Kolme lasta ja elari 750e, melko vähän teineistä?
3000e palkat molemmilla ja lapset asuu äidillä. Isällä vaan pieni asunto jossa tapaa.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Itse en ole saanut koskaan mitään elatustukia, kun sitä varten olisi pitänyt mennä oikeuteen riitelemään. Nyt on hyvät välit lasten isään ja hän pitää lapsia puolet ajasta, jopa riidellään välillä, kumpi saa pitää enemmän lapsia. Rahalla ei saa kaikkea.
Mikä urpo eksäsi on jos hänen kanssaan pitää perusasioista mennä oikeuteen riitelemään? Lastenvalvojalla elatuksesta on tarkoitus sopia ja siihen on laskurit ja käytännöt avuksi. Elatussopimukseksesta huolehtiminen on lähivanhemman velvollisuus, on typerää polkea lasten etua toisen osapuolen kiukuttelun ja ailahtelevaisuuden takia. Teillä voi sujua hyvin nyt mutta annas olla kun eksäsi elämään tulee high maintenance nainen niin lasten juttujen maksaminen loppuu siihen.
Eikä ole pakko mennä edes lastenvalvojalle. Me sovimme ihan vaan kahdestaan, miten lasten kulut ja huoltajuus hoidetaan. Ja tilanteiden muuttuessa sovitaan uusiksi. Jos tulee lisää kuluja, laitellaan viestiä ja molemmat osallistuu maksuihin.
Asiat voi myös hoitaa helposti ja järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Mies tossun alla kirjoitti:
Kyllä mies tossun alla on ihan mies tossun alla. Eromassa tosin. En pysty maksamaan vaimon vaatimuksia (300€ per lapsi, heitä on 3), mutta onneksi ei tarvitsekaan yksin maksaa, tämä teroitettiin vaimolle viimeksi. Otan myös mersun itselleni, koska olen sen maksanut. Olen elänyt kaksoielämää- kyllä- vaimo ei ole ollut minusta kiinnostunut enää moneen vuoteen. Kolme alapeukkua viestiini osoittaa, että olen oikeassa naisista. Ikävää, että suomalaiset naiset ovat niin kunnianhimottomia, eli ei sillä lähihoitajan palkalla tosiaan makseta kolmen teinin elämästä edes puolia. Maksan 200 e per lapsi mutta huom, hoidan myös puolet ajasta. Reilua? No ei mun mielestä. Varsinkin kun puolet ajasta maksan myös lasten menoja tuon lisäksi. Nettopalkkani on 2500e. Vähennän siitä ensin tuo 600e niin voitte miettiä paljon siitä jää elämiseen- muihin maksuihin. Vaimo saa siis tuon 600e plus lapsilisät, eli hän saa itseasiassa saman käteen kuussa kuin minä, sillä erotuksella, että minä annan hänelle siitä sen 600€. Joten aina se mies joutuu maksumieheksi. Mutta hei- naisystävä tulee hyvin toimeen, niin eipä tässä hätää ole.
Tulosi eivät ole isot. Jos huollat lapset 50/50 niin jonkinlainen luonapitovähennys kuuluu sinulle. Ei kai noin voi mennä, että yhtä paljon huolletaan ja toinen saa satoja euroja elatusapua ja lapsilisää.
Kyllä se voi mennä juuri noin. Miehet, isät, alkakaa pitämään melua aiheesta! Tämä on täysin väärin.
Tällä tavalla etäännytetään etävanhemmat (eli yleensä isät) lapsista. Miehelle, ja isälle on monesti taloudellinen puoli hyvin tärkeä asia, ja kunnia-asia on pitää lapsista hyvä huoli, ja että heillä on kaikkea. Tämä on suoraa väkivaltaa miestä, ja isää kohtaan. Jos suostuu allekirjoittamaan sopimuksen jossa pitää lapsia puolet, ja sen jälkeen vielä sekä maksaa äidille rahaa lapsista, että äiti saa lapsilisät, niin asia menee juuri näin että sen jälkeen ei ole mitään sanottavaa lasten taloudelliseen elämään.
Isät ajetaan tilanteeseen jossa he ovat enää lapsenlikkoja omille lapsilleen, kaikki muut päätökset, tekee äiti. MEnkää sovitteluun, ja menkää oikeuteen. Tiedän jo useita tapauksia joissa vasta oikeuden sovittelussa on nähty todellinen tilanne. Lastenvalvojan papereita ei tarvitse allekirjoitella ja tehdä itselle, ja lapsille epäedullisia toimia. Lv myöskin on aina lähivanhemman puolella.
Itse maksoin kolmesta teinistä aikanaan 1.400 euroa. Teinien äiti eli paljon leveämmin kuin minä, vaikka minun bruttopalkkani oli lähes 4.000 euroa suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Itse en ole saanut koskaan mitään elatustukia, kun sitä varten olisi pitänyt mennä oikeuteen riitelemään. Nyt on hyvät välit lasten isään ja hän pitää lapsia puolet ajasta, jopa riidellään välillä, kumpi saa pitää enemmän lapsia. Rahalla ei saa kaikkea.
Mikä urpo eksäsi on jos hänen kanssaan pitää perusasioista mennä oikeuteen riitelemään? Lastenvalvojalla elatuksesta on tarkoitus sopia ja siihen on laskurit ja käytännöt avuksi. Elatussopimukseksesta huolehtiminen on lähivanhemman velvollisuus, on typerää polkea lasten etua toisen osapuolen kiukuttelun ja ailahtelevaisuuden takia. Teillä voi sujua hyvin nyt mutta annas olla kun eksäsi elämään tulee high maintenance nainen niin lasten juttujen maksaminen loppuu siihen.
Eikä ole pakko mennä edes lastenvalvojalle. Me sovimme ihan vaan kahdestaan, miten lasten kulut ja huoltajuus hoidetaan. Ja tilanteiden muuttuessa sovitaan uusiksi. Jos tulee lisää kuluja, laitellaan viestiä ja molemmat osallistuu maksuihin.
Juuri näin ei pidä hoitaa, vaikka kuinka olisi mielestään fiksu ja filmaattinen. Se sopimus pitää aina olla, se on lasten turvaksi silloin kun asiat eivät sujukaan niin kuin Strömsössä. Jos toinen osapuoli alkaa kiukutella siitä että mennään virallisen kaavan mukaan niin on kyllä liian lapsellinen vanhemmaksi muutenkin.
Laitat sen oman 750€ siihen miehen 750€ lisäksi, niin sinulla on 1500, joka on jo enemmän kuin riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin ei pidä hoitaa, vaikka kuinka olisi mielestään fiksu ja filmaattinen. Se sopimus pitää aina olla, se on lasten turvaksi silloin kun asiat eivät sujukaan niin kuin Strömsössä. Jos toinen osapuoli alkaa kiukutella siitä että mennään virallisen kaavan mukaan niin on kyllä liian lapsellinen vanhemmaksi muutenkin.
Olet täysin väärässä. Kaikkien etu, ja kaikille parasta on sopia asiat keskenään. Tuosta sopimisesta tehdään paperi, johon kirjataan ne tärkeät asiat. Jos toinen ei enää tätä sopiomusta jossain vaiheessa suostu noudattamaan, niin SITTEN vasta viranomaisten luokse.
Noh, mun ex ei maksa mitään kahdesta lapsesta. Meillä vuoroviikkosysteemi. Lapset on kertonu että isällä syödään todella niukasti, usein jää nälkä. Vaatteet resuisia ja usein liian pieniä exän sisarusten lasten vanhoja. Eka vuosina ei maksanut mitään, koska vaikka ihan keskituloinen, rahat meni pelaamiseen ja vippikierteeseen. Nyt viime vuosina ostanut lapsille pyörät aina keväisin (mutta niitä ei saa tuoda mun luo) ja puhelinlaskut maksaa. En uskalla tästä juttua nostaa, sillä kovin on ailahteleva psyyke (on ilmestynyt mun oven taakse kädet viilleltynä ja pari vuotta sitten kun oli huonompi jakso hermo meni tosi herkästi ja lapset pelkäsi näitä vihan ilmaisuja) ja pelkään että jos alan vaatimaan jotain kostaa sen lapsille jollain kamalalla tavalla. Ja tämähän ei eksälle riitä tietenkään. Kun valmistuin ja pääsin matalapalkka-alalta keskiluokkaan palkoissa. Ex alkoi pommittaa mua että mun pitäisi antaa hälle rahaa, että hän saa vietyä lapset parturiin,koska mulla on nyt parempi palkka ja lapsilisät. Meinaa munkin lehmä hermot tässä pikkuhiljaa katketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jos isä pitää lapsia puoelt ajasta, ovatko elatusmaksut edes tarpeen silloin? olettaen, että myös äidillä on palkkatuloja. Useinhan sellaisissa tapauksissa ei elatusmaksuja maksetakaan lainkaan. Elatusmaksut lähtevät tavallaan siitä oletuksesta, että toinen vanhempi jää yksin hoitamaan ja maksamaan lasten elämisen kulut, mutta nykyisin yleistyneessä vuoroviikkoasumisessahan sellaista tilannetta ei enää ole.
50-50 vuoroasuminen ei tarkoita sitä että lasten kulut jakautuisivat puoliksi. Elatusmaksua voi joutua maksamaan, vaikka olisi kyseessä vuoroviikkokuvio. Jos toinen vanhemmista ainoastaan maksaa harrastukset, vaatteet, läppärit ja puhelimet niin elatusmaksu voi olla edelleen ihan perusteltu.
Että turha kuvitella vuoroviikkoasumisen pelastavan elareilta. Luonapitovähennys kasvaa, mutta elatusmaksu voidaan silti määrätä. Ja hyvä niin.
Olen tuo, jolle vastasit, ja olen nainen, jonka luona lapset pääasiassa asuvat. Pointtini ei ollut, että vuoroasuminen "pelastaisi elareilta", koska yleensä vuoroasumisen motiivi ei ole elatusmaksujen välttely, vaan lasten kanssa asuminen - kyllä, isäkin voi olla kiinnostunut lapsistaan ja halutra elää arkea heidän kanssaan. Tuossa, mihin tekstilläni viittasin, on yleensä sovittu siitäkin, että mainitsemasi kulut jaetaan jotenkin, tai että isompituloinen ostaa ne puhelimet.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa aina jätää erossa lapset miehelle. Koska te naiset opitte tämän?
Aivan. Toimii huomattavasti paremmin ja saa lasten äitikin todeta " maksajan" roolin. Isää yritetään rahastaa ahneus silmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500/teini/kk. Eiköhän tuo Porvoossakin riitä.
Jep, 3000€ palkasta 1500€ elareita, kohtuullista.
Onko unohtunut, että molemmat vanhemmat ovat elatusvelvollisia? Eli kun toinen maksaa 750 €, toinen maksaa saman. 750 € + 750 € = 1500 €
Ei mene siis vain toisen huoltajan palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Laitat sen oman 750€ siihen miehen 750€ lisäksi, niin sinulla on 1500, joka on jo enemmän kuin riittävästi.
Aivan. Miksi äidit unohtavat oman osuutensa kustannuksista? Kyllä 1500 riittää hyvinkin. Monien pitää tulla toimeen paljon pienemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Noh, mun ex ei maksa mitään kahdesta lapsesta. Meillä vuoroviikkosysteemi. Lapset on kertonu että isällä syödään todella niukasti, usein jää nälkä. Vaatteet resuisia ja usein liian pieniä exän sisarusten lasten vanhoja. Eka vuosina ei maksanut mitään, koska vaikka ihan keskituloinen, rahat meni pelaamiseen ja vippikierteeseen. Nyt viime vuosina ostanut lapsille pyörät aina keväisin (mutta niitä ei saa tuoda mun luo) ja puhelinlaskut maksaa. En uskalla tästä juttua nostaa, sillä kovin on ailahteleva psyyke (on ilmestynyt mun oven taakse kädet viilleltynä ja pari vuotta sitten kun oli huonompi jakso hermo meni tosi herkästi ja lapset pelkäsi näitä vihan ilmaisuja) ja pelkään että jos alan vaatimaan jotain kostaa sen lapsille jollain kamalalla tavalla. Ja tämähän ei eksälle riitä tietenkään. Kun valmistuin ja pääsin matalapalkka-alalta keskiluokkaan palkoissa. Ex alkoi pommittaa mua että mun pitäisi antaa hälle rahaa, että hän saa vietyä lapset parturiin,koska mulla on nyt parempi palkka ja lapsilisät. Meinaa munkin lehmä hermot tässä pikkuhiljaa katketa.
Käsitinkö nyt siis oikein; lapsesi pelkäävät etän luona, ja sinä pelkäät että hän tekee lapsille jotain, mutta silti mielestäsi on hyvä idea että lapset ovat joka toinen viikko etällä?? Onko "oma aikasi" oikeasti sinulle tärkeämpää kuin lastesi henki ja terveys?
