Katjalla, 33, on 7 sijoitusasuntoa – aloitti 17-vuotiaana aivan nollasta
Heh, mitähän tuo "aivan nollasta" käytännössä tarkoittaa
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/71100087-193e-418c-b663-7be…
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3751314/katja-merilainen-pyorittaa-kuud…
"Katja Meriläisen sijoituskumppaneita ovat äiti, poikaystävä ja kaveri."
Siis se tavallinen varakkaan perheen jälkeläisen tarina, jossa nollasta aloittaminen tarkoittaa sitä, että vanhemmat ostaa lapselleen asunnon tai pari. Tai antaa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkyy suomalainen luonne.
Kun MINULLA ei ollut mahdollisuutta säästää ja ostaa asuntoa 17-viotiaana niin Katjallakaan ei saisi olla. Kun MINULLA ei ollut äitiä, jotka olisi sijoittanut kanssani asuntoihin niin Katjallakaan ei saisi olla. Kun MINULLA on ollut vaikeaa ja haasteita elämässä niin Katjalla on selkeästi päässyt helpolla ja nyt vielä retostelee asialla lehdessä.Rakentakaa itse menestystarinanne, oli sitten kyse sijoitusasunnoista tai mistä vaan muusta alasta älkääkä vikiskö kuin elämä on asettanut kapuloita rattaisiinne. Kaikilla meillä on ongelmia.
Juu, tasan ei mene mikään. Joku saa sukulaisilta pesämunan ja onnistuu sijoittamisessa niin että rikastuu ja pääsee eroon rahahuolista nuorena. Joku toinen sen sijaan joutuu jo nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle, asuu homeisessa vuokraluukussa ja vähätkin rahat menevät kalliisiin lääkkeisiin. Reiluahan tämä ei ole, mutta ei kukaan ole elämää koskaan väittänytkään reiluksi. Kirveleehän se, mutta ei onnistuminen ole vääryys jonka vuoksi kenenkään tarvitsisi hävetä. Ei vaikka se menestys olisikin tullut esim. vanhempien avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun MINULLA ei ollut mahdollisuutta säästää ja ostaa asuntoa 17-viotiaana niin Katjallakaan ei saisi olla. Kun MINULLA ei ollut äitiä, jotka olisi sijoittanut kanssani asuntoihin niin Katjallakaan ei saisi olla. Kun MINULLA on ollut vaikeaa ja haasteita elämässä niin Katjalla on selkeästi päässyt helpolla ja nyt vielä retostelee asialla lehdessä.Rakentakaa itse menestystarinanne, oli sitten kyse sijoitusasunnoista tai mistä vaan muusta alasta älkääkä vikiskö kuin elämä on asettanut kapuloita rattaisiinne. Kaikilla meillä on ongelmia.
Juu, tasan ei mene mikään. Joku saa sukulaisilta pesämunan ja onnistuu sijoittamisessa niin että rikastuu ja pääsee eroon rahahuolista nuorena. Joku toinen sen sijaan joutuu jo nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle, asuu homeisessa vuokraluukussa ja vähätkin rahat menevät kalliisiin lääkkeisiin. Reiluahan tämä ei ole, mutta ei kukaan ole elämää koskaan väittänytkään reiluksi. Kirveleehän se, mutta ei onnistuminen ole vääryys jonka vuoksi kenenkään tarvitsisi hävetä. Ei vaikka se menestys olisikin tullut esim. vanhempien avulla.
Kaikilla ei ole samoja lähtökohtia eikä samoja mahdollisuuksia. Siksi on väärin ja edesvastuutonta kailottaa mediassa, että kaikki pystyy samaan. Kun ei pysty. Ihmiset muutenkin kaipaisi enempi realistisia vertailukohteita ja insipiraatiota asioista, joita voi toteuttaa vähäisemmilläkin resursseilla. Ehkä silloin niin moni ei kyynistyisi ja masentuisi. Näistä jutuista saa vain kuvan, ettei voi toteuttaa unelmiaan tai saavuttaa menestystä, jos takana ei ole paljon rahaa ja tukijoukkoja.
En nyt muutenkaan ymmärrä tätä vuokrabisneksen ihannointia. Helvetinmoinen määrä velkaa näillä kaikilla onnistujilla on ja tuotto on aika pieni. Ja välillä sattuu niitä hulivilivuokralaisia jotka pistää paikat remonttiin.
Aika +-0 touhua jos sitä arvonnousua ei tapahdu ja jonkun verran hommia plus stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Katja saa menestyä ja kaikkea hyvää hänelle, mutta fakta on se, että Katja ei ole lähtenyt nollasta, joten moisen väittäminen on valehtelua.
