Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päivähoito-oikeuden rajaaminen toteutumassa

Kommentit (191)

Vierailija
21/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koske koska molemmat hoidan kotona. Kun siirryn hoitovapaalta työnhakijaksi pistän molemmat päiväkotiin. Ei noiden murujen ollessa kotona työhakemuksia kirjoiteta ja opiskella.

Vierailija
22/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin hyvä juttu! 10vuotta olen työssäni lastenhoitajana katsonut ja säälinyt niitä lapsia joiden äidit ovat kotonaan ja lapsi 8-16 päiväkodissa. Toki muutama lyhyt päivä on ok mutta voin sanoa että en edes halua aatella kuinka monta kertaa mulle on lapsi sanonut että haluaisi olla kotona äidin ja pikkusisaruksen kanssa. Ja eikö äiti tule jo hakemaan. Vanhempien oma tehtävä on keksiä aktiviteettia isommalle lapselleen, ei tyrkätä hoitoon yhteiskunnan vastuulle viemään hoitopaikka sitä oikeasti tarvitsevilta. Leikkiseuraa löytyy vaikkapa kerhoista, perhekahviloista ja jopa sos.median kautta kotiseudulta kunhan äidit vain vähän jaksaisivat lapsensa vuoksi vaivautua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako tämä jotenkin päiväkotien henkilökuntaan? Vähentävätkö väkeä?

Vierailija
24/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:26"] No palkkaat sille lapselle sen hoitajan, esim. MLL:n kautta ja työllistyttyäsi niin kauan - korkeintaan kaksi viikkoa - kunnes saatte päivähoitopaikan. Paitsi että paikkakunnallanne ei tietenkään toimi MLL, eikä ole edes opiskelijoita, joita voisi lapsenvahdiksi palkata... Ennakointi on toki ihan turhaa, että etsisi luotettavan lastenhoitajan tai vaikka kaksi, siltä varalta, että joskus sattuu työhaastatteluun pääsemään. Kyllä ehdottomasti on oltava nollamaksuluokan kokopäiväpaikka lähipäiväkodista. [/quote] Mitä mä just luin? Millä rahalla maksetaan peruseläminen, jos kahden viikon palkka menee suoraan lastenhoitajan palkkaan? Sitä paitsi sille lastenhoitajalle pitää maksaa saman tien, vaikka oma palkka tulisikin viikkojen päästä. [/quote] Ja joskus on suunnaton etu että voit aloittaa heti. Esim koeajalla lähtenyt työntekijä pois ja tarvitaan nopeasti apua.

[/quote]

Mutta tuohan on pelkkää hyväntekeväisyyttä työntekijän puolelta! Käteen ei jää edes rahaa maksaa ruokaa, asumista yms. Jos työnantaja maksaisi tuon hoitajan kotiin, niin sittenhän tuossa on jotain järkeäkin.
[/quote]

Missä fantasiamaailmassa elät?

Vierailija
25/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:50"]

Vaikuttaako tämä jotenkin päiväkotien henkilökuntaan? Vähentävätkö väkeä?

[/quote]

Tietysti vähennetään jos hoitopaikatkin vähenee.

Vierailija
26/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin saako sitä paikkaa rahalla vai ei?

Vierailija
27/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:32"]

En kyllä ymmärrä, miksi niitä lapsia on pakko edes hankkia niin paljon, ettei niitä pysty itse hoitamaan kotona. 1-2 lasta on riittävä.

t. mies

[/quote]

Enkö olisi siis kolmatta saanut hankkia, vaikka hoidankin kaikki kotona?

[/quote]

Vastaat itse omaan kysymykseesi. SINÄ hankit lapsen. Mitähän mies oli mieltä? 

[/quote]

Ihan yhteisellä päätöksellä niitä lapsia on tehty. Ja järkytykseksesi mies on puhunut neljännestäkin. ;)

Vierailija
28/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:20"]Minä oon vauvan kanssa kotona, keskimmäinen on kohta 5vuotias ERITTÄIN aktiivinen tapaus, ja voin kertoa että ilman 2-3 hoitopäivää viikossa tutussa tarhassa, tuttujen kavereiden kanssa leikkimistä, tulisi hulluksi niin äiti kuin lapsikin. Yleensä lapsen hoitoaika on n.6h, joskus vähempi joskus enempi ja tää siis 2-3krt/vko. Opiskelen siis nyt äitiysvapaalla samalla, että senkin vuoksi tarhapäiviä tarvitaan, mutta tärkeimpänä on selkeästi lapsen tarve nuille parille tarhapäivälle viikkoon. [/quote] Kummasti löytyy noita yliaktiivisia tai The Diagnoosin saaneita. Et oo ajatellut pienestä asti kasvattaa ja opettaa mitä voi ja mitä ei voi tehdä?

[/quote]

Kommentin 68 laittanut kommentoi jälleen:

Mun lapset on myös ERITTÄIN vilkkaita, ehtiväisiä ja aika usein on vielä hyvin valikoiva kuulo. Pk:n hoitajilla oli ongelmia heidän kanssaan ja adhd yms diagnooseja sieltä väläyteltiin. Itse pärjään heidän kanssaan ihan hyvin, enkä mitään diagnooseja noin pienillä edes harkitse.

Nyt esikoinen on 4-vuotias ja muuttunut todella paljon vuoden sisällä. Puhe on kehittynyt runsaasti, mikä on helpottanut ilmaisua muutenkin kuin kehonkielen kautta (aikaisemmin siis usein purki turhautumistaan fyysisesti kun ei osannut tunteitaan sanottaa). Tällä hetkellä puolestaan 3-vuotiaalla on "riiviövaihe" päällä.

Tukiverkkoa ei ole. Tämän runsaan 4 vuoden aikana esikoinen on kerran ollut yhden yön isoäidillä hoidossa vauva-aikana, kun kävimme sukuloimassa. Olen tilanteen tiennyt jo lapsia harkitessa, enkä oleta että muut hoitaisivat lapseni puolestani.

Kaikesta huolimatta hoidan kaikki kotona, vaikka päiväkodista, neuvolasta ja puheterapiasta on suositeltu isompien laittamista päiväkotiin. Jaksaminen on monessa tapauksessa (enkä sano että kaikissa tapauksissa) paljon myös asennekysymys.

Vierailija
29/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:11"]Mun mielestä on älytöntä laittaa vanhempi lapsi päiväkotiin kun uusi vauva syntyy. Meillä on esikoinen 4,5v ja uusi vauva nyt 6kk, eikä esikoinen ole ollut päiväkodissa sen jälkeen kun jäin äitiyslomalle - vaikka olen ollut hyvinkin väsynyt välillä, eikä esikoinen ole rauhallisin lapsi maan päällä, olen jaksanut ulkoilla molempien kanssa, vastata vauvan tarpeisiin ja myös esikoisen, ja olen käyttänyt esikoista jumppakerhossa ja välillä kaksin uimassa käydään tai pyöräilemässä, askarrellaan jne. Illalla kyllä ei tarvii unta paljoa hakea, kun kahdeksalta esikoisen saa sänkyyn nukkumaan, mutta sitähän se elämä on. Välillä on itku herkässä, mutta koska itse ollaan valinta tehty että lapsia halutaan, on mun mielestä myös se meidän tehtävä lasten vanhempina heidät hoitaa. Ja ei, meillä ei ole sukulaisia tai ystäviä apuna arjessa - ollenkaan. Anoppilassa käydään joka toinen viikonloppu päiväseltään ja he käyvät meillä viikottain kahvittelemassa ja lapsia tervehtimässä.

Onko pakko tehdä lapsia, jos ei jaksa hoitaa niitä kaikkia? Eikö voi tehdä sen verran ja sellasella ikäerolla että jaksaa hoitaa? On vaan niin outo ajatusmaailma, että kun uusi lapsi tulee niin sysätään vanhempi lapsi päiväkotiin viidesti viikossa täyspäiväisesti joten kyllä, tämä uutinen on hyvä, koska esimerkiksi kun kuopus on sen verran kasvanut että voi päiväkotiin laittaa esikoisen kanssa, ei meille täyspäiväistä paikkaa välttämättä irtoa koska niin paljon on lapsia hoidossa joiden vanhemmat ovat kotona, kun itse taas ollaan töissä. Onhan se kummallista.
[/quote]

Erittäin hyvä kirjoitus! Olen kanssasi samaa mieltä, olen aina ihmetellyt miksi pitää hankkia enemmän lapsia kun mitä omat voimavarat riittävät hoitamaan tai talous antaa periksi.

