Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Katjalla, 33, on 7 sijoitusasuntoa – aloitti 17-vuotiaana aivan nollasta

Vierailija
13.10.2021 |

Heh, mitähän tuo "aivan nollasta" käytännössä tarkoittaa

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/71100087-193e-418c-b663-7be…

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan hänellä pitänyt olla se alkupääoma, isäkö lainasi. Ei tavallisella 17 vuotiaalla ole vielä mitään omarahoitusta, kun ei ole ehtinyt olla työssäkään.

"Aivan nollasta" ei mikään pankki anna asuntolainaa ko tilanteessa.

Hän aloitti asuntosäästämisen 17-vuotiaana. Ei siinä ole mitään outoa. Olen minäkin ollut kesätöissä nuorempana ja aina jotain on jäänyt myös säästöön.

Hienoa. Missä kesätyöpaikassa teini ansaitsee niin paljon että jää säästöön? Meillä muilla meni kyllä elämiseen rahat, vuokraan ja elämiseen. Ei kaikilla ole vanhempia jotka elättävät.

Maailman vanhin ammatti

On torikauppias.

Juu, torin kulmilla on naiset pyörineet.

Vierailija
42/94 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.vauva.fi/keskustelu/3751314/katja-merilainen-pyorittaa-kuud…

"Katja Meriläisen sijoituskumppaneita ovat äiti, poikaystävä ja kaveri."

Se siitä nollasta aloittamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" ”Eihän se matemaattisesti ole kauhean vaikeata ajatella, että säästää käsirahan ja hakee loppuosalle lainaa tai ottaa jonkun mukaan sijoittamaan. Suurimman osan asunnoista olen hankkinut lainarahalla ja yhdessä jonkun kanssa.”

Katja Meriläisen sijoituskumppaneita ovat äiti, poikaystävä ja kaveri. "

Ja sieltä se äityli löytyikin. Sijoituskumppanina. 

Vierailija
44/94 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "nollasta aloitin" on vähän tulkintakysymyksiä. Itse sijoitin aluksi ylioppilaslahjaksi saamani rahat (n. 2500 €). Onko tämä sitten nollasta aloittamista, ei kai. Kesätöistä onnistuin saamaan myös rahaa säästöön (paperitehtaalla oli aika hyvät palkat kesätyöntekijöille ja ylitöitä piisasi), koska opiskeluajan asuin halvassa soluasunnossa ja elin muutenkin aika sniidusti. Sen verran sain säästöön ja sijoituksilla tehtyä rahaa, että kun heti valmistuttuani sain pysyvän työpaikan, niin sain helposti myös pankista lainan yksiön ostamiseen Helsingistä. Olin tuolloin 24-vuotias. 

Vierailija
45/94 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan hänellä pitänyt olla se alkupääoma, isäkö lainasi. Ei tavallisella 17 vuotiaalla ole vielä mitään omarahoitusta, kun ei ole ehtinyt olla työssäkään.

Hän aloitti asuntosäästämisen 17-vuotiaana. Ei siinä ole mitään outoa. Olen minäkin ollut kesätöissä nuorempana ja aina jotain on jäänyt myös säästöön.

Hienoa. Missä kesätyöpaikassa teini ansaitsee niin paljon että jää säästöön? Meillä muilla meni kyllä elämiseen rahat, vuokraan ja elämiseen. Ei kaikilla ole vanhempia jotka elättävät.

Tulee mieleen lähinnä prostituoidun ammatti, jossa voi tienata niin paljon, että rahaa jää säästöön ja asuntojen ostamiseen 17-vuotiaana.

Ihan kaupan kassalla itse tienasin tuossa iässä.Asuin kyllä kotona eli muut menot oli minimissään.Kesällä tein 6 pv viikossa, monesti yli 8h päivää...Kyllä siinä pesämunan tienasi.

Vierailija
46/94 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Katja Meriläisen sijoituskumppaneita ovat äiti, poikaystävä ja kaveri."

Se siitä nollasta aloittamisesta.

Niinpä. Ihmiset on hirveän huonoja hahmottamaan omia etuoikeuksiaan. Tein itse kanssa jostain vastaavasta jutusta joskus ketjun ja sama homma: aina sieltä taustalta paljastuu joku joka rahoittaa, tai käytännössä tekee sen kovan työn. Sitten patsastellaan lehdissä ja somessa, että ollaan ihan omilla ansioilla edetty ja saatu x, y ja z. Röyhkeimmät sitten vielä siihen päälle haukkuu työttömät ja heikko-osaiset.

