Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa on edelleen tilanteita, joissa sohvalta ei kannata vaivautua töihin, koska tulot eivät siitä juuri parane. Olisiko jo aika purkaa kannustinloukut, kysyy Marja Sannikka

Vierailija
13.10.2021 |

Vaikka työnteko voi olla mukavaa, suurin osa meistä tekee töitä, jotta saisimme rahaa elämiseen. Onkin järjetöntä, että Suomessa on yhä tilanteita, joissa työnteko ei ole taloudellisesti tarpeeksi kannattavaa.

Poliitikot ovat jo vuosikymmeniä yrittäneet päästä eroon kannustinloukuista, mutta huonolla menestyksellä. Viimeisimmän yrityksen käynnisti Marinin hallitus(siirryt toiseen palveluun). Sosiaaliturvakomitean työ kestää vuoteen 2027, eli kovin nopeita tuloksia ei sieltäkään ole odotettavissa.

Kannustinloukkujen lisäksi meitä vaivaavat byrokratialoukut. Eli tilanne, jossa ihminen ei uskalla ottaa vastaan työtä, koska hän ei tiedä, miten työnteko vaikuttaisi hänen saamiinsa etuuksiin. Sosiaalitukiviidakkomme on niin byrokraattinen ja sekava, että sen tulkitseminen on jopa ammattilaisille vaikeaa.

Katso videolta esimerkkejä, joissa työnteko ei kannata. Ja kerro minulle, miten sinä ratkaisisit kannustinloukkuongelman, vai pitääkö sitä mielestäsi edes ratkaista? Olen mukana keskustelussa kello 21:een saakka.

Kirjoittaja on politiikasta ja yhteiskunnasta kiinnostunut toimittaja, jonka mielestä totuutta täytyy katsoa silmiin, jotta maailmaa voi muuttaa paremmaksi.

Lisää aiheesta Marja Sannikka -ohjelmassa Yle Areenassa perjantaina 15.10.2021 klo 18 ja TV1:llä klo 20.

https://yle.fi/uutiset/3-12140129

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Sannikka menee oikeisiin töihin?

Sannikka on yksi parhaista toimittajista. Yritä päästä samalle tasolle.

Vierailija
62/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin nuo tilanteet kuitenkaan jatkuvat kovin kauaa. En pidä kovin vaarallisena sitä, jos ihminen jossain vaiheessa on työttömänä sen takia, ettei ole löytänyt työtä, jossa palkka olisi isompi kuin työttömyyskorvaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni suurin kannustinloukku on se että tukien ja työnteon yhdistäminen ei onnistu sujuvasti. Se että työn takia on tuet sekaisin puoli vuotta ja 10+ päätöstä oikaistavana on yksinkertaisesti kestämätöntä. Jos minulla olisi se varmuus että päätökset tulevat oikein tai että ne korjataan kuukauden sisällä voisin tehdä kaikenlaista pätkää ja silppua muulloinkin kuin vain silloin kun tarvitsen syystä tai toisesta enemmän rahaa.

Vierailija
64/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille taattava minimipalkka 3000e/kk. Vähä rikollisuus vähenis olemattomiin

Kuka sen palkan maksaisi? Katsos kun työntekijän pitää tuottaa työllään vähintään 3x oma palkkansa, että siinä on mitään järkeä. Eli mitä tekisit, että yritys voi myydä sinun työpanoksen vähintään 9000€:lla?

Sitä on esim. sukkahousujen saumaamisella taikka pakkaamisella vaikea tuottaa.

Jos ei ole varaa maksaa palkkaa, niin sitten ei ole syytä palkatakaan ketään. Hyvin yksinkertaista.

Jos ei ole varaa syödä, voi kuolla pois

Vierailija
65/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni suurin kannustinloukku on se että tukien ja työnteon yhdistäminen ei onnistu sujuvasti. Se että työn takia on tuet sekaisin puoli vuotta ja 10+ päätöstä oikaistavana on yksinkertaisesti kestämätöntä. Jos minulla olisi se varmuus että päätökset tulevat oikein tai että ne korjataan kuukauden sisällä voisin tehdä kaikenlaista pätkää ja silppua muulloinkin kuin vain silloin kun tarvitsen syystä tai toisesta enemmän rahaa.

Tuo on todellinen ongelma, joka pitäisi korjata.

Vierailija
66/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä 43v työurani aikana en ole koskaan törmännyt, etteikö työ kelpaisi ihmisille, päinvastoin, jos paikka vapaana, siihen voi olla satoja hakijoita.

