Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain naapurilta kuulla, että edellinen asukas oli kuollut ja mädäntynyt asuntooni

Vierailija
13.10.2021 |

Olen asunut tässä keväästä lähtien, puolisen vuotta. Asunto oli aivan vasta perusteellisesti remontoitu, ja silti vuokra on edullinen. Yksiö on vuokrattu yksityiseltä vuokranantajalta, joka näytti minulle asunnon.

Eilen puhuin ensimmäistä kertaa yläkerran naapurin kanssa. Minusta tuntuu, että hän oli vähän hutikassa, koska alkoi spontaanisti kertoilla alkuvuoden tapahtumista, ja kaikki oli alkanut siitä, että yksinäinen mies oli kuollut asuntoon.

Haju oli koko rappukäytävässä ollut tajunnanräjäyttävän hirveä. Naapurin mukaan vasta päiviä ensimmäisestä kyseisen naapurin valituksesta poliisi oli tullut ja löytänyt ruumiin asunnostani.

Ruumis olisi ollut asunnossa ainakin 10 päivää.

Asuntoa ja talon rakenteita oli kuivattu ja remontoitu lähes kaksi kuukautta.

Ja nyt minua oksettaa.

Eikö vuokranantajan velvollisuuksiin kuulu kertoa tällaisesta asiasta ennen sopimuksen allekirjoitusta? Tai laitetaan se näin: eikö olisi hyvän maun mukaista kertoa vuokralaisehdokkaalle, että olet muuttamassa kalmaiseen kuolema-asuntoon?

En pystynyt nukkumaan viime yönä, koska tunsin kalman hajun nenässäni. Varmaan kaikkiin vähänkin vanhempien talojen asuntoihin on joskus kuollut joku, mutta minusta tämä on jotenkin… liikaa.

Ymmärrätte varmaan, että tämä aiheuttaa kuvotusta.

Asiaan: voiko (vuoden) määräaikaisen vuokrasopimuksen purkaa, jos vuokranantaja on jättänyt tällaisen asian kertomatta? Mihin voin vedota, voinko vedota mielenterveysongelmiin?

Vai voinko vedota yhtään mihinkään?

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnossa ei ole mitään vikaa jos on pesty kunnolla. Loppu on mielikuvitusta, ei ole mikään sopimuksenpurkuperuste.

Pelkkä pesu ei riitä. Usein pinnat joutuu avaamaan betonille asti ja kaiken muun hävittämään. Otsonointi vie tämän päälle viikkoja.

Tätä varten ei ilmeisesti ole olemassa mitään vakuutusta. Kustannusarviot ovat lähempänä sataa kuin kymmentä tuhatta.

Olen ottanut selvää koska todennäköisesti itselle käy juuri näin.

Vierailija
42/132 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin talossa jonka vastapäätä oltiin murhattu ihminen. Meni puolisen vuotta ja sinne muuttivat uudet asukkaat.

Mutta sitten ketään ei enää murhattu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän niitä asuntoja muuten saa kuin että tyhjenee tällä lailla.  Lukuunottamatta uusia asuntoja.  Kaupungilta tarjosivat asuntoa jossa oli kuollut vuokralainen, en ottanut kun oli muuten sopimaton.  toivottivat vain hyvää kesää sitten ja sanoi että asuntoja vapautuu hyvin vähän.  

Vierailija
44/132 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

luin jostain että ruumiin mikrobit tunkeutuu jopa tietokoneeseen , joku oli kuulemma haistanut sen kalman hajun siitäkin.

Vierailija
45/132 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurini poistui tästä ulottuvuudesta samalla tavalla. Kuoli asuntoon, haju paljasti asian. Se on ihan luonnollista, että kuollut ihminen haisee pahalle. Kun asunto puhdistetaan sellaisen jälkeen niin voit olla varma, ettei sinne jää mitään hänestä. Ei bakteereja, soluja, hajuja. Asunto on puhdas.

