Miksi helsinkiä ei saa sanoa hesaksi
Kommentit (71)
Itse asiassa Stadi ja Hesa on molemmat oikein. Näin minua opasti paljasjalkainen stadilainen. Molemmat siis oikein, mutta hieman eri asia. Stadi on ihan Hesan keskusta, eli Stadi on Hesaa. En tarkkaa paikkaa muista, mistä kumpikin alkaa, mutta toinen alkoi Tullinpuomilta.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 19:30"]
No kyllä Radio Helsingin juontajatkin sanovat (ironisesti?) Radio Hesa.
[/quote]
Ne on pääosin junantuomia juntteja.
Pakkoruotsitettu metsäläinen ei todellakaan pidä stadi nimityksestä.
City, Helsinki ja Hesa on ihan mukavan kuuloisia.
Metsäläinen, 41vm.
Saa sanoa miksi vaan, paitsi ehkä vähän naurattaa toi Stadi isolla alkukirjaimella. Hih hih.
Mua kyllä rasittaa toi pk-seutuun kohdistuva tietämättömyys ja sit toi raivo Helsinki-Espoo-Vantaata kohtaan. Mä oon asunut useammalla paikkakunnalla, aina mun puhetta on korjattu kun olen käyttänyt jotain paikallista sanaa tai ilmausta väärin. Naurettu on kans, mut enhän mä voi tietää kaikkea :D Sit kun helsinkiläiset tekee samaa (siis reagoi erilaisuuteen ihmetyksellä) niin se on joku tajuton rikos.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 19:27"]Koska luulin lapsena, että Hesa ja Helsinki ovat kaksi eri kaupunkia ;
[/quote] maalaiset sanoo Helsinkiä hesaksi, se on edelleenkin Stadi.
Menin kerran Kantsusta Elielille maalaisystäväni kanssa, joka jutteli puhelimessa kaverilleen ja sanoi että ollaan menossa Hesaan. Sen jälkeen sivistin häntä, että me ollaan jo "Hesassa" (en kyllä itse käytä tuota sanaa koska se vaan on niin juntti), ja ollaan menossa Stadiin aka keskustaan. Eli Hesa Helsingin alueesta on ihan oikein, jos sitä haluaa käyttää. Mutta keskusta on Stadi.
Saa sanoa. Vanha slangisana, joka kelpasi itselleen Molli-Jorillekin. Vain paskalandelta muuttaneet juntit luulevat että sitä ei saa käyttää.
Uusio-helsinkiläiset ei tykkää, sukupolvia Helsingissä asuneita ei kiinnosta mitä muut sanovat, mutta voivat itse puhua Hesasta ja Stadi merkkaa vain keskustaa.
Me espoolaiset mennään kaupunkiin, kun mennään Helsinkiin...
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 19:29"]
Hesan murre oli pääkaupunkiseudulle muuttaneena kauhean ylimielisen kuulosta, vaikka puheenaihe saattoi olla vaikka miten arkinen.
[/quote]
Ymmärtääkseni joissain muissakin maissa on tätä, että isoimman kaupungin asukkaat puhuvat "lesosti"?
Hesan murre oli pääkaupunkiseudulle muuttaneena kauhean ylimielisen kuulosta, vaikka puheenaihe saattoi olla vaikka miten arkinen.
[/quote]
Ymmärtääkseni joissain muissakin maissa on tätä, että isoimman kaupungin asukkaat puhuvat "lesosti"?
Kyllä saa sanoa.
Itse helsinkiläisenä olen puhunut Hesasta. Ja kun nuorempana sanottiin, että mennään stadiin, niin sillä tarkoitettiin kantakaupunkia.
Mä oon huomannu, että kaikki juntit ja landet puhuvat hesasta. Hesasta puhuminen alkaa viimeistään pohjoisvantaalle mentäessä.
Jos haluat leimaantua juntiksi niin puhu vaan hesasta.
[/quote]
Apua, itse asun ulkomailla miljoonakaupungissa (asunut viimiset 20v) ja sanon Hesa...minusta Hesa on oikeesti ihan landekaupunki, mutta mitä sillä on väliä??!! Juntti sitten taidan olla, mutta Helsinki nyt vaan on Hesa.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 20:02"]HeSa on Helsingin Sanomat.
[/quote]
Tai Hervannan Sanomat
Ihan sama jos sanoo hesa, tai mitä vaan, kunhan muut ymmärtää mitä toinen tarkoittaa. Minä ainakin ymmärrän, ja kyllä kaikki muutkin, eikä juuri kiinnosta millä nimityksellä muut kutsuu. Itse sanon puhekielessä stadi, virallisemmissa yhteyksissä Helsinki.
-stadilainen
Eikös Stadi ole se kaupungin keskusta?