Annatko lapselle raittiin joulun?
Nyt siis lasketaan myös pari lasia viiniä ruuan kanssa tai muuten vaan.
Kommentit (295)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 08:54"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 05:45"]
Kysymys näille kaikille, jotka sanotte ottavanne vain sen "lasillisen tai kaksi": meinaatteko sitten kaataa sen loppupullon kraanasta alas.
Lähinnä senkin takia kyselen, koska jouluhan on Alkon tilastoissa vuoden kovin myyntipiikki. Jopa vappu ja juhannuskin jäävät sen taakse, joten jossain juodaan ja paljon, mutta omien sanojen mukaansa kaikki kuitenkin ottavat vain sen "lasillisen tai kaksi". Jokin tässä ei tunnu täsmäävän.
[/quote]
todellakin kaadan. Voin ottaa valokuvan tuosta puolikkaasta pullosta, josta on otettu toissa viikonloppuna ruuan kaveriksi meille lasilliset viiniä. Ajattelin, että otetaan toisen kerran toiset, mutta tuossahan tuo on kaapissa vieläkin. Nyt lähtee lavuaariin ..
T. Eräs joka juo jouluna taas lasillisen punaviiniä ruuan kanssa.
[/quote]
Aika harvassa taitaa olla oikeasti ne ketkä kaatelee viemäristä alas.
Lapsuudenkodissani, jonne tänäkin jouluna suuntaan, on vanhemmat aina juoneet jouluoluen puoliksi ruuan kanssa ja kahvin kanssa konjakit. Konjakin sain itsekin, kun tulin täysi-ikäiseksi. Silti miellän, että meillä on aina ollu raitis joulu. Kukaan ei ole ollut oluen tai konjakin takia hiprakassa :)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 08:25"]
Kyllä ne lapset sen huomaa jos aikuiset ottaa sen pari ja yhtäkkiä ollaankin niin mukavia että. Alkaa se lässytys "voi pikku kullannuppuja". Yllättävän monella on tapana tissutella vaikka lapset on kotona. Harvempi niitä on, kenelle se jää vaan yhteen tai kahteen.
[/quote]
Missä junttipiireissä te pyöritte jos lapsille lässytettään 1 tai 2 alkoholiannosta (huom.! ei siis lasillista) nautittua ja millaisia juoppoja tunnette jotka EIVÄT jätä juomistaan siihen? Itse en tunne yhtään kännääjää tai humalaan asti tissuttelijaa.
Otan pari lasia, vaikka imetän. En tokikaan heti juomisen jälkeen imetä. Viini kuuluu hyvään ruokaan. Sori.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 05:45"]
Kysymys näille kaikille, jotka sanotte ottavanne vain sen "lasillisen tai kaksi": meinaatteko sitten kaataa sen loppupullon kraanasta alas.
[/quote]
Ei viini päivässä pilalle mene. Meillä juojia on useampi, joten saatetaan avata parikin viinipulloa ja oluet lisäksi (suosittelen kokeilemaan tummia oluita jouluruokien kanssa, sopii monesti makumaailmaan viiniä paremmin). Ja rehellisyyden nimissä on sanottava, että kun ruokaillessa kuluu suunnilleen se yksi alkoholiannos, niin aika moni ottaa vielä toisen "jälkkäriksi". Ja miksei sitten kolmatta tai neljättäkin myöhemmin illalla, kun pienet lapset ovat unten mailla.
Annan vesiselvän jouluaaton.
Joulupäivänä lapsi menee mummolaan, silloin otan lasin pari punaviiniä.
Annan lapsille raittiin joulun. Itse siemailen punaviinilasillisen ja todnäk saunaoluen. Normaali suhtautuminen alkoholiin antaa lapsille parhaat eväät tulevaisuuteen, kahdesta alkoholiannoksesta meuhkaajat ovat yleensä lapsuudessa saaneet ihan väärän käsityksen alkoholista; vanhemmat joko juoppoja, tai yhtä lailla kiihkoabsolutisteja ja näin ollen lapsetkin ihan sekaisin tuon aineen takia. Kohtuus kaikessa, paras ohjenuora mitä voi antaa :)
Taitaa olla viinit jo vaikuttaneet aivotoimintaan kun pitää toistella "vitsiä" että lapsilla on raitis joulu kun LAPSET ei juo, hohhoijaa...
Pienikin lapsi huomaa helposti käytöksen muutoksen, hajusta puhumattakaan. Omat lapset kavahti jo vauvana alkoholille haisevia sukulaisia. Ei tarvi olla riehuja tai sammuja, sekin jo ärsyttää kun hekotellaan ja lässytellään ihan turhia asioita eikä keskustelutkaan onnistu kun kaveri ei viiden minuutin päästä muista mistä puhuttiin ja toistelee samoja juttuja. Äitini käyttäytyy noin, mieheni isä oli rasittava viisastelija, joka vappuna kuoli lihaville alkoholisteille tyypillisesti aivoverenvuotoon...
Alkoholismi kehittyy n 10 vuodessa kun niistä lasillisista alkaa tulla pullollisia. Ei tietysti kaikista tule, mutta etenkin ne joilla ei ole holisteista kokemusta eivät ehkä tuota tajua. Ja toi että juodaan sit kun lapset nukkuu, eikö yöllä voi sattua mitään minkä vuoksi tarvitaan selvää ajatuksenjuoksua tai ajokykyä? Silloin kun itse olen harvoin käynyt viihteellä juomassa, lapsilla on aina ollut selvä hoitaja yön kotona.
Mulle joulussa ei ole koskaan ollut pääasia syöminen tai juominen joten mun ei tarvi käyttää alkoholia "parantamaan" ruokien makuakaan. Osaan seurustella vesiselvänä ja nauttia lasten jouluilosta.
117
Tottakai juon jouluna ja annan lapsellekin viiniä.
Kiva, kestosuosikki, kinaaminen alkoholista.
Meillä on aina nautittu alkoholia lasten nähden, silloin kohtuudella. Joskus vähän reippaammin, mutta ei koskaan lasten aikana. Jouluun kuuluu meillä viini ruoan kanssa sekä konjakki kahvin kanssa. Ei sen kummempaa. Ei nyt ihan selvin päin olla, mutta ei myöskään humalassa. Enkä todellakaan pysty ymmärtämään niitä jotka pitää tätä pahana asiana ja huonona mallina lapsille.
Meillä oli viime vuonna yllättäen ikävien sattumuuksien takia tyttären 10v kaveri jouluaaton. Vanhemmat alkoholisteja. Tytön mummu soitti meille joulun jälkeen ja kiitti siitä että näytimme että alkoholia voi nauttia muutenkin kuin ryyppäämällä ja humaltuen. Tyttö tuli yllättäen kesken ruokailun, muuten olisikin viinit olleet poissa. Mutta ongelmia ei ollut eikä tullut, tytöllä oli hyvä joulu ja on sen jälkeen ollut meillä useasti.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:41"]
Taitaa olla viinit jo vaikuttaneet aivotoimintaan kun pitää toistella "vitsiä" että lapsilla on raitis joulu kun LAPSET ei juo, hohhoijaa...
Pienikin lapsi huomaa helposti käytöksen muutoksen, hajusta puhumattakaan. Omat lapset kavahti jo vauvana alkoholille haisevia sukulaisia. Ei tarvi olla riehuja tai sammuja, sekin jo ärsyttää kun hekotellaan ja lässytellään ihan turhia asioita eikä keskustelutkaan onnistu kun kaveri ei viiden minuutin päästä muista mistä puhuttiin ja toistelee samoja juttuja. Äitini käyttäytyy noin, mieheni isä oli rasittava viisastelija, joka vappuna kuoli lihaville alkoholisteille tyypillisesti aivoverenvuotoon...
Alkoholismi kehittyy n 10 vuodessa kun niistä lasillisista alkaa tulla pullollisia. Ei tietysti kaikista tule, mutta etenkin ne joilla ei ole holisteista kokemusta eivät ehkä tuota tajua. Ja toi että juodaan sit kun lapset nukkuu, eikö yöllä voi sattua mitään minkä vuoksi tarvitaan selvää ajatuksenjuoksua tai ajokykyä? Silloin kun itse olen harvoin käynyt viihteellä juomassa, lapsilla on aina ollut selvä hoitaja yön kotona.
Mulle joulussa ei ole koskaan ollut pääasia syöminen tai juominen joten mun ei tarvi käyttää alkoholia "parantamaan" ruokien makuakaan. Osaan seurustella vesiselvänä ja nauttia lasten jouluilosta.
