Sain naapurilta kuulla, että edellinen asukas oli kuollut ja mädäntynyt asuntooni
Olen asunut tässä keväästä lähtien, puolisen vuotta. Asunto oli aivan vasta perusteellisesti remontoitu, ja silti vuokra on edullinen. Yksiö on vuokrattu yksityiseltä vuokranantajalta, joka näytti minulle asunnon.
Eilen puhuin ensimmäistä kertaa yläkerran naapurin kanssa. Minusta tuntuu, että hän oli vähän hutikassa, koska alkoi spontaanisti kertoilla alkuvuoden tapahtumista, ja kaikki oli alkanut siitä, että yksinäinen mies oli kuollut asuntoon.
Haju oli koko rappukäytävässä ollut tajunnanräjäyttävän hirveä. Naapurin mukaan vasta päiviä ensimmäisestä kyseisen naapurin valituksesta poliisi oli tullut ja löytänyt ruumiin asunnostani.
Ruumis olisi ollut asunnossa ainakin 10 päivää.
Asuntoa ja talon rakenteita oli kuivattu ja remontoitu lähes kaksi kuukautta.
Ja nyt minua oksettaa.
Eikö vuokranantajan velvollisuuksiin kuulu kertoa tällaisesta asiasta ennen sopimuksen allekirjoitusta? Tai laitetaan se näin: eikö olisi hyvän maun mukaista kertoa vuokralaisehdokkaalle, että olet muuttamassa kalmaiseen kuolema-asuntoon?
En pystynyt nukkumaan viime yönä, koska tunsin kalman hajun nenässäni. Varmaan kaikkiin vähänkin vanhempien talojen asuntoihin on joskus kuollut joku, mutta minusta tämä on jotenkin… liikaa.
Ymmärrätte varmaan, että tämä aiheuttaa kuvotusta.
Asiaan: voiko (vuoden) määräaikaisen vuokrasopimuksen purkaa, jos vuokranantaja on jättänyt tällaisen asian kertomatta? Mihin voin vedota, voinko vedota mielenterveysongelmiin?
Vai voinko vedota yhtään mihinkään?
Kommentit (211)
Suuri osa kuolee kotona, joten siinä ei ole mitään outoa, että asut asunnossa jos joku on joskus kuollut. Jolloin asunnossa haise, kaikki pitäisi olla ihan hyvin.
Asumme itsekin asunnossa, jonka edellinen iäkäs omistaja oli kuollut täällä. Asunnon ostimme kyllä remontoitavassa kunnossa, eikä täällä ollut paha jääkaappia lukuunottamatta mitään hajuja tai jälkeäkään.
Tuollaisen jälkeen on ainakin rempattu lattiasta kattoon
Jos yhtään lohduttaa niin tuollaisia asuntoja on vaikka kuinka paljon
Ei tuo ole mikään asia, jota vuokranantajan pitää kertoa. Asunto on remontoitu ja se siitä. Meidän nykyiseen asuntoon on isäni kuollut ja edelliseen asuntoon oli kuollut yksi entinen omistaja. Kuolema on ihan elämään kuuluva asia ja siitä ei sen suurempaa numeroa tarvitse tehdä. Ja voin sanoa, että ei ole kukaan entisistä asukkaista koskaan tullut kummittelemaan.
Miten voitte käydä sairaaloissa tai vanhainkodeissa?
Tai kulkea kadulla? Aika moni sielläkin kuollut.
En tiedä onko parissakin asumassani vuokrakämpässä joku kuollut aiemmin sillä molemmissa kummitteli. Erikoisia asioita sattui ja olin helpottunut kun pääsin asumaan vasta rakennettuun upouuteen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Miten voitte käydä sairaaloissa tai vanhainkodeissa?
Tai kulkea kadulla? Aika moni sielläkin kuollut.
Käsitin ettei itse kuolema ole tässä se suurin ongelma vaan että mätäneminen olisi ollut niin pitkällä, että hajuhaitta olisi ollut pistävä koko kerrostalossa. Ajatus on kieltämättä vastenmielinen mutta jos mitään hajuja ei ole enää ja asunto on remontoitu niin mikäpä asuessa, aina voi etsiä uuden asunnon, sellaisen missä ei ole kukaan kuollut.
Tilaa reilu määrä maarianheinää, silppua reiällisiin paperipusseihin ja asuntoon leviää ihana kesäheinän tuoksu.
Sanos muuta musta toi loppu että kuoleminen on osa elämää on aika typerästi sanottu, itsemurhaan päätänyt henkilö on ennenaikaisesti päättänyt kuolla eikä siinä mitään luonnollista ole vielä enemmän karmii jos joku lähiomainen tulee paikalle ja näkee kaikki ruumiinkappaleet ja aivomassat:(