Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa on edelleen tilanteita, joissa sohvalta ei kannata vaivautua töihin, koska tulot eivät siitä juuri parane. Olisiko jo aika purkaa kannustinloukut, kysyy Marja Sannikka

Vierailija
13.10.2021 |

Vaikka työnteko voi olla mukavaa, suurin osa meistä tekee töitä, jotta saisimme rahaa elämiseen. Onkin järjetöntä, että Suomessa on yhä tilanteita, joissa työnteko ei ole taloudellisesti tarpeeksi kannattavaa.

Poliitikot ovat jo vuosikymmeniä yrittäneet päästä eroon kannustinloukuista, mutta huonolla menestyksellä. Viimeisimmän yrityksen käynnisti Marinin hallitus(siirryt toiseen palveluun). Sosiaaliturvakomitean työ kestää vuoteen 2027, eli kovin nopeita tuloksia ei sieltäkään ole odotettavissa.

Kannustinloukkujen lisäksi meitä vaivaavat byrokratialoukut. Eli tilanne, jossa ihminen ei uskalla ottaa vastaan työtä, koska hän ei tiedä, miten työnteko vaikuttaisi hänen saamiinsa etuuksiin. Sosiaalitukiviidakkomme on niin byrokraattinen ja sekava, että sen tulkitseminen on jopa ammattilaisille vaikeaa.

Katso videolta esimerkkejä, joissa työnteko ei kannata. Ja kerro minulle, miten sinä ratkaisisit kannustinloukkuongelman, vai pitääkö sitä mielestäsi edes ratkaista? Olen mukana keskustelussa kello 21:een saakka.

Kirjoittaja on politiikasta ja yhteiskunnasta kiinnostunut toimittaja, jonka mielestä totuutta täytyy katsoa silmiin, jotta maailmaa voi muuttaa paremmaksi.

Lisää aiheesta Marja Sannikka -ohjelmassa Yle Areenassa perjantaina 15.10.2021 klo 18 ja TV1:llä klo 20.

https://yle.fi/uutiset/3-12140129

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun pahin kannustinloukku ovat aiemmat kokemukset työelämästä eli kaikki asiat pitäisi sisäistää hirveällä vauhdilla ja pitäisi olla hirveän sosiaalinen ja pitäisi olla sitä ja tätä. Ja aina työpaikalla on joku eukko, jonka tyttärellä on outo ihottuma tai jonka vanha äiti kärsii muistisairaudesta ja tuon eukon mielestä minä olen syyllinen noihin ongelmiin ja siksi se eukko tiuskii ja kitisee koko ajan.... Tämmöisissä paikoissa palkan pitää olla riittäväm korkea, että ylipäänsä jaksaa olla. Ei riitä joku 1250 e/kk.

Kyllä se riittää jos tuet pudotetaan puoleen tuosta tai tarvittaessa alemmas, sieltä se kipuraja löytyy millä perse nousee sohvalta, eikä enää huvita olla toisten elättinä.

Vituttaa maksaa veroja kun se menee työnvieroksujien elätykseen.

Ei mene, se menee eläkeläisiin ja julkisella työskentelevien palkkoihin.

Vierailija
22/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa yhteiskunnan kontolleen ottamat kustannukset ovat kantokykyyn nähden ylimitoitetut. Tilanne tulee purkautumaan tavalla tai toisella mutta sen jälkeen kannustinloukut on pikkujuttuja. Ei voi olla pitkään mahdollista että kotiin saa lähes saman elintason kuin itse sen tienaamalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta kaikki ideologisesti työttömät saa elää pummina loppuelämänsä ihan vapaasti, mutta tollaset heitot että työstä ei hyödy rahallisesti kun vaikuttaa tukiin kuulostaa helvetin lyhytnäköiseltä :D kokemuksestakin voin kertoa että ei ne minimituet paljoa mieltä lämmintä siinä vaiheessa kun puhekin hajoaa, tarviis talvitakin ja viikonloppuna pitäis matkustaa siskon lapsen ristiäisiin

Vierailija
24/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille taattava minimipalkka 3000e/kk. Vähä rikollisuus vähenis olemattomiin

Vierailija
25/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yritys on ulkomaalainen ja palkkaa ulkomaalaisen työntekijän niin työntekijän ei tarvitse maksaa 6 kuukauteen veroja Suomeen. Kuinka pitkiä nuo työsopimukset on, tietääkö joku?

Vierailija
26/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Heidän mukanaan tulee rikollisuutta mutta heidän mukanaan tulee myös ystävyyttä, tulee kivoja pelihetkiä, tulee naapuruussuhteita, tulee kulttuurintuntemusta, tulee esimerkiks kivoja ruuanlaittohetkiä."

- Marja Sannikan sanat-

Rikollisia ne kaikki on...

Vierailija
27/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se älytöntä nostaa eläkeikää . Kaikki haluaa 65 vuotiaan kirurgin leikattavaksi tai lentokoneeseen tai bussiin missä vanhus jytkyttää tai hammaslääkäriin sehän selvä tee toisille mitä itsellesi . Parasta on turvallisuuden takia työkoneita ajavat vanhukset 😁😁😁😁🤭🤭🤭

Vierailija
28/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa yhteiskunnan kontolleen ottamat kustannukset ovat kantokykyyn nähden ylimitoitetut. Tilanne tulee purkautumaan tavalla tai toisella mutta sen jälkeen kannustinloukut on pikkujuttuja. Ei voi olla pitkään mahdollista että kotiin saa lähes saman elintason kuin itse sen tienaamalla.

No ei saa, työmarkkinatuki on 500 ja työssä saa palkkaa 1600 netto, jos asuu puolison kanssa niin ei saa muita tukia.

Vierailija
29/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa sosiaalituet ovat pikemminkin liian pieniä, Suomihan on saanut useita huomautuksia tukien riittämättömästä tasosta! Siitä ei vaan pääse mihinkään yli eikä ympäri, että palkat ovat Suomessa liian pieniä elinkustannuksiin nähden, niitä on ehdottomasti korotettava!!

Niin mutta kun meillä ei ole, ei ole ollut eikä tule olemaan sellaisia resursseja väkimäärään nähden kuin vaikka muissa Pohjoismaissa. Nykyinen taso on pidemmän päälle kestämätön. Se ei tästä valitettavasti muuksi muutu. Verot on lähes maksimissaan eikä siltikään riitä kohtuulliseen perusturvaan.

Vierailija
30/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta valuu rahaa unionin rajojen ulkopuolelle .

Vierailija
31/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etuoikeutetun ja elitistisen ihmisen jorinoita, vailla kontaktipintaa rahvaan elämään. On vaikeaa ottaa tosissaan hemmotellun ja yläluokkaisen toimittajan "elämänohjeita", kun hän ei elämästä mitää aitoa ymmärrä.

Siis eihän hän jakele ohjeita, vaan tutkii asiaa, että mitä näille kannustinloukuille voidaan tehdä ja raportoi sitten asiasta meille katsojille. Eli siis sitä mitä toimittajan työhön kuuluukin.

Vierailija
32/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetät hakemuksia ja haluaisit töihin mutta ei vastausta mistään kun on ikää yli 40 ja ei siinä korkeakoulutus tai parinkymmenen vuoden työhistoriakaan auta. Tässä parin päivän aikana olen hakenut asiakaspalvelun paikkoja kahta kappaletta ja työhakemuksia on niin paljon etten jaksa edes laskea. Sairashistoriaa ja kuntoutusta taustalla, eläkkeelle en pääse diagnooseista huolimatta koska eläkevakuutusyhtiö on todennut minua koskaan tapaamatta että kyllä työkykyä on jäljellä vaikka usea lääkäri on todennut toisin.