Minusta on jotenkin surullista, että kuolema on niin piilotettu nykyihmisiltä, että siitä tulee kummallinen ja kauhistuttava tabu. Sinäkin kuolet jonain päivänä ja se on ihan ok. Sillä on vain väliä mitä teemme tässä syntymän ja kuoleman välissä.

Vierailija
46/132 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on kotiinsa kuollut mutta harvempi mädäntynyt päiväkausia. Kalmanhaju ei hevin lähde. Jos asukas on luonnollisista syistä kuollut niin ei kai siinä mitään. Mutta jos hajua on niin lähtisin pois. Sama jos joku murha tapahtunut.

Vierailija
47/132 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme vuokraamassa joskus taloa. Se talo muutenkin huonokuntoinen ja sellainen pimeä. Sisältä ihan remontoimatta. Toisaalta tarvimme silloin todella taloa ja niitä vuokralle tarjolla vähän. Niinpä oikeasti mietimme asiaa. Huipennus oli se, kun omistaja kertoi lopuksi, että tuossa huoneessa veljeni sitten tappoi itsensä. Kyllä voin sanoa, että mielikuvitus lähti vähän laukalle ja mietin mistähän nurkasta on roikkunut tai onko itsensä sinne ampunut. Se tosi pieni huone jäi mieleen kyllä. Asiaa ei paranna se jos on itse joskus halunnut kuolla. Emme siis ottaneet taloa vuokralle ja muitakin syitä siihen. Oli siis täysin remontoimatta.

Vierailija
48/132 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt muutaman vuoden asunut asunnossa, jossa on tehty henkirikos. Vieläpä melko raaka sellainen. Sattumalta sain sen tietooni, kun tuli edellisen asukkaan postia ja googletin nimen. Ei täällä haise, eikä kummittele.

Vierailija
49/132 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsimme omaa taloa ja yhdessä paikassa olikin vanha pappa kotosalla, jollain tavoin muistisairas ja ottanut hatkat sekä tullut vanhaan kotiinsa. Kertoi meille itkuisena miten tyttärensä  oli kompastunut kellarin rapussa 70 luvulla ja osoitti olohuoneen seinällä olevaa maalausta  että siinä on hänen Maijansa (nimi muutettu). Kiinteistövälittäjä sai jonku hakemaan papparaisen pois, mutta vahinko oli jo käynyt. Miehestäni en tiedä, mutta en itse olisi osannut kuvitella asuvani siinä talossa! Maalauksen pikkutytön katse oli syöpynyt mieleeni. 

Vierailija
50/132 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on kotiinsa kuollut mutta harvempi mädäntynyt päiväkausia. Kalmanhaju ei hevin lähde. Jos asukas on luonnollisista syistä kuollut niin ei kai siinä mitään. Mutta jos hajua on niin lähtisin pois. Sama jos joku murha tapahtunut.

Siivous tehdään vähän toisin kuin viikkosiivous. Siihen on erikoisasiantuntijat.

Vierailija
51/132 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkirikos on ihan eri asia kuin se, että yksinäinen ihminen kuolee asuntoon ja se joudutaan pihdistamaan ja remppaamaan sen jälkeen. Ihmisiä kuolee, jokaikiseen vanhempaan asuntoon on kuollut ihmisiä. Aloittajan tilanne on täysin ja tyystin normaali.

Sitten henkirikos asunnossa on minusta vähän eri asia ja sitä pidetäänkin, että pitää kertoa, jos juuri äsken on joku henkirikoksen uhrina kuollut. Mutta mitään pakkoa ei siihenkään ole.

Minen nyt ymmärrä, mikä etova olo tuossa voi olla. Pitää rakentaa uusi talo, jos haluaa, ettei ole ketään kuollut asuntoon, ja olet siinä nyt tyytyväisenä asunut puoli vuotta, niin annatko oikeasti yhden alkolle tuoksahtelevan naapurin pilata sinun asuntosi? Nimittäin naapurihan se siinä etova on.

Vierailija
52/132 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan haluaisi asua asunnossa jossa on kuollut ihminen.

Jokainen saa valita ihan itse haluaako vai ei.