Ja millä perusteella Suomessa maksettavat tuet ovat liian isoja, kun huomioidaan maailman kalleimmat elinkustannukset?

Ja eikös Suomi saanut Eu:lta huomautuksen, liian pienistä tuista?

Jos henkilö ei halua työllistyä, niin varmasti taustalla on aivan muut ongelmat, kuin tukien suuruus esim. syrjäytyminen, mielenterv.ongelmat ja muut sairaudet, alentunut työkyky jne.

jotka pitäisi hoitaa kuntoon, ennen kuin menee töihin, sillä työkyvyttömät ei pärjää työelämässä ja lasku tulee maksettavaksi yrittäjille.

Nyt työttömät ovat kaiken terv.huollon ja kuntoutuksen ulkopuolella, eivät he saa riittävää hoitoa ja kuntoutusta työttömänä, toisin kuin työssäkäyvät, joilla käytössä työterv.huolto, liikuntasetelit, työkunnon ylläpito, kuntoutus ja nekin suurimmaksi osaksi maksaa yhteiskunta eli Kela, mutta tätä samaa oikeutta ei ole työttömillä, joka heikentää työttömien työkykyä ja työllistymistä.

Samoin työttömien itsensä maksettavaksi jäävät erilaiset sertifikaatit ja kortit esim. hygieniapassi, jota työnantajat vaativat, mutta työttömälle se on kallis itse maksaa.

Sinun kokemuksesi ei ole linjassa tilastojen, eikä minun kokemuksien kanssa

Sivusta kysyn, mitkä ovat ne tilastot, jotka kumoavat kaikki nuo edellä luetellut asiat?

Vierailija
67/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille taattava minimipalkka 3000e/kk. Vähä rikollisuus vähenis olemattomiin

Kuka sen palkan maksaisi? Katsos kun työntekijän pitää tuottaa työllään vähintään 3x oma palkkansa, että siinä on mitään järkeä. Eli mitä tekisit, että yritys voi myydä sinun työpanoksen vähintään 9000€:lla?

Sitä on esim. sukkahousujen saumaamisella taikka pakkaamisella vaikea tuottaa.

Jos ei ole varaa maksaa palkkaa, niin sitten ei ole syytä palkatakaan ketään. Hyvin yksinkertaista.

Jos ei ole varaa syödä, voi kuolla pois

Sitä sinä ilmeisesti haluatkin, itse en pidä sitä toivottavana.

Vierailija
68/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun pahin kannustinloukku ovat aiemmat kokemukset työelämästä eli kaikki asiat pitäisi sisäistää hirveällä vauhdilla ja pitäisi olla hirveän sosiaalinen ja pitäisi olla sitä ja tätä. Ja aina työpaikalla on joku eukko, jonka tyttärellä on outo ihottuma tai jonka vanha äiti kärsii muistisairaudesta ja tuon eukon mielestä minä olen syyllinen noihin ongelmiin ja siksi se eukko tiuskii ja kitisee koko ajan.... Tämmöisissä paikoissa palkan pitää olla riittäväm korkea, että ylipäänsä jaksaa olla. Ei riitä joku 1250 e/kk.

Kyllä se riittää jos tuet pudotetaan puoleen tuosta tai tarvittaessa alemmas, sieltä se kipuraja löytyy millä perse nousee sohvalta, eikä enää huvita olla toisten elättinä.

Vituttaa maksaa veroja kun se menee työnvieroksujien elätykseen.

En todellakaan nostaisi persettäni ylös tehdäkseni raskasta työtä mistä ei saa kunnon palkkaa. Monesta paljasta ei jää kulujen jälkeen paljon mitään käteen. Jos tuet pienenee, alan todennäköisesti mieluummin Robin Hoodiksi (ja niin varmaan moni muukin). Palkat ylös niin alkaa työ maistumaan!

Vierailija
69/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kannustinloukuista" ei päästä eroon tukia kitkemällä ja työtöntä kepittämällä, vaan ihan rehellisesti tekemällä työnteosta kannattavampaa. Helpoin yksittäinen toimi tähän olisi tukien peruspaketin (asumis, työmarkkinatuki, ttt) korvaaminen perustulolla. Jos tähän ei olla heittämällä valmiita, voidaan siihen asteittain siirtyä ensin laskemalla roisisti tulojen vaikutusta tukiin jotta esimerkiksi 10h/viikko sopimusten vastaanottaminen olisi jo taloudellisesti kannattavaa, nykyisellään kun tämänkaltaiset keissit vedetään yksi yhteen pois toimeentulotuesta.

Kannustinloukkun on muutenkin terminä jo tarkoituksella harhaanjohtava. Antaa mielikuvan ettei töitä haluta koska tuilla elää niin leveästi ettei elintason nostaminen ole enää kiinnostavaa. Töitä ei haluta, koska töitä tekemällä ei välttämättä saavuteta parempaa elintasoa vaan pahimmillaan lasketaan sitä tulotason pysyessä samoissa suuruusluokissa vaikka suuri osa viikosta olisi pyhitetty mille lie paskaduunille ja sen tuomalle ylimääräiselle stressille.

Työnteosta tulee kannattavaa, kun istuu pentujen kanssa nälissään ojanpenkalla ja miettii seuraavaa siirtoa.

Eli kaikki tuet pois. Se tekee työn tekemisestä ehdottoman kannattavaa. Yksi typerin tukimuoto on asumistuki, joka ainoastaan nostaa vuokria ja näin ollen siirtyy pääomatuloina eteenpäin. Ja kyllä, me kaikki veronmaksajat osallistumme niihin talkoisiin.

Kun tällainen lempeä keski-ikäinen täti alkaisi ensimmäisenä vaihtoehtonaan myydä kasvattikukkia ja peltosieniä ennen vattumaisen naapurin ryöstämistä, mitähän ne nuoremmat ja vihaisemmat tekisivät....?

Käyn riittämiin töissä, ei hätää. ;)

Vierailija
70/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä 43v työurani aikana en ole koskaan törmännyt, etteikö työ kelpaisi ihmisille, päinvastoin, jos paikka vapaana, siihen voi olla satoja hakijoita.

Ja millä perusteella Suomessa maksettavat tuet ovat liian isoja, kun huomioidaan maailman kalleimmat elinkustannukset?

Ja eikös Suomi saanut Eu:lta huomautuksen, liian pienistä tuista?

Jos henkilö ei halua työllistyä, niin varmasti taustalla on aivan muut ongelmat, kuin tukien suuruus esim. syrjäytyminen, mielenterv.ongelmat ja muut sairaudet, alentunut työkyky jne.

jotka pitäisi hoitaa kuntoon, ennen kuin menee töihin, sillä työkyvyttömät ei pärjää työelämässä ja lasku tulee maksettavaksi yrittäjille.

Nyt työttömät ovat kaiken terv.huollon ja kuntoutuksen ulkopuolella, eivät he saa riittävää hoitoa ja kuntoutusta työttömänä, toisin kuin työssäkäyvät, joilla käytössä työterv.huolto, liikuntasetelit, työkunnon ylläpito, kuntoutus ja nekin suurimmaksi osaksi maksaa yhteiskunta eli Kela, mutta tätä samaa oikeutta ei ole työttömillä, joka heikentää työttömien työkykyä ja työllistymistä.

Samoin työttömien itsensä maksettavaksi jäävät erilaiset sertifikaatit ja kortit esim. hygieniapassi, jota työnantajat vaativat, mutta työttömälle se on kallis itse maksaa.

Sinun kokemuksesi ei ole linjassa tilastojen, eikä minun kokemuksien kanssa

Sivusta kysyn, mitkä ovat ne tilastot, jotka kumoavat kaikki nuo edellä luetellut asiat?

Avoimet työpaikat kertovat että kaikkiin töihin ei saada tekijöitä. Tietyissä yksinkertaisen osaamisen töissäkin on pula työntekijöistä. Väitätkö että näin ei ole? Onko kuitenkin niin että palkka ei ole tarpeeksi suuri perseen liikuttamiseen?

"Jos henkilö ei halua työllistyä, niin varmasti taustalla on aivan muut ongelmat, kuin tukien suuruus". Tuollainen väittämä kertoo että kukaan ei olisi vaan laiska. Tuo taas ei pidä paikkaansa, kun minä tunnen tuollaisia ihmisiä.

Vierailija
71/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa laskettaisiin autoilun hintaa niin töissä kannattaisi käydä mutta sen sijaan hallitus vain nostaa polttoainehintaa.

Vierailija
72/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun pahin kannustinloukku ovat aiemmat kokemukset työelämästä eli kaikki asiat pitäisi sisäistää hirveällä vauhdilla ja pitäisi olla hirveän sosiaalinen ja pitäisi olla sitä ja tätä. Ja aina työpaikalla on joku eukko, jonka tyttärellä on outo ihottuma tai jonka vanha äiti kärsii muistisairaudesta ja tuon eukon mielestä minä olen syyllinen noihin ongelmiin ja siksi se eukko tiuskii ja kitisee koko ajan.... Tämmöisissä paikoissa palkan pitää olla riittäväm korkea, että ylipäänsä jaksaa olla. Ei riitä joku 1250 e/kk.

