Annatko lapselle raittiin joulun?
Nyt siis lasketaan myös pari lasia viiniä ruuan kanssa tai muuten vaan.
Kommentit (295)
Niin ja oletteko oikeasti niin tyhmiä, että luulette, että kaikki, mitä mediassa toitotetaan on totta? Lukekaa Finlexista lastensuojelulaki, siinä on teille oikeaa faktaa. Nää iltapäivälehtien huostaanottokertomukset ovat aina yksi näkökulma asiaan. Vanhemnat voivat hyvin kaunistella ja vääristellä totuutta. "Vain yhden kaljan olin ottanu...", vaikka promilleja 3.
http://m.meidanperhe.fi/artikkeli/arki/lastensuojelu_juhannuksenakin_oltava_ajokunnossa
Eikö tehdä? Varmaan takerrutte nyt siihen että eihän nyt ole juhannus vaan joulu.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:54"]http://m.meidanperhe.fi/artikkeli/arki/lastensuojelu_juhannuksenakin_oltava_ajokunnossa
Eikö tehdä? Varmaan takerrutte nyt siihen että eihän nyt ole juhannus vaan joulu.
[/quote]
Suora lainaus
"Lastensuojelussa on tästä tiukka linja. Lapsi ei saa olla päihtyneen ihmisen vastuulla. Jos lapsi tuodaan vaikkapa terveyskeskukseen taksilla siksi, että kumpikaan vanhempi ei ole ajokunnossa, terveyskeskuksesta otetaan meihin yhteyttä ja perheestä tehdään lastensuojeluilmoitus.
Kaikki vanhemmat eivät tätä ymmärrä. Jos he ottavat vaikka viiniä illanistujaisissa, tämä lastensuojelun linjaus voi tulla yllätyksenä. Meidän tehtävämme on selvittää, millainen perheen tilanne on ja tarvitsevatko vanhemmat apua juomisongelmaansa."
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:17"]Minulla nousaa kyllä jo yksi olut hattuun. Oikein säikähdin sitä, enkä uskaltanut mennä 8kk vauvan viereen nukkumaan moneen tuntiin. Raitis joulu todellakin tulossa, alkoholi ei juurikaan kuulu meidän elämään ja hyvä niin. [/quote] Kohtuukäyttäjällä se nouseekin. Niillä, joilla kolmekaan ei muka tunnu missään, on jo aika hyvä sietokyky kehittynyt jatkuvan tissuttelun seurauksena. Mullakin käy jo yksi päähän, samoin kuin 90 kg miehelläni. Mutta me ollaankin kohtuukäyttäjiä eikä mitään tissuttelijoita, mies maistaa muutaman kerran vuodessa ja minä ehkä kerran joka toinen tai kolmas vuosi.
[/quote]Minä kanssa ihmettelen, kun monet väittää olevansa ajokunnossa viinilasillisen tai parin kaljan jälkee. Itsellä yksi siideri riittää koko illaksi ja sekin nousee päähän. Muutenkin ihmetyttää joidenkin raivo niitä kohtaan jotka ei juo.Ei raitis ihminen ole mikään ilonpilaaja tai tiukkapipo. Useimmin se ilonpilaaja on kuitenkin se liikaa kännäävä.Moni ei edes tajua olevansa kännissä rasittava, vaan luulee olevansa kovinkin hauska.Itse olin yli kymmenen vuotta täysin raitis kun lapset oli pieniä. En ollut sen kireämpi kuin ennenkän ja lapset ei takuulla kärsineet vaikka en "näyttänyt lapsille miten alkoholia oikein käytetään".
[/quote]
Ei minua haittaa jos joku ei juo. Mutta sinunkin väitteesi ovat taas aivan poskettomia. Useimmat ihmiset ovat ajokunnossa viinilasillisen jälkeen. Ja tiedän sen siitä, että puhallutan työkseni ihmisiä! :)
Toki, kuten joka joulu. Ei edes viiniä ruokapöydässä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:17"]Minulla nousaa kyllä jo yksi olut hattuun. Oikein säikähdin sitä, enkä uskaltanut mennä 8kk vauvan viereen nukkumaan moneen tuntiin. Raitis joulu todellakin tulossa, alkoholi ei juurikaan kuulu meidän elämään ja hyvä niin. [/quote] Kohtuukäyttäjällä se nouseekin. Niillä, joilla kolmekaan ei muka tunnu missään, on jo aika hyvä sietokyky kehittynyt jatkuvan tissuttelun seurauksena. Mullakin käy jo yksi päähän, samoin kuin 90 kg miehelläni. Mutta me ollaankin kohtuukäyttäjiä eikä mitään tissuttelijoita, mies maistaa muutaman kerran vuodessa ja minä ehkä kerran joka toinen tai kolmas vuosi.
