Sain naapurilta kuulla, että edellinen asukas oli kuollut ja mädäntynyt asuntooni
Olen asunut tässä keväästä lähtien, puolisen vuotta. Asunto oli aivan vasta perusteellisesti remontoitu, ja silti vuokra on edullinen. Yksiö on vuokrattu yksityiseltä vuokranantajalta, joka näytti minulle asunnon.
Eilen puhuin ensimmäistä kertaa yläkerran naapurin kanssa. Minusta tuntuu, että hän oli vähän hutikassa, koska alkoi spontaanisti kertoilla alkuvuoden tapahtumista, ja kaikki oli alkanut siitä, että yksinäinen mies oli kuollut asuntoon.
Haju oli koko rappukäytävässä ollut tajunnanräjäyttävän hirveä. Naapurin mukaan vasta päiviä ensimmäisestä kyseisen naapurin valituksesta poliisi oli tullut ja löytänyt ruumiin asunnostani.
Ruumis olisi ollut asunnossa ainakin 10 päivää.
Asuntoa ja talon rakenteita oli kuivattu ja remontoitu lähes kaksi kuukautta.
Ja nyt minua oksettaa.
Eikö vuokranantajan velvollisuuksiin kuulu kertoa tällaisesta asiasta ennen sopimuksen allekirjoitusta? Tai laitetaan se näin: eikö olisi hyvän maun mukaista kertoa vuokralaisehdokkaalle, että olet muuttamassa kalmaiseen kuolema-asuntoon?
En pystynyt nukkumaan viime yönä, koska tunsin kalman hajun nenässäni. Varmaan kaikkiin vähänkin vanhempien talojen asuntoihin on joskus kuollut joku, mutta minusta tämä on jotenkin… liikaa.
Ymmärrätte varmaan, että tämä aiheuttaa kuvotusta.
Asiaan: voiko (vuoden) määräaikaisen vuokrasopimuksen purkaa, jos vuokranantaja on jättänyt tällaisen asian kertomatta? Mihin voin vedota, voinko vedota mielenterveysongelmiin?
Vai voinko vedota yhtään mihinkään?
Kommentit (211)
japanissakin on se hirttäytyneiden vaimokkeiden metsä. oletko kuullut tai käynyt?
olitko itse sitten ihan verissään kun kovasti huudat sitä?
voithan sinä muuttaa muuallekkin sen muille aukovan kakarasi kanssa. ei noita riitoja isukkinsa kanssa viitsi kuunnella?
onkos noin tyhmä kakara kun ei mitään ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Tässä se taas nähdään, millainen tabu kuolema on nyky-yhteiskunnassa.
Niinhän se on. Siitä on tullut etäinen asia, sitä ei haluta kohdata eikä hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä se taas nähdään, millainen tabu kuolema on nyky-yhteiskunnassa.
Jos oikein ymmärsin, kauhistus ei niinkään koske kuolemaa vaan pitkää hajoamisvaihetta huoneenlämmössä?
No mitä asumishaittaa 10 päivää kuolleena makaamisesta on kun jäljet on siivottu?
Vierailija kirjoitti:
Sait remontoidun asunnon halvalla. Polta salviaa nurkissa, jos tuntuu, että jotain pitää tehdä.
Mikäs juttu toi on?
Se on se tienaamis bisnes jossa tehdään kaikkea, myös ne kun vuokrataan kellari asuntona täällä näkyi tauluja kellarissa. Tai just tuollaisen jäljiltä sitten muille tai vaikka turistille. Tienaa hyvin. Tuohon tulisi olla joku laki ettei saisi huijata vuokralaisia kaikella.
Vierailija kirjoitti:
Monessa asunnossahan koku kuolee, pitääkö ne kaikki laittaa maantasalle? :o
Niinpä
Vierailija kirjoitti:
luin jostain että ruumiin mikrobit tunkeutuu jopa tietokoneeseen , joku oli kuulemma haistanut sen kalman hajun siitäkin.
Kaikki irtaimisto siinä menee käyttökelvottomaksi
Oon itse siivonnut asuntoa jossa ihminen ollut kylpyhuoneessa kuolleena 3 viikkoa, se kalmanhaju ei unohdu, työkaveri haukkoi henkeä ja oksensi kaaressa, itsellä oli samaa, siis kalmasiivousta tehtiin ja vaikka oli kunnon välineet ja suojavarusteet yms niin silti teki häijyä.
Vierailija kirjoitti:
Uuvatti asui puoli vuotta asunnossa ongelmitta, mutta kun kuuli huhun, että sinne oli joku kuollut, niin nyt ihan oksettaa :D
Jokaiseen vähänkin vanhempaan asuntoon on joku kuollut. "Kotiin on moni kuollut" onkin vanha vitsi, kun joku on lähdöstä juhlista/kyläpaikasta tms. aikaisin kotiin.
Jos asunto kärsii vaurioita/hajustuu pidempään siellä viruneesra vainajasta, pintaremontti korjaa asian.
Hyvin useinhan yksin asuvan kuoleman ilmaisee vasta ulkopuolelle tunkeutuva haju.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naapurin piti se kertoa?
Itse en ainakaan kerro, vanha kuoli, kämppä putsattiin ja freesattiin ja nyt siellä on uudet nuoret, uutta elämää. Niin se vaan menee.
Näin se menee, elämä jatkuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua.
Jos vuokranantaja ei anna sinun purkaa sopimusta, pyydä ainakin lupa siihen, että voit vuokrata asunnon edelleen. Ei sinulla varmaan ole varaa maksaa kahdesta yhtä aikaa.
Pyydän ensin sopimuksen purkamista, ja sitten lupaa edelleenvuokraamiseen. En tullut ajatelleeksi.
Voi tosin olla vaikeaa löytää tähän vuokralaista, ellei jätä näin tuoretta asiaa kertomatta.
Ap
Mitä tuoretta asiaa? Kuolemasta on varmaan kulunut jo aikaa? Kerroit että asunto oli jouduttu remontoimaan täysin perustuksia myöten (joka kuulostaa valeelta) ja lisäksi vie aikansa kunnes kuolleen perunkirjoitus käydään läpi, jota ennen asunnon tyhjennys voi viedä aikaa, etenkään jos omaisia ei ole tai heitä ei tavoiteta. Tiedän tämän, koska alakerran naapurini kuoli myös kotiinsa ja kaikki selvittely ja siistiminen vei aikaa ja paljon. Ja kyllä, asunto saatiin myytyä heti ja tuskin ostajalle kukaan on kertonut että asuntoon on kuollut ihminen. Itse asiassa voi olla jopa kiellettyä kertoa, koska osoitteen perusteella on mahdollista selvittää vainaja ja toiseksi, sillä on kauppojen kannalta negatiivinen vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Oon itse siivonnut asuntoa jossa ihminen ollut kylpyhuoneessa kuolleena 3 viikkoa, se kalmanhaju ei unohdu, työkaveri haukkoi henkeä ja oksensi kaaressa, itsellä oli samaa, siis kalmasiivousta tehtiin ja vaikka oli kunnon välineet ja suojavarusteet yms niin silti teki häijyä.
Voin vaan kuvitella. Saadaanko ne hajut oikeasti pois?
No, jos ei ole mitään henkirikosta tapahtunut niin mitä väliä? Mene pariksi yöksi muualle ( hotelliin, kaverille) unohtamaan koko juttu.
olen asunut talossa, jossa edellinen omistaja oli ampunut itsensä keittiössä. Ei haitannut, eikä talossa kummitellut! Itse asiassa, minulle ei tullut koskaan mieleen pelätä siellä mitään, enkä ymmärrä miten tuo olisi haitannut omaa asumista. Talo oli tapauksen jälkeen siivottu ja remontoitu.
Kuolema on luonnollinen osa elämää.
Vierailija kirjoitti:
olen asunut talossa, jossa edellinen omistaja oli ampunut itsensä keittiössä. Ei haitannut, eikä talossa kummitellut! Itse asiassa, minulle ei tullut koskaan mieleen pelätä siellä mitään, enkä ymmärrä miten tuo olisi haitannut omaa asumista. Talo oli tapauksen jälkeen siivottu ja remontoitu.
Kuolema on luonnollinen osa elämää.
Karmeaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin vaan kuvitella. Saadaanko ne hajut oikeasti pois?
Ei täysin, otsonointiin saatetaan käyttää aikaa monta viikkoa ja silti herkkänenäisimmät saattaa haistaa vienosti sen kalmanhajun, varsinkin jos rakenteita pitkin betoniin jämähtää kiinni.
Jos oikein ymmärsin, kauhistus ei niinkään koske kuolemaa vaan pitkää hajoamisvaihetta huoneenlämmössä?