Katjalla, 33, on 7 sijoitusasuntoa – aloitti 17-vuotiaana aivan nollasta
Heh, mitähän tuo "aivan nollasta" käytännössä tarkoittaa
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/71100087-193e-418c-b663-7be…
Kommentit (94)
Miten asuntosijoittamalla tienaa helposti jo kolmekymppisenä pienen omaisuuden?
Aloittaa isolla omaisuudella.
Vierailija kirjoitti:
Mietin kanssa, että onkohan tämä "nolla" taas näitä, jolla vanhemmat ovat tukeneet rahallisesti.
Sama kuin "ruokabudjetti" johon ei lasketa aikaisemmin täytettyjä kaappeja.
Kaikki me emme voi asua vanhempien luona mikäli haluamme lukioon yliopistosta puhumattakaan. Niitä kouluja kun ei ole kaikilla paikkakunnilla. Säästä siinä sitten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan hänellä pitänyt olla se alkupääoma, isäkö lainasi. Ei tavallisella 17 vuotiaalla ole vielä mitään omarahoitusta, kun ei ole ehtinyt olla työssäkään.
"Aivan nollasta" ei mikään pankki anna asuntolainaa ko tilanteessa.
Hän aloitti asuntosäästämisen 17-vuotiaana. Ei siinä ole mitään outoa. Olen minäkin ollut kesätöissä nuorempana ja aina jotain on jäänyt myös säästöön.
Hienoa. Missä kesätyöpaikassa teini ansaitsee niin paljon että jää säästöön? Meillä muilla meni kyllä elämiseen rahat, vuokraan ja elämiseen. Ei kaikilla ole vanhempia jotka elättävät.
Maailman vanhin ammatti
Nuo tarinat on sellaisia missä jätetään kertomatta jotain oleellista. Luultavasti saanut ison perinnön tai syntymästä asti hänellä rahastoitu kunnon pesämuna. Mediassa hehkutetaan joskus sitä sijoittaja naista jolla lähes miljoonan euron edestä sijoituksia mutta starttiraha oli 300000€.
Vierailija kirjoitti:
Mun 17-vuotiaalla on 8 000 euron osakesalkku. Tiedän koska alaikäisenä hallinnoi sitä minun kauttani. Euroakaan en ole antanut. Tehnyt töitä lomilla, laittanut osakkeisiin kaikki synttärilahjarahat, rippirahat jne. Jopa kuukausirahasta 70e sijoittaa vähintään puolet. Osa rahoista on tullut myyntivoittoina tai osinkoina, on sijoittanut nekin heti. Hyvinkin mahdollista että voisi 3-4 vuoden päästä ostaa ensimmäisen asuntonsa koska ei asuta pääkaupunkiseudulla.
Mä halusin lukioon, joten asuin omillani jo 17-vuotiaana. Vuokraan meni 300e/kk. Siinä oli kyllä tosi helppo säästää jotain kk-rahoja :p Not!
Säästäminen ei onnistu kaikilta - ei edes vaikka olisi hyvät tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan hänellä pitänyt olla se alkupääoma, isäkö lainasi. Ei tavallisella 17 vuotiaalla ole vielä mitään omarahoitusta, kun ei ole ehtinyt olla työssäkään.
Hän aloitti asuntosäästämisen 17-vuotiaana. Ei siinä ole mitään outoa. Olen minäkin ollut kesätöissä nuorempana ja aina jotain on jäänyt myös säästöön.
Hienoa. Missä kesätyöpaikassa teini ansaitsee niin paljon että jää säästöön? Meillä muilla meni kyllä elämiseen rahat, vuokraan ja elämiseen. Ei kaikilla ole vanhempia jotka elättävät.
Maailman vanhin ammatti
On torikauppias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä käymällä
Jeps. 17v on käynyt töissä 17 vuotta jotta pystyy ostamaan yhdenkään asunnon.
Eiköhän se asunto osteta lainarahalla. Tarvitsiko tuolloin edes vielä alkupääomaa. Ja kyllä, jos aloitat työnteon vaikka kassalla 17- vuotiaana ja asut vanhempien kanssa kotona, voit helposti tienata kolmen vuoden aikana säästöön sen 60 000 euroa vaikkapa. Siinä ihan hyvä käsiraha, mutta harva nuorena osaa miettiä niin pitkälle.
Mutta eipä tuo ainakaan omasta mielestäni ole "täysin nollasta". Vanhemmat maksaa asumisen, mahdollisesti laskut ja ruoat.
"Nollasta" käsittäisin että maksetaan omat menot ja tienataan omat tulot, ilman säästöjä tai perintöä. Eli siis aloitettu nollasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 17-vuotiaalla on 8 000 euron osakesalkku. Tiedän koska alaikäisenä hallinnoi sitä minun kauttani. Euroakaan en ole antanut. Tehnyt töitä lomilla, laittanut osakkeisiin kaikki synttärilahjarahat, rippirahat jne. Jopa kuukausirahasta 70e sijoittaa vähintään puolet. Osa rahoista on tullut myyntivoittoina tai osinkoina, on sijoittanut nekin heti. Hyvinkin mahdollista että voisi 3-4 vuoden päästä ostaa ensimmäisen asuntonsa koska ei asuta pääkaupunkiseudulla.