117
[/quote]
Ja maiääs sanon minä. Omat vanhempani ottivat kyllä joulusaunan jälkeen jouluoluset, eikä heidän käytös muuttunut tippaakaan eikä meitä lapsia ole kyllä ikinä pelottanut se vanhempien kädessä oleva olutpullo. Te ette sitä ymmärrä, koska olette kokeneet jotain traumaattista, mutta normaalikin malli on ja sen aion lapsilleni jakaa :)
Eilen illalla oli paikalla vain näitä muutaman lasillisen puolustelijoita pikku hiprakassa kirjottelemassa. "Itse ainakin heitän loput viemäriin", niin varmaan. Kyllä se mammoilla pari lasia viiniä nousee päähän, tai sitten on jo alkoholisti jos ei missään tunnu. Eilen niitä ketkä ei juo ollenkaan lasten aikana, pidettiin ihan naurettavina. Tänä aamuna vasta heränny ne ketkä ei tarvitse joka aterialla viiniä "maun vuoksi".
Muutaman kossupaukun aion huitaista jouluaterialla!
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 21:07"]Mitä pahaa on lasillisessa kuohuviiniä? Se on äidin herkku ja loma se on minullakin ;)
[/quote] Nyt en ymmärrä. Miten äitisi juoma kuohuviinilasillinen liittyy sinun lomaasi?
Annatteko lapsillekkin iltaisin tai ruuan jälkeen aina karkkia "maun vuoksi".
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:40"]Annan lapsille raittiin joulun. Itse siemailen punaviinilasillisen ja todnäk saunaoluen. Normaali suhtautuminen alkoholiin antaa lapsille parhaat eväät tulevaisuuteen, kahdesta alkoholiannoksesta meuhkaajat ovat yleensä lapsuudessa saaneet ihan väärän käsityksen alkoholista; vanhemmat joko juoppoja, tai yhtä lailla kiihkoabsolutisteja ja näin ollen lapsetkin ihan sekaisin tuon aineen takia. Kohtuus kaikessa, paras ohjenuora mitä voi antaa :)
[/quote]
On se kumma että siitä alkoholista pitää yleensä antaa mitään käsitystä. Miksi. Aivan kuin se kuuluisi elämän kuin hengittäminen. Ettehän te anna sodastakaan minkäänlaista käsitystä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:50"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:41"]
117
[/quote]
Ja maiääs sanon minä. Omat vanhempani ottivat kyllä joulusaunan jälkeen jouluoluset, eikä heidän käytös muuttunut tippaakaan eikä meitä lapsia ole kyllä ikinä pelottanut se vanhempien kädessä oleva olutpullo. Te ette sitä ymmärrä, koska olette kokeneet jotain traumaattista, mutta normaalikin malli on ja sen aion lapsilleni jakaa :)
[/quote]
Miksi siitä pitää antaa minkäänlaista mallia. Onko se elämän ehto siinä missä itsestään huolehtiminen.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:40"]Annan lapsille raittiin joulun. Itse siemailen punaviinilasillisen ja todnäk saunaoluen. Normaali suhtautuminen alkoholiin antaa lapsille parhaat eväät tulevaisuuteen, kahdesta alkoholiannoksesta meuhkaajat ovat yleensä lapsuudessa saaneet ihan väärän käsityksen alkoholista; vanhemmat joko juoppoja, tai yhtä lailla kiihkoabsolutisteja ja näin ollen lapsetkin ihan sekaisin tuon aineen takia. Kohtuus kaikessa, paras ohjenuora mitä voi antaa :) [/quote] On se kumma että siitä alkoholista pitää yleensä antaa mitään käsitystä. Miksi. Aivan kuin se kuuluisi elämän kuin hengittäminen. Ettehän te anna sodastakaan minkäänlaista käsitystä.
[/quote]
Sen takia, että se on nautintoaine ja osa meistä nauttii sitä ihan maun takia. Sitähän te sekopäät ette tule koskaan ymmärtämään, kun oma lapsuus on mennyt juoppojen seassa näköjään. Kohtuukäyttö on ihan parasta, kun tykkään hyvästä viinistä ruoan yhteydessä ja saunan jälkeen paras janojuoma on ehdottomasti kolmosolut. :)
Joo, ei ton 12v tarvii ottaa yhtään lasia viiniäkään, saa olla ihan selvinpäin.