[/quote]Minä kanssa ihmettelen, kun monet väittää olevansa ajokunnossa viinilasillisen tai parin kaljan jälkee. Itsellä yksi siideri riittää koko illaksi ja sekin nousee päähän. Muutenkin ihmetyttää joidenkin raivo niitä kohtaan jotka ei juo.Ei raitis ihminen ole mikään ilonpilaaja tai tiukkapipo. Useimmin se ilonpilaaja on kuitenkin se liikaa kännäävä.Moni ei edes tajua olevansa kännissä rasittava, vaan luulee olevansa kovinkin hauska.Itse olin yli kymmenen vuotta täysin raitis kun lapset oli pieniä. En ollut sen kireämpi kuin ennenkän ja lapset ei takuulla kärsineet vaikka en "näyttänyt lapsille miten alkoholia oikein käytetään".
[/quote]
Ei minua haittaa jos joku ei juo. Mutta sinunkin väitteesi ovat taas aivan poskettomia. Useimmat ihmiset ovat ajokunnossa viinilasillisen jälkeen. Ja tiedän sen siitä, että puhallutan työkseni ihmisiä! :)
[/quote]
Eihän se promillemäärä kerro mitään miltä se ajajan päässä tuntuu.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 20:29"]Sinun kriteereillä en, koska aion juoda pari saunakaljaa jouluna. Ja minulle aivan yksi ja sama mitä sinä olet siitä mieltä, annan raittiin joulun lapsille vaikka juon pari saunaolutta. En ole kännissä jouluna aivan kuten en ole ollut kohta 3 kuukauteen, mutta saunakaljoista en luovu. Vkl ja pyhinä otan pari kaljaa, arkisin en.
T.M38v
[/quote]
3kk. Se on hurjan pitkä aika se, että piti oikein mainostaa.
Olisihan se hyvä, jos edes yksi vanhempi olisi täysin selvin päin. On kuitenkin aika kohtuutonta puhua "juomisongelmasta", jos ei ole ajokunnossa kahden viinilasillisen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:05"]Olisihan se hyvä, jos edes yksi vanhempi olisi täysin selvin päin. On kuitenkin aika kohtuutonta puhua "juomisongelmasta", jos ei ole ajokunnossa kahden viinilasillisen jälkeen.
[/quote]
Kai siinä tarkoitettiin, että heidän tehtävä on tarkistaa ONKO mitään juomisongelmaa.
Tämä ketju on ihan naurettava. Minusta jokaisen aikuisen on hyvä pohtia alkoholin käyttöään, erityisesti lasten aikana, mutta muutenkin. Mutta se, että ihmisiä, jotka juovat viiniä ruoan kanssa pidetään juoppoina ja syyllistetään, on kyllä jo täysin absurdia. Terveisin tänäkin jouluna päivystävä lasun työntekijä.
Olisivatpa omat vanhempani tajunneet parin lasillisen ja parin pullollisen eron. Nyt siskoni jatkaa samalla ryyppäyslinjalla joka helvetin juhlapäivä. Omia lapsia ei mulla ole, mutta siskon lapset saavat tänä jouluna nähdä edes yhden raittiin aikuisen joka kuuntelee ja juttelee eikä käske pois.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:14"]Tämä ketju on ihan naurettava. Minusta jokaisen aikuisen on hyvä pohtia alkoholin käyttöään, erityisesti lasten aikana, mutta muutenkin. Mutta se, että ihmisiä, jotka juovat viiniä ruoan kanssa pidetään juoppoina ja syyllistetään, on kyllä jo täysin absurdia. Terveisin tänäkin jouluna päivystävä lasun työntekijä.
[/quote]
Ja niitä jotka ei juo lasten aikana, pidetään naurettavina idiootteina.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:14"]Tämä ketju on ihan naurettava. Minusta jokaisen aikuisen on hyvä pohtia alkoholin käyttöään, erityisesti lasten aikana, mutta muutenkin. Mutta se, että ihmisiä, jotka juovat viiniä ruoan kanssa pidetään juoppoina ja syyllistetään, on kyllä jo täysin absurdia. Terveisin tänäkin jouluna päivystävä lasun työntekijä.
