn nukkua olkkarissa lasten ollessa kotona. Lasten ollessa poissa voisin tavata sitten jotain miestä omassa kodissa tai miehen kotona. Nythän meillä on aikuisten makkari koska lapset on kotona, ei voi silloin harrastaa seksiä keskellä olkkaria. Omasta mielestäni ei oikein muuta tarvetta omalle makkaralle edes ole. Omat vanhempani ovat eronneet ja isällä oli just tuo systeemi, että nukkui olkkarissa vaikka asuttiinkin hänen luonaan enemmän. Seksielämää ei juuri tainnut olla... Äidillä oli taloudellisesti haasteellisempaa kun lyhensi ison asunnon lainaa. Tosin myi sen sitten vielä hyvällä voitolla eli jos tykkää niin miksei niinkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä