Sain naapurilta kuulla, että edellinen asukas oli kuollut ja mädäntynyt asuntooni
Olen asunut tässä keväästä lähtien, puolisen vuotta. Asunto oli aivan vasta perusteellisesti remontoitu, ja silti vuokra on edullinen. Yksiö on vuokrattu yksityiseltä vuokranantajalta, joka näytti minulle asunnon.
Eilen puhuin ensimmäistä kertaa yläkerran naapurin kanssa. Minusta tuntuu, että hän oli vähän hutikassa, koska alkoi spontaanisti kertoilla alkuvuoden tapahtumista, ja kaikki oli alkanut siitä, että yksinäinen mies oli kuollut asuntoon.
Haju oli koko rappukäytävässä ollut tajunnanräjäyttävän hirveä. Naapurin mukaan vasta päiviä ensimmäisestä kyseisen naapurin valituksesta poliisi oli tullut ja löytänyt ruumiin asunnostani.
Ruumis olisi ollut asunnossa ainakin 10 päivää.
Asuntoa ja talon rakenteita oli kuivattu ja remontoitu lähes kaksi kuukautta.
Ja nyt minua oksettaa.
Eikö vuokranantajan velvollisuuksiin kuulu kertoa tällaisesta asiasta ennen sopimuksen allekirjoitusta? Tai laitetaan se näin: eikö olisi hyvän maun mukaista kertoa vuokralaisehdokkaalle, että olet muuttamassa kalmaiseen kuolema-asuntoon?
En pystynyt nukkumaan viime yönä, koska tunsin kalman hajun nenässäni. Varmaan kaikkiin vähänkin vanhempien talojen asuntoihin on joskus kuollut joku, mutta minusta tämä on jotenkin… liikaa.
Ymmärrätte varmaan, että tämä aiheuttaa kuvotusta.
Asiaan: voiko (vuoden) määräaikaisen vuokrasopimuksen purkaa, jos vuokranantaja on jättänyt tällaisen asian kertomatta? Mihin voin vedota, voinko vedota mielenterveysongelmiin?
Vai voinko vedota yhtään mihinkään?
Kommentit (148)
Minun taloyhtiössäni tapahtui tragedia, jossa kaksi kuollutta vanhusta kannettiin ulos. Rouvan kuolinsyytä en tiedä eli oliko luonnollinen, armonurha vai tappo, mutta naapuri kertoi miehen ampuneen tämän jälkeen itsensä. Asunto on tyhjennetty ja myynnissä. Aiemmin tästä yhtiöstä asunnot ovat menneet muutamassa viikossa, mutta tämä on ollut myynnissä kuukausia. Mietin, että onko ostajille kerrottu asiasta jollain tasolla (tyyliin vanha pariskunta kuoli) vai onko asunnossa vaan jotain muuta, miksi ei käy kaupaksi. On käynytkin mielessä, että mikään ei velvoita asiasta kertomaan.
Itsekin ostin oman asunnon kuolinpesältä. Myyjänä asunnossa asunut leski ja lapset. En tiedä onko minunkin asuntooni joku siis kuollut, mutta se ei ole ajatuksena tällaisessa rilanteessa tuntunut pahalta.
Jos löydän kivan asunnon, niin ei todellakaan tarvitse kertoa kenenkään kuolemasta siellä.
Et sentään joudu samassa sängyssä nukkumaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asunto on rempattu ja otsonoitu, mikä vika? Elävät ihmiset on vaarallisempia kuin kuolleet. Jos kokee että joku edesmennyt tulee kummittelemaan, voi sanoa rauhallisesti: Ei ole mitään hätää.
Omasta kämpästä voi tehdä oman tilan, vaikka fengshuin avulla. Siis esim vihreä väri tai huonekasvit tuo hyvää energiaa. Sininen rauhoittaa. Älkääkä päästäkö kotiinne ketä tahansa.
Jos asiassa ei ole mitään vikaa, niin sittenhän he voivat mainita siitä kuolemantapauksesta.
Jos mulle kerrottaisiin kuolemantapauksesta, niin alkaisin miettiä, että onko asunnossa sittenkin jotain vikaa ja miksi tästä ihan erikseen kerrotaan nyt. Arvostaisin ettei kerrottaisi.
Minun ei olisi tarvetta tietää edellisen asukkaan kuolemasta, mutta sitten en haluaisi sitä jälkikäteen kuulla myöskään naapurilta. Tässä välissä selvisikin, että asuntokaupassa välittäjän tulee kertoa henkirikoksesta tarjouksen yhteydessä. Luonnollisesta kuolemasta ei tarvitse kertoa.Mahtaakohan koskea myös itsemurhaa? Se voisi selittää naapurin asunnon pitkää myyntiaikaa. Asunto kun on iso ja todennäköisesti potentiaalinen ostaja on perhe. Voisi tilanne itseäni kylmätä.
Varmaan etova juttu, mutta sinä et ole tappanut ketään. Tämä maa on täynnä vanhoja taloja, joihin on myös kuoltu. Niissä on kuitenkin eletty myös onnellista elämää, ehkä jopa synnytty. Kuolemakin on osa ihmisen elämää.
Jos asunnossa asunto on muuten kiva, niin kyllä siellä voi asua. Naapurinkaan juttuja ei kannata ottaa aina täysin tosissaan. Niissä saattaa olla rutkasti värikynää mukana.
Kaikkialla on kuollut ihmisiä. Meitä on aika monta ja aika moni kuolee.
Jos asiassa ei ole mitään vikaa, niin sittenhän he voivat mainita siitä kuolemantapauksesta.