Sain naapurilta kuulla, että edellinen asukas oli kuollut ja mädäntynyt asuntooni
Olen asunut tässä keväästä lähtien, puolisen vuotta. Asunto oli aivan vasta perusteellisesti remontoitu, ja silti vuokra on edullinen. Yksiö on vuokrattu yksityiseltä vuokranantajalta, joka näytti minulle asunnon.
Eilen puhuin ensimmäistä kertaa yläkerran naapurin kanssa. Minusta tuntuu, että hän oli vähän hutikassa, koska alkoi spontaanisti kertoilla alkuvuoden tapahtumista, ja kaikki oli alkanut siitä, että yksinäinen mies oli kuollut asuntoon.
Haju oli koko rappukäytävässä ollut tajunnanräjäyttävän hirveä. Naapurin mukaan vasta päiviä ensimmäisestä kyseisen naapurin valituksesta poliisi oli tullut ja löytänyt ruumiin asunnostani.
Ruumis olisi ollut asunnossa ainakin 10 päivää.
Asuntoa ja talon rakenteita oli kuivattu ja remontoitu lähes kaksi kuukautta.
Ja nyt minua oksettaa.
Eikö vuokranantajan velvollisuuksiin kuulu kertoa tällaisesta asiasta ennen sopimuksen allekirjoitusta? Tai laitetaan se näin: eikö olisi hyvän maun mukaista kertoa vuokralaisehdokkaalle, että olet muuttamassa kalmaiseen kuolema-asuntoon?
En pystynyt nukkumaan viime yönä, koska tunsin kalman hajun nenässäni. Varmaan kaikkiin vähänkin vanhempien talojen asuntoihin on joskus kuollut joku, mutta minusta tämä on jotenkin… liikaa.
Ymmärrätte varmaan, että tämä aiheuttaa kuvotusta.
Asiaan: voiko (vuoden) määräaikaisen vuokrasopimuksen purkaa, jos vuokranantaja on jättänyt tällaisen asian kertomatta? Mihin voin vedota, voinko vedota mielenterveysongelmiin?
Vai voinko vedota yhtään mihinkään?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Olin vuokraamassa pojalle asuntoa ja olimme jo myöntymässä kiinteistönvälittäjälle, että tämä käy pojalle oikein hyvin. Kv sanoi, että meille täytyy ensin hyvän tavan mukaan kertoa, että asunnossa on tehty henkirikos ennen remonttia ja vuokralle laittamista.
Ei otettu sitä asuntoa.
Ehkäpä henkirikos voisi ollakin mahdollinen riski jälkeenpäin, jos osoite on jäänyt "väärien käsien" tietoon. Harvinaista silti?
Jos ap. on yksinasuja (kuten minä), kannattaa tiedostaa, että itselle voi käydä samoin kuten sille asuntoon kuolleelle. Sairaskohtaus tms. yllättää niin, ettei ehdi soittaa apua. Luonnollinen tapahtuma.
Ihmisiä kuolee paljon koteihinsa. Ikävää on että ollaan niin yksinäisiä ja kukaan ei osaa kaivata.
Asunnossasi on kuitenkin tehty iso remontti ja kaikki pinnat varmasti uusia. Löytyykö enää edes sellaista kerrostaloa missä ei yksikään kotiinsa olisi kuollut.
Naapuri on trollannu sua ja sinä höpönassu nielaisit syötin..
Asuin myös asunnossa, jossa oli ollut kuolleena nuori nainen pari viikkoa.
Minusta siinä ei ollut mitään kummallista tai mystistä. Ihmisiä on kuollut aina ties minne.
Asunnossa ei ole mitään vikaa jos on pesty kunnolla. Loppu on mielikuvitusta, ei ole mikään sopimuksenpurkuperuste.
Hei tossahan on teille ikävistä naapureista kärsiville yks konsti yrittää häätää ne: kerrotte vaan, että asuntoon on kuollut joku joskus. Jos ovat yhtä helposti höynäytettävissä kuin ap, niin pääsette eroon äkkiä.
Asunto on rempattu perinpohjin, käytännössä ovat siis purkaneet lattiat ja poistaneet betoniakin sen alta niin paljon kuin tarvetta. Uusi betoni ja lattia päälle. Ei siellä enää mitään ruumiin nesteitä ole.
Muista että tulet itse myös kuolemasi jälkeen hajoamaan (googlella löytyy hyvin selitystä miten ruumis alkaa tunti tunnilta kuoleman jälkeen käyttäymään ) , kuten on tarkoitettukin. Lähettäisin lämpimiä ajatuksia kuolleelle ja jatkaisin elämää siinä asunnossa.