[/quote]
Ja niitä jotka ei juo lasten aikana, pidetään naurettavina idiootteina.
[/quote]
Missä viestissä on pidetty juomattomia naurettavina juomattomuuden vuoksi? Naurettavana on pidetty syyllistävää asennetta.
Ihan oikeasti. Meillä on sukujoulu. Tilattu pukki isoon taloon, oikeasti toisistaan pitävä suku istuu illan yhdessä pöydässä ja syö hyvin. Lapset juoksevat jaloissa. Minä olen emäntävastuussa. Mieheni kokkaa laatikot ja kinkun. Sisko ja sen mies ovat suunnitelleet viinimenua jo pari kk (mies intohimoinen viiniharrastaja). Veli vaimoineen tuo kaloja. Toinen sisko jälkiruoan. Isovanhemmat lisukkeet. Jutellaan, nauretaan ja nautitaan viinimenun 1 valkoinen lasillinen alkuun ja kinkulle punainen lasillinen. Saattaapi ukki ottaa kahvin oheen vielä avecin. Ei mene ymmärrykseen, että juhla-ateriassa olisi jotsin väärää?
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:34"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:28"] [quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:20"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:15"] [quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:04"]Hohhoijjaa, tietysti lapset ahdistuvat vanhempien alkoholinkäytöstä, jos on aiempia ikäviä kokemuksia, kun vanhemmilla on mennyt "yli". Jos taas ei ole koskaan tapahtunut mitään ikävää, vaan vanhemmat ovat vain vähän kovaäänisempiä ja hyvällä tuulella, ei lapsi mitään pelkää. En minä ainakaan. Kyllä koko aattoillan aikana saattaa mennä kokonainen viinipullo per henkilö, mutta pöydässä istutaankin useita tunteja, välissä käy joulupukki, illemmalla vielä pelataan pelejä ja katsotaan elokuvaa. Minusta alkoholi liittyy juhlaan, aikuisten seurusteluun ja yhdessäoloon. Joku muu voi tehdä eri tavalla, mutta meillä näin. En tarvitse kenenkään hyväksyntää. Tiedän itse olevani hyvä vanhempi. [/quote] Jos jotain sattuu lapsille niin milläs meinasitte viedä lääkäriin jos jokainen on juonu pullon viiniä? [/quote] Taksilla. Eivät monet perheet edes omista autoa. [/quote] Etkö tiennyt että perheestä tehdään lastensuojeluilmoitus, jos lasta viedään taksilla lääkäriin sen takia että kumpikaan vanhemmista ei ole ajokunnossa? [/quote] Ei tehdä. Rattiin ei saisi periaatteessa mennä, jos on tullut juotua yhtään. Lastensuojeluilmoitus tehdään, jos vanhemmat ovat sellaisessa kunnossa, etteivät selvästi kykene lapsesta huolehtimaan. T. Lääkäri [/quote] Ok, mediassa vaan turhaan ollaan kerrottu että kyllä tehdään. "Lääkäri" :D
[/quote]
"Mediassa kerrottu". On sullakin lähteet :D
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:04"]Hohhoijjaa, tietysti lapset ahdistuvat vanhempien alkoholinkäytöstä, jos on aiempia ikäviä kokemuksia, kun vanhemmilla on mennyt "yli". Jos taas ei ole koskaan tapahtunut mitään ikävää, vaan vanhemmat ovat vain vähän kovaäänisempiä ja hyvällä tuulella, ei lapsi mitään pelkää. En minä ainakaan. Kyllä koko aattoillan aikana saattaa mennä kokonainen viinipullo per henkilö, mutta pöydässä istutaankin useita tunteja, välissä käy joulupukki, illemmalla vielä pelataan pelejä ja katsotaan elokuvaa. Minusta alkoholi liittyy juhlaan, aikuisten seurusteluun ja yhdessäoloon. Joku muu voi tehdä eri tavalla, mutta meillä näin. En tarvitse kenenkään hyväksyntää. Tiedän itse olevani hyvä vanhempi. [/quote] Niin sinä et pelkää, oletko lapsi?