Asuntosijoittaminen taitaa olla jo vähän liian käytetty juttu. Jää velkaiset asunnot käsiin eikä kellään ole varaa ostaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Keväällä oli lehdessä juttu kotirouvasta, joka tienasi asuntosijoituksilla huimia summia. Tarkemmin luettuna paljastui, että aviomies maksaa perheen kulut asumisesta lomamatkoihin ja alkuun rouva pääsi veljensä ja miehensä otettua rouvan kanssa lainan.
Juu, noissa jutuissa on AINA jotain tuollaista takana. Ja aina noilla on joku isä/oma mies/veli tms. tekemässä remontit ja rahoittamassa. Sitten nuo muijat keekoilevat otsikoissa ja ottavat kaiken kunnian, ikäänkuin itse kaiken yksin tekisivät...
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole epäämässä Katjalta mahdollisuuksia.
Se että Katja poseeraa mukamas vailla mahdollisuuksia nollasta ponkaisseena on taas potaskaa.
Silloin ei aloita nollasta kun äiskä, poitsufrendi ja ystävä sijoittavat sinun hankkeeseesi.
Nollasta aloittaminen on näköjään venyvä käsite.
Muistan jutun toimittajasta joka säästi huikean summan vuodessa muuttamalla sukulaisen nurkkiin asumaan.
Samoin naisen joka joka oli vaurastunut sijoittamalla, jossain kohtaa sivulauseessa mainittiin että hän oli saanut isältään pesämunaksi 50 000 euroa.
Itse olen muuttanut kotoa 16-vuotiaana ja maksanut kuluni itse, vieläkään nyt nelikymppisenä ei ole mitään mahdollisuutta hankkia ainuttakaan sijoitusasuntoa.
Ymmärrän että Katjaa kritisoidaan enkä nyt mene siihen. Mutta tuntuu että moni täällä pitää jotenkin pahana jos vanhemmat tukevat lastaan taloudellisesti. Jos jollain on siihen mahdollisuus niin miksikäs ei? Eikö juuri tuollaisissa tilanteissa saisi sitä varallisuuttaan käyttään? Vai pitäisikö varakkaiden perheiden lasten kieltäytyä avusta että varmasti menestyy omilla keinoillaan eikä kukaan vain vahingossakaan luule että on saanut perheeltä apua? Loppujen lopuksi harva menestyy elämässä täysin yksinään, apua tulee yleensä matkan varralle suunnasta jos toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että Katjaa kritisoidaan enkä nyt mene siihen. Mutta tuntuu että moni täällä pitää jotenkin pahana jos vanhemmat tukevat lastaan taloudellisesti. Jos jollain on siihen mahdollisuus niin miksikäs ei? Eikö juuri tuollaisissa tilanteissa saisi sitä varallisuuttaan käyttään? Vai pitäisikö varakkaiden perheiden lasten kieltäytyä avusta että varmasti menestyy omilla keinoillaan eikä kukaan vain vahingossakaan luule että on saanut perheeltä apua? Loppujen lopuksi harva menestyy elämässä täysin yksinään, apua tulee yleensä matkan varralle suunnasta jos toisesta.
Eihän siinä olekaan mitään pahaa. Siitä voisi vaan olla läpinäkyvämpi näissä jutuissa, esim "Vanhemmat auttoivat alkuun- nyt Hillevillä on jo viisi sijoitusasuntoa" tai "Mirkku nai toimistusjohtaja Elmerin- Nyt heillä on kolme loma-asuntoa" tms. Miksi pitää korostaa jotain yksin menestymistä ja yksin pärjäämistä, kun siitä ei ole jutuissa kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3751314/katja-merilainen-pyorittaa-kuud…
"Katja Meriläisen sijoituskumppaneita ovat äiti, poikaystävä ja kaveri."
Siis se tavallinen varakkaan perheen jälkeläisen tarina, jossa nollasta aloittaminen tarkoittaa sitä, että vanhemmat ostaa lapselleen asunnon tai pari. Tai antaa töitä.
Tai takaa lainat. Tai elättää, jotta kaikki ”omat” rahat jäävät sijoittamiseen. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään pahaa jos vanhemmat tukevat. Lapsillehan se vanhempien omaisuus lopulta joka tapauksessa siirtyy. Mutta nuo ”ihan yksin tein”-sankaritarinat ärsyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Nollasta aloittaminen on näköjään venyvä käsite.
Muistan jutun toimittajasta joka säästi huikean summan vuodessa muuttamalla sukulaisen nurkkiin asumaan.