Mä halusin lukioon, joten asuin omillani jo 17-vuotiaana. Vuokraan meni 300e/kk. Siinä oli kyllä tosi helppo säästää jotain kk-rahoja :p Not!
Niin minäkin olen aikoinaan tehnyt mutta nyt asumme niin, että sopiva lukio on bussimatkan päässä. Ymmärrän ettei kaikissa perheissä ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
"Euroakaan en ole antanut." Kyllä olet, riihikuivaa 35 €/kk, joka on puolet antamastasi kuukausirahasta. Vuodessa tämä tekee 420 €. Puhumattakaan muusta tukemisesta.
Nollasta aloittamista ei ole sekään, että vanhemmat takaavat lainan. Vakuudetkaan eivät ole itsestäänselvyys läheskään kaikille.
Epäilen, että on ollut vanhempien mahdollistamaa alkupääomaa ja heiltä kiinteää vakuutta lainan takauksena. Että niin "nollasta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä käymällä
Jeps. 17v on käynyt töissä 17 vuotta jotta pystyy ostamaan yhdenkään asunnon.
Eiköhän se asunto osteta lainarahalla. Tarvitsiko tuolloin edes vielä alkupääomaa. Ja kyllä, jos aloitat työnteon vaikka kassalla 17- vuotiaana ja asut vanhempien kanssa kotona, voit helposti tienata kolmen vuoden aikana säästöön sen 60 000 euroa vaikkapa. Siinä ihan hyvä käsiraha, mutta harva nuorena osaa miettiä niin pitkälle.
Mutta eipä tuo ainakaan omasta mielestäni ole "täysin nollasta". Vanhemmat maksaa asumisen, mahdollisesti laskut ja ruoat.
"Nollasta" käsittäisin että maksetaan omat menot ja tienataan omat tulot, ilman säästöjä tai perintöä. Eli siis aloitettu nollasta.
Ja ilman lainan takausta.
No, tää lienee taas näitä, jotka on hirveällä velkavivulla ostanut uudiskohteita. Korot kun nousee, niin siitä ne juhlat vasta alkaakin. Ei ole ainoa laatuaan tämä näinä aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sentään on normi ihan duunariperheessäkin, että vanhemmat elättävät kotona asuvan lapsensa lukion tai ammattikoulun loppuun. Kaikilla näin ei ole, mutta he ovat harvinaisia poikkeuksia.
Sitten, kun lähtee yliopistoon, voi kerätä pääomaa asumalla solussa tai muussa edullisessa opiskelijakämpässä ja laittamalla suurimman osan opintolainasta ASP-tilille. Valmistuessa onkin jo mukava oma osuus ensimmäisen asunnon ostoon. Kun sen lainaa on vähän aikaa maksanut, voi maksettua osuutta käyttää vakuutena sijoituskämppään. Erityisesti muutama vuosi sitten tämä onnistui aika helposti, kun pankit antoivat lainaa paljon helpommin kuin nykyisin.
Ja sijoitusasunnoista on tietenkin paljon velkaa. Ideahan on, että vuokralainen maksaa vuokrassaan niiden lainat vähitellen.
Minusta on täysin mahdollista, että Katja on päässyt nykytilanteeseen ilman muuta alkupääomaa kotoa kuin sen, että vanhemmat ovat elättäneet hänet lukion ajan normaaliin tapaan. Mutta todennäköisesti asunnoista on paljon velkaa.
nämä sijoitus vinkit tarkoittavat sitä että melkoinen lama on tulossa. KUN PANKIT JA KIINTEISTÖ KEISARIT JA KUNINGATTARET KEHUSKELEVAT MYYNNEILLÄÄN LUULEVAT ETTÄ RAHVAS KÄY TÄKYYN. keväällä MUKA asunnot ja mökit vietiin käsistä ikinä ennen ei ole näin paljon ollut asuntoja mökkejä myynnissä kuin nyt. JA NYT SE VASTA ALKAA. JOPA EU ON SUOMEA VAROITELLUT KUPLASTA .saksassa, ranskassa, amerikassa kupla alkaa jo puhkeamaan. suomessa yritetään vielä saada tyhmiä sijoittamaan purku kuntoisiin röttelöihin.
Vierailija kirjoitti:
Töissä käymällä
Minkä hotelliketjun tuo omistaa jos pystyy 7 asuntoa hankkimaan? Pakko olla joku perintö yms?
Tämä kiinnostaa itseäni eniten. Asunnot pk-seudulla jossa odotetaan kuplan puhkeamista. Hintojen nousu ei voi jatkua loputtomiin. Tuo tilanne voi kääntyä vielä itseään vastaan, jos on velkaannuttu paljon. Asuntosijoittaminenkaan kun ei ole riskitöntä.