Vierailija kirjoitti:
Miksi päästät lapsen exsän luokse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jos isä pitää lapsia puoelt ajasta, ovatko elatusmaksut edes tarpeen silloin? olettaen, että myös äidillä on palkkatuloja. Useinhan sellaisissa tapauksissa ei elatusmaksuja maksetakaan lainkaan. Elatusmaksut lähtevät tavallaan siitä oletuksesta, että toinen vanhempi jää yksin hoitamaan ja maksamaan lasten elämisen kulut, mutta nykyisin yleistyneessä vuoroviikkoasumisessahan sellaista tilannetta ei enää ole.
50-50 vuoroasuminen ei tarkoita sitä että lasten kulut jakautuisivat puoliksi. Elatusmaksua voi joutua maksamaan, vaikka olisi kyseessä vuoroviikkokuvio. Jos toinen vanhemmista ainoastaan maksaa harrastukset, vaatteet, läppärit ja puhelimet niin elatusmaksu voi olla edelleen ihan perusteltu.
Että turha kuvitella vuoroviikkoasumisen pelastavan elareilta. Luonapitovähennys kasvaa, mutta elatusmaksu voidaan silti määrätä. Ja hyvä niin.
Olen tuo, jolle vastasit, ja olen nainen, jonka luona lapset pääasiassa asuvat. Pointtini ei ollut, että vuoroasuminen "pelastaisi elareilta", koska yleensä vuoroasumisen motiivi ei ole elatusmaksujen välttely, vaan lasten kanssa asuminen - kyllä, isäkin voi olla kiinnostunut lapsistaan ja halutra elää arkea heidän kanssaan. Tuossa, mihin tekstilläni viittasin, on yleensä sovittu siitäkin, että mainitsemasi kulut jaetaan jotenkin, tai että isompituloinen ostaa ne puhelimet.
Mies haluaa myös olla ja asua lastensa kanssa, ja lapset ovat hänelle tärkeintät maailmassa. Jakamalla asuminen ja rahahommat oikeudenmukaisesti, tuetaan kaikkia osapuolia perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos 3000e brutosta eli 2300e? Netosta maksaa elarit 750e niin ei sillä jäljellejäävällä 1500e:lla nyt kovin leveästi voi elellä.
3100 brutosta jää aikalailla tasan 2100 käteen. Hirveän rikasta, eikö. Siitä jos vähentäisi 750 euroa niin hmm…taitaisi mennä jo tulot köyhyysrajan alapuolelle.
Mä ehdottaisin tähän rakennemuutosta. Että vanhempien erotessa lapselle kuuluu lakisääteisesti perustaa elatustili, johon molemmat vanhemmat laittaa (tai vielä parempi palkasta siirretään suoraveloituksena automaattisesti) lastenvalvojan kanssa sovitun summan. Ja molemmilla vanhemmilla on käyttöoikeus tiliin. Lastenvalvoja valvoo tiliä että rahaa käytetään lapsen tarpeisiin, muussa tapauksessa tulee sakkoja. Näin systeemi olisi tasapuolinen. Nyt aina sitä kiltimpää vanhempaa käytetään hyväksi. Oli kyseessä isä tai äiti. Se jolla on kovin ääni saa elää niinku tykkää. Lypsää elareita nii paljon kun lystää tai olla maksamatta yhtään mitään.
Joo tosi vähän, ylimääräinen 0 puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Mä ehdottaisin tähän rakennemuutosta. Että vanhempien erotessa lapselle kuuluu lakisääteisesti perustaa elatustili, johon molemmat vanhemmat laittaa (tai vielä parempi palkasta siirretään suoraveloituksena automaattisesti) lastenvalvojan kanssa sovitun summan. Ja molemmilla vanhemmilla on käyttöoikeus tiliin. Lastenvalvoja valvoo tiliä että rahaa käytetään lapsen tarpeisiin, muussa tapauksessa tulee sakkoja. Näin systeemi olisi tasapuolinen. Nyt aina sitä kiltimpää vanhempaa käytetään hyväksi. Oli kyseessä isä tai äiti. Se jolla on kovin ääni saa elää niinku tykkää. Lypsää elareita nii paljon kun lystää tai olla maksamatta yhtään mitään.
Tätä olen ajanut jo vuosia. Pitäkää aina meteliä tästä kun näette tai kuulette keskustelua asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Te naiset ette oikeasti katso yhtään kenen kanssa alatte lisääntymään.
250 per lapsi ja jos ovat lapsilisäikäisiä saavat sen noin 100 päälle. 350 euroa on se mitä toimeentulotuessa katsotaan lapsen perusosaksi joten ihan ok summa toi elari.