Samoin naisen joka joka oli vaurastunut sijoittamalla, jossain kohtaa sivulauseessa mainittiin että hän oli saanut isältään pesämunaksi 50 000 euroa.
Itse olen muuttanut kotoa 16-vuotiaana ja maksanut kuluni itse, vieläkään nyt nelikymppisenä ei ole mitään mahdollisuutta hankkia ainuttakaan sijoitusasuntoa.
Tarkoititkohan tuossa sitä Merja Mähkää, josta aikanaan oli Iltiksessä juttua, kuinka hän on onnistunut "tyhjästä" kasvattamaan sijoituksiaan huimiin summiin ja sitten jossain sivulauseessa oli tuo isältä saatu pesämuna, joka oli kylläkin 60 000 euroa... Kyllä tosiaan kuka tahansa voisi kasvattaa sijoituksiaan huimiin summiin, jos olisi varaa (ja uskallusta) pistää 60 000 pelkästään sijoituksiin ja tuo Merja on luultavasti saanut isältään neuvojakin oikeanlaisten, tuottavien osakkeiden ostoon. Itsekin olen sijoitellut muutaman vuoden ajan, mutta enpä uskaltaisi noin isoa summaa sijoittaa, kun tarviihan sitä pahan päivän varallekin säästöjä.
Ja olipa taas harhaanjohtava otsikko tuossa Katja-jutussa, kun otsikon mukaan Katja sijoitteli yksin seitsemään asuntoon ja sitten jutussa puhutaankin, kuinka Katja sekä äitinsä, poikkiksensa ja ystävänsä sijoittavat seitsemään asuntoon... Mielestäni ei ole mikään uutinen, jos 4 ihmistä sijoittaa keskenään seitsemään asuntoon. Nykyäänhän on yleistä, että ihmisillä on 1-2 sijoitusasuntoa, jotka omistavat joko yksin tai yhdessä puolisonsa tms kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään pahaa jos vanhemmat tukevat. Lapsillehan se vanhempien omaisuus lopulta joka tapauksessa siirtyy. Mutta nuo ”ihan yksin tein”-sankaritarinat ärsyttävät.
TÄMÄ!
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on ongelmia, se ongelmien koko vaan vaihtelee.
Hirveän vaikea joillekin myöntää se oma etuoikeutettu asema. Ihan lähtien siitä, että on pystynyt opiskeluaikoina elämään kotona ja säästämään vuokra- ja ruokarahat, siinä missä joku toinen on joutunut jo lukioikäisestä tekemään jossain subwayn tiskillä hiki hatussa duunia ja kaikki rahat menee elämiseen.
Näistä kommenteista huomaa, miten huono on suomalaisten talousosaaminen. Kaikki ovat kateellisia ja jos itse ei ole tehnyt jotain fiksua omilla rahoillaan niin silloin muutkaan eivät saa tehdä. Katja on ollut äärimmäisen viisas. Jos asuntojen vuokraus ei ole teidän mielestä hyvä asia, niin missä ihmiset sitten asuisivat?
Asuntosijoittaminen on yksi parhaista keinoista vaurastua, koska asunto kannattaa ostaa velalla. Vuokralainen maksaa vuokraa ja sinä lyhennät lainaa. Tähän pystyy lähes kaikki työssäkäyvät henkilöt, jos osaisivat vähän miettiä omia kulujaan.
Olen itse opiskelija ja minä pystyn säästämään kuussa noin 400 euroa. Valtion tuet riittävät täysin elämiseen ja maksan kaikki elämiseen menevät kulut itse. Käyn töissä joista saan kuukaudessa 400e ja nämä jäävät säästöön. Tämä niille jotka sanovat ettei opiskelija vois säästää. Esim. 2000e/kk tuloista jää kyllä puolet ihan helposti säästöön jos vaikka vuokraa maksaa 600e.
Itsekin harkitsen ensimmäisen sijoitusasunnon ostoa ketken päästä, koska se on erittäin järkevää. Kaikkien muidenkin kannattaisi tehdä niin. Jos olet Katjan juttua vastaan niin luulen, että olet huono hoitamaan omaa talouttasi ja olet kateellinen.
Miksi vanhemmat eivät tukisi lapsiaan, jos siihen on mahdollisuus? Eike toisen menestyminen ole sinulta pois, olisitte ylpeitä kun toiset onnistuu. No tämä on suomalaisuutta.
Suski? Oletko se sinä? Missä olet ollut, metsässä?
Niin siis tässä kritisoidaan näitä väitteitä, että ollaan aloitettu nollasta ja kaikki pystyy samaan. Ei sitä että jollain on sijoitusasuntoja.