Kyllä se riittää jos tuet pudotetaan puoleen tuosta tai tarvittaessa alemmas, sieltä se kipuraja löytyy millä perse nousee sohvalta, eikä enää huvita olla toisten elättinä.

V-uttaa kuunnella lautatarhan väen valituksia liian hyvistä sosiaalituista ja kannattamattomuudesta ottaa töitä vastaan. Kotona laiskana makaaminen on kuulemma liian mukavaa ja palkitsevaa. Kehotan itse kokeilemaan miten mukavaa on olla yhteiskunnan hylkiö hyvin koulutettuna mutta liian vanhana tai sairaana mutta ei kuitenkaan pääse eläkkeellekään. Kaikki työstä poissaolevat eivät ole laiskoja p-koja vaikka wannabe-hyväosaiset eivät sitä uskokaan. On hyvä huudella kun on mielestään niin erinomainen vaikka aika paljon on vain kiinni hyvästä tai paskasta tuurista, ahkeruudesta tai sen puutteesta huolimatta.

Vierailija
73/95 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V-uttaa kuunnella lautatarhan väen valituksia liian hyvistä sosiaalituista ja kannattamattomuudesta ottaa töitä vastaan. Kotona laiskana makaaminen on kuulemma liian mukavaa ja palkitsevaa. Kehotan itse kokeilemaan miten mukavaa on olla yhteiskunnan hylkiö hyvin koulutettuna mutta liian vanhana tai sairaana mutta ei kuitenkaan pääse eläkkeellekään. Kaikki työstä poissaolevat eivät ole laiskoja p-koja vaikka wannabe-hyväosaiset eivät sitä uskokaan. On hyvä huudella kun on mielestään niin erinomainen vaikka aika paljon on vain kiinni hyvästä tai paskasta tuurista, ahkeruudesta tai sen puutteesta huolimatta.

Sairaat on tietysti eri luku.

Vierailija
74/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet pois = rikollisuus räjähtää käsiin, ei vain rahanpuutteen vuoksi, vaan myös koston vuoksi.

Kosto mistä? Siitäkö, ettei pummeille anneta enää ilmaista rahaa?

Vierailija
75/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki on kaiken pahan alku ja juuri, joka johtaa kannustinloukkoihin. Se pitäisi poistaa kokonaan tai aluksi edes puolittaa. Asumistuki voisi olla kaikille talouksille max 250€/kk. Alkaisi kimppakämpätkin kiinnostaa ja halvemmat asuinalueet. Motivoisi myös työssäkäyntiin.

Vierailija
76/95 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet pois = rikollisuus räjähtää käsiin, ei vain rahanpuutteen vuoksi, vaan myös koston vuoksi.

Tämä ei ole mikään ratkaisu, ihmisten elinolojen kurjistaminen. Sitä paitsi se on epäinhimillistä. Jo nykyisellään tuet laahaavat jäljessä.

Vierailija
77/95 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa sosiaalituet ovat pikemminkin liian pieniä, Suomihan on saanut useita huomautuksia tukien riittämättömästä tasosta! Siitä ei vaan pääse mihinkään yli eikä ympäri, että palkat ovat Suomessa liian pieniä elinkustannuksiin nähden, niitä on ehdottomasti korotettava!!

Euroopan neuvostolta toistuvasti kritiikkiä Suomen perusturvan liian alhaisesta tasosta

https://ihmisoikeusliitto.fi/euroopan-neuvostolta-kritiikkia-suomen-per…

Vierailija
78/95 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia vuodessa, 30 miljardia vuodessa maksetaan nyt työssä käyvien palkkojen eläkemaksuista nyt eläkkeellä oleville.

Työttömyyskorvaukset on vain 4,9 miljardia ja osa työttömistä tekee työmarkkinatuella töitä.

Pelkästään eläkeläisten hoitokodit maksavat verorahoista 5 miljardia eli saman kuin työttömyyskorvaukset, mutta eläkeläisille maksetaan vielä 33 miljardia eläkkeitä lisäksi ja paljon muuta.

Vierailija
79/95 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmassa Eetu Lehto Suomen perustuloverkostosta sanoo että se on vain ajan kysymys milloin perustulo otetaan käyttöön.

Vierailija
80/95 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimppakämpät kunniaan!

Kuten monissa muissakin Euroopan kaupungeissa.