Vierailija
53/132 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurini poistui tästä ulottuvuudesta samalla tavalla. Kuoli asuntoon, haju paljasti asian. Se on ihan luonnollista, että kuollut ihminen haisee pahalle. Kun asunto puhdistetaan sellaisen jälkeen niin voit olla varma, ettei sinne jää mitään hänestä. Ei bakteereja, soluja, hajuja. Asunto on puhdas.

Minusta on jotenkin surullista, että kuolema on niin piilotettu nykyihmisiltä, että siitä tulee kummallinen ja kauhistuttava tabu. Sinäkin kuolet jonain päivänä ja se on ihan ok. Sillä on vain väliä mitä teemme tässä syntymän ja kuoleman välissä.

Eiköhän jokainen tämän tajua, että kaikki me kuollaan.

Mutta en itse asuisi asunnossa josta on löytynyt mädäntynyt ruumis.

Vierailija
54/132 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naapurin piti se kertoa?

Itse en ainakaan kerro, vanha kuoli, kämppä putsattiin ja freesattiin ja nyt siellä on uudet nuoret, uutta elämää. Niin se vaan menee.

Vierailija
55/132 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eihän niitä asuntoja muuten saa kuin että tyhjenee tällä lailla.  Lukuunottamatta uusia asuntoja.  Kaupungilta tarjosivat asuntoa jossa oli kuollut vuokralainen, en ottanut kun oli muuten sopimaton.  toivottivat vain hyvää kesää sitten ja sanoi että asuntoja vapautuu hyvin vähän.  

Anteeksi musta huumorini, mutta naurahdin vähän. tälle. Kuulostaa ihan siltä, että siellä kämpässä se kuollut vuokralainen on yhä edelleen, ja tulee "kaupanpäälle" jos ottaa vuokra-asunnon vastaan... 

Vierailija
56/132 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä se on onnistuttu piilottamaan, mutta ei tarvitse kovin paljoa tästä etelään päin mennä kun on ihan tavallista että useampi sukupolvi asuu samassa asunnossa ja kun joku kuolee oma perhe siistii ja valmistelee ruumiin ihan kotosalla ja hautajaisten jälkeen jatkavat elämäänsä.

Vierailija
57/132 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin aloittajaa.

Siis hyi saakelin saakeli, tuo oisi kuvottavaa saada tietää!!

Oikeasti, laattaisin varmaan jo ajatuksesta että kämpässäni oisi ruumis virunut = on se nyt aika iso juttu, jos joku raato on toista viikkoa kämpässä lahonnut, hyi:(

Yhh, eikö todellakaan vuokraajalla tms ole velvollisuutta mainita tuollaisesta?

Vierailija
58/132 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota noin. Olen itse asunut talossa, jossa tätini teki itsemurhan, ja tiedän tasan tarkkaan missä teki ja miten teki.  

Ns. kuivanmaan mummonmökkini on rakennettu 1959, ja sen eteiseen on tapettu sen alkuperäinen rakentaja , joka juopotteli ja teki pontikkaa. Riitaa oli tullut viinarahoista ja viinanhakija iski puukolla. . Tämän kertoi silloinen naapuri, vakiasukas vuodesta 1930. Tapettu oli hänen veljensä.  Nyttemmin makaa silloinen naapurikin jo kunnan kirkkomaalla ja on jo kolmannet naapurit..... Naapuritila ollut pystyssä pari sataa vuotta, että varmaan kaikenlaista on ehtinyt tapahtua. 

Jos se kämppä on siivottu ja erikoissiivottu, niin ei siellä mitään kummituksia ole. Asu rauhassa vaan. 

Vierailija
59/132 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan haluaisi asua asunnossa jossa on kuollut ihminen.

Jokainen saa valita ihan itse haluaako vai ei.

Ja mitenköhän ajattelit välttää tämän?

Muutat aina vain uusiin asuntoihin?

Vierailija
60/132 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko mennä sairaalaan tai vaikkapa ambulanssiin? Niihinkin on yllättävän moni kuollut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi