Päivähoito-oikeuden rajaaminen toteutumassa
Koskeeko uutinen sinua? Mitä ajatuksia?
Kommentit (191)
Mulla 4v, 3v ja 10kk ikäiset lapset. Kaikki kotihoidossa, kun olen ollut kotona.
Kaksi vanhempaa olivat päiväkodissa ennen kuopuksen syntymää, koska olin töissä, ja hoitajat eivät meinanneet näiden vilkkaiden menijöiden kanssa aina pärjätä. Kysyivät minulta, kuinka oikein jaksan/pärjään heidän kanssaan.
Pitkään meni niin, että vauva nukahti yöunille vasta pitkälti puolen yön jälkeen ja vanhemmat heräsivät klo 7 aikaan aamulla. Tukiverkkoa ei ole ollenkaan. Suku asuu toisella puolen maata.
Silti en ole edes harkinnut isompien lasten päiväkotiin laittamista vaikka sitä jopa neuvolassa sekä puheterapiassa on tukitoimena ehdoteltu.
Mielestäni aivan loistava uudistus. Koko subjektiivisen päivähoito-oikeuden voisi lakkauttaa, niin mahtuisi töissäkäyvien ja työllistyvien lapset päiväkoteihin helpommin. Nythän niiden kotona perse homeessa makaavien lapset tukkivat hoitopaikat, ja työssäkäyvät vievät lapset jumalan selän taakse päiväkotiin.
Tukitoimena hoito-oikeus voisi säilyä.
Mä luulen että lastensuojelullisin perustein tulee lisää lapsia päivähoitoon. Aiemmin perheet saivat päättää tuosta itse, nyt hoitoapu haetaan ls-teitse mikä tulee kalliimmaksi
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 08:51"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:41"]
Mahtavaa! Tämä on se mistä voi ja pitää säästää. Paljon mielummin hoidan kaikki lapseni kotona niin kauan kun olen kotiäitinä ja toivottavasti sitten kun menevät hoitoon on näillä säästöillä saatu aikaan jotain esim. etteivät ryhmät pullistele ja koulutettua henkilökuntaa on saatu houkuteltua päiväkoteihin töihin palkkoja nostamalla.
Juu, olen onnekas, mulla on vaan kaksi lasta ja kolmas haaveissa. Nukkuneet aina lähes vastasyntyneestä täysiä öitä, ovat terveitä, olen terve, lapset rauhallisia ja viihtyvät toistensa seurassa, itsellä ja lapsilla useita kavereita myös kotona/kotihoidossa lähellä. Tottakai näillä spekseillä pärjää ja en voi ymmärtää että joku vie vapaaehtoisesti lapsensa pois luotaan päiväksi.
[/quote]
siinähän se tulikin jo. Sinun lapset on nukkuneet yönsä, kävikö mielessä että osa vauvoista ei suinkaan nuku kuin pienissä pätkissä, on koliikkia, allergioita, muita sairauksia jotka estävät sitä perheenäitiä nukkumasta öisin. Et saa tällä kertaa marttyyrikruunua itsellesi, sillä vauvojen hoidosta et selkeästi lapsistasi huolimatta tiedä mitään. Juuri oli uutisissa erilaisista CIA: kidutuskeinoista ja yksi niistä oli valvottaminen. Se että vilkas 5v on hoidossa esim 9-15 että äiti saa levätä valvottuaan taas pari vrk putkeen, on varmaan sinusta täysin käsittämätöntä. Ja ennenkuin huutelet sitä isää apuun, niin tuttipulloa hylkivä vauva ei varmaan öisin tissitöntä miestä huoli, vai kuinka?
[/quote]
Mä taasen voin kokemuksesta sanoa, että pienelläkin unella pärjää yllättävän pitkään.
-68
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:44"]
Mä luulen että lastensuojelullisin perustein tulee lisää lapsia päivähoitoon. Aiemmin perheet saivat päättää tuosta itse, nyt hoitoapu haetaan ls-teitse mikä tulee kalliimmaksi
[/quote]ap on sun kans samaa mieltä
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:34"]Subjektiivisen päivähoidon karsimista. Mammat hoitaa sitten esikoisenkin kotona kun pikkukakkonen tulee. [/quote] Osan päivää. Oikeus lyhyeen päivään säilyy. Eli näppärästi saadaan enemmän lapsia tungettua päiväkotiin ja suhdeluvut silti kunnossa. Todella syvältä oleva uudistus jos samalla ei saada ryhmäkokoihin kattoa ja suhdelukukikkailua kuriin. Lto
[/quote]
Toisaalta niitä lapsia ajatellen uudistus on ihan hyvä. Lapset, jotka nyt joutuvat olemaan hoidossa 8-16 tai jopa 17 asti, kun kotona olevan vanhempi ei "ehdi" hakea aiemmin, saavat hoitopäivänsä lyhenemään 9-14 välille.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:53"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:49"] Kokonaan subjektiivinen oikeus pois ja hoitopaikat työssäkäyville vanhemmille ja vanhemmille jotka opiskelevat. Kotona oleville vain lääkärin todistuksella. T. Lh [/quote] Silloin kävisi niin että vaikka kotona olisi suuriakin ongelmia, ei kehdattaisi hakea hoitopaikkaa leimautumisen pelon vuoksi. Kaikki tietäisi että on jotain ongelmia kun lapsella hoitopaikka. Sinnitellään vaan väkisin ja lopulta lapsi/lapset kärsii :( [/quote] Ketkä "kaikki"? Tutut korkeintaan. Ja on ihan ok etsiä apua, jos on ongelmia. Tässä pitäisi reippaasti uskaltaa olla avoimempia.
[/quote]
Niin pitäisi mutta luuletko tosiaan että ihmiset ovat? Ei tulisi toimimaan ei. Ja nimenomaan että hoitopaikan saa vasta kun niitä ongelmia jo on. Niitä olisi tarkoitus EHKÄISTÄ että niitä ei pääsisi edes syntymänn. Ja tämähän on yksi syy subjektiiviseen päivähoitoon.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 08:35"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:53"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:49"] Kokonaan subjektiivinen oikeus pois ja hoitopaikat työssäkäyville vanhemmille ja vanhemmille jotka opiskelevat. Kotona oleville vain lääkärin todistuksella. T. Lh [/quote] Silloin kävisi niin että vaikka kotona olisi suuriakin ongelmia, ei kehdattaisi hakea hoitopaikkaa leimautumisen pelon vuoksi. Kaikki tietäisi että on jotain ongelmia kun lapsella hoitopaikka. Sinnitellään vaan väkisin ja lopulta lapsi/lapset kärsii :( [/quote] Ketkä "kaikki"? Tutut korkeintaan. Ja on ihan ok etsiä apua, jos on ongelmia. Tässä pitäisi reippaasti uskaltaa olla avoimempia.
[/quote]
Ja jos kotona olevan vanhemman lapsi saisi päivähoitopaikan vain lastensuojelun kautta, niin silloinhan ne perheen muutkin ongelmat tulisivat helpommin tietoon ja käsittelyyn, ja perhe saisi mahdollisesti muutakin tukea, kuin päivähoitopaikan. Eli se olisi vain positiivinen uudistus mielestäni.
[/quote]
Ja kaikki joilla ongelmia haluavat hakeutua lastensuojelun asiakkaaksi? Sinähän ruusuisessa maailmassa elät.
Erittäin tervetullut uudistus. Vielä kun mammat alkais oppia elämään lapsiperhe-elämää niin tulisi päivähoitokustannuksiin säästöä ja lastensuojelukustannuksiin säästöä. Lapsiperheiltä rahatuet pois niin säästöä tulee lastensuojelun puolelta. Lapsivähennykset uudestaan käyttöön.
[/quote]
Ja jos kotona olevan vanhemman lapsi saisi päivähoitopaikan vain lastensuojelun kautta, niin silloinhan ne perheen muutkin ongelmat tulisivat helpommin tietoon ja käsittelyyn, ja perhe saisi mahdollisesti muutakin tukea, kuin päivähoitopaikan. Eli se olisi vain positiivinen uudistus mielestäni.
[/quote]
Mitä positiivistä siinä on että apua saa vasta kun ollaan jo syvällä suossa?
Lasten kannalta kurjaa kun joutuvat vaihtamaan ryhmää tai pahimmassa tapauksessa päiväkotia samaan aikaan kun tulee pikkusisarus perheeseen. En ole innostunut uudistuksesta. Minusta perheet osaavat arvioida lasten hoitotarpeen parhaiten itse. Ihmisillä on erilaisia syitä viedä lapsensa päiväkotiin eikä kukaan tee sitä turhaan.
Ja selvyyden vuoksi minun lapseni ei ole ollut virikehoidossa. Minä olen ollut siitä onnellisessa tilanteessa että minulla on osallistuva aviomies, terveen lapset, en kärsi masennuksesta, ahdistuksesta tai yksinäisyydestä. Meillä on ollut ystävien ja suvun tuki. Mutta sen verran tiedostava että ymmärrän että kaikki eivät ole yhtä onnellisessa asemassa.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:34"]Subjektiivisen päivähoidon karsimista. Mammat hoitaa sitten esikoisenkin kotona kun pikkukakkonen tulee. [/quote] Osan päivää. Oikeus lyhyeen päivään säilyy. Eli näppärästi saadaan enemmän lapsia tungettua päiväkotiin ja suhdeluvut silti kunnossa. Todella syvältä oleva uudistus jos samalla ei saada ryhmäkokoihin kattoa ja suhdelukukikkailua kuriin. Lto
[/quote]
Toisaalta niitä lapsia ajatellen uudistus on ihan hyvä. Lapset, jotka nyt joutuvat olemaan hoidossa 8-16 tai jopa 17 asti, kun kotona olevan vanhempi ei "ehdi" hakea aiemmin, saavat hoitopäivänsä lyhenemään 9-14 välille.
[/quote]
Entäs kun perheessä on vain yksi auto ja päiväkoti on 15 kilometrin päässä eikä ole julkista liikennettä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 08:51"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:41"]
Mahtavaa! Tämä on se mistä voi ja pitää säästää. Paljon mielummin hoidan kaikki lapseni kotona niin kauan kun olen kotiäitinä ja toivottavasti sitten kun menevät hoitoon on näillä säästöillä saatu aikaan jotain esim. etteivät ryhmät pullistele ja koulutettua henkilökuntaa on saatu houkuteltua päiväkoteihin töihin palkkoja nostamalla.
Juu, olen onnekas, mulla on vaan kaksi lasta ja kolmas haaveissa. Nukkuneet aina lähes vastasyntyneestä täysiä öitä, ovat terveitä, olen terve, lapset rauhallisia ja viihtyvät toistensa seurassa, itsellä ja lapsilla useita kavereita myös kotona/kotihoidossa lähellä. Tottakai näillä spekseillä pärjää ja en voi ymmärtää että joku vie vapaaehtoisesti lapsensa pois luotaan päiväksi.
[/quote]
siinähän se tulikin jo. Sinun lapset on nukkuneet yönsä, kävikö mielessä että osa vauvoista ei suinkaan nuku kuin pienissä pätkissä, on koliikkia, allergioita, muita sairauksia jotka estävät sitä perheenäitiä nukkumasta öisin. Et saa tällä kertaa marttyyrikruunua itsellesi, sillä vauvojen hoidosta et selkeästi lapsistasi huolimatta tiedä mitään. Juuri oli uutisissa erilaisista CIA: kidutuskeinoista ja yksi niistä oli valvottaminen. Se että vilkas 5v on hoidossa esim 9-15 että äiti saa levätä valvottuaan taas pari vrk putkeen, on varmaan sinusta täysin käsittämätöntä. Ja ennenkuin huutelet sitä isää apuun, niin tuttipulloa hylkivä vauva ei varmaan öisin tissitöntä miestä huoli, vai kuinka?
[/quote]
Oliko pakko hankkia toinen lapsi, jos viiisivuotias on niin vilkas, ettet jaksa häntäkään itse hoitaa?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:39"]
[/quote]
[/quote]
Mitä positiivistä siinä on että apua saa vasta kun ollaan jo syvällä suossa?
[/quote]
Ei vaan se muuttaisi ilmapiiriä niin, että lastensuojen asiakkaiksi hakeuduttaisiin jo ehkäisemään niitä ongelmia, ei vasta sitten kun ollaan syvällä suossa. Lastensuojelukin voi olla voimaton niiden kanssa, jotka ovat jo liian syvällä ongelmissaan, kuten taas olemme erinäisistä tapauksista saaneet lukea.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:50"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:36"]
[/quote]
[/quote]
Tottakai. Mutta jos suhdeluvut menee samoin kuin nyt, niitä puolipäiväisiä otetaan kaksi, jotka molemmat ovat paikalla 9-14. Ja kaikki ryhmän lapset + henkilökunta kärsivät. Siksi näitä osauudistuksia ei saisi nyt tulla ollenkaan, vaan pitäisi myllätä koko laki. Sinänsä minusta subjektiivista ph-oikeutta pitää rajoittaa, siitä ei ole kyse.
Tuo edellinen lto
Jos on kotona, nii ei pitäisikään olla oikeutta laittaa toista lasta tai kumpaakaan hoitoon.
Kun mun lapset oli pieniä 90-luvulla, ei oltu kuultukaan sellaisesta mahdollisuudesta että isommat lapset oisi päiväkodissa kun äiti on vauvan kanssa kotona tai ainakaan mulle ei tullut mieleenkään selvittää moista asiaa.
Meillä on kolme viiden vuoden sisällä syntynyttä enkä mitenkään tuntenut ahdistuvani siitä että kaikki kolme oli kotona ja isänsä reissutyössä. Se vaan oli sitä sen hetken elämää. Isommat kävi erilaisissa kerhoissa muutaman kerran viikossa ja meillä oli varsin aktiivista ja hyvin järjestettyä leikkipuistotoimintaa
Toki ajat muuttuu, mutta ei multa hirveesti heru sympatiaa sellaiselle joka vääntää useampia lapsia muttei jaksa sitten niitä hoitaa
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:00"]
Entäs kun perheessä on vain yksi auto ja päiväkoti on 15 kilometrin päässä eikä ole julkista liikennettä.
[/quote]
Viranomainen tietää aina asiasi ja tarpeesi paremmin kuin sinä itse.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 08:33"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:11"]Mun mielestä on älytöntä laittaa vanhempi lapsi päiväkotiin kun uusi vauva syntyy. Meillä on esikoinen 4,5v ja uusi vauva nyt 6kk, eikä esikoinen ole ollut päiväkodissa sen jälkeen kun jäin äitiyslomalle - vaikka olen ollut hyvinkin väsynyt välillä, eikä esikoinen ole rauhallisin lapsi maan päällä, olen jaksanut ulkoilla molempien kanssa, vastata vauvan tarpeisiin ja myös esikoisen, ja olen käyttänyt esikoista jumppakerhossa ja välillä kaksin uimassa käydään tai pyöräilemässä, askarrellaan jne. Illalla kyllä ei tarvii unta paljoa hakea, kun kahdeksalta esikoisen saa sänkyyn nukkumaan, mutta sitähän se elämä on. Välillä on itku herkässä, mutta koska itse ollaan valinta tehty että lapsia halutaan, on mun mielestä myös se meidän tehtävä lasten vanhempina heidät hoitaa. Ja ei, meillä ei ole sukulaisia tai ystäviä apuna arjessa - ollenkaan. Anoppilassa käydään joka toinen viikonloppu päiväseltään ja he käyvät meillä viikottain kahvittelemassa ja lapsia tervehtimässä. Onko pakko tehdä lapsia, jos ei jaksa hoitaa niitä kaikkia? Eikö voi tehdä sen verran ja sellasella ikäerolla että jaksaa hoitaa? On vaan niin outo ajatusmaailma, että kun uusi lapsi tulee niin sysätään vanhempi lapsi päiväkotiin viidesti viikossa täyspäiväisesti joten kyllä, tämä uutinen on hyvä, koska esimerkiksi kun kuopus on sen verran kasvanut että voi päiväkotiin laittaa esikoisen kanssa, ei meille täyspäiväistä paikkaa välttämättä irtoa koska niin paljon on lapsia hoidossa joiden vanhemmat ovat kotona, kun itse taas ollaan töissä. Onhan se kummallista. [/quote] No kyllä minusta 4,5v. voisi ihan hyvin olla päiväkodissa vaikka äiti on vauvan kanssa kotona. Ei tietenkään mitään 10 tuntia / päivä, mutta lyhyempää. Mutta tietysti kiva jos olet tyytyväinen tilanteeseenne! :)
[/quote]
Jaa nyt on sitten huono äiti, jos haluaa hoitaa molemmat lapsensa kotona? T. edellisen kanssa samassa tilanteessa
[/quote]
Ei tuossa kai ketään haukuttu huonoksi äidiksi vaan todettiin, että päiväkoti lyhyillä päivillä olisi myös ihan ok ratkaisu 4,5-vuotiaalle vaikka äiti olisi vauvan kanssa kotona.
näin autetaan lapsiperheitä ja pistetään taas rahaa jonnekin tärkeämpään... sitten vaan ihmettelemään kun lastensuojelu senkun paisuu ja nielee rahaa, perhesurmat yleistyy uudelleen jne...
Heikot sortuu elon tiellä on politiikan nimi. Ei hyvä.
Lapsia kuitenkin tarvitaan ja rahalla on merkitystä vain, jos sillä tehdään jotain merkitsevää. Raha on vain rahaa, sen sijaan lasten arki, terveydenhuolto kaikille jne... ne ovat sitä elämän sisältöä... Perheissä ja yht. kunnassa rahan arvo on juuri se, kuinka hyvän arjen ja elämän sillä saa.
Ei koske. Olen kotona ihan yksin silloin kun lapsi on päiväkodissa. :P