Vierailija
30/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:11"]Mun mielestä on älytöntä laittaa vanhempi lapsi päiväkotiin kun uusi vauva syntyy. Meillä on esikoinen 4,5v ja uusi vauva nyt 6kk, eikä esikoinen ole ollut päiväkodissa sen jälkeen kun jäin äitiyslomalle - vaikka olen ollut hyvinkin väsynyt välillä, eikä esikoinen ole rauhallisin lapsi maan päällä, olen jaksanut ulkoilla molempien kanssa, vastata vauvan tarpeisiin ja myös esikoisen, ja olen käyttänyt esikoista jumppakerhossa ja välillä kaksin uimassa käydään tai pyöräilemässä, askarrellaan jne. Illalla kyllä ei tarvii unta paljoa hakea, kun kahdeksalta esikoisen saa sänkyyn nukkumaan, mutta sitähän se elämä on. Välillä on itku herkässä, mutta koska itse ollaan valinta tehty että lapsia halutaan, on mun mielestä myös se meidän tehtävä lasten vanhempina heidät hoitaa. Ja ei, meillä ei ole sukulaisia tai ystäviä apuna arjessa - ollenkaan. Anoppilassa käydään joka toinen viikonloppu päiväseltään ja he käyvät meillä viikottain kahvittelemassa ja lapsia tervehtimässä. Onko pakko tehdä lapsia, jos ei jaksa hoitaa niitä kaikkia? Eikö voi tehdä sen verran ja sellasella ikäerolla että jaksaa hoitaa? On vaan niin outo ajatusmaailma, että kun uusi lapsi tulee niin sysätään vanhempi lapsi päiväkotiin viidesti viikossa täyspäiväisesti joten kyllä, tämä uutinen on hyvä, koska esimerkiksi kun kuopus on sen verran kasvanut että voi päiväkotiin laittaa esikoisen kanssa, ei meille täyspäiväistä paikkaa välttämättä irtoa koska niin paljon on lapsia hoidossa joiden vanhemmat ovat kotona, kun itse taas ollaan töissä. Onhan se kummallista. [/quote] No kyllä minusta 4,5v. voisi ihan hyvin olla päiväkodissa vaikka äiti on vauvan kanssa kotona. Ei tietenkään mitään 10 tuntia / päivä, mutta lyhyempää. Mutta tietysti kiva jos olet tyytyväinen tilanteeseenne! :)

[/quote]

Jaa nyt on sitten huono äiti, jos haluaa hoitaa molemmat lapsensa kotona? T. edellisen kanssa samassa tilanteessa

Vierailija
31/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 00:11"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:53"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:49"] Kokonaan subjektiivinen oikeus pois ja hoitopaikat työssäkäyville vanhemmille ja vanhemmille jotka opiskelevat. Kotona oleville vain lääkärin todistuksella. T. Lh [/quote] Silloin kävisi niin että vaikka kotona olisi suuriakin ongelmia, ei kehdattaisi hakea hoitopaikkaa leimautumisen pelon vuoksi. Kaikki tietäisi että on jotain ongelmia kun lapsella hoitopaikka. Sinnitellään vaan väkisin ja lopulta lapsi/lapset kärsii :( [/quote] Ketkä "kaikki"? Tutut korkeintaan. Ja on ihan ok etsiä apua, jos on ongelmia. Tässä pitäisi reippaasti uskaltaa olla avoimempia.

[/quote]

Ja jos kotona olevan vanhemman lapsi saisi päivähoitopaikan vain lastensuojelun kautta, niin silloinhan ne perheen muutkin ongelmat tulisivat helpommin tietoon ja käsittelyyn, ja perhe saisi mahdollisesti muutakin tukea, kuin päivähoitopaikan. Eli se olisi vain positiivinen uudistus mielestäni.

Vierailija
32/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koske meitä enää. Mutta minusta on väärin että perheiden sijaan hoidontarpeen arvioi joku muu taho. Arvatenkin tästä tulee myös täysin  turhaa papereiden pyöritystä, kun hoidon tarvetta pitää todistella jotenkin. Huono uutinen, ehdottomasti.

Olisi ennemin vaikka nostettu maksuja, jolloin se olisi ollut kunnille pienempi rasite.

Vierailija
33/191 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tää siis tarkoittaa?

Vierailija
34/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:41"]

Mahtavaa! Tämä on se mistä voi ja pitää säästää. Paljon mielummin hoidan kaikki lapseni kotona niin kauan kun olen kotiäitinä ja toivottavasti sitten kun menevät hoitoon on näillä säästöillä saatu aikaan jotain esim. etteivät ryhmät pullistele ja koulutettua henkilökuntaa on saatu houkuteltua päiväkoteihin töihin palkkoja nostamalla.

Juu, olen onnekas, mulla on vaan kaksi lasta ja kolmas haaveissa. Nukkuneet aina lähes vastasyntyneestä täysiä öitä, ovat terveitä, olen terve, lapset rauhallisia ja viihtyvät toistensa seurassa, itsellä ja lapsilla useita kavereita myös kotona/kotihoidossa lähellä. Tottakai näillä spekseillä pärjää ja en voi ymmärtää että joku vie vapaaehtoisesti lapsensa pois luotaan päiväksi. 

[/quote]

siinähän se tulikin jo. Sinun lapset on nukkuneet yönsä, kävikö mielessä että osa vauvoista ei suinkaan nuku kuin pienissä pätkissä, on koliikkia, allergioita, muita sairauksia jotka estävät sitä perheenäitiä nukkumasta öisin. Et saa tällä kertaa marttyyrikruunua itsellesi, sillä vauvojen hoidosta et selkeästi lapsistasi huolimatta tiedä mitään. Juuri oli uutisissa erilaisista CIA: kidutuskeinoista ja yksi niistä oli valvottaminen. Se että vilkas 5v on hoidossa esim 9-15 että äiti saa levätä valvottuaan taas pari vrk putkeen, on varmaan sinusta täysin käsittämätöntä. Ja ennenkuin huutelet sitä isää apuun, niin tuttipulloa hylkivä vauva ei varmaan öisin tissitöntä miestä huoli, vai kuinka? 

Vierailija
35/191 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivisen päivähoidon karsimista. Mammat hoitaa sitten esikoisenkin kotona kun pikkukakkonen tulee.

Vierailija
36/191 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu. Tätä olen odottanutkin.

Vierailija
37/191 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis mammat voi laittaa esikoisen osa-aikaisesti päiväkotiin pikkusisaruksen syntyessä, mutta ei täyspäiväisesti.

Vierailija
38/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä työhakemuksia voi kirjoittaa vaikka iltasella, kun puoliso on kotona ja katsoo lasten perään? Tekisit ikään kuin iltavuoroa. Ei tarvitsisi lapsia hoitoon laittaa ja säästyisi rahaakin. Ja totta puhuen eihän hakemuksia kirjoiteta päivät pääksytysten. Kerran kun hyvän hakemuksen rustaa niin sitä vähän muokkaamalla selviää jatkossa. Eikä työttömän työnhaku oikeasti mitään kokopäiväistä hommaa ole!

Vierailija
39/191 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:34"]Subjektiivisen päivähoidon karsimista. Mammat hoitaa sitten esikoisenkin kotona kun pikkukakkonen tulee.
[/quote]

Osan päivää. Oikeus lyhyeen päivään säilyy. Eli näppärästi saadaan enemmän lapsia tungettua päiväkotiin ja suhdeluvut silti kunnossa. Todella syvältä oleva uudistus jos samalla ei saada ryhmäkokoihin kattoa ja suhdelukukikkailua kuriin.

Lto

Vierailija
40/191 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei periaatteessa, osan-aikaisena lapsi jatkaa kun pikku 2 ja 3 syntyy..