On varmaan ollut pitempään, jos noin iso remontti tehty. Kävin asunnossa, jos ruumis oli ollut viikon eikä siellä kyllä mitään haissut eikä sinne oltu tehty edes mitään remppaa kuin siivottu vaan.
Vierailija kirjoitti:
Uuvatti asui puoli vuotta asunnossa ongelmitta, mutta kun kuuli huhun, että sinne oli joku kuollut, niin nyt ihan oksettaa :D
Joo, tässä avauksessa kyllä haisee Porvoo, eikä ruumis.
Aika moni asuu asunnossa, jossa on joku kuollut.
Ei vuokranantajalla ole mitään velvoitetta kertoa uusille vuokralaisille edellisten asukkaiden kohtaloista.
Moni meistä on varmasti asunut tietämättään asunnossa, jossa joku on joskus kuollut. Ei siinä ole mitään ihmeellistä, kotona kuoleminen on varsin tavallista.
Sinä nyt tämän tarinan kuultuasi olet alkanut miettiä asiaa liikaa ja kuvitella hajuja yms.
Nyt ap rauhoitut ja ajattelet järkevästi.
Olet jo jonkun aikaa asunut tyytyväisenä asunnossasi, nyt vasta kuultuasi edellisen asukkaan kuolemasta olet alkanut havaitsemaan hajuja.
Kuten jo muutamia kertoja kommentoitu, niin taitaa olla melkoisen turha valittaa asiasta, jos on puoli vuotta asunnossa asunut ilman sinä aikana havaittua ongelmaa.
Myytinmurtajathan kokeilivat, kuinka autoon märäntyneen sian aiheuttamat hajuhaitat saa poistettua autosta ennen myyntiä. Ei onnistunut millään aineella ja auto muistaakseni haisi, vaikka se oli täysin riisuttu ja runko kuurattu.
Muistaakseni USA:ssa on velvollisuus kertoa, että asunnossa on joku kuollut. En tiedä koskeeko tämä tiedonantovelvollisuus myyntiä vai vuokrausta tai sekäettä.
Vierailija kirjoitti:
Olin vuokraamassa pojalle asuntoa ja olimme jo myöntymässä kiinteistönvälittäjälle, että tämä käy pojalle oikein hyvin. Kv sanoi, että meille täytyy ensin hyvän tavan mukaan kertoa, että asunnossa on tehty henkirikos ennen remonttia ja vuokralle laittamista.
Ei otettu sitä asuntoa.
Miksi? Ei kai se asunto sitä henkirikosta tehnyt? Todennäköisimmin joku ryyppyporukka selvitellyt välejään teräasein.
Silti, hyvä uudelleensarjoituttaa lukot varmistaakseen, ettei tule ketään omilla avaimillaan myöhemmin käymään...
Asuin talossa jonka vastapäätä oltiin murhattu ihminen. Meni puolisen vuotta ja sinne muuttivat uudet asukkaat.
Miks nää naapurit kertoo tollasia? Taitavat ilkeyksissään puhua
Tämähän on hyvä kepponen sepittää jollekkin uudelle naapurille, josta ei pidä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei otettu sitä asuntoa.Ehkäpä henkirikos voisi ollakin mahdollinen riski jälkeenpäin, jos osoite on jäänyt "väärien käsien" tietoon. Harvinaista silti?
Jos ap. on yksinasuja (kuten minä), kannattaa tiedostaa, että itselle voi käydä samoin kuten sille asuntoon kuolleelle. Sairaskohtaus tms. yllättää niin, ettei ehdi soittaa apua. Luonnollinen tapahtuma.
Tutulle kävi vähän näin. En muista kauan ehti asua silloisessa asunnossaan kun sinne sitten hyökkäsi jotai kaheleita jollain kostoretkellään muistaakseni. Ampuivat ikkunoista sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Asunnossa ei ole mitään vikaa jos on pesty kunnolla. Loppu on mielikuvitusta, ei ole mikään sopimuksenpurkuperuste.
Kyllä asunnon saa kuntoon vaikka olis ollut mädäntynyt raato viikkoja. Sitä varten erityisiä firmoja, jotka siivoavat ja entisöivät. Maalataan, tapetoidaan pesujen jälkeen ja vaihdetaan kalusteet ym. Asunto on kuin uusi.
Aivan yhdentekevää. Ihmisiä syntyy ja kuolee koko ajan ja kaikkialla.