Samaan aikaan lyödään lyötyä, tuet pois vaan ja kirjoitellaan kuinka mukava on tuilla elää toisten elättinä ja vielä media lyö rumpua samastaa aiheesta. Enkä usko että olen tarinani kanssa yksin. Tämmöistä on siis se sohvalla makailu josta niin ahkerasti puhutaan.

Vierailija
33/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun pahin kannustinloukku ovat aiemmat kokemukset työelämästä eli kaikki asiat pitäisi sisäistää hirveällä vauhdilla ja pitäisi olla hirveän sosiaalinen ja pitäisi olla sitä ja tätä. Ja aina työpaikalla on joku eukko, jonka tyttärellä on outo ihottuma tai jonka vanha äiti kärsii muistisairaudesta ja tuon eukon mielestä minä olen syyllinen noihin ongelmiin ja siksi se eukko tiuskii ja kitisee koko ajan.... Tämmöisissä paikoissa palkan pitää olla riittäväm korkea, että ylipäänsä jaksaa olla. Ei riitä joku 1250 e/kk.

Kyllä se riittää jos tuet pudotetaan puoleen tuosta tai tarvittaessa alemmas, sieltä se kipuraja löytyy millä perse nousee sohvalta, eikä enää huvita olla toisten elättinä.

Työttömyystuet on 4,9 miljardia, eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokodeista 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoito 6500 / eläkeläinen vuodessa ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, lisäksi eläkeläisille maksetaan eläkeläisen asumistukea, kelatakseja, lääkkeitä, kodinhoitajia, palveluseteleitä ja verovähennystä siivoukseen.

Vierailija
34/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se jurppii, että saan täystuntisesta kolmivuorotyöstä käteen noin 1600 e/kk. Siitä kun laskee pois asumisen kulut ja muut pakolliset menot (sähkö, puhelin, vesi, kotivakuutus) niin ollaan jo aika lähellä sitä summaa, minkä Kela katsoo olevan minimi Suomessa elämiseen. Totta munassa tällainen epäkohta pitäisi muuttaa, ja joillain tilanne on vielä surkeampi.

Onneksi pääsen pian täältä pois kun valmistun.

Höpöhöpö taas. Pistäs kuule tuntipalkka ja lisät tänne niin lasketaan mitä sulle jää käteen. Verotus keskiarvona. Joku roti tossa liioittelussakin. Lisät tekee sen verran lisää että ihan takuulla saata pari tonttua tassuun joka kuukausi.

Vierailija
35/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyystuet on 4,9 miljardia, eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokodeista 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoito 6500 / eläkeläinen vuodessa ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, lisäksi eläkeläisille maksetaan eläkeläisen asumistukea, kelatakseja, lääkkeitä, kodinhoitajia, palveluseteleitä ja verovähennystä siivoukseen.

Myös sinä vanhenet. Kannattaa muista tossa eläkeläiset-on-kaiken-takana-kiimassa.

Vierailija
36/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille taattava minimipalkka 3000e/kk. Vähä rikollisuus vähenis olemattomiin

Kantasuomalaisille 3000 e/kk, maahantulijat voi tehdä näitä matalapalkkahommia.

Vierailija
37/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yritys on ulkomaalainen ja palkkaa ulkomaalaisen työntekijän niin työntekijän ei tarvitse maksaa 6 kuukauteen veroja Suomeen. Kuinka pitkiä nuo työsopimukset on, tietääkö joku?

Alapeukuttajalle tiedoksi, että löytyy ihan laista.

Vierailija
38/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös sinä vanhenet. Kannattaa muista tossa eläkeläiset-on-kaiken-takana-kiimassa.

No, ehkä sitten kannattaisi lopettaa se työttömistä valittaminen, kun eläkeläisiin menee huomattavasti enemmän rahaa ja siksi verot on suuret.

Vierailija
39/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykää katsomassa valtion budjettia

Vierailija
40/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi nostaa rajaa paljonko saa tienata kuukaudessa ettei menetä tukia.