[/quote]
Minä ainakin olin lapsi, joskus 70-luvulla. Eipä se minua kauhistuttanut, että aikuiset kotirouvat joivat konjakit päiväkahvin kanssa ja posket punoittaen kertoivat niitä aikuisten asioita, menin piiloon ja kuuntelin korvat höröllä. Itse asiassa, mulla oli aika hauskaa, kun yritin ymmärtää niiden juttuja. Miesten juominen taas oli eri asia, miehet huusivat, uhosivat ja tappelivat. Mutta kun isit joivat, äidit katsoivat meidän lasten perään, vaikka olisivat itsekin hieman ottaneet. Siis kun muistelen miltä lapsesta tuntuu aikuisten alkoholinkäyttö, niin eipä kovin iso asia ole. 70-luvulla sentään tajuttiin, että koko maailma ei pyöri lapsen ympärillä, minua se ei haitannut.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:34"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:28"] [quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:20"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:15"] [quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:04"]Hohhoijjaa, tietysti lapset ahdistuvat vanhempien alkoholinkäytöstä, jos on aiempia ikäviä kokemuksia, kun vanhemmilla on mennyt "yli". Jos taas ei ole koskaan tapahtunut mitään ikävää, vaan vanhemmat ovat vain vähän kovaäänisempiä ja hyvällä tuulella, ei lapsi mitään pelkää. En minä ainakaan. Kyllä koko aattoillan aikana saattaa mennä kokonainen viinipullo per henkilö, mutta pöydässä istutaankin useita tunteja, välissä käy joulupukki, illemmalla vielä pelataan pelejä ja katsotaan elokuvaa. Minusta alkoholi liittyy juhlaan, aikuisten seurusteluun ja yhdessäoloon. Joku muu voi tehdä eri tavalla, mutta meillä näin. En tarvitse kenenkään hyväksyntää. Tiedän itse olevani hyvä vanhempi. [/quote] Jos jotain sattuu lapsille niin milläs meinasitte viedä lääkäriin jos jokainen on juonu pullon viiniä? [/quote] Taksilla. Eivät monet perheet edes omista autoa. [/quote] Etkö tiennyt että perheestä tehdään lastensuojeluilmoitus, jos lasta viedään taksilla lääkäriin sen takia että kumpikaan vanhemmista ei ole ajokunnossa? [/quote] Ei tehdä. Rattiin ei saisi periaatteessa mennä, jos on tullut juotua yhtään. Lastensuojeluilmoitus tehdään, jos vanhemmat ovat sellaisessa kunnossa, etteivät selvästi kykene lapsesta huolehtimaan. T. Lääkäri [/quote] Ok, mediassa vaan turhaan ollaan kerrottu että kyllä tehdään. "Lääkäri" :D
[/quote]
"Mediassa kerrottu". On sullakin lähteet :D
[/quote]
No lue se teksti. Vai onko niin vaikeaa myöntää että olet väärässä.
Kyllä, jouluna vain sokerista pöhnä.
Omassa perheessäni juotin jouluna. Se alkoi aina siitä yhdestä lasillisesta viiniä, ja päättyi siihen että vanhemmat olivat humalassa. Johtuneeko tuosta että äitini on juonut alkoholia koko ikänsä, että erotan hänen äänestään oitis jos hän on vain lasillisenkin juonut, mielestäni hän siis tulee siitäkin heti känniin. Inhosin pitkään joulua juuri tuon takia että aina jossakin vaiheessa viinipullo ilmestyi pöytään.
Eli: Se yksi lasillinenkin voi olla lapsista todella ahdistavaa, varsinkin jos juominen on muutenkin joka viikonloppuun kuuluva tapa.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:43"]
[/quote]
Ei kukaan siellä lääkärissä kyttää, millä menopelillä lapsi on sinne tuotu. Monella ei edes ole omaa autoa. Jos vanhempi ei ole humalassa, ei mitään lastensuojeluilmoitusta tehdä. Tietysti, jos molemmat vanhemmat sammaltavat silmät puoliummessa niin tehdään puhallutus ja sitten arvioidaan vanhempien kyky huolehtia lapsesta. Ei vanhempia todellakaan puhalluteta mitenkään rutiininomaisesti. Lastensuojeluilmoitus ei myöskään tarkoita, että lapsi otettaisiin huostaan. Soittavat vain tai tulevat kotiin käymään tarkistamaan, miten asiat.