Vierailija
47/94 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen lähinnä prostituoidun ammatti, jossa voi tienata niin paljon, että rahaa jää säästöön ja asuntojen ostamiseen 17-vuotiaana.

Ihan kaupan kassalla itse tienasin tuossa iässä.Asuin kyllä kotona eli muut menot oli minimissään.Kesällä tein 6 pv viikossa, monesti yli 8h päivää...Kyllä siinä pesämunan tienasi.

Yhteen omaan kotiin, vai seitsemään sijoitusasuntoon pk-seudulla? Minä väitän, että kaupan kassalla ei tienaa käsirahoja 7 asuntoon pk-seudulla. Eikä saa lainaa pankista.

Vierailija
48/94 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä "nollasta aloitin" on vähän tulkintakysymyksiä. Itse sijoitin aluksi ylioppilaslahjaksi saamani rahat (n. 2500 €). Onko tämä sitten nollasta aloittamista, ei kai. Kesätöistä onnistuin saamaan myös rahaa säästöön (paperitehtaalla oli aika hyvät palkat kesätyöntekijöille ja ylitöitä piisasi), koska opiskeluajan asuin halvassa soluasunnossa ja elin muutenkin aika sniidusti. Sen verran sain säästöön ja sijoituksilla tehtyä rahaa, että kun heti valmistuttuani sain pysyvän työpaikan, niin sain helposti myös pankista lainan yksiön ostamiseen Helsingistä. Olin tuolloin 24-vuotias. 

Paperitehtaalla työpaikat peritään ja näin se mennee kesätöidenkin kanssa.

Vierailija
49/94 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muija tunkee lööppiin kerran vuodessa että saisi ilmaista mainosta.

Vierailija
50/94 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhettakaan että olisin pystynyt itse säästämään mitään ennen kuin olin 25-vuotias. Kaikki meni elämiseen ja opiskeluun eikä takaajia ollut. En usko että tuo Katja on maksanut omia kulujaan jos 17-vuotiaana on pystynyt jotain säästämään. Ihan hyvä suoritus tuo kyllä, velkapyramidi täytyy olla vielä tuossa vaiheessa jos on 7 asuntoa.

Vierailija
51/94 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho! Ihan 8h päivä ja jopa 6päivää viikossa! Eikö tuo ole aika perus MIKÄLI onnistuu edes löytämään jonkun työpaikan. Niillä rahoilla sitten maksettiin eläminen talvisin. Puurot ja vellit tuli tutuiksi. Ei ollut eikä ole vieläkään jotain kakslahkeista kuluja jakamassa. Olen silti onnistunut ostamaan oman asunnon. Sijoituskämppiin ei ole varaa.

Vierailija
52/94 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se alkanut säästää vasta 17 vuotiaana?

Aiemmin lainaa sai helpommin, itsekin ostin talon n. 11 vuotta sitten, säästöjä ei ollut yhtään, henkilötakaaja vain osalle lainaa. Ei onnistuisi mitenkään tänä päivänä tuollainen enää, edes puolelle siitä summasta mitä silloin sain.

Onhan tuo katjan juttu periaatteessa ollut ihan mahdollista, jos on esim. alkanut säästää silloin 17v, ostanut parin vuoden päästä jonkun remppakohteen tai pari, laittanut kuntoon ja voitolla myyntiin, ostanut sitten lisää asuntoja, jotka nyt vuokralla sitten. Ja paljon riippuu missä asunnot sijaitsevat, jos on halvemmalla, mutta varman vuokratuoton alueella, on hyvinkin saanut niihin lainaa jos on vielä hyväpalkkaisessa työssä.

Vierailija
53/94 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 17-vuotiaalla on 8 000 euron osakesalkku. Tiedän koska alaikäisenä hallinnoi sitä minun kauttani. Euroakaan en ole antanut. Tehnyt töitä lomilla, laittanut osakkeisiin kaikki synttärilahjarahat, rippirahat jne. Jopa kuukausirahasta 70e sijoittaa vähintään puolet. Osa rahoista on tullut myyntivoittoina tai osinkoina, on sijoittanut nekin heti. Hyvinkin mahdollista että voisi 3-4 vuoden päästä ostaa ensimmäisen asuntonsa koska ei asuta pääkaupunkiseudulla.

Ja sä olet tuosta ylpeä? Lapsityöläisenä vaihtanut lapsuuden vapaa-ajat muutaman tonnin säästöihin... 

Itse menin ensimmäisiin oikeisiin töihin täysi-ikäisenä ja olen vasta myöhemmin tajunnut kuinka sairasta hommaa tämä alaikäisten työskentely on. Onneksi nykyään ei moneenkaan paikkaan enää oteta lapsia. 

Ja löytyy kyllä se omistusasuntoa itseltäkin. Ei tarvinnut säästää siihen lapsena. 

Vierailija
54/94 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonkos Katjalla on tällä hetkellä velkaa?

Mitäs ihmeen väliä sillä on?

Vierailija
55/94 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin pitkään uskaltaako mitää rivitalon pätkää ostaa, jos se päätetäänkin purkaa.Nää on niitä vuokrien kohottajia.Ei pitäisi tulis maksaa omistusasuntoon joka vuokrattu.Niin väärin.Vuoka huikee ja kuka massit repii,jos kohtuullinen veronmaksaja ei koville joutuisi.

Vierailija
56/94 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperitehtaalla työpaikat peritään ja näin se mennee kesätöidenkin kanssa.

Kyllä, usein. Omalla kohdalla ei ollut sellaisesta kyse. 

Vierailija
57/94 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muija tunkee lööppiin kerran vuodessa että saisi ilmaista mainosta.

Eikö sijoitusasuntoihin löydykään vuokralaisia?

Vierailija
58/94 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 17-vuotiaalla on 8 000 euron osakesalkku. Tiedän koska alaikäisenä hallinnoi sitä minun kauttani. Euroakaan en ole antanut. Tehnyt töitä lomilla, laittanut osakkeisiin kaikki synttärilahjarahat, rippirahat jne. Jopa kuukausirahasta 70e sijoittaa vähintään puolet. Osa rahoista on tullut myyntivoittoina tai osinkoina, on sijoittanut nekin heti. Hyvinkin mahdollista että voisi 3-4 vuoden päästä ostaa ensimmäisen asuntonsa koska ei asuta pääkaupunkiseudulla.

"Euroakaan en ole antanut." Kyllä olet, riihikuivaa 35 €/kk, joka on puolet antamastasi kuukausirahasta. Vuodessa tämä tekee 420 €. Puhumattakaan muusta tukemisesta.

Tuon 17-vuotiaan/vanhempiensa kuplassa tuo voi olla "kaikille mahdollista", mutta isossa kuvassa se EI ONNISTU kaikilta.

Esim. tuo puolet kuukausirahasta, eli 35e on varmasti tuolle perheelle "pikkuraha", mutta monille esim. viikon parin ruokabudjetti.

35e/kk on 420e/vuodessa, ja 10 vuodessa 4200e.

Tuohon päälle syntrräi-/rippilahjarahat jne. niin jo pelkillä sukulaisten antamilla rahoilla saa tuo 8000e potin kasaan.

Toki on fiksumpaa sijoittaa rahojaan kuin käyttää ne johonkin energiajuomiin tai muuhun turhuuteen. Mutta totuus on se, että monissa perheissä ei ole antaa käytännössä mitään "kuukausirahaa" lapsille, jos lapsi jotain saakin, se menee sitten johonkin tarpeelliseen (vaikkapa talvitakkiin kirpparilta tmv. ei edes "Mäkkärissä kahvitteluun" tmv.)

Samoin sukulaisten lahjat on eri perheissä erilaisia, jonkun mummo pystyy vaivoin antamaan rippilahjahjasi 10e setelin, ja toisissa perheissä mummo lykkää tuhat euroa "jäätelörahaa" kesäloman alkaessa.

Olisi hyvä ymmärtää, että moni asia mitä itse pitää itsestään selvyytenä on (kirjaimellisesti) monelle mahdoton asia.

Vierailija
59/94 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näkyy suomalainen luonne.

Kun MINULLA ei ollut mahdollisuutta säästää ja ostaa asuntoa 17-viotiaana niin Katjallakaan ei saisi olla. Kun MINULLA ei ollut äitiä, jotka olisi sijoittanut kanssani asuntoihin niin Katjallakaan ei saisi olla. Kun MINULLA on ollut vaikeaa ja haasteita elämässä niin Katjalla on selkeästi päässyt helpolla ja nyt vielä retostelee asialla lehdessä.

Rakentakaa itse menestystarinanne, oli sitten kyse sijoitusasunnoista tai mistä vaan muusta alasta älkääkä vikiskö kuin elämä on asettanut kapuloita rattaisiinne. Kaikilla meillä on ongelmia.

Vierailija
60/94 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä käymällä

17-vuotiaana? Mäkkärin palkoilla asunto?