Miksi helsinkiä ei saa sanoa hesaksi
Kommentit (71)
Saa sanoa. Stadista mouhkaavat ovat enimmäkseen kyllä junantuomia.
terveisin ainakin neljännen polven hesalainen
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 20:02"]
HeSa on Helsingin Sanomat.
[/quote]
Helsingin Sanomat on Hesari
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:08"]
Saa sanoa. Stadista mouhkaavat ovat enimmäkseen kyllä junantuomia.
terveisin ainakin neljännen polven hesalainen
[/quote]
Juurikin näin!
terveisin toinen neljännen polven stadilainen ;o)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 19:31"]
Lisäys vielä, että espoolaiset ja vanukit, eli vantaalaiset puhuvat lähes aina stadista. tätä pohjoisemmat maatiaiset puhuvat aina hesaaasta.
[/quote]
Aito espoolainen sanoo Helsinki. Ei stadi eikä Hesa.
Ruotsinkieliset eivät sano stadi, koska se on niin naurettava väännös stad(kaupunki)-sanasta, joten se olisi noloa kuultavaa niissä piireissä.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 19:26"]
Koska wannabe tsadilainen kieltää
[/quote]
Miten joku wannabe afrikkalainen valtio tähän keskusteluun liittyy?
Koska se on stadi, vesikin on vodaa
Koska wannabe tsadilainen kieltää
"Stadi" kuulostaa rahvaalta, lähinnä joltain punavuorelaiselta pultsarilta joka kähisee stadin slangia.
Koska luulin lapsena, että Hesa ja Helsinki ovat kaksi eri kaupunkia ;
Mun puolesta saa, ei mua haittaa.
t. paljasjalkainen stadilainen
Helsinkiläiset ei kuulemma vahingossakaan sano. He on tosi tarkkoja siitä, että Helsinki on Stadi. Muutenkin sielläpäin katsotaan helposti nenänvartta pitkin, jos ei sano jotain sanaa just tarkalleen oikein, esim. heidän mielestään ei saa sanoa makee, vaan magee, vaikka makee on todellisuudessa "enemmän oikein" (makea-sanasta väännetty)
Hesan murre oli pääkaupunkiseudulle muuttaneena kauhean ylimielisen kuulosta, vaikka puheenaihe saattoi olla vaikka miten arkinen.
Mä oon huomannu, että kaikki juntit ja landet puhuvat hesasta. Hesasta puhuminen alkaa viimeistään pohjoisvantaalle mentäessä.
Jos haluat leimaantua juntiksi niin puhu vaan hesasta.
No kyllä Radio Helsingin juontajatkin sanovat (ironisesti?) Radio Hesa.
Lisäys vielä, että espoolaiset ja vanukit, eli vantaalaiset puhuvat lähes aina stadista. tätä pohjoisemmat maatiaiset puhuvat aina hesaaasta.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 19:29"]
Mä oon huomannu, että kaikki juntit ja landet puhuvat hesasta. Hesasta puhuminen alkaa viimeistään pohjoisvantaalle mentäessä.
Jos haluat leimaantua juntiksi niin puhu vaan hesasta.
[/quote]
Tämä on ainoastaan wannabee stadilaisten ja nuorison ongelma. Suurimmalle osalle meistä paljasjalkaisista helsinkiläisistä se ei aiheuta minkäänlaisia näppylöitä. Se tuppaa olemaan lähes aina niin, että kun joku hirveesti haluaa kuulua johonkin joukkoon, niin tämä koittaa olla enemmän kyseisen joukon jäsenten kaltainen, kuin joukon jäsenet itse ja sehän tietysti aiheuttaa melko koomisia tilanteita.
Ei yhdenkään tosi helsinkiläisen identiteetti voi olla kiinni siitä, millä nimellä heitä kutsutaan. Toki tämä on ennen muuta ikäkysymys. Teineille tällaiset asiat ova kovastikin tärkeitä, kun taas meille keski-ikäisille melko yhdentekeviä.
t: keski-ikäinen paljasjalkainen hesalais-stadilainen helsinkiläinen.